دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / آشپزی / انواع پلوها /

روش پخت عدس پلو با خرما 

جمعه، 23 اردیبهشت 1401
عدس پلو یکی از غذاهای محبوب ایرانی است که به دو صورت ساده و مجلسی طبخ می شود. این غذای خوشمزه علاوه بر اینکه یک غذای خانگی است مانند غذاهایی مثل خورش قیمه به عنوان نذری هم در مراسم های مذهبی پخش می شود. در ادامه با روش پخت عدس پلو با خرما در ساعد نیوز آشنا می شوید . . .

عدس پلو با خرما یکی از انواع غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که با دستورهای متنوعی پخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه عدس پلو با خرما در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید.

مواد لازم برای عدس پلو با خرما

  • یك پیمانه عدس
  • سه پیمانه برنج
  • یك عدد پیاز بزرگ یا متوسط
  • ٢٥٠ یا ٣٠٠ گرم گوشت چرخ شده
  • ٢٠٠ گرم یا ١٢ عدد خرما بدون هسته
  • یك دوم پیمانه كره
  • یك قاشق چایخوری پودر دارچین
  • یك دوم قاشق چایخوری ادویه پلویی (در صورت وجود)
  • یك دوم قاشق چایخوری زردچوبه
  • به مقدار لازم نمک و فلفل سیاه و زعفران دم كرده

روش پخت عدس پلو با خرما

قبل از شروع پخت از ٢٤ ساعت قبل عدس را شسته و كنار بگذارید تا خیس بخورد. البته توجه كنید كه در این مدت حتما ٢ الی ٣ بار آب آن را عوض كنید. برنج را نیز كامل شسته و از سه ساعت قبل از پخت خیس كنید. توجه كنید كه قبل از پخت آن ها را حتما آبكش كنید.

کشمش را هم خوب شسته، آبكش كرده و كنار بگذارید. در زمان پخت دو قابلمه مناسب انتخاب كنید. یكی برای پخت برنج و دیگری برای عدس و آن ها را پر آب كرده و روی حرارت بگذارید (در قابلمه عدس دو پیمانه آب كافی است). می توانید به منظور جلوگیری از وا رفتن عدس به آن مقداری نمك اضافه كنید و عدس را به مدت ٥ دقیقه با حرارت بالا بجوشانید و سپس حرارت را كم كنید تا ٤٠ الی ٥٠ دقیقه بپزد. سپس آبكش كنید. برنج را هم درون آب جوش ریخته، پخته و سپس آبكش كنید و كنار بگذارید.

اكنون پیازها را بهصورت نگینی یا خلالی خرد كنید و در تابه با مقداری روغن تفت دهید تا طلایی شود. سپس گوشت چرخ شده را اضافه كرده و با زردچوبه خوب مخلوط کرده و تفت دهید. یك پیمانه آب درون تابه ریخته و به مدت سی دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید تا گوشت کامل بپزد. پس از این مدت، دارچین، فلفل سیاه و زعفران دم كرده را به مخلوط گوشت و پیاز اضافه كرده و هم بزنید. توجه داشته باشید كه پودر گشنیز یا زیره سبز می تواند بوی زهم گوشت را بگیرد. پس از پخت شعله را خاموش كرده و تابه پیاز و گوشت را كنار بگذارید. اكنون كشمش را در تابه ای جدا با كمی روغن تفت دهید. پس از آن كه کشمش را تفت دادید آن را در طرف دیگری ریخته و در همان تابه خرما را حداکثر با یك قاشق غذاخوری روغن تفت دهید. حال عدس و برنج را با ادویه پلویی و كره آب شده و مقداری نمك كمی مخلوط كنید و اگر می خواهید ته دیگ هم بگذارید، یك قابلمه مناسب انتخاب كرده و كف آن را كمی چرب كنید و ته دیگ مورد نظر را (سیب زمینی یا نان) كف آن بچینید. سپس مخلوط برنج و عدس را درون قابلمه ریخته درب قابلمه را گذاشته و روی حرارت زیاد قرار دهید تا دم آن بالا بیاید و بخار كند. پس از بالا آمدن بخار، شعله را كم كنید تا برنج و عدس كامل بپزند و دم بکشند. (٤٥ دقیقه برای دم كافی است). عدس پلو با خرما آماده است! برای سرو برنج و عدس را در یك دیس مناسب ریخته و روی آن را با مخلوط گوشت و پیاز، كشمش و خرما تزیین كنید.

مواد لازم برای عدس پلو با خرما روش دوم

  • برنج 5 لیوان
  • عدس 3 لیوان
  • کشمش 2 لیوان
  • پیاز 3 عدد
  • خرما 11 عدد

طرز تهیه عدس پلو با خرما روش دوم

ابتدا دو ليوان عدس را از چند ساعت قبل خیس كرده تا هنگام پخت سريعتر بپزد. قابلمه ای را روی حرارت قرار دهيد و عدس را به همراه آب در آن بريزيد و اجازه دهيد تا خوب پخته و نرم شود. برنج را نیز از قبل خیس کنید.سپس پیازها را ریز خرد کنید و در ظرفي كه لبه دار باشد، مجزا با مقداری روغن سرخ کنید. سپس عدس هاي پخته و کشمش پلویی را اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید تا رطوبت مواد کشیده شود و طعم خامی مواد گرفته شود.

اكنون قابلمه ای را برای پخت برنج برداشته و روی حرارت ملايم قرار دهيد. آنگاه 5 ليوان آب را به همراه كمي نمك و روغن در آن بريزيد و برنج را به آن اضافه كنيد. پس از اینکه کمی جوشید و اطراف برنج نرم شد آن را آبکش کنید. قابلمه را روی گاز بگذارید و ته دیگ مناسب ذائقه ی خود را کف آن قرار دهید. معمولا از سیب زمینی استفاده میکنند اما شما طبق میل خود عمل کنید. برنج را لایه لایه داخل قابلمه بریزید و لابه لای آن مخلوط عدس و کشمش اضافه کنید. مايه را با برنج خوب هم بزنيد تا به خوبی با هم مخلوط گردند.

برای آماده کردن خرما ها کافی است هسته خرما ها را درآورید و روی برنج قرار دهید. اين كار باعث نرم شدن و كمي هم پخته شدن خرما در نتیجه خوشمزه تر شدن غذا میشود. نصف لیوان آب جوش و چند قاشق روغن را با هم مخلوط کنید و روی برنج بریزید. در قابلمه را ببندید و با حرارت ملایم بگذارید برنج دم بکشد. آخرین کاری که باید انجام دهید آب کردن مقداری کره یا روغن حیوانی به روش بن ماری است، برنج را در ديس بکشید و روغن را روی آن بریزید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
مراحل سابمیت مقاله
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!