راهکارهای بی نظیر خانگی برای رفع گرفتگی گوش

  دوشنبه، 10 مرداد 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
راهکارهای بی نظیر خانگی برای رفع گرفتگی گوش
مطمئنا همه‌ی شما حداقل یک‌بار گرفتگی گوش را تجربه کرده‌اید و می‌دانید که چقدر ناراحت‌کننده است. این وضعیت ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد اما معمولا در کودکان، شناگران و مسافران هواپیما شایع‌تر است. همراه ما باشید تا در این مطلب به بررسی روش های خانگی رفع این مشکل بپردازیم.

بسیاری از افراد تجربه ی کیپ شدن گوش دارند، در این حالت گوش سنگین می شود و فرد ناخودآگاه برای رفع این گرفتگی به گوش ضربه می زند تا آن را باز کند. این حالت ناگهانی اتفاق می افتد و معمولا چند ثانیه یا چند دقیقه طول می کشد و بعد از این فاصله ی زمانی از بین می رود.

علائم گرفتگی گوش شامل کاهش ظرفیت شنیداری، احساس کیپی در گوش، صدای باد درون گوش و احساس تجمع مایع درون گوش است. این اتفاق زمانی رخ می دهد، که میانه گوش تحت فشار جو بیرونی گوش قرار بگیرد. عوامل رایجی که باعث گرفتگی گوش می شود، شامل تفاوت فشار در میانه گوش، سر و مشکلات سینوس که در هر سنی رخ می دهد است، اما بیشتر در میان کودکان بویژه به هنگام سرماخوردگی رایج است علاوه بر آزار دهنده بودن، کاملا دردناک است. مهم است که در ابتدا آن را درمان کنید. درمانهای طبیعی بسیاری وجود دارد که می توانید به کار گیرید.

خانمی انگشت در گوشش فرو برده

علل گرفتگی گوش

  • انسداد شیپور استاش: انسداد شیپور استاش، یکی از علل احتمالی گرفتگی گوش است. شیپور استاش، لوله ای است که گوش میانی را به حلق وصل می کند. مخاط و مایع از طریق این لوله از گوش به سمت پشت حلق حرکت می کنند و در آنجا بلعیده می شوند. اما گاهی اوقات مایع و موکوس به جای پایین رفتن از حلق، در گوش میانی گیر می کنند و باعث گرفتگی گوش می شوند. این گرفتگی معمولا با یک نوع عفونت مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا سینوزیت همراه است. رینیت آلرژیک (التهاب مخاط بینی) نیز می تواند باعث گرفتگی لوله ی استاش شود.
  • تغییر ارتفاع: برخی از افراد در حین غواصی اسکوبا (نوعی غواصی که در آن غواص می تواند زیر آب نفس بکشد)، رانندگی در جاده های کوهستانی یا پرواز کردن با هواپیما به طور موقت دچار گرفتگی گوش می شوند. یک تغییر سریع در فشار هوای بیرون بدن باعث این گرفتگی می شود.
  • لوله ی استاش مسئول یکسان سازی فشار در گوش میانی است. اما این لوله در ارتفاع های بالاتر نمی تواند همیشه فشار را به درستی متعادل کند. درنتیجه، تغییر فشار هوا در گوش ها احساس می شود. گاهی اوقات گرفتگی گوش، تنها اثر جانبی تغییر ارتفاع است. اگر دچار ارتفاع زدگی (بیماری ارتفاع بالا) شوید، ممکن است سردرد، حالت تهوع یا تنگی نفس نیز داشته باشید.
  • جرم گوش: جرم گوش با پاکسازی کانال گوش و جلوگیری از ورود آلودگی و آشغال به داخل گوش از آن محافظت می کند. جرم معمولا نرم است اما می تواند سفت و باعث گرفتگی گوش شود. گاهی اوقات استفاده از گوش پاک کن برای تمیزکردن داخل گوش، علت این گرفتگی هاست. گوش پاک کن ها نباید در داخل گوش وارد شوند. این روش تمیزکاری می تواند جرم گوش را فشرده کند، آن را در قسمت های عمیق تر گوش جمع کند و باعث انسداد شود.
  • نوروم آکوستیک (تومور عصب شنوایی): نوروم آکوستیک یک تومور خوش خیم است که بر روی عصب جمجمه که مغز را به گوش درونی متصل می کند، ایجاد می شود. این تومورها معمولا به آهستگی رشد می کنند و کوچک هستند. بااین حال هنگامی که بزرگ تر شوند، می توانند روی اعصاب موجود در گوش درونی فشار وارد کنند. این امر می تواند باعث گرفتگی گوش، کاهش شنوایی و زنگ زدن گوش شود.

روش های خانگی برای درمان گرفتگی گوش

گرفتگی و کیپ شدن گوش ها عارضه ای بی خطر است و در مواردی که علت آن ابتلا به بیماری خاصی نباشد خیلی سریع از بین می رود. برای رفع کیپ بودن گوش باید روش های مراقبتی و درمانی انجام دهیم. این روش ها متناسب با علت ایجاد کننده ی کیپ شدن گوش اعمال می شود.

خشک کردن گوش

داخل مجرای گوش خارجی به طور طبیعی ماده ای به نام جرم گوش یا سرومن ترشح می شود. این ماده برای محافظت گوش در برابر عفونت و ورود اجسام ریز و حشرات به گوش ترشح می شود و گوش را در برابر آسیب ها محافظت می کند. تجمع این ماده در گوش و شستشوی نامناسب گوش یک علت شایع برای کیپ شدن گوش است.

همچنین خیلی از افراد بعد از استحمام یا شستشوی گوش دچار عارضه ی کیپ شدن گوش می شوند. علت کیپ شدن گوش بعد از شستشو این است که مواد شوینده و کف با جرم های قبلی ترکیب می شود و مسیر گوش میانی را مسدود می کند و فرد با کیپ شدن گوش و سوت کشیدن آن مواجه می شود.

برای این که کیپ شدن گوش بعد از شستشو و استحمام ایجاد نشود باید گوش را بلافاصله با گوش پاک کن تمیز کرد یا با یک دستمال فضای گوش را خشک کرد.

خنثی کردن کمبود فشار هوا برای رفع گرفتگی گوش

کیپ شدن گوش و درمان خانگی آن با باد کردن لپ و بینی هم امکان پذیر است. برای رفع کیپ بودن گوشها می توانید دماغ خود را با انگشتان محکم بگیرید و با دهان بسته نفس عمیق بکشید و لپ خود را باد کنید. این حرکت باعث می شود کمبود فشار در گوش از بین برود.

این تکنیک به نام مانور والسالوا شناخته می شود. در استفاده از این روش باید دقت کنید هوا را با شدت از دماغ بیرون ندهید، چون ممکن است به پرده ی گوش آسیب برسد. بعد از انجام این تکنیک مکیدن یک آبنبات به باز نگه داشتن شیپور استاش کمک می کند.

خمیازه کشیدن

درمان خانگی صدای باد در گوش با خمیازه کشیدن امکان پذیر است. خمیازه کشیدن باعث می شود فشار هوا از گوش خارج شود و احساس کیپ بودن گوش و وزوز کردن یا صدای داخل گوش از بین برود. دهان خود را به آرامی باز کنید تا هوا را استشمام کنید و این کار را مجددا تکرار کنید.

خانمی در حال خمیازه کشیدن

تاثیر کمپرس گرم در درمان گرفتگی گوش

درمان کیپ شدن گوش سرماخوردگی با کمپرس گرم در خانه امکان پذیر است. اگر حوله ی گرم یا کیسه ی آب داغ روی گوش کیپ شده بگذارید ، جریان خون در این ناحیه بیشتر می شود و عارضه رفع می شود.

در مواردی که ابتلا به عفونت باعث کیپ شدن گوش شود احتمالا گوش درد هم همراه آن است. استفاده از کمپرس گرم درد را هم تسکین می دهد.

تنفس بخار

تنفس بخار یک روش ساده و موثر برای رفع انسداد ناشی از سرماخوردگی است. آب داغی را داخل کاسه ی بزرگی بریزید و مقداری روغن درخت چای یا اسطوخودوس داخلش بریزید. بطرف کاسه خم شوید و سررا با پارچه ای بپوشانید به آرامی نفس بکشید تا گوش باز شود .

گرفتن گوش ها

برای درمان کیپ شدن گوش در هواپیما می توانید قبل از این که فشار هوا تغییر کند گوش های خود را با دست بپوشانید و مانع از ورود هوا به گوش شوید. یک کار ساده ی دیگر هم می توانید انجام دهید؛ انگشت اشاره خود را چند بار داخل گوش فرو کنید.

آدامس جویدن برای رفع گرفتگی پوست

وقتی تغییر فشار جو باعث کیپ شدن گوش شود، باید کاری انجام دهیم که این فشار متعادل شود. جویدن آدامس یکی از کارهایی است که باعث رفع کیپ شدن گوش می شود. این کار تیوب گوشتان را باز می کند. فشار اضافی جرم در گوش را تسکین می دهد و سبب باز شدن گوش می شود.

گذاشتن آدامس در دهان

جوش شیرین

التهاب آلرژیک و عفونت سینوسی باعث کیپ شدن گوش و بینی می شود و جوش شیرین با خاصیت قلیایی می تواند این احتقان را برطرف کند. با جوش شیرین باید یک اسپری تهبه کنید. به همین خاطر یک فنجان آب را بجوشانید و به آن یک قاشق مربا خوری جوش شیرین و نمک بدون ید اضافه کنید. بعد از سرد شدن آن را با قطره چکان داخل بینی بریزید. رفع گرفتگی بینی باعث تنظیم فشار هوا می شود و کیپ شدن گوش را از بین می برد.

نقش سیر در رفع گرفتگی گوش

سیر یک گیاه معجزه گر برای درمان بیماری های مختلف از جمله گرفتگی گوش است. برای استفاده از سیر دو روش وجود دارد.

  • استفاده از روغن سیر: برای تهیه ی روغن سیر چند حبه سیر خرد شده را با روغن زیتون و آب مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید و آن را هم بزنید تا کمی سفت شود. بعد از خنک شدن دو قطره از این روغن را داخل گوش بریزید و بعد از ۵ دقیقه آن را از گوش تخلیه کنید و با گوش پاک کن مجرای گوش را تمیز کنید.
  • استفاده از کمپرس سیر: سیر برای درمان کیپ شدن گوش به صورت ترکیب با آب و نمک یک روش موثر است. این مواد را با هم مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید. یک تکه پارچه ی تمیز را به این مواد آغشته کنید و با همان گرما روی گوش بگذارید تا کیپ شدن گوش از بین برود.

اکالیپتوس

اکالیپتوس یک گیاه دارویی با خاصیت باز کنندگی مجاری تنفسی و احتقان است. کیپ شدن گوش را هم می توانید با بخور اکالیپتوس برطرف کنید. برای استفاده از این روش مقداری اکالیپتوس را داخل آب جوش بریزید و بخار حاصل از آن را وارد مجاری تنفسی کنید. عبور بخار از مجاری تنفسی باعث باز شدن عروق و شل شدن مخاط می شود.

سرکه سیب

سرکه ی سیب خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و می تواند عوامل باکتریایی یا عفونی را از بین ببرد. برای استفاده از سرکه سیب باید روی یک سمت از بدن دراز بکشید و با قطره چکان چند قطره سرکه سیب داخل گوش بریزید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. بعد از این زمان گوش را با پنبه پاک کنید. این روش کیپ بودن گوش را از بین می برد.

سیب و سرکه سیسب

روغن زیتون برای رفع گرفتگی گوش

استفاده از روغن زیتون برای نرم کردن و خارج کردن ترشحات از گوش است. در این روش برای درمان کیپ بودن گوش باید چند قطره روغن زیتون را باید داخل گوش بریزید و بعد از نیم ساعت گوش را از روغن تمیز کنید. اهمیت پاک کردن گوش در این است که چرب بودن مجرای گوش باعث جذب گرد و خاک و ایجاد جرم داخل گوش می شود.

برگ ریحان

استفاده از برگ ریحان یک روش تایید شده در طب سنتی برای از بین بردن کیپ بودن گوش است. اگر می خواهید احساس گرفتگی و سوت کشیدن گوش را درمان کنید، باید چند برگ ریحان را خرد کنید و آب آن را داخل گوش بریزید. فقط حواستان باشد آب ریحان به قدری زیاد نباشد که به پرده ی گوش برسد، چون باعث آسیب به پرده و کم کردن شنوایی می شود.

توصیه هایی برای درمان گرفتگی گوش بدون دارو

  • از دستگاه بخار دراتاق خواب استفاده کنید تا عفونت سینوس ها درمان شود.
  • داخل حمام اب گرم را باز کنید تافضاا زبخار پرشود این رطوبت کانال گوش را پاک و ازخشکی جلوگیری می کند.
  • هرچه خشکی گوش بیشتر باشد موم بیشتر تولید میشود اگرفکر می کنید بینی و گوش درهوای خشک بدتر میشود رطوبت هوای محیط خود را بیشتر کنید.
  • از دویدن های صبحگاهی درهوای سرد خودداری کنید.
  • از تغییرات ناگهانی موضع که باعث گیجی می شود خودداری کنید به عنوان مثال سر را یکباره تکان ندهید یا سریع نایستید.
  • به مقدار کافی آب بنوشید و ازخوردن قهوه و چای ، الکل و غذاهای شور خودداری کنید.

گرفتگی گوش معمولا یک وضعیت موقتی است و اکثر افراد قادرند این مشکل را با درمان های خانگی و داروهای بدون نیاز به نسخه برطرف کنند. اگر گرفتگی گوش شما پس از امتحان کردن درمان های مختلف خانگی همچنان ادامه داشت و به خصوص اگر با علائم دیگری مانند کاهش شنوایی، زنگ زدن گوش ها یا گوش درد همراه بود، با پزشک تان تماس بگیرید. ممکن است شما به قطره های گوش قوی و نسخه ای یا جرم گیری گوش نیاز داشته باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (617 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (193 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (28 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان