راهکارهای خانگی بی نظیر در درمان تعریق کف دست

  پنجشنبه، 16 تیر 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
راهکارهای خانگی بی نظیر در درمان تعریق کف دست
عرق کردن کف دست مشکلی است که برخی از افراد را آزار می دهد، در واقع تعریق کف دست و پا دلایل خاصی دارد که در صورتی که مشکل زمینه‌ای نباشد، برای درمان آن بهتر است از روش‌های موضعی طب سنتی که بدون عوارض جانبی هستند و با بدن شما سازگاری بیشتری دارند استفاده کنید. در ادامه به درمان این مشکل با روش های خانگی می پردازیم.

تعریق کف دست

رفع تعریق کف دست از دغدغه هایی است که اثر افراد دارند. این عارضه به دلایل مختلفی ایجاد شده و زندگی روزمره و عادی فرد را مختل می کند. دستان شما دائما مرطوب است و نمی توانید به سادگی چیزی را در دست بگیرید. تعریق در اصل یکی از راه های تنظیم دمای بدن است اما زمانی که زندگی روزمره شما را متخل کند، بایستی برای درمان آن اقدام کنید. به همین دلیل است که اکثر افراد به دنبال رفع آن به کمک روش های ساده خانگی هستند.

دلایل تعریق کف دست

  • هایپر هیدروز: اصلی ترین دلیل تعریق بیش از حد کف دست، هایپرهیدروز است. عارضه اصلی که این مشکل ایجاد می کند، تعریق بیش از حد در نواحی مختلف بدن، از جمله کف دست است. در این مورد غدد عرق در نواحی مختلف عرق بسیار زیادی را نسبت به حالت عادی ایجاد می کنند.
  • دیابت
  • گرگرفتگی در یائسگی
  • افت شدید قند خون
  • پرکاری تیروئید
  • حملات قلبی
  • انواع عفونت ها
  • ژنتیک
  • استرس

توجه: زمان که تعریق کف دست به دلیل بیماری ها زمینه ای اتفاق می افتد، ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشد. در صورت همراه شدن تعریق کف دست با لرز، درد قفسه سینه، حالت تهوع، احساس سبکی سر یا تب به پزشک مراجعه کنید.

علت تعریق کف دست از نظر طب سنتی

طب سنتی دلایلی را برای تعریق کف دست عنوان می کند. این دلایل عبارتند از:

  • غلبه سودا
  • غلبه بلغم

در ادامه هر یک از این موارد به تفکیک بررسی می شود.

غلبه سودا

بدن مثل یک سیستم هوشمند است که وقتی با مواد غذایی و یا میوه های سودازا تیره می شود و این مواد در بدن به صورت مواد زاید تجمع می یابند، باید در جهت رفع آن برآید. فست فود، سوسیس، کالباس، لواشک ، بادمجان و خیلی دیگر از مواد غذایی و میوه ها سودازا هستند. بدن می تواند از طریق تعریق و راه های دیگر، غلبه خلطی داشته باشد. کف دست منافذی دارد که این غلبه خلطی گاهی در بعضی افراد از طریق کف دست صورت می گیرد . بنابراین، تعریق، مکانیسم طبیعی بدن جهت حفظ تعادل دما و آب و دفع سموم و مواد زائد می باشد که هدف آن پاکسازی بدن از راه پوست و از طریق غدد عرق واقع در کف دست، پا، پیشانی و زیربغل است.

غلبه بلغم

برخی از منابع طب ایرانی نیز، تعریق زیاد کف دست را به علت غلبه بلغم و از نشانه های اختلال در عملکرد کبد می دانند.

درمان تعریق کف دست در طب سنتی

برای درمان دست های عرق کرده ابتدا باید از علت آن آگاه شوید، مثلاً اگر تعریق کف دست شما زیاد و ناشی از غلبه خلطی است باید ابتدا در جهت رفع خلط غالب برآیید و اگر عرق زیاد کف دست ناشی از مشکل کبدی است باید ابتدا کبد پاکسازی شود.

نوشیدنی های مفید برای پاکسازی کبد

برای پاکسازی کبدی می توان از خاکشیر بهره برد، (خاکشیر را در یک لیوان که نصف آن آب جوش و نصف دیگر مخلوط عرق کاسنی و شاهتره است ریخته و به مدت یکماه تا ۴۰ روز ناشتا مصرف کنند و یکساعت با صبحانه فاصله دهند). البته همانطور گرم آن را میل کنند. این ترکیب، تأثیر موثری در پاکسازی کبد و عرق کف دست ناشی از مشکلات کبدی دارد.

علاوه بر خاکشیر، شربت سکنجبین هم می تواند کمک کننده باشد. طرز تهیه این شربت که در کتاب قانونِ ابنِ سینا آمده است. سرکه، عسل و آب را با هم ترکیب می کنیم و به روی حرارت قرار می دهیم تا با شعله ملایم بجوشد تا یک سوم آب آن بخار شود؛ حین جوشیدن کف آن را جدا کنید و می توانید یک دسته نعناع هم برای رنگ و طعم بهتر حین جوشیدن به آن اضافه کنید. پس از آماده شده این شربت، آن را در یک ظرف شیشه ای در یخچال نگهداری کنید و برای هر وعده مصرف، یک سوم لیوان از این شربت را با دوسوم لیوان آب جوشیده ولرم مخلوط و مصرف کنید. این شربت با شکم خالی یا یک ساعت پس از غذا نوشیده می شود.

درمان های خانگی تعریق کف دست

به شرطی که غلبه خلطی در بدن وجود نداشته باشد عرق کف دست را می توان به صورت خانگی درمان کرد یا به طور موقت بهبود بخشید، که در ادامه به این نسخه های سنتی اشاره می کنیم.

برگ های مریم گلی

یکی دیگر از راه های خانگی رفع تعریق کف دست، استفاده از گیاه مریم گلی است. افزودن برگ های مریم گلی به غذا یا چای می تواند از میزان تعریق کل بدن و همچنین کف دست کم کند.

همچنین می توانید مریم گلی خشک شده را در کیسه ای پارچه ای ریخته و در جیب خود حمل کنید. این کار به جذب مریم گلی به دستان شما و کاهش تعریق کمک می کند. این کار از بوی بد ناشی از تعریق نیز می کاهد و خاصیت خوشبوکنندگی دارد.

یکی دیگر از راه های به کارگیری مریم گلی آن است که یک مشت برگ مریم گلی را در آب ریخته و سپس دستان خود را به مدت 20 دقیقه در این مخلوط قرار دهید. این گیاه به دلیل خاصیت گس و قابض خود، چربی های اضافه پوست را از بین می برد و از تعریق جلوگیری می کند.

پودر حنا و ماست ترش

پودر حنا را با مقداری ماست ترش ترکیب کنید و هفته ای ۱ تا ۲ دوبار به مدت نیم ساعت از این ماسک بر روی کف دستانتان استفاده کنید. در این روش کف دست رنگ حنا نمی گیرد.

نقش بادمجان در درمان تعریق کف دست

کافیست بادمجان را پوست کنده، بپزید و بکوبید. گاه گاه آن را با دست ورز دهید تا منافذ دست بسته شود. می شود آن را در یخچال نگه داری کرد.

بادمجان

گلاب

برای کنترل عرق کردن کف دست ها، گلاب یکی از بهترین درمان های خانگی است. مقداری کمی گلاب را به چند قطره روغن گل رز اضافه کنید و بر روی دست ها بمالید و این کار را به دفعات تکرار کنید یا مقداری گلاب را با سرکه سفید ترکیب کنید و روی دست هایتان اعمال کنید و اجازه دهید که از صبح تا بعد از ظهر بماند و سپس با آب شستشو دهید.

چای سبز

برای جواب دهی بهتر، روزانه ۱ تا ۲ فنجان چای سبز بنوشید اما زیاده روی نکنید یا می توانید چند تکه یخ از چای سبز تهیه کنید و بر روی کف دست هایتان بمالید تا کمتر عرق کند.

عسل

عسل و سرکه را به مقدار مناسب ترکیب کنید و روی دستی که عرق می کند اعمال کنید و بعد از گذشت یک ربع دست ها را بشویید. برای گرفتن نتیجه بهتر، این درمان را ۲ بار در روز تکرار کنید.

درمان تعریق کف دست با سرکه سیب

اگر از تعریق بیش از حد رنج می برید و مبتلا به هایپرهیدروز هستید، سرکه سیب می تواند یکی از درمان های خانگی بی خطر برای مشکل شما باشد. سرکه سیب ارگانیک با تعادل PH بدن شما، دست هایتان را خشک نگه می دارد.

می توانید کف دست خود را با سرکه سیب بشویید. برای نتیجه بهتر سعی کنید این کار را قبل از خواب انجام دهید و بگذارید تا صبح روی پوستتان بماند. خوردن این ماده نیز می تواند موثر باشد. سرکه سیب را می توانید با عسل و آب یا آبمیوه مخلوط کنید که طعم بهتری داشته باشد.

سرکه سیب

آبلیمو

آب لیمو را بر روی دست عرق کرده، اعمال کنید و بعد از ۲ دقیقه با آب بشویید. یا نمک را با آب لیمو ترکیب کنید و بعد از اینکه خشک شد، روی کف دستان خود بمالید. این درمان به کاهش فعالیت غدد عرق کمک می کند.

جوش شیرین

یک کاسه بزرگ را پر از آب کنید و دو فنجان جوش شیرین را در آن بریزید. هر روز به مدت نیم ساعت دست و پای خود را در آن قرار دهید.

برگ مورد و برگ حنا

برگ مورد و برگ حنا را پودر کرده یا پودرشده آن را از بازار گیاهان دارویی و عطاری های معتبر خریداری کنید. سپس این پودرها را به نسبت مساوی ترکیب و با آب مخلوط کنید تا به شکل ضماد یا خمیر دربیاید. سپس جهت جلوگیری از عرق کردن، خمیر را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی کف دست گذاشته و سپس آبکشی کنید. اگر نگران رنگ گرفتن حنا نیز هستید، این روش را فقط با مورد انجام دهید نیز کفایت می کند.

تاثیر آب گوجه بر درمان تعریق کف دست

آب گوجه فرنگی می تواند بر روی پوست اثرات خنک کننده داشته باشد بنابراین، می توانید از آن به عنوان یک راه حل عالی برای کاهش عرق کردن دست استفاده کنید. اگر می خواهید که درجه حرارت بدنتان را کاهش دهید، فقط کافی است که دست هایتان را درون آب گوجه فرنگی بگذارید. چند لیوان آب گوجه را در یک سطل آب ولرم بریزید.به مدت نیم ساعت،دست و پای خود را درون آن بگذارید و بشویید.

آب گوجه

سیب زمینی

سیب زمینی تاثیر فوق العاده ای در درمان عرق کف دست دارد، برای انجام آن کافیست: یک عدد سیب زمینی را در قطعات کوچک خورد کنید. و آنها را بر کف دست اعمال کنید و بعد از چند دقیقه با آب بشویید. همچنین می توانید از آب سیب زمینی نیز استفاده کنید و این درمان را به طور مداوم ادامه دهید.

نقش روغن نارگیل در کنترل تعریق کف دست

شما می تونید از این روغن را روی دست هایتان بمالید که بهترین زمان برای آن بعد از حمام است. فقط به یاد داشته باشید که از این روغن به مقدار کم استفاده کنید، زیرا مقدار بیش از حد آن ممکن است سبب ایجاد لکه های روی لباس شود.

خمیر معجزه گر گیاهی

گیاهانی مانند، مازو، گلنار،جفت بلوط و گل ارمنی را پودر می کنیم. سپس پودر ترکیبی را با ته نشین آبغوره که به آن سرد آبغوره می گویند مخلوط می کنیم و به صورت خمیر در آمده می آوریم. خمیر را از تا صبح، هنگام خواب بودن روی کف دست ها می گذاریم.

کارهای که باید از انجام آنها اجتناب شود.

درمان دست های عرق کرده تنها با تنظیم عادات خوب، موفقیت آمیز نیست، بلکه دانستن روش های چگونگی پیشگیری از آن ضروری است پس به این ترتیب نیاز دارید که هم زمان از برخی فعالیت های مضر که اثرات ناخواستی در طول درمان دارند، اجتناب کنید.

  • پرهیز از مصرف آب یخ به ویژه در زمان هایی که دمای بدن بالاتر از حد طبیعی است مانند زمان خروج از حمام یا پس از فعالیت های سنگین ورزشی و بدنی
  • پرهیز از مصرف آب میان غذا و یک ساعت قبل و بعد از صرف غذا
  • پرهیز از سریع خوردن
  • اجتناب از مصرف روغن های مایع تراریخته موجود در بازار و جایگزینی آن ها با روغن های سالمی مانند روغن زیتون، روغن کنجد، روغن ارده کنجد، روغن شحم گاوی، روغن دنبه و روغن زرد
  • پرهیز از مصرف نوشابه های گازدار و خیلی سرد
  • پرهیز از مصرف بی رویه بستنی ها به ویژه بستنی های صنعتی
  • اجتناب از مصرف مواد غذایی فراوری شده صنعتی حاوی مواد نگهدارنده ای مانند "بنزوات سدیم"
  • پرهیز از مصرف فست فود ها و مواد کمپوتی و کنسروی
  • اجتناب از مصرف مواد غذایی لزج مانند ماکارونی صنعتی، لازانیا و پنیر پیتزا
  • پرهیز از پرخوری و درهم خوری
  • پرهیز از غذا های تند و شیرین
  • اجتناب از مصرف برگ های کاری، سیر و پیاز
  • پرهیز از محصولات کافئین دار
  • استفاده نکردن از دستکش

سخن آخر

میزان تعریق کف دست می تواند در گذر زمان بیشتر شود یا به درمان های خانگی پاسخ دهد. این مسئله به علت اصلی آن و ویژگی های بدن فرد وابسته است و نمی توانیم آن را پیش بینی کنیم. اگر احساس می کنید که میزان تعریق شما به حدی کم است که می توانید آن را در خانه درمان کنید، پس مشکل جدی ای در بدن شما وجود ندارد و می توانید از روش های ذکر شده برای رفع تعریق کف دست استفاده کنید. اما اگر با این درمان های نتوانستید مشکل خود را رفع کنید و حتی میزان تعریق شما بیشتر شد، ممکن است نشانه ای بیماری هایی باشد که در این مقاله بیان شد. به پزشک مراجعه کنید و برای کشف دلیل اصلی آن اقدام کنید. این کار به شما کمک می کند که قبل از جدی تر شدن بیماری آن را تشخیص و درمان کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان