روش ساخت زیورآلات نقره چیست؟

  شنبه، 21 تیر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
روش ساخت زیورآلات نقره چیست؟
نقره ، این فلز براق و جذاب به رنگ سفید، یکی از فلزات گرانبها به شمار می رود و بیشترین کاربرد آن نیز ناشی از قابلیت های آن از جمله رسانایی بالا،جلا دار٬شکل پذیر و نرم و چکش خوار بودن آن می باشد.بیشترین مصرف نقره در سالهای اخیر در صنعت و سپس ساخت جواهرات و لوازم تزئینی بوده است، علاوه بر اینکه شمش ها و سکه های نقره به عنوان سرمایه گذاری به کار می رون

نقره ، این فلز براق و جذاب به رنگ سفید، یکی از فلزات گرانبها به شمار می رود و بیشترین کاربرد آن نیز ناشی از قابلیت های آن از جمله رسانایی بالا،جلا دار٬شکل پذیر و نرم و چکش خوار بودن آن می باشد.بیشترین مصرف نقره در سالهای اخیر در صنعت و سپس ساخت جواهرات و لوازم تزئینی بوده است، علاوه بر اینکه شمش ها و سکه های نقره به عنوان سرمایه گذاری به کار می روند.نقره دارای درخشندگی استثنایی است! قدرت انعکاس نور این فلز بسیار بالا است. به همین دلیل هم از آن در ساخت آینه، تلسکوپ، میکروسکوپ، و سلول های خورشیدی استفاده می شود. نقره ی پرداخت شده، ۹۵ درصد شعاع های قابل رویت نور را بازتاب می دهد.

آلیاژهای نقره

نقره را می توان با هر درصدی با طلا ترکیب کرد،نقره با نیکل ترکیب شده و یک آلیاژسفید رنگ زیبا به وجود می آورد که به نقره آلمانی معروف است.به طور خلاصه: نقره با تمام فلزهای به اصطلاح نجیب مثل پالادیوم،پلاتینیوم نیکل،مس و طلا قابل ترکیب شدن است.

مراحل ساخت نقره

1- خرید نقره

تولیدکنندگان زیورآلات نقره بسته به حجم و میزان تولید از شمش، پودر و… استفاده می نمایند. تفاوت اساسی تنها در میزان دمای موردنیاز برای ذوب فلز، حجم پاتیل آب کاری و بعضا انجام مرحله افزایش خلوص خلاصه می شود.

خرید نقره برای تولید زیورآلات معمولا از بنکدار، توزیع کنندگان عمده، تالارهای کارگزاری و… انجام می پذیرد. معمولا قیمت خرید شمش یا پودر نقره از واسطه ها تفاوت چندانی با یکدیگر نمی کند. بااین حال معمولا هر تولیدکننده با یک توزیع کننده مشخص به صورت بلندمدت همکاری دارد.نکته قابل توجه این که در بازار خریدوفروش عمده نقره نیز، اعتبار ارزش بیشتری نسبت به پول نقد دارد! چراکه برخی توزیع کنندگان تنها با یک تماس میزان نقره موردنیاز تولیدکننده را به وی تحویل نموده و چند هفته بعد نسبت به تسویه صورت حساب اقدام می کنند.خرید آتی نقره نیز به عنوان راه کاری هوشمندانه برای جلوگیری از افت ارزش سرمایه تولیدکنندگان و اطمینان توزیع کنندگان این فلز گران بها، از جریان درآمدی خود به کار گرفته می شود. برای خرید آتی مبلغی به صورت پیش پرداخت توسط خریدار به فروشنده تحویل می شود. در موعد مقرر فروشنده با اخذ الباقی مبلغ تعیین شده نقره را به تولیدکننده ارائه می کند.

۲- مدل سازی زیورآلات

برای مدل سازی کامپیوتری، پس از تهیه اسکچ کاغذی و بررسی همه جانبه آن طرح سه بعدی اکسسوری آماده می شود. پس از اعمال اصلاحات لازم روی مدل سه بعدی کامپیوتری جواهرات، قطعه موردنظر به کمک دستگاه های چون پرینتر سه بعدی، فرز سی ان سی و… تولید می شود.در مدل سازی دستی پس از طراحی قطعات زیور زینتی، یک قطعه چوب، فوم یا… بامهارت بسیاری توسط دست و دستگاه های ساده همچون فرز تراشیده می شود. متاسفانه در این شیوه هرگز نمی توان به دقت طراحی با کامپیوتر دست یافت.

۳- ساخت درخت مدل

به منظور سهولت در قالب گیری مدل تولیدشده و رساندن تولید به حد مطلوب، تعداد زیادی از قطعات تولیدشده از مدل را در ابعاد گوناگون کنار یکدیگر قرار می دهند. شکل نهایی شباهت زیادی به یک درخت با شاخه هایی دارد که همان قطعات اولیه مدل هستند.

۴- ساخت قالب

در این مرحله درخت مدل را قالب گیری می نمایند. ماده مورداستفاده بسته به میزان ظرافت طرح، تعداد دفعات موردنیاز برای استفاده از قالب و… متفاوت است. بااین حال معمولا از گچ یا موم مخصوص جواهرسازی در مقیاس های کارگاهی استفاده می شود.

۵- قالب گیری

عملا مرحله نهایی کار ساخت زیورآلات نقره محسوب می شود. نقره مذاب را به روش های مختلف به قالب وارد نموده و تا سردسازی آن صبر می کنند. درصورتی که مراحل قبلی عملیات به درستی انجام پذیرفته باشد و مواد مذاب به شیوه صحیح به قالب اضافه شوند، نتیجه قابل قبولی به دست می آید.

۶- پولیش زنی

بعد از جداسازی قالب از روی قطعه ساخت شده، محصولی کاملا مشابه با درخت مدل ساخته شده رویت می گردد. هر قطعه با دقت از روی درخت جداشده و قطعات باقی مانده برای آب کاری مجدد به قسمت ذوب بازگشت داده می شود.

تمام قطعات ساخته شده شامل انگشتر نقره، پلاک نقره، گیره کروات نقره و… باید به دقت پولیش کاری شوند تا اثر زائده های اضافی روی آن ها از بین برود. در برخی موارد، قطعات ساخته شده توسط ابزارهایی چون فرز، قلم حکاکی و یا اره مویی تکمیل می شوند.

۷- آب کاری

فلز نقره بسته به میزان خلوص نسبتا سریع اکسید می شود و رنگ تیره ای به خود می گیرد. عده کثیری نسبت به تغییر رنگ نقره نظر مساعدی ندارند. ازاین رو معمولا تمام کارگاه های تولید جواهرات پس از ساخت و قالب گیری زیورآلات آن ها را آب کاری می نمایند. برای این کار هر قطعه اکسسوری به وسیله فرایند ساده الکتروشیمیایی نسبت به اکسید شدن مقاوم می شود.

۸- مخراج کاری و قرار دادن نگین

روی زیورآلاتی که نیاز به نگین دارند، قطعات سنگ با دقت نصب می شود. بسته به قیمت، اندازه و نوع نگین در این مرحله از انواع مختلف چسب یا فرایند پیچیده مخراج کاری استفاده می گردد. پس ازاین گام، می توان زیورآلات آماده را روانه بازار نمود.

خواص نقره

نقره باعث کشته شدن میکروب های بسیاری می شود و یک ضد عفونی کننده بسیار قوی بشمار می رود و زمانیکه نقره در دستان شما قرار می گیرد از سلامتیتان مراقبت می کند. بسیاری از شرکتهای هواپیمایی در دنیا از نقره برای میکروب کشی و حالت ضد عفونی کننده از ان استفاده می نمایند. کشور سویس برای ضدعفونی کردن آب شهر از نقره بهره می برد. جالب است بدانید اگر در ظرف نقره آب بریزیم آن آب بدون میکروب باقی می ماند. نقره می تواند ۶۵۰ میکروب را از بین ببرد.فلز نقره خاصیت ضد باکتریایی داشته و در صنایع دارویی به صورت فلز و یا ترکیبات آن مورد استفاده قرار می گیرد و از خصوصیات اصلی نقره مقاومت زیاد آن در مقابل حلال های شیمیایی است. از نقره در رنگ آمیزی برخی از محصولات در قنادی ها استفاده می شود.

ترکیبات متعددی از نقره برای معالجه بیماری ها تولید می شود که عبارت از :

استات نقره، آلانیتونات نقره، برات نقره، کربنات نقره، کلرید نقره، کرومات نقره، گلیسرولات نقره، کلوئید نقره، یدید نقره، لاکتات نقره، منگنات نقره، نیترات نقره، پروتئین نقره وسولفات یازین نقره می باشد. علاوه بر داروهای تولید شده از ترکیبات فوق از فلز نقره در دندان پزشکی برای پر کردن دندان (آمالگام) استفاده می شود که حدود ۳۵ درصد از ترکیب آمالگام را فلز نقره تشکیل می دهد. همانطوری که اشاره شد ترکیبات نقره مصارف دارویی گوناگونی دارند به عنوان مثال نیترات نقره به عنوان سوزاننده، قابض در زخم های غیر فعال و ورم های چرکی استفاده می شود. از محلول رقیق نیترات نقره در درمان زرد زخم، خارش، میخچه، زگیل و همچنین درمان سوختگی ها استفاده می شود.از نقره به علت خاصیت ضد باکتریایی در صنایع دارویی به صورت فلز و یا ترکیبات آن مورد استفاده قرار می گیرد و از خصوصیات مهم آن مقاومت زیاد در برابر حلال های شیمیایی است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (10 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان