روش های پزشکی برای از بین بردن شپش مو

  یکشنبه، 23 شهریور 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش های پزشکی برای از بین بردن شپش مو
شپش سر نوعی حشره انگلی است که برروی سر، مژه و ابروها یافت می شودو وزانه چندین بار از خون انسان استفاده کرده . این حشره نمی تواند مدت زیادی بدون تماس با پوست بدن زنده بماند و فقط از طریق تماس مستقیم منتقل می شود. بیشتر در کودکان خردسال و مهدکودک و در کودکان دوران ابتدایی شیوع دارد.

شپش موی سر چیست؟

شپش سر نوعی حشره انگلی است که برروی سر، مژه و ابروها یافت می شودو وزانه چندین بار از خون انسان استفاده کرده . این حشره نمی تواند مدت زیادی بدون تماس با پوست بدن زنده بماند و فقط از طریق تماس مستقیم منتقل می شود. بیشتر در کودکان خردسال و مهدکودک و در کودکان دوران ابتدایی شیوع دارد. این بیماری با تماس نزدیک سر و به اشتراک گذاشتن کلاه، شانه، روسری و سنجاق بین کودکان منتشر می شود و وقتی کودک مبتلا شود بقیه افراد خانواده نیز در معرض خطر ابتلا قرار می گیرند. هرچند شپش سر مشکلی خطرناک نیست، اما می تواند باعث خارش شدید و غیرقابل تحمل شوند.

اصلی ترین راه ابتلا به شپش موی سر چیست؟

  • تماس مستقیم با لباس و رختخواب فرد مبتلا اصلی ترین راه ابتلا است.
  • استفاده از کلاه و روسری فرد مبتلا

علائم شپش ، چطور متوجه شپش در موی سر بشویم؟

  • خارش شدید و آزاردهنده سر
  • برجستگی های کوچک و قرمز برروی سر، گردن و شانه ها
  • ذره های سفید بسیار شبیه به شوره سر برروی پایه ی موها که بسختی کنده می شوند

روش های از بین بردن شپش مو

دستگاه نابودکننده ی شپش

این دستگاه مانند یک جاروبرقی با یک نازل برس مانند است که هوای گرم را به سمت ریشه ی موها و پوست سر می دمد و شپش ها و تخم های آنها را خشک می کند. در مطالعه ی سال ۲۰۰۶ ، این دستگاه حدود ۹۸٪ از تخم های شپش و ۸۰٪ از شپش های زنده را از بین برد.درمان با این دستگاه فقط در مراکز تأییدشده و معتبر انجام می شود و نسبتا بی خطر و سریع است. یک درمان معمولی فقط ۳۰ دقیقه طول می کشد.

لوسیون مالاتیون ۰,۵٪

این داروی حشره کُش نسخه ای با نام تجاری اُوید، شپش های زنده و تخم ها را از بین می برد اما قابل اشتعال است و می تواند باعث سوزش و سوختگی های درجه ی دو شود. به گفته ی CDC این دارو برای کودکان زیر شش سال مناسب نیست.آن را به موهای خشک بمالید و بگذارید هشت الی دوازده ساعت روی سرتان بماند تا در معرض هوا خشک شود. هرگز از سشوار استفاده نکنید و مو یا لوسیون را در معرض منابع گرما قرار ندهید. قبل از شانه زدن موها، سرتان را در یک سینک – نه زیر دوش یا در وان- بشویید. در صورت مشاهده ی شپش های زنده، درمان را پس از هفت تا نه روز مجددا تکرار کنید.

شامپوی لیندن ۱٪

این نوروتوکسین (سَم عصبی) شپش ها و تخم های آنها را از بین می برد اما احتمال می رود که سرطان زا باشد. استفاده ی بیش ازحد یا سوءمصرف لیندن (با نام تجاری Kwell و تیونکس) ممکن است به عوارض جانبی جدی از جمله تشنج و مرگ منجر شود. بنا به هشدار سازمان غذا و داروی آمریکا این شامپو حتی هنگامی که طبق دستور مصرف شود نیز ممکن است در برخی افراد باعث بروز تشنج شود.

بنابراین این شامپو برای کودکان، سالمندان یا افراد کمتر از ۵۰ کیلوگرم توصیه نمی شود. این دارو فقط برای کسانی تجویز می شود که از سایر درمان ها نتیجه نگرفته اند یا نمی توانند روش های دیگر را تحمل کنند. از این شامپو فقط طبق دستور پزشک تان استفاده کنید.

راه های پیشگیری از ابتلا به شپش سر

شپش ها نه تنها به سرهای کثیف، بلکه به سرها و موهای کاملا تمیز نیز حمله می کنند، بنابراین شست وشوی مکرر موها هیچ تضمینی برای پیشگیری از این آلودگی نیست.بهترین توصیه، جلوگیری از تماس موها و سرهای افراد با یکدیگر است تا شپش ها به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل نشوند. موهای بلند را دم اسبی ببندید یا ببافید.

سایر نکات: از شانه، برس، سنجاق سر، کلاه، روسری یا بالش مشترک استفاده نکنید. آلبانو کروچه توصیه می کند برای پیشگیری از ابتلا به شپش، چند قطره روغن درخت چای به محصولات موی تان اضافه کنید.

درمان گیاهی برای شپش موی سر

برخی پژوهش ها نشان می دهد که درمان خانگی شپش موی سر با استفاده از اسانس ها و روغن های گیاهی طبیعی می تواند اثر سمی بر روی شپش ها و تخم های آن ها داشته باشد، این ترکیبات شامل:

  • روغن درخت چای (Tea tree oil)
  • روغن بادیان کوهی (Anise oil)
  • روغن درخت کانانگا (Ylang ylang oil)
  • نرولیدول (Nerolidol)، ترکیبی شیمیایی که در بسیاری از روغن های گیاهی وجود دارد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (172 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (152 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (24 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (20 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (13 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) درختی که زمان مرگ خونریزی می کند
بازسازی صدای کاهن مصری پس از 3 هزار سال از روی مومیایی او+ تصاویر
فال روزانه امروز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 10 تیر 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 10 تیر خرداد 1403
قیمت رسمی انواع چلوکباب 43 سال قبل در رستوران اصیل ایرانی! +عکس
روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از آوازخوانی دلپذیر و اجباری آیت الله طالقانی و منتظری در زندان/ خودم صدای خوبی ندارم اما...+ویدیو
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید "دل بیچاره" مهدی جهانی +فیلم/ منو تنهام نذار با این احوال زار نگاه کن به دلت منو یادت بیار
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 10 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 10 تیر ماه 1403
استفتاء از رهبری در مورد رای سفید
قتل دلخراش خانم معلم به دست شوهرش/ پرت کردن همسر از طبقه سوم
ماجرای تصمیم خاص حاج قاسم برای کَفنش از زبان یکی از همرزمان جانبازش
دست نوشته‌های یک جانباز هنرمند: نسل انتقالی به پایان راه نزدیک می‌شود