راهکارهایی برای کاهش چربی‌های بدن در بارداری

  چهارشنبه، 09 آذر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
راهکارهایی برای کاهش چربی‌های بدن در بارداری
در طول بارداری شما گزینه‌های بسیاری برای ورزش کردن و تناسب اندام خود دارید. بارداری زمان مناسبی برای گرفتن رژیم غذایی نیست اما شما می‌توانید کارهایی را برای از بین بردن چربی اضافی بدنتان انجام دهید.با ما همراه باشید.

به طور کلی رژیم لاغری در بارداری ممنوع است مگر اینکه دکتر طبق صلاحدید خود و با دستور غذایی خاصی که ارائه می دهد، گرفتن رژیم دوران بارداری را تجویز کند. با اینکه ممکن است تصور کنید در این دوران بیش از حد غذا می خورید و اشتهای شما بیشتر شده است؛ اما باید بگوییم این میزان برای سلامت مادر و جنین لازم و ضروری است. با اینکه نیازی نیست به جای ۲ نفر غذا بخورید و این تصور عامه اشتباه است؛ اما در هر صورت میزان غذای شما باید نسبت به حالت عادی، بیشتر شود؛ زیرا جنین از بدن شما تغذیه می کند و باید بتوانید نه تنها انرژی مورد نیاز بدن خود را تامین کنید؛ بلکه برای رشد و تکامل جنین نیز کافی باشید.این مسئله تنها به دوران بارداری محدود نمی شود در دوران شیردهی نیز باید به اندازه ای تغذیه کنید تا بتوانید نه تنها میزان کافی شیر تولید نمایید، بلکه بدن شما ضعیف نشود و با کمبود ویتامین ها و مواد معدنی روبه رو نشود .

ضرورت کنترل وزن در دوران بارداری

طبیعتا دوران بارداری در ماه های انتهایی افزایش وزن چشمگیری را در پی دارد. حتی مادرانی که این دوران را با کنترل پشت سر می گذارند نیز در انتها افزایش وزن ناشی از رشد جنین را خواهند داشت. اغلب بین 11 الی 16 کیلوگرم افزایش وزن در این دوران ایجاد می شود که حد متوسط و نرمالی برای آن است.اما این افزایش وزن به شرایط مادر نیز بستگی کامل دارد و مواردی از جمله قد، وزن پیش از بارداری، عوامل وراثتی، سبک زندگی و سلامت بارداری در این موضوع به طور مستقیم اثرگذار است.

معمولا مادرانی که پیش از بارداری اضافه وزن ندارند و با وزن نرمال باردار می شوند، افزایش وزنی حدود 7 الی 11 کیلوگرم خواهند داشت. اما مادرانی که پیش از بارداری اضافه وزن دارند مقداری حدود 13 الی 18 کیلوگرم، وزن اضافه خواهند کرد. البته این مقدار افزایش وزن برای بارداری یک قلویی صدق می کند و برای بارداری چند قلویی وزن بیشتری به بدن مادر اضافه خواهد شد.بالا رفتن وزن بیش از اندازه نرمال بیان شده، می تواند خطرات جدی را برای سلامت مادر و جنین به همراه داشته باشد. از این رو نیاز است تا راهکارهایی برای جلوگیری از افزایش وزن بیش از حد نرمال را آموزش دید. اغلب افزایش وزن بیش از حد ممکن است زمینه ساز بروز مشکلاتی همچون موارد زیر را فراهم کند:

  • احتمال ابتلا به دیابت بارداری افزایش خواهد یافت
  • وضع حمل به روش طبیعی برای مادر با مشکل و خطرات متعددی همراه خواهد شد و نیاز به سزارین در مادران با اضافه وزن بالا بیشتر از مادران با وزن نرمال است
  • پیروی از تغذیه سالم برای کنترل وزن در دوران بارداری به متولد شدن کودک با وزن نرمال منجر می شود که از بروز اختلالات نیز جلوگیری خواهد شد
  • احتمال سقط جنین در مادرانی که با وزن نرمال باردار می شوند، کمتر از مادرانی است که با وزن بالا باردار می شوند
  • پره اکلامپسی برای مادرانی که وزن بیشتری در دوران بارداری دارند، احتمال بروز بیشتری دارد
  • فشار خون بالا در صورتی که کنترل وزن صورت نگیرد ممکن است ایجاد شده که عوارض جدی را برای دوران بارداری خواهد داشت
    ورزش در بارداری

کاهش چربی های بدن در بارداری

بارداری شما زمانی برای هیجان و انتظار است زیرا منتظر آمدن نوزاد تازه متولد شده خود هستید. در طول دوران بارداری شما چندین گزینه برای یک برنامه ورزشی برای حفظ سطح تناسب اندام و مدیریت چربی بدن خود دارید. بارداری زمانی برای پیروی از یک رژیم غذایی کاهش وزن نیست اما اقدامات خاصی وجود دارد که می توانید برای کاهش چربی بدن در دوران بارداری انجام دهید. با توجه به عوارض جانبی بالقوه مرتبط با ورزش و بارداری قبل از شروع هر برنامه تمرینی با پزشک خود مشورت کنید. برای کاهش چربی های بدن خود در بارداری به موارد زیر توجه کنید:

  • در طول روز ۱۵۰ دقیقه ورزش کنید:پزشکان ۱۵۰ دقیقه فعالیت با شدت متوسط را برای زنان باردار توصیه می کنند. این بازه زمانی و سطح شدت باعث افزایش تناسب اندام و سوزاندن کالری اضافی و چربی بدن می شود.
  • به طور منظم ورزش کنید:نمونه تمرینات شامل دویدن، شنا، ایروبیک در آب، یوگا و دوچرخه سواری است. می توانید تمرینات قلبی را با تمرینات انعطاف پذیری و تمرینات قدرتی ترکیب کنید. استفاده از تمریناتی که از آن لذت می برید به شما کمک می کند تا برای یک تمرین سرگرم کننده و چالش برانگیز که چربی بدن را می سوزاند انگیزه داشته باشید.
  • مقدار تمرینات را بیشتر کنید:با بهبود سطح تناسب اندام شدت تمرینات را به تدریج افزایش دهید. به عنوان مثال با پیاده روی با سرعت متوسط در هفته شروع کنید و سپس تندتر قدم بزنید.
  • در طول هر تمرین به بدن خود گوش دهید: بارداری زمانی است که بدن شما علائم هشدار دهنده خاصی را در مورد سلامتی به شما می دهد. مراقب سرگیجه، تنگی نفس یا ناراحتی غیرعادی باشید. در صورت بروز هر گونه شرایط غیر طبیعی فوراً با پزشک خود مشورت کنید.
  • از تمرین هایی که باعث فشار به شکم می شوند خودداری کنید:از هر گونه تمرین جهشی که باعث تغییر جهت ناگهانی می شود که خطر آسیب به شکم را ایجاد می کند خودداری کنید. برخی از پزشکان همچنین توصیه می کنند از ورزش هایی که در آن ها پس از سه ماهه اول به پشت دراز می کشید اجتناب کنید.
  • افزایش وزن سالم خود را در طول بارداری کنترل کنید:افزایش وزن در دوران بارداری طبیعی است و با سطح تناسب اندام شما در دوران بارداری تنظیم می شود. افزایش وزن آهسته و پیوسته بهترین راه برای کنترل چربی اضافی بدن است.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (443 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (271 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (245 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (203 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (173 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (147 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (72 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس