پوتین در عمل ثابت کرد که آمریکا نمی تواند برای هیچ کشوری متحدی قابل اعتماد باشد!

  پنجشنبه، 05 اسفند 1400 ID  کد خبر 194070
پوتین در عمل ثابت کرد که آمریکا نمی تواند برای هیچ کشوری متحدی قابل اعتماد باشد!
شهرهای مختلف اوکراین زیر بمباران سنگین جنگنده های روسی قرار دارند. بسیاری از شهرها در اشغال کامل سربازان روسی هستند و از شرق تا غرب صدای انفجارهای مهیب به گوش می رسد. زیرساخت های اوکراین در حال تخریب است و متحدان زلنسکی از کاخ هایشان بیانیه صادر می کنند و به داد متحد خود نمی رسند! در گفتگو با دکتر شهرام فتاحی به آخرین تحولات جنگ اوکراین پرداخته ایم

کسانی که منتظر درگیری مستقیم ناتو با روسیه هستند، به این نکته توجه داشته باشند که غربی ها نه تنها نظامیان، بلکه شهروندان خودشان را هم از اوکراین تخلیه کرده اند که مبادا در صورت هدف قرار گرفتن این شهروندان، گریزی از رویارویی نظامی با روسیه نداشته باشند. غربی ها مطلقاً علاقه ای به رویارویی با روسیه در این جنگ را ندارند.

ساعدنیوز: روسیه به صورتی همه جانبه خاک اوکراین را مورد حمله قرار داده است و بمب افکن های پیشرفته روسیه، شرق تا غرب اوکراین را بمباران کردند. هدف اکثریت این حمله ها هم زیرساخت های مهم اوکراین است و تقریباً این کشور فلج شده است. برخی منابع از حمله احتمالی روسیه به مواضع ناتو حتی در فراسوی مرزهای اوکراین خصوصاً در لهستان و رومانی صحبت می کنند. آیا واقعاً چنین چیزی ممکن است؟

دکتر شهرام فتاحی: من فکر می کنم، روسیه از مرزهای اوکراین خارج نخواهد شد؛ مگر در شرایط بسیار نادر و دور از ذهن. این را در نظر داشته باشید که ناتو به صورت رسمی عضو ناتو نیست. غربی ها به اعتقاد من، وارد مناقشه سخت افزاری نظامی با روسیه نمی شوند. دلیل این امر هم قابلیت حیرت آور روسیه در ضربه زنی به طرف مقابل در رویارویی نظامی است. دقت داشته باشید که روسیه به دلیل توانایی بالای نظامی اش یک ابرقدرت در دنیا به حساب می آید. روسیه طبق اظهارات مقامات این کشور، برای خلع سلاح اوکراین به این کشور حمله کرده است. روسیه با حمله همه جانبه به اوکراین، جدیت خودش درباره این موضوع را به همه ثابت کرد.

روسیه نشان داد که بلوف نمی زند. نیروی دریایی اوکراین اودسا ظرف چند ساعت نابود شد. روسیه در شهرهای مختلف اوکراین نیرو پیاده کرده است. کسانی که منتظر درگیری مستقیم ناتو با روسیه هستند، به این نکته توجه داشته باشند که غربی ها نه تنها نظامیان، بلکه شهروندان خودشان را هم از اوکراین تخلیه کرده اند که مبادا در صورت هدف قرار گرفتن این شهروندان، گریزی از رویارویی نظامی با روسیه نداشته باشند. غربی ها مطلقاً علاقه ای به رویارویی با روسیه در این جنگ را ندارند.

علیرغم اصرار غربی ها بر یقینی بودن وقوع جنگ در اوکراین، روس ها اظهارات آنها را رد می کردند. آقای لاوروف گفت که همه حرف غربی ها بی اساس است ولی در نهایت همه حرف ها راست از آب درآمد. هر تحلیلگری حتی با یک هوش متوسط از پیاده شدن 200 هزار نظامی روس در مرز اوکراین از جدیت این موضوع مطمئن می شد. روسیه سناریویی استادانه را طراحی کرد. اعلام استقلال منطقه دونباس، به عنوان گام اول؛ بعد از آن امضای پیمان مودت با این منطقه و ورود به لوهانسک و دونتسک برای دفاع از این سرزمین در برابر دولت مرکزی اوکراین! امروز هم تمام شهرهای اوکراین به اسم دفاع از دونباس بمباران شد! این واقعاً مضحک است!

روس ها نشان دادند که سودای اصلی شان در مسأله اوکراین چیست! پوتین علناً وجود خارجی کشوری به عنوان اوکراین را زیر سؤال می برد. از نظر او، اوکراین یکی از استان های روسیه است که به دلیل بی کفایتی برخی سران روسیه از این کشور جدا شده است. واقعاً این موضوع، ما را به یاد ادعاهای صدام حسین درباره کویت می اندازد! امروز پوتین برای غرب تره هم خرد نمی کند دلیلش چراغ سبز پکن است.

نهایت کاری که می توانند بکنند این است که به ارتش متلاشی شده اوکراین تسلیحات برسانند. با توجه سرعت اقدام روس ها، رساندن تسلیحات به ارتش اوکراین، مثل زدن چسب زخم روی استخوان شکسته است!

ساعدنیوز: به نظرتان آیا روسیه، اوکراین را به خاک خودش منضم خواهد کرد؟ حضور طولانی مدت روسیه در اوکراین قابل تصور است؟

دکتر شهرام فتاحی: از اینجا به بعد، گمانه زنی است. در بدترین حالت، وضعیت لهستان پایان جنگ جهانی دوم برای اوکراین پیش خواهد آمد. و اوکراین تجزیه خواهد شد. بخش غربی اوکراین شاید از بخش شرقی جدا شود. نیروهای زمینی روسیه وارد اودسا و ماریا پل شدند! میرشایمر در کتاب "تراژدی قدرت های بزرگ" می گوید که "نتیجه جنگ های بزرگ روی زمین مشخص می شود"! روسیه با نیروی زمینی خودش وارد میدان شده است و شهر به شهر در حال پیشروی است. من وقوع این جنگ را 20 روز پیش در مصاحبه ای با ساعدنیوز پیشبینی کرده بودم. و این اتفاق افتاد. چون فاکت های موجود، نتیجه ای جز این را به دست نمی داد. حالا این اتفاق افتاده است. واکنش غربی ها چه خواهد بود؟ نهایت کاری که می توانند بکنند این است که به ارتش متلاشی شده اوکراین تسلیحات برسانند. با توجه سرعت اقدام روس ها، رساندن تسلیحات به ارتش اوکراین، مثل زدن چسب زخم روی استخوان شکسته است!

ما باید با یک نگاه کاملاً رئالیستی و حسابگرانه، ماهی خودمان را بگیریم. همه می دانند که روسیه هیچگاه یک متحد استراتژیک برای ما نبوده است. آنچه اولویت دارد، منافع ملی دولت جمهوری اسلامی ایران است و بس!

ساعدنیوز: بسیاری از تحلیلگرانی که جنگ اوکراین و روسیه را نامحتمل می دانستند، دلیلشان وابستگی اقتصادی روسیه به بازار اروپا و خصوصاً صادرات گاز به اروپا بود. چه چیزی به نظر شما روسیه را برای حمله به اوکراین دلیرتر کرد؟

دکتر شهرام فتاحی: من معتقدم، روس ها به غرب پیام روشنی دادند. پیام این حمله همه جانبه به اوکراین این است که غرب باید روسیه را به عنوان یک شوالیه ی قابل احترام دور میز بپذیرد. حماقت بزرگ بایدن و تیم سیاست خارجه او این بود که با عملکرد خودش، زمینه را برای نزدیک تر شدن بی سابقه روسیه به چین مهیا کرد. در 70 سال گذشته، هیچگاه روسیه و چین این هم به همدیگر نزدیک نبودند. دقت کنید که چین مانند کاسبی است که نفع او در ثبات است! اما در مورد روسیه چه کرد؟ به روسیه گفت که اگر تحریم شوی، گاز تو را می خرم! این رفع نگرانی از سوی چین، باعث شد که امروز، پوتین برای غرب تره هم خرد نمی کند.

ساعدنیوز: ما باید در قبال این تحول بین المللی که به نوعی نیز از هر دو سو، منافع ما درگیر این اتفاق است. با روسیه شریک سیاسی هستیم و با غرب دور یک میز در حال چانه زنی برای حل یک مشکل بزرگیم؛ چه موضعی بگیریم؟

دکتر شهرام فتاحی: بهترین کار عدم موضع گیری به نفع یک طرف و عدم تأئید تجاوز روسیه است. ما باید در خط فتنه حرکت کنیم. طرفداری از یکی از این دو کشور، هزینه هایی دارد که به نظر من، با توجه به ظرفیت های موجود کشور، برای ما بسیار گران تمام می شود. ما باید با یک نگاه کاملاً رئالیستی و حسابگرانه، ماهی خودمان را بگیریم. همه می دانند که روسیه هیچگاه یک متحد استراتژیک برای ما نبوده است. آنچه اولویت دارد، منافع ملی دولت جمهوری اسلامی ایران است و بس!

در حوزه ژئوپلتیک ما درگیری آنچنانی در این قضیه نداریم. زمان مناسبی است که با مدارا و مدیریت، بیشترین بهره و امتیاز و سود را از این ماجرا ببریم. ما دیگر اولویت غرب نیستیم. سنگ از روی دست ما برداشته شده است و طبیعتاً قدرت چانه زنی دیپلمات های ما در وین بیشتر خواهد شد. اگر وضعیت بر روال قدیم بود، امروز جهان در آستانه یک جنگ جهانشمول می بود. بنابراین، پروژه هسته ای ایران دیگر در صدر اولویت های غرب نیست. بنابراین، توصیه اکید بنده، این است که ما به هیچ وجه نباید طرف روسیه را به أی نحو کان بگیریم!

چند دلیل برای این موضوع دارم. مطلب اول این است که کمتر بازیگری در چند قرن اخیر مانند همسایه شمالی ما یعنی روسیه، ما را تهدید کرده است. مطلب دوم، حمله روسیه به اوکراین شالوده نظام بین الملل را در مرز فروپاشی قرار داده است. تغییر مرزهای بین المللی به نفع هیچ کشوری در دنیا نیست چرا که می تواند به یک نرم تبدیل شود. ما و روس ها امروز به دلایلی با همدیگر نزدیکی داریم. اگر فردا روزی روسیه زیر تحریم های شدید غرب، بحث زیاد بودن سهم ما از بازار انرژی را مطرح کرد و خطراتی را برای ایجاد کرد، همین تأئید تغییر مرزها، می تواند ابزاری بر علیه خود ما باشد! درست است که اوکراین واقعاً یک بازیچه در دست غربی ها شد و زلنسکی با طمینان به آمریکا امروز اوکراین را از 4 سو در آتش جنگ غرق کرد ولی ما باید منافع خودمان را دریابیم. اصلی ترین دستاورد پوتین در حمله به اوکراین، این بود که پوتین به صورت عملی نشان داد که آمریکا شریک قابل اعتمادی برای هیچ کشوری نیست! اعتبار غرب توسط پوتین زیر سؤال رفته است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (186 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (110 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (104 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (85 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (56 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (51 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (34 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (20 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
آلیشا لیمن اینفلوئنسر معروف و محبوب سوئیسی در یوونتوس هم تیمی پارتنرش شد +تصاویر
علیرضا بیرانوند متهم به قتل یک جوان هوادار پرسپولیس شد؟!/ درویش علیه دروازه بان یاغی مدرک رو کرد؟ +سند
دیدار جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح کشور با خانواده امیرسرلشکر شهید کریم بیاتی اشکفتکی
آیین تکریم از پیشکسوتان رسانه ملّى برگزار شد
تصادف وحشتناک و له شدن خودروی سواری پژو 206 در مرند
کونگ فو آزاد آذربایجان شرقی جایگاه نخست استان را کسب کرد
انتصاب نماینده انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
هیات کونگ فو و هنرهای رزمی شهرستان مرند رتبه نخست استانی را کسب کرد
دختر 14 ساله تبریزی با خودرو وارد پارکینگ یک خانه شد! + فیلم
انتصاب مسئول جدید روابط عمومی انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
اکرم بانو از پرشورها کارت قرمز گرفت / استوری جنجالی و پرحاشیه همسر علیرضا بیرانوند به اجبار از اینستاگرام پاک شد +سند
20 ترفند برای بزرگ‌تر نشان دادن آشپزخانه‌های کوچک
چرا مشارکت در چند انتخابات اخیر کم است؟
ماجرای ضرب المثل معروف «ماست را کیسه کردن» چیست؟
مهم‌ترین مطالبات از تیم اقتصادی رئیس جمهوری چیست؟
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم