روش تهیه استانبولی با مرغ لذیذ

  پنجشنبه، 25 آذر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
روش تهیه استانبولی با مرغ لذیذ
استانبولی با مرغ یکی از خوشمزه ترین پلو های ایرانی است که در زمان قاجار وارد ایران شد و جالب اینکه در ترکیه به این غذا پلو عجمی می گویند یعنی غذایی که آنقدر خوشمزه است کسی باور نمی کند دستپخت خودش باشد. استانبولی پلو جزو غذا هایی است که خیلی زود درست میشود.

استانبولی پلو یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که محبوبیت زیادی بین ایرانیان دارد. این غذای خوشمزه با مواد و روش های مختلفی طبخ می شود. این غذا را می توانید با گوشت قرمز یا گوشت مرغ به سلیقه خود تهیه کنید و به دلیل راحت بودن و در دسترس بودن مواد آن در بین ایرانی ها بسیار محبوب بوده است البته به آن دمی گوجه فرنگی نیز گفته می شود بهتر است در تهیه استانبولی از ترکیب رب و گوجه فرنگی استفاده کنید تا خوش رنگ تر شود. با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر استانبولی پلو تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری استانبولی پلو تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

مواد لازم برای استانبولی با مرغ

  • مرغ 400 کرم
  • برنج 3 پیمانه
  • لوبیا سبز 200 گرم
  • هویج 70 گرم
  • روغن 5 قاشق غذاخوری
  • پیاز 1 تا 2 عدد
  • زعفران دمکرده به میزان لازم
  • ادویه پلو 1 قاشق غذاخوری
  • پودر دارچین 1/3 قاشق چایخوری
  • پودر زیره 1/3 قاشق چایخوری
  • آبلیمو 1.5 قاشق غذاخوری
  • نمک به مقدار لازم
  • آب به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم
  • رب گوجه فرنگی 1.5 قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه نصف قاشق چایخوری
  • آب داغ به میزان لازم
  • نان لواش نصف یک عدد

طرز تهیه استانبولی با مرغ

مرغ را پاک می کنیم و پوست و استخوان هایش را جدا می کنیم و آن را می شوییم. گوشت مرغ را خرد می کنیم تا برای مراحل بعد آماده شود.پیاز را به شکل نگینی خرد می کنیم. در تابه دو قاشق روغن می ریزیم و روی شعله متوسط می گذاریم و پیاز را در آن تفت می دهیم. بعد از کمی تفت، مرغ خرد شده را به آن اضافه می کنیم.با تغییر کردن رنگ مرغ، نمک و زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

حدود یک و نیم لیوان آب روی مرغ می ریزیم و شعله را زیاد می کنیم تا آب بجوشد. همینکه جوشید شعله را ملایم می کنیم و در تابه را می گذاریم. حدودا 35 دقیقه باید صبر کنیم تا از پخت مرغ بگذرد. توجه داشته باشید که قرار نیست مرغ در این مرحله کاملا پخته شده باشد.

لوبیا سبز را خرد می کنیم. در ظرفی کمی آب می ریزیم و لوبیا سبز را در آن ریخته و صبر می کنیم تا آب بجوشد و لوبیا سبز را حدود یک ربع بپزد. وقتی آب لوبیا سبز تمام شد آن را از روی شعله بر می داریم.

پیاز دیگری را نگینی خرد می کنیم و در ظرفی که روغنش داغ شده، تفت می دهیم. تفت دادن را تا طلایی شدن پیاز ادامه می دهیم.هویج را رنده می کنیم و همراه لوبیا سبز پخته شده به پیاز اضافه می کنیم. شعله را زیاد می کنیم و 5 دقیقه مواد را هم می زنیم تا آبشان بخار شود.رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم تا رنگش تغییر کرده و خوشرنگ شود. فلفل سیاه و نمک و پودر زیره و پودر دارچین را به مواد اضافه می کنیم.مرغ نیم پز شده و زعفران دمکرده را اضافه می کنیم و روی آن ها یک پیمانه آب داغ می ریزیم. شعله گاز را کم می کنیم و در تابه را می گذاریم. تا یک ساعت زمان می دهیم تا مواد خوب پخته و جا افتاده شود. در یک ربع پایانی پخت آبلیمو را اضافه می کنیم.

برنج را بعد از خیس کردن و پختن، آبکش می کنیم. در قابلمه چند قاشق روغن می ریزیم و روی گاز می گذاریم تا گرم شود. نان لواش را در قابلمه پهن می کنیم و نیمی از برنج را در قابلمه ریخته و از روی آن ادویه پلو را می ریزیم.سسی که آماده کردیم را روی برنج می ریزیم و مابقی برنج را روی سس می دهیم و از روی آن چند قاشق زعفران دمکرده می ریزیم. شعله را کم می کنیم و دمی را روی در قابلمه می گذاریم. تقریبا بین 50 تا 60 دقیقه صبر می کنیم تا استانبولی با مرغ دم بکشد. پس از دم کشیدن استانبولی با مرغ این غذا را همراه انواع ترشی و سالاد سرو می کنیم.

مواد لازم استانبولی پلو با مرغ روش دوم

  • پیاز ۱ عدد
  • برنج ۳ پیمانه
  • سینه مرغ ۱ عدد
  • گوجه فرنگی ۲ عدد
  • سیب زمینی متوسط ۲ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • برگ بو ۱ عدد
  • چوب دارچین ۱ تکه
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه استانبولی پلو با مرغ روش دوم

ابتدا در قابلمه ای کوچک آب می ریزیم و کمی نمک و حرارت را زیاد می کنیم و درب آن را می گذاریم تا جوش بیاید سپس سینه مرغ را در آب در حال جوش قرار می دهیم و یک عدد پیاز کوچک را پوست می گیریم می شوییم و به دو قسمت تقسیم می کنیم و همراره زردچوبه یا یک چوب دارچین و بگ بو داخل قابلمه قرار می دهیم تا بوی مرغ را بگیرد.به مدت ۶۰ دقیقه بعد مرغ پخته شده است و بعد سینه مرغ پخته شده را در آبکش می گذاریم و استخوان آن را جدا می کنیم و روی تخته با چاقو به هر صورتی که تمایل داریم خرد می کنیم و یا ریش ریش می کنیم.

سپس سیب زمینی ها را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و روی تخته نگینی خرد می کنیم و در تابه ای روغن می ریزیم و کمی که داغ شد سیب زمینی ها را در تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا نیم پز شود و کنار می گذاریم.

پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و نگینی خرد می کنیم و در تابه ای روغن می ریزیم و حرارت را کم می کنیم و صبر می کنیم تا روغن داغ شود سپس پیاز را در تابه می ریزیم و در روغن تفت می دهیم تا نرم شود و بعد گوشت مرغ خرد شده را اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

گوجه فرنگی ها را می شوییم و روی تخته نگینی خرد می کنیم و به مواد تابه می افزاییم و تفت می دهیم و بعد رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و مجددا تفت می دهیم و صبر می کنیم تا آب گوجه فرنگی تبخیر شود و داخل تابه آب مواد را دیگر مشاهده نکنیم و آن وقت سیب زمنی های تفت داده را به مواد می افزاییم و نمک،فلفل روی مواد می پاشیم و مخلوط می کنیم و سس استانبولی را کنار می گذاریم.

اگر در پخت برنج مهارت ندارید بهتر است برنج را از قبل خیس نکنید ولی اگر پخت آن را بلد هستید می توانید از قبل در ظرفی بریزید و روی آن آب بریزید و بگذارید تا خیس بخورد. در قابلمه ای آب می ریزیم و کمی نمک به آن اضافه می کنیم و درب آن را می گذاریم و روی حرارت زیاد می گذاریم تا جوش بیاید. اگر در پخت برنج تجربه ندارید برنج را در کاسه ای بزرگ بریزید و روی آن آب بگیرید و با دست برنج را زیر و رو کنید و آب آن را بیرون بریزید این کار را دو الی سه بار انجام می دهیم تا برنج کاملا شسته شود سپس در آب در حال جوش می ریزیم ولی اگر از قبل برنج را گذاشته باشیم تا خیس بخورد آب آن را خارج می کنیم و داخل آب در حال جوش می ریزیم و یک بار هم می زنیم و اجازه می دهیم تا اطراف برنج بپزد ولی مغز آن سفت باشد. یک دانه از برنج را بر می داریم و زیر دندان امتحان می کنیم اگر اطرافش نرم بود ولی مغز آن کمی سفت بود برنج را آبکش می کنیم.

قابلمه ای که متناسب با میزان پلو و مواد آن باشد انتخاب می کنیم و کف آن روغن می ریزیم و روی حرارت می گذاریم تا داغ شود سپس نان لواش یا سیب زمینی را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و روی تخته ورقه ورقه می کنیم و کف قابلمه می چینیم و کمی از برنج را روی سیب زمینی ها می ریزیم و روی آن نیز کمی سس می ریزیم (از قبل آماده کردیم) مجددا کمی برنج و روی آن سس می ریزیم ،همین طور لایه لایه برنج و سس می ریزیم تا مواد استانبولی تمام شود و نصف لیوان آب و روغن را با هم مخلوط می کنیم و روی برنج می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را زیاد می کنیم تا برنج شروع به بخار کردن کند و بعد حرارت را کم می کنیم تا برنج دم بکشد. پس از پخت استانبولی پلو با کفگیر پلو و سس را زیر و رو می کنیم تا مواد سس با پلو مخلوط و یکدست شود و همه جای پلو با سس ادغام شده باشد.استانبولی را دیس می کشیم و با سالاد شیرازی نوش جان کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (463 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (324 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (308 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (247 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (214 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (184 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (114 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (81 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (80 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 8 مهر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
زینب نصرالله: همسرم قبل ازدواج نمی‌دانست که من دختر سید حسن نصرالله هستم/ الحمدلله توفیق حاصل شد و ما ازدواج کردیم
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 8 مهر 1403 + فیلم
مدیر عامل معدن طبس سکته مغزی کرد
چشم و چراغ جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله به لقاء‌الله پیوست
فال انبیاء روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو