روش تهیه خورش به آلو خوشمزه

  سه شنبه، 13 مهر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش تهیه خورش به آلو خوشمزه
خورش به و آلو یکی از انواع خورش های سنتی و بسیار خوشمزه ایرانی است که در فصل پاییز پخته می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی اصیل در ادامه با ما همراه باشید.

خورش به و آلو خوشمزه و مغذی است و از خورش های سنتی ایرانی است، تهیه خورش به در پاییز که فصل به است مرسوم میباشد.

مواد لازم برای خورش به آلو

  • به بزرگ ۲ عدد
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • آلو خورشتی ۱۰ عدد
  • شکر ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم
  • آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه خورش به آلو

برای تهیه خورش به و آلو ابتدا پیازها را پس از گرفتن پوست ، به صورت نگینی ریز خرد کنید. در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و کمی روغن داخل قابلمه بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد پیازهای خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا کمی نرم شوند.

در ادامه مقداری زردچوبه به پیاز اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زمانی که زردچوبه کاملا به خورد پیاز برود. در مرحله بعدی گوشت خورشتی را پس از شستشو به صورت قیمه ای ( شبیه به خورش قیمه ) خرد کنید.در ادامه گوشت را به همراه مقداری فلفل سیاه و رب گوجه فرنگی به قابلمه اضافه کنید و با پیاز تفت دهید. تفت دادن گوشت را ادامه دهید تا گوشت به طور کامل سرخ شود و رنگش تغییر کند. پس از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد چند لیوان آب جوش اضافه کنید.

توجه داشته باشید اضافه کردن رب گوجه فرنگی به خورش بِه اختیاری است. اضافه کردن رب گوجه فرنگی باعث می شود طعم و رنگ خورش بهتر شود. البته باید رب گوجه فرنگی را به طور کامل سرخ کنید تا طعم و بوی خامی اش از بین برود.درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید گوشت با حرارت ملایم بپزد. در همین حین باید به را آماده کنیم. برای این منظور به ها را بشویید و به صورت مکعبی درشت خرد کنید. نکته مهم در مورد خرد کردن به ها این است که نباید خیلی ریز خرد شوند.

در صورتی که به ها را ریز خرد کنید به دلیل اینکه به بافت نرمی دارد خیلی زود له می شود و در پایان پخت ظاهر خورش را خراب می کند. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن مایه به تابه اضافه می کنیم.پس از اینکه روغن داغ شد به ها را اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا به ها طلایی شوند. تفت دادن به ها باید به حدی باشد که فقط کمی منسجم شوند و نیاز به تفت دادن زیاد نیست. به ها باید به اندازه ای تفت داده شوند که پس از اضافه کردن به خورش له نشوند.پس از اینکه به ها آماده شدند صبر کنید تا گوشت به طور کامل پخته شود سپس به ها را به همراه کمی نمک اضافه کنید. حرارت زیر خورش را ملایم کنید تا خورش به طور کامل جا بیفتد ، برای جا افتادن خورش حدود ۴۵ دقیقه زمان نیاز است.آلو خورشتی را به مدت ۱۵ دقیقه در آب سرد می خیسانیم سپس در ۱۵ دقیقه پایانی پخت خورش به همراه شکر و آبلیمو به قابلمه اضافه می کنیم. اجازه دهید خورش به غلظت به کافی برسد سپس به همراه نان یا برنج سرو کنید.

فوت و فن های طرز تهیه خورش به آلو مجلسی

  • خورش به آلو را می توانید به روش های مختلفی درست کنید و در آن از گوشت گوسفندی (قرمز)، مرغ (ترجیحا بدون استخوان و فیله) و گوشت چرخ کرده استفاده کنید. در صورتی که از گوشت چرخ کرده در دستور پخت خورش آلو استفاده می گنید بهتر است آن را به شکل قلقلی درآورید تا هم ظاهر زیبایی داشته باشد و هم خوش طعم تر شود.
  • در صورتی که از گوشت قرمز استفاده می کنید، اضافه کرن نمک را حتما در مرحله پایانی انجام دهید، در غیر این صورت افزودن نمک در همان مرحله ابتدایی هم ایرادی ندارد و گوشت را سفت نمی کند.
  • میزان اضافه کردن شکر به ذائقه خودتان بستگی دارد و می تواند از یک قاشق چای خوری تا ۲ قاشق غذاخوری شکر به این خورش با لپه یا خورش به آلو ساده متغیر باشد.
  • این خورش لذیذ معمولا به عنوان یک خورش مجلسی، در کنار برنج سرو می شود.

اصول پخت خورش به آلو به سبک شهر های مختلف

در طرز تهیه به آلو در شهر های مختلف گاهی اوقات از عرق هل و چوب دارچین هم استفاده می شود یا برای مثال در خورش به آلو اصفهانی از ۲ قاشق زعفران دم کرده هم استفاده می شود. بعد از اضافه کردن گوشت به پیاز، زعفران را اضافه می کنند. طرز خورش به آلو کرمان و شیراز هم دستور پخت خورش به که در بالا آورده شد یکسان است و می توانید به جای کره، از روغن کنجد برای سرخ کردن آلو و از برش های سیب در کنار آلو استفاده کنید.

طرز تهیه خورش به آلو مرغ یا گوشت با لپه هم مرسوم است. در دستور پخت خورش به آلو می توانید از لپه هم استفاده کنید. در این صورت ۱/۴ لیوان دسته دار فرانسوی لپه را از حداقل دو ساعت قبل خیس کنید و بعد از اینکه گوشت را تفت دادید، لپه را هم اضافه کنید. در این صورت خورش به آلو با لپه خواهید داشت.می توانید به خورش به اندازه ۲ تا ۳ قاشق غذا خوری گردوی خرد شده هم اضافه کنید. گردو را در مراحل ابتدایی بیفزایید تا به روغن بیفتد.اگر در دستور پخت خورش به آلو از رب انار استفاده می کنید، در مرحله پایانی و همزمان با اضافه کردن آبلیمو، رب انار را اضافه کنید. البته بهتر است در این صورت آبلیمو را حذف کنید، چون آبلیمو به خورش به آلو طعم ترش می دهد و رب انار، به نسبت میزان شیرینی یا ترشی، به آن طعم ملس خواهد داد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (225 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (134 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (53 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (50 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (32 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (19 نظر) نگاهی به ماشین بی ام و هوش پران کریم باقری که همه آرزوشو دارن/ زیدان فوتبال ایران سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (17 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت