معرفی پلیس مهاجرت و گذرنامه

  شنبه، 30 مهر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی پلیس مهاجرت و گذرنامه
در این محتوا، پس از معرفی پلیس مهاجرت و گذرنامه، اطلاعات مربوط به سایت، آدرس و شماره تلفن و ساعت کاری این نهاد را توضیح داده و در پایان نیز نمونه پرسشنامه درخواست صدور گذرنامه پلیس مهاجرت را ارائه خواهیم کرد.

هر روز، تعداد زیادی از اتباع ایران، از مرزهای کشور خارج شده و به یک کشور خارجی می روند و برعکس، تعداد زیادی از اتباع خارجی نیز به مرزهای کشور، وارد شده و با انگیزه های مختلفی، مانند اقامت، تحصیل و یا کار، برای مدتی دائمی یا موقت، در کشور ما اقامت می کنند. به منظور نظارت بر این ورود و خروج و جلوگیری از شکل گیری جرایمی مانند قاچاق، اداره ای در داخل نیروی انتظامی کشور، شکل گرفته که اداره پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا نام دارد. از آنجا که هم اتباع ایران و هم اتباع خارجی، در مواردی نیازمند مراجعه حضوری به این نهاد بوده، لازم است تا متقاضیان، از اطلاعات مربوط به سایت، آدرس و شماره تلفن و ساعت کاری پلیس مهاجرت، مطلع گردند.

پلیس مهاجرت و گذرنامه

اشخاصی که قصد خروج از کشور و دریافت گذرنامه را داشته یا اتباع خارجی که به دلایل مختلف، مانند اقامت یا تحصیل و یا کار، به کشور ایران وارد می شوند، حتما با نام نهادی تحت عنوان اداره پلیس مهاجرت و گذرنامه، مواجه شده و گاه، به دنبال پیدا کردن سایت این نهاد و آدرس و شماره تلفن آن، جهت، انجام امور اداری خود بوده اند. با توجه به اهمیت اداره مزبور برای ایرانیانی که قصد خروج از کشور را داشته یا خارجیانی که به کشور ما وارد می شوند، در این بخش، به معرفی این نهاد پرداخته و در قسمت های بعد، در مورد سایت پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا و آدرس و شماره تلفن اداره مرکزی و اداره های تابع این نهاد، توضیحات لازم را ارائه خواهیم کرد. برای اینکه به معرفی پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا و وظایف این نهاد بپردازیم، لازم است تا به قانون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایرن، مراجعه کنیم. ماده 11 این قانون، در توضیح بخشی از وظایف نیروی انتظامی، مقرر داشته : « اجرای قوانین و مقررات مربوط به گذرنامه ( بجز گذرنامه سیاسی و خدمت)، و ورود و اقامت اتباع خارجی ( با هماهنگی وزارت امور خارجه در مورد اتباع خارجی تحت پوشش دیپلماتیک) با هماهنگی وزارت اطلاعات ( در مورد ورود و خروج و اقامت اتباع خارجی) و صدور گذرنامه.» بنابراین، با توجه به این ماده، پلیس گذرنامه و مهاجرت، یکی از زیرمجموعه های نیروی انتظامی کشور بوده که در حال حاضر، به عنوان یکی از یگان های پلیس امنیت عمومی، به انجام وظایف محوله قانونی خود و ارائه خدمات به متقاضیان، مشغول می باشد. وظایف این نهاد، شامل موارد زیر می باشد: نظارت و کنترل ورود و خروج از مرزهای کشور، از هر سه طریق مرزهای زمینی، آبی و هوایی. نظارت بر اتباع خارجه مقیم کشور، کنترل جمعیت آنها، کنترل جرایمی که این افراد مرتکب می شوند و تهیه و جمع آوری اطلاعات لازم از این موضوعات. صدور و تعویض پاسپورت یا گذرنامه، برای اتباع ایرانی. البته، گاه، به دلایل ویژه، مانند مراسم اربعین، پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا، اقدام به صدور اوراقی کرده که به طور موقت، جایگزین پاسپورت بین المللی شده و تحت عنوان گذرنامه موقت، شناخته می شوند.

سایت پلیس مهاجرت و گذرنامه

در سال های اخیر که سایت های دولتی مانند سایت ثبت من، توسط نهادها و بخش های مختلف دولتی، راه اندازی گردیده، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز سعی نموده تا با تاسیس و راه اندازی سامانه ها و سایت های اینترنتی، خدمات خود را هر چه بیشتر، به شکل الکترونیکی و غیر حضورری، به کاربران خود ارائه دهد. یکی از سامانه هایی که در این سال ها، از سوی نیروی انتظامی، راه اندازی شده است، سایت پلیس مهاجرت بوده که در آدرس اینترنتی epolice.ir به متقاضیان صدور گذرنامه، ارائه امکانات کرده و متقاضیان می توانند با ورود به این سامانه و از طریق بخش خدمات اینترنتی، سرویس های مورد نظر خود را دریافت نمایند و به لیست آدرس و شماره تلفن اداره های زیرمجموعه پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا، دسترسی یابند. البته، در رابطه با سایت پلیس مهاجرت، لازم است تا به دو نکته توجه گردد: اول اینکه، در صورت کلیک بر روی گزینه خدمات اینترنتی، کاربر، وارد سامانه سخا شده و لازم است تا پس از ثبت نام و دریافت نام کاربری و ورود به سایت، برای ثبت نام پاسپورت الکترونیکی اقدام نماید. ثانیا: امکانات سایت epolice.ir، محدود به خدمات اداره پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا نبوده و این سامانه، به عنوان سایت خدمات الکترونیک انتظامی، ارائه دهنده طیف وسیعی از خدمات پلیس نیروی انتظامی به متقاضیان، از جمله خدمات مرتبط با کارت خدمت وظیفه عمومی، کارت سوخت و گواهینامه می باشد.

آدرس و شماره تلفن پلیس مهاجرت و گذرنامه

در بخش های قبل، به معرفی اداره پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا و وظایف این نهاد پرداخته و گفتیم که سایت پلیس مهاجرت، همان درگاه سایت خدمات الکترونیک انتظامی، به آدرس اینترنتی epolice.ir بوده که از طریق آن، متقاضیان می توانند برای دریافت گذرنامه اقدام نمایند.
اما، علی رغم خدمات ارائه شده در سایت پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا، باز هم، بعضی از افراد، در موارد خاصی، مانند گرفتن پاسپورت، باید به یکی از اداره های پلیس مهاجرت و گذرنامه، مراجعه کرده و مدارکی را تحویل داده یا فرم های خاصی را پر کرده تا بتوانند خدمات مورد نظر خود را از این نهاد دریافت کنند. لذا، در این بخش، قصد داریم تا آدرس و شماره تلفن اداره پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا و اداره های تابعه آن را در تهران ارائه کنیم تا در موارد ضروری، مورد استفاده متقاضیان، قرار گیرد.

  • پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی
  • آدرس: تهران، خیابان ولی عصر(عج)، نرسیده به سه راه دکتر فاطمی، دست راست، نبش کوچه پرستو.
  • شماره تلفن: ۰۲۱۸۸۸۰۰۰۰۰

  • اداره گذرنامه مطهری (اداره مرکزی پلیس مهاجرت و گذرنامه)
  • آدرس: تهران، سنایی، تخت طاووس، مطهری، کوه نور
  • شماره تلفن: ۰۲۱۷۳۹۴۸۹۱۲

  • اداره کل گذرنامه تهران
  • آدرس: تهران، شهرآرا، بین کلیسا و نهم
  • شماره تلفن: ۰۲۱۶۶۹۱۹۵۹۷ – ۰۲۱۶۶۹۳۹۵۹۵

  • اداره گذرنامه ستارخان (اتباع خارجی)
  • آدرس: تهران، بزرگراه شهید چمران، ملکوتی، پاتریس لومومبا، نگین
  • شماره تلفن: ۰۲۱۶۶۹۳۵۰۵۸

  • اداره گذرنامه شهرری (جنوب تهران)
  • آدرس: تهران، بلوار بسیج، شهدا، میدان نماز
  • شماره تلفن: ۰۲۱۳۳۷۶۱۷۱۷ - ۰۲۱۳۳۷۶۱۶۲۳

  • اداره گذرنامه کشاورز
  • آدرس: تهران، بلوارکشاورز،خ. ولیعصر

  • اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور
  • آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ونک، میرداماد غربی، جنب شیرخوارگاه آمنه، اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی
  • شماره تلفن: ۰۲۱۸۸۷۸۷۶۶۴

  • اداره کل اشتغال اتباع خارجی
  • آدرس: تهران، خیابان سپهبد قرنی، خیابان سپند، جنب بانک پارسیان
  • شماره تلفن: ۰۲۱۸۸۸۹۶۸۰۶

لازم به ذکر است که در شهرستان ها، اداره های گذرنامه و اتباع خارجی، به عنوان اداره های زیرمجموعه پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا، مشغول به فعالیت بوده که متقاضیان، جهت اطلاع از آدرس و شماره تلفن این اداره ها، می توانند نام و شهر اداره مورد نظر را در مرورگرهایی مانند گوگل، جست و جو نمایند.

ساعت کاری پلیس مهاجرت

علاوه بر آدرس و شماره تلفن اداره پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا، مساله مهم دیگری که در رابطه با این نهاد، مورد سوال مراجعین آن بوده، ساعت کاری آن می باشد. به همین دلیل، در این قسمت، به بررسی ساعت کاری پلیس مهاجرت و گذرنامه می پردازیم.

به طور کلی، ساعت کاری پلیس مهاجرت و گذرنامه فرجا، بدین صورت بوده که این نهاد، به عنوان یک نهاد دولتی، در روزهای شنبه تا چهارشنبه، از ساعت 8 تا 13:30 به مراجعان، ارائه خدماتی مانند صدور و تمدید پاسپورت کرده و ساعت کاری این اداره، در روزهای پنج شنبه، از 8 تا 11:30 می باشد.

با این وجود، مراجعین به اداره های پلیس مهاجرت و گذرنامه، باید به این نکته توجه داشته باشند که در برخی از این اداره ها، ساعت کاری، در برخی از روزها، متفاوت می باشد. به عنوان مثال، ساعت کاری اداره کل گذرنامه تهران، واقع در شهرآرا، دوشنبه ها نیز تا ساعت 11:30 می باشد.

پرسشنامه درخواست صدور گذرنامه پلیس مهاجرت

افرادی که قصد داشته تا با مراجعه به اداره پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا یا سایت اداره گذرنامه، برای دریافت پاسپورت اقدام نمایند، لازم است تا فرم پرسشنامه درخواست صدور گذرنامه پلیس مهاجرت را تکمیل کرده و پس از کامل کردن فرم، آن را تحویل اداره مربوطه دهند. لذا، در این قسمت، یک نمونه پرسشنامه درخواست صدور گذرنامه پلیس مهاجرت را ارائه کرده ایم.

پرسشنامه درخواست صدور گذرنامه پلیس مهاجرت

بنابراین اداره پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا، اداره ای است که به عنوان یکی از یگان های پلیس امنیت عمومی نیروی انتظامی کشور، وظیفه صدور و تمدید پاسپورت و نظارت بر ورود و خروج از مرزهای کشور را بر عهده دارد. ساعت کاری این نهاد، به طور معمول، از 8 تا 13:30 بوده و در سایت اینترنتی خدمات الکترونیک انتظامی، به متقاضیان ارائه خدمات می کند. امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (86 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (61 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (60 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (59 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) دختر شهید سید ابراهیم رئیسی: پدرم تمایل نداشت سوادش را در چشم مردم فرو کند (43 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (32 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (31 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ترکیب توالت فرنگی با ایرانی حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (13 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 2 مرداد 1403
اپل واچ سری 10؛ صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و بدنه نازک‌تر!
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 2 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه سه شنبه 2 مرداد 1403
خبر خوش فوتبالی برای بانوان: مشکل زنان در اصفهان، اهواز و تبریز حل شد
واکنش احساسی برانکو ایوانکوویچ سرمربی اسبق تیم پرسپولیس تهران به درگذشت سعید راد پدر بزرگ آدام همتی +تصویر
رونمایی از نوه قدبلند و فوتبالیست سعید راد در کانادا/ به نظرتون چقدر شبیه بابابزرگشه؟
گریم متفاوت و طاغوتی سعید راد در نقش رضاشاه+عکس
بیوگرافی و زندگی خصوصی سعید راد، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
سعید راد: نام "خلیج‌فارس" تعصب ملی‌ام را تقویت می‌کند/از مَنِ 20 سال خارج از کشور زندگی‌کرده بپرسید هیچ خبری نیست
اشعاری که ناصرالدین شاه در وصف امام حسین نوشت / حال ناصرالدین شاه در کربلا وقتی جمله «هل من ناصر» را شنید
کیفرخواست رائفی‌پور صادر شد؛ تحقیقات ادامه دارد
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت