راهکارهای پرورش استقلال در نوجوانان

  یکشنبه، 25 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
راهکارهای پرورش استقلال در نوجوانان
بسیاری از والدین تصور می کنند دوره بلوغ زمان سختی است و تمام نوجوانان رفتارهای بدی از خود نشان می دهند و با این رفتارها والدین را به چالش می کشند. اما در حقیقت، تحقیقات نشان داده اند که تنها 5-15 درصد از نوجوانان نوسانات خلقی شدید را تجربه می کنند، سرکشی می کنند و مشکلات متعددی را برای والدین خود به وجود می آورند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، استقلال طلبی در نوجوان می تواند زمینه ساز نگرانی والدین شده و تنش هایی را میان آن ها و فرزندانشان ایجاد کند. در واقع بسیاری از پدر و مادرها انتظار دارند نوجوانان همانند دوران کودکی مطیع آن ها باشند و بخواهند بیشتر اوقات روز را با پدر و مادر خود سپری کنند. این در حالی است که نوجوانی یک دوره بسیار مهم محسوب می شود. افراد در این زمان نمی توانند تنها بر اساس انتظارات والدین خود زندگی کنند. بلکه نیاز دارند درک دقیق تری از خود پیدا کرده و در واقع به نوعی هویت شخصی دست یابند.

نیاز به کسب هویت مستقل باعث می شود که فرزندان بخواهند از والدین خود فاصله گرفته و با این رفتار به آن ها نشان دهند که دیگر بزرگ شده اند. هم چنین آن ها در این زمان بیش از هر زمان دیگری نیاز دارند به گروه های مورد علاقه و به خصوص هم سن و سال خود بپیوندند. زیرا احساس تعلق به یک گروه خاص نیز در شکل گیری هرچه بهتر هویت به آن ها کمک خواهد کرد. در نتیجه عجیب نیست که فرزنداتان در دوره نوجوانی اشتیاق زیادی برای پیوستن به گروه دوستان داشته باشد. در این شرایط به جای محدود کردن او یا تحمل نگرانی زیاد، لازم است که نحوه نظارت غیر مستقیم را یاد بگیرید و به این ترتیب نوجوان را به طور نامحسوس در مسیر سالمی هدایت کنید.

راهکارهای پرورش استقلال در نوجوانان

به فرزندتان عشق و احترام زیادی نشان دهید

عشق و حمایت شما از فرزندتان برای عزت نفس او ضروری است. جوانانی که حس خوبی نسبت به خود دارند، اعتماد به نفس بیشتری برای پیشرفت و رسیدن به اهداف خود در زندگی دارند.

ابراز عشق همیشه از طریق تماس جسمی و در آغوش کشیدن نیست، چه بسا که نوجوانان از این نوع ابراز عشق استقبال چندانی نیز نمی کنند:

  • به علایق، تفریحات و دوستان او علاقه و توجه نشان دهید.
  • به او گوش دهید.
  • برای او فضای حریم شخصی قائل شوید.
  • به طور مرتب به او بگویید که دوستش دارید.

به احساس و نظر او احترام بگذارید

سعی کنید احساس او را درک کنید. او به خاطر تغییرات جسمی، اجتماعی و عاطفی بزرگسالی گیج و سردرگم شده است.

برای پرورش حس استقلال طلبی در نوجوانان باید نظرات و ایده های آنان شنیده شود و محترم شمرده شود. نظرات او از شما متفاوت است. درک آن برای شما سخت است، اما فرزندتان به این چند صدایی برای بررسی دنیا نیاز دارد. اگر شما ایده متفاوتی دارید، ایده خوبی است که با او حرف بزنید. گفتگو در مورد ایده های مختلف ایرادی ندارد. وقتی از این ایده ها حرف می زنید، به فرزندتان مهارت گفتگو و بحث مسالمت آمیز را می آموزید.

قوانین مشخصی در خانه تعیین کنید

داشتن قوانین مشخص رفتاری، ارتباطی و روابط اجتماعی به فرزندتان کمک می کند که محدودیت ها و انتظارات از خود را بشناسد. وجود قوانین به شما نیز کمک می کند که عکس العمل خود را در قبال رفتارهای فرزندتان بشناسید.

قوانین باید مطابق با سن فرزندتان تغییر کنند و مجازات های مشخصی برای شکستن قانون وجود داشته باشد.

به فرزندتان مهارت های تصمیم گیری را آموزش دهید

تصمیم گیری بیشترین کمک را به پرورش حس استقلال طلبی در نوجوانان می کند. این مهارت به او کمک می کند که:

  • با عقاید مختلف آشنا شود.
  • در مورد مزایا و معایب یک اقدام فکر کند.
  • این مزایا و معایب را سبک و سنگین کند و بهترین تصمیم را بگیرد.
  • در مورد مواردی که احتمال دارد برنامه طبق پیش بینی پیش نرود، فکر کند.
  • از بازخورد دیگران برای تصمیم گیری بهتر استفاده کند.

در مورد مسائلی که در زندگی فرزندتان اهمیت دارند، سعی کنید با او تصمیم گیری کنید، نه برای او. از جمله در انتخاب مدرسه، رشته تحصیلی، مهاجرت یا مواردی از این قبیل.

به فرزندتان فرصت های امنی برای تمرین استقلال بدهید

فعالیت هایی که خانواده از آن حمایت می کنند و ایمنی فرزندتان در آن تامین شده است، به فرزندتان حس آزادی و کمی دوری از شما می دهد. دادن چنین فرصتی:

  • به او مهارت هایی را آموزش می دهد و می تواند قابلیت هایش را تست کند.
  • ریسک های مثبت انجام دهد.
  • احساس تعلق و مالکیت داشته باشد.
  • انعطاف پذیری را به او آموزش می دهد.

برای مثال، می توانید او را در باشگاهی در محدوده زندگی خودتان ثبت نام کنید و در مسابقات شرکت کند. یا وقتی به سن مناسب رسید، برای او یک شغل پاره وقت پیدا کنید تا حس استقلال بیشتری داشته باشد.

استقلال مالی در نوجوانان

فرزند شما باید ارزش پول را بداند و درک کند که با یک منبع نامحدود روبرو نیست. به همین دلیل، به آنها ماهیانه مبلغ ثابتی بدهید و از آنها بخواهید بودجه بندی کنند. او باید یاد بگیرد چیزهایی را بخرد که قادر به پرداختش است و از هزینه های اضافی دوری کند. اگر این پول را بابت لباس یا تفریح خرج کند، خود او با عواقب آن روبرو خواهد شد و مجبور می شود تا آخر ماه از بسیاری از خواسته هایش بگذرد.

تکنولوژی نیز می تواند در آموزش مالی به نوجوانان به کمک شما بیاید. نسل جدید آشنایی و تسلط بیشتری به تکنولوژی دارند و به سادگی می توانند با استفاده از برنامه های مختلف هزینه های خود را مدیریت کنند.

مدیریت اختلافات در مورد استقلال طلبی در نوجوانان

برای رسیدن به استقلال بیشتر، نوجوانان سعی می کنند کنترل بیشتری روی امور خود مانند رفت و آمد، رفتار و ظاهرش داشته باشد. در این پروسه، فرزندتان بارها و بارها ممکن است از خطر قرمزهای شما عبور کند و اقتدارتان را به چالش بکشد.

یک رویکرد مثبت و درست در مدیریت اختلافات بر سر استقلال نوجوان می تواند رابطه شما را قوی تر کند.

ترس های او را مسخره نکنید.

ایده ها و افکار او را به تمسخر نگیرید و آنها را دور از دسترس نشان ندهید.

با او مثل یک خردسال بی دست و پا برخورد نکنید و او را به خود متکی بار نیاورید.

لیاقت ها و توانایی های او را نادیده نگیرید.

افزون بر این، آمادگی پذیرش پرخاشگری اجتماعی او را نیز داشته باشید. فرزند شما به لحاظ روانی سعی می کند مستقل شود، اما هنوز به لحاظ عاطفی به شما وابسته است. او را همانطور که هست دوست بدارید تا همه چیز ساده تر طی شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (540 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (421 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (203 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (121 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (121 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (14 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی بدون عصا و ایستاده و سرحال در سن 85 سالگی / چون تو را نوح است کشتیبان، غم مخور (6 نظر) (عکس) گریه های تلخ نسرین مرادی، فریده سریال نون خ در روز تشییع پیکر همسر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی (4 نظر)
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 15 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 15 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 15 تیر 1403 + فیلم
پزشکی قانونی پس از 5 سال نظر داد: مرد همسرکش، جنون دارد
فال ابجد روزانه جمعه 15 تیر 1403
نام واقعی الهام حمیدی که اصلش زیباتر است/ خانم بازیگر یک عمر اشتباه خودش را معرفی کرد
مهمترین مساله پیش روی نهمین رئیس جمهوری ایران چیست؟
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
همسر رهبر معظم انقلاب: من خواهر آقای هاشمی رفسنجانی هستم/ترفند خلاقانه رهبر و همسرشان برای دیدن هاشمی رفسنجانی در زندان سیاسی
بتول خانم یک تنه آمار مشارکت روستا را بالا برد / رای‌های خاموشی که در مغازه کوچکش زنده کرد
عجیب ترین تابستانی که با برف و یخبندان آغاز شد! برف و سرمای تابستان 3 نفر را کشت
جشن فارغ‌التحصیلی پزشکان آینده کنار امام رضا(ع) + فیلم و عکس
رونمایی از فونت اختصاصی دانشگاه شریف با هدف ارتقای هویت بصری
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...