قولنامه خانه چیست و چه تفاوتی با قراردادهای رسمی اجاره و فروش دارد؟

  شنبه، 17 مهر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
قولنامه خانه چیست و چه تفاوتی با قراردادهای رسمی اجاره و فروش دارد؟
ساعدنیوز:هنگام معامله ملک میان فروشنده و خریدار، ممکن است قراردادهای گوناگونی منعقد شده و اسناد و مدارکی هم رد و بدل شود. یکی از این موارد قولنامه خانه و کلا املاک است. بسیاری از افراد از این سند استفاده می‌کنند، اما تفاوت آن را با دیگر قراردادهای رسمی اجاره و فروش نمی‌دانند. در ادامه این مطلب، با نکات حقوقی برای انواع ملک، آشنا می شوید.

هنگام معامله ملک میان فروشنده و خریدار، ممکن است قراردادهای گوناگونی منعقد شده و اسناد و مدارکی هم رد و بدل شود. یکی از این موارد قولنامه خانه و کلا املاک است. بسیاری از افراد از این سند استفاده می کنند، اما تفاوت آن را با دیگر قراردادهای رسمی اجاره و فروش نمی دانند. در ادامه این مطلب، با نکات حقوقی و تعاریف قولنامه برای انواع ملک، آشنا می شوید.
حتما شنیده اید که وقتی فروشنده و خریدار یا مالک و مستاجر با هم به توافق می رسند، می گویند «بریم قولنامه بنویسیم». جالب اینجا است که بسیاری از مردم، معنی دقیق قولنامه، نکات حقوقی و موارد تنظیم آن را نمی دانند. حتی از این موضوع باخبر نیستند که قولنامه خانه با دیگر قراردادهای رسمی چه تفاوتی دارد و در صورت بروز مشکلات از نظر حقوقی و قانونی چقدر می توان روی آن حساب کرد.
امروز می خواهیم بی مقدمه و مفصل درباره قولنامه ملک و نحوه تنظیم آن صحبت کرده و نکات حقوقی پیرامون این موضوع را بررسی کنیم.

قولنامه چیست؟

آشنایی با مفهوم قولنامه کمک می کند درک درستی از این قرارداد داشته باشیم. قولنامه خانه یا هر ملک دیگر، قراردادی است که بین فروشنده و خریدار یا مالک و مستاجر منعقد شده و امضا می شود. این قرارداد هم مانند دیگر قراردادهای مرسوم جزئیات و شرایط مربوط به خودش را دارد و همه نکات حقوقی داخل آن هم توسط فروشنده و خریدار تایید می شود.
در اصل قولنامه نوعی قول و قرار میان طرفین معامله محسوب می شود. در نهایت چیزی که اهمیت زیادی دارد سند رسمی و اصلی است که باید به خریدار منتقل شود. به علاوه، سندی که امروز در بنگاه های معاملات ملکی انجام می شود، مبایعه نامه است. برخی اوقات به اشتباه لفظ قولنامه برای آن به کار برده می شود.
چرا می گوییم قولنامه بیشتر قول و قرار است و با مبایعه نامه تفاوت دارد؟ شاید در لحظه توافق همه شرایط لازم برای عقد قرارداد نهایی آماده نباشد. به عنوان مثال خریدار ملک را پسندیده، ولی پولش چند روز دیگر آماده می شود یا ملک هنوز کامل نیست. در اینجا طرفین بین خودشان قولنامه امضا می کنند تا زمانی که شرایط فراهم شود و قرارداد نهایی را ببندند. قولنامه خانه هم باید نزد مشاور املاک بین طرفین امضا شود، اما هیچ گاه جای سند رسمی را نمی گیرد. البته می توانید آن را به صورت دستی هم تنظیم کنید.

تصویر

تفاوت قولنامه خانه با مبایعه نامه

همان طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، قولنامه و مبایعه نامه با هم تفاوت دارند و نباید به جای هم استفاده شوند. این دو قرارداد از نظر معنا متفاوت هستند. از نظر حقوقی هم قولنامه و مبایعه نامه در برخی جزئیات فرق دارند. البته در بسیاری از موارد هم مشابه هم هستند.
تفاوت اصلی قولنامه و مبایعه نامه در پرداخت است. موقع عقد مبایعه نامه باید حتما وجهی به فروشنده پرداخت شود و خریدار سند آن را بگیرید. درمقابل در قولنامه ممکن است قول و قرار بگذارید برای زمان مشخص و وجهی در همان ابتدا پرداخت نشود.

انواع قولنامه


قولنامه معمولا برای خانه و خودرو بین فروشنده و خریدار نوشته می شود. این قول و قرار را می توان به صورت دستی یا محضری نوشت. در هر دو مورد هم می توان برای خرید و فروش یا رهن و اجاره قولنامه نوشت. در کل قولنامه انواع خاصی ندارد و همان قراردادی است که با شرایط گفته شده برای فروش و اجاره انواع ملک یا خودرو امضا می شود.


آیا قولنامه معتبر است؟


بله. قولنامه هم مانند هر قرارداد دیگری در دادگاه معتبر است. درواقع اگر سند و مدرک دیگری نباشد، کاملا می توان به آن استناد کرد. البته اینجا یک نکته بسیار مهم وجود دارد.
پیشتر هم گفتیم که بهتر است قولنامه را در آژانس املاک بنویسید. البته حواس تان به اعتبار بنگاه باشد. اگر آژانس املاک از اتحادیه مشاورین املاک مجوز رسمی فعالیت نداشته باشد، قولنامه نوشته شده هیچ ارزش قانونی ندارد.

وجه التزام قولنامه خانه چیست؟

گفتیم قولنامه نوعی قول و قرار بین طرفین است و تا نهایی شدن قرارداد، احتمال رخ دادن اتفاق های زیادی وجود دارد. به همین دلیل برای جلوگیری از پیامدهای منفی بعدی، برای قولنامه خانه وجه التزام در نظر می گیرند. این وجه، مبلغی است که هر کدام از طرفین در صورت رعایت نکردن تعهد خودش در زمان مقرر، باید به طرف مقابل پرداخت کند.
معمولا متن وجه التزام به شکل زیر نوشته می شود:
در قولنامه طرفین موافقت می کنند در تاریخ….. در دفترخانه شماره….. حضور پیدا کرده و سند رسمی تنظیم کنند. در صورت عدم حضور هریک در دفترخانه، وی مکلف است مبلغ…. به طرف دیگر بپردازد و تعهد خویش را نیز انجام دهد. در این حالت با احراز عدم حضور، متعهد باید وجه التزام را بپردازد و تعهد را نیز انجام دهد.

نکات حقوقی و بسیار مهم در قولنامه

اشاره کردیم که قولنامه یک قرارداد معتبر است که می توان به آن استناد کرد. بنابراین حسابی باید حواستان باشد که نکات حقوقی آن را رعایت کنید. در ادامه به مهمترین نکات حقوقی قولنامه املاک اشاره می کنیم:
● قانون را جدی بگیرید: درست است که قولنامه خانه و مبایعه نامه معتبر هستند، اما حواستان باشد که حتما به صورت کاملا قانونی منعقد شود. منظور از قانونی، ذکر کردن تمامی احتمال ها و نکات مهم تعهدی طرفین است.
● ملک را استعلام کنید: یکی از بزرگترین مشکلاتی که در خرید و فروش های قولنامه ای پیش می آید این است که در واقع ملکی وجود ندارد یا با چند نفر معامله شده است. حتما از وجود ملک مطمئن شوید و ضمن رویت مدارک، در صورت نیاز آنها را استعلام کنید. نکته مهم دیگر اینکه حتما بررسی کنید ملک در وثیقه، رهن، موروثی یا توقیفی نباشد.
● به جزئیات توجه کنید: تک به تک جزئیات موجود مانند مشخصات طرفین، مورد معامله، مشخصات ملک، نحوه پرداخت، مشاعات، انشعابات و موارد دیگر در قولنامه خانه دقت کنید. بنابراین به همه آنها توجه کنید و حتما آنها را با دقت بخوانید.
● شرایط پرداخت را دقیق مشخص کنید: عمده مشکلاتی که در قولنامه پیش می آید مربوط به پرداخت مبلغ قرارداد است. به همین دلیل تمام مراحل را به صورت دقیق همراه با نحوه پرداخت نقد یا چک در قولنامه قید کنید.
● حتما شاهد داشته باشید: در هر قراردادی جز دو طرف معامله باید یک یا دو شاهد دیگر وجود داشته باشند که در صورت بروز مشکل در دادگاه شهادت بدهند. این موضوع را حتما جدی بگیرید. از صاحب بنگاه یا افراد مورد اطمینان دیگر بخواهید که به عنوان شاهد حاضر باشند و قولنامه را امضا کنند.
ی نسخه خودتان را بگیرید: قولنامه باید حتما در سه نسخه تنظیم شود. دو نسخه آن نزد طرفین و یک نسخه هم پیش مشاور املاک باقی می ماند. بنابراین حواستان باشد چه قولنامه خانه و چه مبایعه نامه خودتان را بگیرید.
● وضعیت مالک مهم است: حتما بررسی کنید طرف مقابل شما مالک واقعی باشد. اگر مالک نیست و وکیل، ولی یا قیم است، حتما وکالتنامه داشته باشد. ضمن اینکه فروشنده نباید ممنوع المعامله یا فراری نظام وظیفه باشد. اگر هم ملک به ارث رسیده است، حتما باید گواهی انحصار وراثت را ببینید و کپی برابر اصل را بگیرید.

تصویر

فسخ قولنامه خانه

قولنامه هم مانند هر قرارداد دیگری امکان فسخ دارد و برای این موضوع باید شرایط زیر را در نظر بگیرید:
● قصد: اولین شرط مهم این است که اگر هر کدام از طرفین تصمیم به فسخ دارد، اراده جدی داشته باشد و برای آن اقدام کند.
● رضایت: هر دو طرف باید نسبت به فسخ راضی باشند. در صورتی که مانعی یا اکراهی برای فسخ وجود داشته باشد و از روی اجبار این موضوع صورت بگیرد، فسخ معتبر نیست.
● اهلیت: شرایط سنی، عقلی، اهلیت و هوشیاری کافی شرط فسخ هر قراردادی است.

جمع بندی

قولنامه یکی از قراردادهای مهم هنگام خرید و فروش یا رهن و اجاره ملک و خودرو است. این قرارداد کاملا در دادگاه اعتبار دارد. قولنامه در بسیاری از مواقع با مبایعه نامه اشتباه گرفته شده و به جای هم استفاده می شوند. قولنامه نوعی قرارداد مبتنی بر قول است که باید قول و قرار طرفین با شرایط مشخص در زمان معین انجام شود.
برای امضای قولنامه خانه باید شرایط آن را به طور کامل رعایت کنید تا از نظر حقوقی دچار مشکلات بعدی نشوید. در این مطلب به طور مفصل درباره قولنامه و نکات حقوقی مهم پیرامون تکمیل آن صحبت کردیم.

منبع : https://divar.ir/blog/preliminary-agreement-legal-guidelines/


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) گریه های زینب سلیمانی بر سر تابوت ابراهیم رئیسی و همراهانش+عکس/ داغ حاج قاسم تازه شد (2 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) تصویری از صندلی خالی شهید امیرعبداللهیان در کلاس درس او در دانشگاه تهران (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) استوری حسین کنعانی زادگان در پی شهادت آیت‌الله رئیسی (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) احترام نظامی دختر شهید خلبان سید طاهر مصطفوی به تابوت پدرش / گر پدر نیست، تفنگ پدری هست هنوز (1 نظر) (عکس) ادای احترام استقلالی ها به رئیس جمهور شهید در تمرین امروز این تیم (1 نظر) {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 3 خرداد 1403 اوخشامای (روضه) ترکی یک مادر عشایر قشلاق حاج ایمان کندی در وصف شهید جمهور+ویدئو فال روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 (عکس) ادای احترام استقلالی ها به رئیس جمهور شهید در تمرین امروز این تیم قول شهید امیرعبداللهیان در جلسه هیات امنای دانشگاه صنعتی شریف+ویدئو تعیبر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو پوشش کامل مراسم ادای احترام سران کشورهای مختلف به پیکر شهید رئیسی و همراهانش روایت احساسی همسر شهید امیرعبداللهیان درباره این شهید+ویدئو /جز خوبی چیزی ندیدم تو زندگی... زندگی خلبان گنبدی پرواز «شهدای خدمت» در کلام بستگان+ویدئو فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 + فیلم احترام نظامی دختر شهید خلبان سید طاهر مصطفوی به تابوت پدرش / گر پدر نیست، تفنگ پدری هست هنوز اولین عکس از جمیله علم الهدی پس از شهادت سید ابراهیم رییسی +عکس حضور بدون تشریفات سید میثم خامنه‌ای در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور شهید و همراهانش دعایی که رهبر انقلاب برای شهید سیدابراهیم رئیسی خواندند+ فیلم ورود هواپیماهای هیات‌های خارجی به فرودگاه مهرآباد+ویدئو (فیلم) آغوش پدرانه رهبر معظم انقلاب برای نوه‌های دختری شهید رئیسی / تسکینی برای قلب داغدیده دخترانش ... آماده‌سازی خانه ابدی شهید آیت‌الله آل‌هاشم در تبریز +فیلم حال منقلب برادر شهید آیت الله ابراهیم رئیسی در مراسم تشییع+فیلم کدام فرزند رهبر معظم انقلاب در مراسم تشییع رئیس جمهور و همراهانش حضور داشت؟+ عکس جدیدترین تصویر از برادران رئیس جمهور شهید+عکس توصیف حاج منصور ارضی از پیکر شهید رئیسی؛ مثل حضرت علی اکبر شده بود گفتم چجوری تو را بشورم! +ویدئو جواب رئوفانه و قابل تامل ابراهیم رئیسی به اظهارات فردی از مخالفان ایشان+ویدیو/ سعه صدر رو دیدین؟ حضور همسر و خانواده داغدار شهید مالک رحمتی در مراسم تشییع +ویدئو/ عجب رسمیه رسم زمونه... جزئیات تشییع و تدفین پیکر امام جمعه شهید تبریز و استاندار شهید آذربایجان شرقی عکس‌ جالب و کمتر دیده شده از شهید آیت الله آل‌هاشم؛ در حال خرید نان+عکس تصویری تلخ از لباس پرواز سرهنگ بهروز قدیمی از شهدای کادر پروازی+عکس تصویری خاص از وداع یادگار امام سید حسن خمینی با شهید سید ابراهیم رئیسی +عکس خوش‌آمد گویی پیرمرد ترک‌زبان به رئیس‌جمهور+ویدئو/ برای مردم این منطقه دوستی و محبت آوردی (عکس) تصویری تلخ از گریه آجودان مخصوص شهید رئیسی در مراسم تشییع او شعار یک توریست خارجی در مراسم تشییع شهدای خدمت+ویدئو (ویدیو) دختران شهید رئیسی و سردار سلیمانی در مراسم تشییع سید ابراهیم رئیسی این حرکت شهید امیر عبداللهیان اعراب را به تحسین واداشت/کاربران عرب این فیلم را جهانی کردند+ویدیو عکس قدیمی و کمتر دیده شده از خوش و بش شهید رئیسی و مرحوم هاشمی رفسنجانی دست‌نوشته جالب یکی تهرانی در وصف شهید رئیسی در مراسم تشییع: خیلی سوختیم که چرا...؟ فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... گریه های آیت الله علم الهدی در زمان نماز خواندن بر پیکر شهید رئیسی و همراهانش +عکس وداع جانسوز خانواده امیر عبداللهیان با پیکر وزیر خارجه فقید ایران+ویدیو انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش رهبر انقلاب: شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم/ روبوسی و سر سلامتی و لحظاتی از دیدار نخست وزیر عراق با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + ویدئو
تیتر امروز   
پوشش کامل مراسم ادای احترام سران کشورهای مختلف به پیکر شهید رئیسی و همراهانش
جزئیات تشییع و تدفین پیکر امام جمعه شهید تبریز و استاندار شهید آذربایجان شرقی
فال روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403
رهبر انقلاب: شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم/ روبوسی و سر سلامتی و لحظاتی از دیدار نخست وزیر عراق با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + ویدئو
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 3 خرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 + فیلم
اطلاعیه مهم ستاد کل نیروهای مسلح درباره عملیات ناموفق پهپاد ترکیه‌ای
واکنش بازیگر سریال گاندو به شهادت رئیس‌جمهور
اولین اظهارات علم الهدی بعد از شهادت دامادش، سیدابراهیم رئیسی؛ چه کنیم، مشیت خداست/یک هفته پیش او را دیدم
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم
خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای!
تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد
توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران
نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع)