روش تهیه سس گوجه فرنگی

  یکشنبه، 12 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش تهیه سس گوجه فرنگی
سس قرمز یکی از انواع سس های پرطرفدار است که به عنوان یک سس بین المللی در سراسر جهان شناخته می شود، برای مشاهده این آموزش در ادامه با ما همراه باشید.

ریشه کلمه سس از لغت لاتین سالسوس (Salsus) گرفته شده که به معنی نمک سود شده است. به گفته مورخان، سس در واقع به دلایل زیادی اختراع شد. از این ماده عموما برای پخت و پز، نرم کردن گوشت و همچنین طعم دار کردن مواد غذایی استفاده می شود. و جالب اینجاست که هیچ دستورالعملی ثابتی برای تهیه این ماده غذایی چند منظوره وجود ندارد، بنابراین نوع و طعم آن از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است. طرز تهیه سس گوجه فرنگی یا همان سس کچاپ نیز از این قاعده مستثنا نبوده و آن را به شیوه های مختلفی تولید می کنند.

در حال حاضر، سس گوجه فرنگی محبوب ترین سس در میان آمریکایی هاست و در آشپزخانه اکثر مردم این کشور یافت می شود. اما برخلاف تصور عموم، این سس آمریکایی نیست و نکته جالب تر اینکه کچاپ های اولیه فاقد گوجه فرنگی بودند. در عوض، سس گوجه فرنگی ریشه در چین دارد و ابتدا از ماهی ترش درست می شد. بعد از گذشت چند صد سال و تولید چندین نسخه مختلف، سس گوجه فرنگی که امروز می شناسیم و دوستش داریم، تولید شد.

سس گوجه فرنگی یکی از پرطرفدارترین طعم دهنده های غذاست. یکی از علت های لذیذ بودن غذاهای ایتالیایی و فرانسوی هم استفاده از سس گوجه فرنگی با دستور آماده سازی منحصر به فرد آن هاست. از آن جا که غذاهای این کشورها بیشتر به صورت آپ پز هستند و کمتر از رژیم غذایی سرخ کردنی استفاده می کنند، مزه اصلی غذاها را با انواع سس ها تغییر می دهند و این سس ها در آشپزی آن ها جایگاه ویژه ای دارد.

درست کردن سس گوجه فرنگی

مواد

اندازه مقیاس
گوجه فرنگی 2 کیلو
پیاز 1 عدد
سیر 3 حبه
شکر 2 قاشق غذاخوری
سرکه سیب یا انگور 1 استکان
نمک 1 قاشق غذاخوری
فلفل سیاه 1 قاشق غذاخوری
فلفل قرمز 1 قاشق غذاخوری

روش تهیه سس گوجه فرنگی در منزل :

گوجه را خوب بشویید و بعد به 4 قسمت تقسیم کنید.پیاز را هم خرد کنید و پوست سیر را هم بگیرید.سپس داخل قابلمه ای مناسب ، مقداری روغن بریزید و پیاز را داخل آن تفت دهید.بعد از اینکه پیازها سبک شدند گوجه ها را به همراه حبه های سیر به آن اضافه کنید و هم بزنید تا به مدت 20 دقیقه گوجه ها بپزند و له شوند.

بعد از این زمان پخت ، گوجه ها را به ظرف دیگری انتقال دهید و با گوشت کوب برقی آن را کاملا له کنید تا به شکل پوره در بیاید.گوجه پوره شده را داخل صافی بریزید و با کمک قاشق آن را از صافی رد کنید تا تخم های گوجه فرنگی جدا شود.سپس به سس گوجه فرنگی سرکه ، شکر و نمک و فلفل سیاه و قرمز را اضافه کنید و مجددا روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا سس به غلظت لازم برسد.(حدودا 20 دقیقه زمان میبرد تا سس قوام پیدا کند) بعد آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید تا کاملا سرد شود.سس گوجه فرنگی ( سس کچاپ ) خانگی بسیار خوش طعم و خوش رنگ میشود و به راحتی میتوانید 4 تا 5 ماه آن در یخچال و در ظرف در بسته نگهداری کنید.

نکات :

  • دقت کنید که هرگز داخل سس قاشق چرب و یا خیس نزنید.
  • سیر باعث عطر و طعم بهتر سس میشود.
  • این سس به راحتی در یخچال قابل نگهداریست و میتوانید مقدار بیشتری از آن را تهیه و استفاده کنید.
  • میزان ترشی، شیرینی، شوری و تندی سس را می توانید طبق سلیقه خودتان تغییر دهید.

سس گوجه فرنگی

سس گوجه فرنگی یونانی:

مواد لازم

با مقدار مواد زیر 3 تا 4 پیمانه سس گوچه فرنگی یونانی خواهیم داشت. دقت کنید اگر مقدار سس مصرفی شما بیشتر یا کمتر از این مقدار است نسبت ها را تغییر دهید. در صورتی که نسبت های دقیق را نمیدانید، مقدار بیشتر از این سس را آماده کنید و اضافی آن را برای دفعات بعدی مصرف در یخچال نگهداری کنید.

  • گوجه فرنگی پوست کنده و خردشده: 4 تا 5 عدد
  • رب گوجه فرنگی: 1 تا 2 ق غ خوری
  • پیاز ساطوری: 1 عدد
  • سیر کوبیده: 1 تا 2 حبه
  • جعفری یا گشنیز ساطوری: 2 تا 3 ق غ خوری
  • آویشن و مرزه خسک: 1 ق چ خوری
  • روغن زیتون: 3 ق غ خوری
  • آب: 1 لیوان
  • زیره ساییده شده: به مقدار لازم
  • فلفل بهار ساییده ‍شده: به مقدار لازم
  • نمک: به مقدار لاز
  • فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه

1- پایه اصلی این سس، روغن زیتون است. این روغن را در قابلمه ریخته و با شعله ی بسیار ملایم کمی گرم کنید.نه تنها برای تهیه این سس بلکه هر زمانی که نیاز به حرارت دادن روغن زیتون دارید، حتما این کار را با شعله ی ملایم انجام دهید و اصلا اجازه ندهید روغن داغ شود.

2- پیاز را در روغن زیتون گرم شده تفت دهید تا بلوری شود. سپس سیر را اضافه کرده و کمی تفت دهید. گوجه فرنگی، رب، جعفری، آویشن و مرزه را با یک پیمانه آب به موادتان اضافه کرده و خوب هم بزنید. در قابلمه را بسته و اجازه دهید 20 تا 25 دقیقه بجوشد. سپس ادویه، نمک و فلفل را اضافه کرده و بگذارید 20 دقیقه ی دیگر نیز روی حرارت باشد.
3- این سس را می توانید همراه تمام غذاهای گوشتی مانند کباب شامی میل کنید.

4- این سس را تا حدود یک هفته می توانید در یخچال نگهداری کنید. هنگام مصرف، مقداری از آن را در یک ماهیتابه ی کوچک داغ کنید و اگر لازم است کمی آب به آن اضافه کنید تا سفت شدن حاصل از سرمای یخجال از بین برود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (85 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (78 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (65 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (63 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (52 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (36 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه