ساعدنیوز
ساعدنیوز

رسانه‌های اصولگرای به سخنان رییس جمهور انتقاد کردند واکنش‌ها به پیشنهاد رفراندوم روحانی؛ از تفسیر کیهان تا پیشنهاد زیباکلام

  پنجشنبه، 25 مهر 1398 ID  کد خبر 47814
رسانه‌های اصولگرای به سخنان رییس جمهور انتقاد کردند واکنش‌ها به پیشنهاد رفراندوم روحانی؛ از تفسیر کیهان تا پیشنهاد زیباکلام
ساعدنیوز،صادق زیباکلام: : «جناب روحانی بزرگوار، خودتان هم نیک میدانید که برگذاری رفراندم برسر سیاست خارجی یک طنز تلخ بیشتر نیست. نه اقلیت انقلابی چنین اجازه ایی میدهد و نه شما خیلی اهل ایستادن برروی آن هستید. بجای آن یک نظر سنجی ساده برگذارنماییدکه درآن ازمردم پرسیده شود آیا "موافق آمریکا ستیزی هستند یا نه؟ "»

به گزارش سایت خبری ساعدنیوز به نقل از فرارو،حسن روحانی رییس جمهور روز گذشته در دانشگاه تهران برای چندمین بار درخواست برگزاری همه پرسی را تکرار کرد. رییس جمهور پیش تر نیز بار ها این موضوع را بیان کرده و حالا می گوید باید در مسائل استراتژیک به رای مردم رجوع کنیم.


به گزارش فرارو، حسن روحانی در جمع دانشگاهیان صریح تر درباره "همه پرسی" سخن گفت. او تا پیش از این کمتر به این صراحت درباره اختلاف اصلی موجود در میان مقامات کشور سخن می گفت. روحانی درباره یک اختلاف استراتژیک حرف زد.


او گفت: «۴۱ سال است هنوز به جواب روشن و قاطع نرسیدیم؛ عده ای می گویند تعامل سازنده با دنیا و عده ای هم می گویند تقابل مداوم؛ عده ای می گویند دشمن را باید بشکنیم و عده ای هم می گویند می شود بسیاری مشکلات را حل کرد؛ اما اینکه استراتژی تعامل باشد یا تقابل؛ این مساله است.»


روحانی در ادامه با اشاره به اختلافات بر سر برجام گفت: "دعوا سر برجام نیست چراکه برجام جای دعوا ندارد بلکه دعوا سر مسئله بزرگ تر و مسئله بالاتری است."


رییس جمهور این مسئله بزرگ را اینگونه توضیح داد «یک عده ای می گویند که وقت تلف می کنید با خارجی ها حرف می زنید، عمر شریف را تلف می کنید. ما باید قوی باشیم و خارج را تهدید کنیم و روزی خارجی ها در برابر ما تواضع می کنند و به زانو درمی آیند و دستمان را می بوسند و تمام می شود. عده ای می گویند این راه نیست و با جنگ مدام به نتیجه نمی رسیم.»


این برای اولین بار است که روحانی اینگونه صریح درباره درخواستش برای برگزاری همه پرسی سخن می گوید. این اظهارات تفسیر های مختلفی را در پی داشته و انتقادات زیادی را بر انگیخته است.

تصویر

منظور روحانی از همه پرسی مذاکره با آمریکاست؟

امروز روزنامه کیهان درخواست "همه پرسی" روحانی را اینگونه ارزیابی کرد: «رئیس جمهور که ۷ آبان ۹۶ مذاکره با آمریکا را دیوانگی خوانده بود، دیروز پیشنهاد کرد این موضوع به رفراندوم گذاشته شود!»


حسین شریعتمداری مدیرمسئول این روزنامه نیز در یادداشتی تحلیلی به سخنان روحانی پاسخ داد و با استفاده از این برداشت که منظور روحانی همه پرسی برای مذاکره با آمریکاست آن را نقد کرد.


شریعتمداری با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران با آمریکا نوشت: «خب، نتیجه چه بود؟ اگر بفرمایید نتیجه «هیچ» بود! جفا کرده و از بیان واقعیت دور شده اید، چرا که صنعت هسته ای کشور را از بین بردید، ده ها امتیاز نقد به حریف دادید، بسیاری از امکانات و ظرفیت های کشور را هزینه کردید، به جای لغو تحریم ها که هدف اصلی مذاکره بود، تحریم های فراوان دیگری را هم به ملت تحمیل کردید و ...»


او تاکید کرد: «بنابراین آنچه به دست آوردید فقط «هیچ» نبود! بلکه ده ها پله پائین تر از هیچ بود.»


روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران نیز با اشاره به خلوت بودن مراسم آغاز سال تحصیلی و صندلی های خالی سخنرانی روحانی از پیشنهاد رفراندوم در این مراسم انتقاد کرد.


این روزنامه نوشت: "فعالان سیاسی به پیشنهاد رفراندوم روحانی واکنش نشان دادند و گفتند در مقابل صندلی های خالی و در خلوت ترین افتتاحیه های ۴۰ سال اخیر دانشگاه ها چگونه از همه پرسی برای «چیز هایی که ۴۰ سال است درباره آن بحث می کنیم» سخن می گویید؟!"


این روزنامه همچنین در تفسیری بر سخنان روحانی نوشت: «پرداختن به حاشیه ها و عبور از متن مشکلات کشور و مردم گویی به رفتار ثابت رؤسای دولت ها طی سال های اخیر تبدیل شده است آن ها با درک این واقعیت که دیگر قرار نیست در معرض رأی ملت قرار گیرند و از سویی پاسخی برای عملکرد غیرقابل دفاع خود مقابل ملت ندارند، کوتاه ترین راه ممکن را برای فرار از ناکارآمدی های اجرایی انتخاب می کنند؛ «حاشیه پردازی برای مشغول سازی و تصویر دوقطبی های کاذب.»


روزنامه فرهیختگان وابسته به دانشگاه آزاد نیز سخنان روحانی را "تکرار" خواند و با عنوان "عکس یادگاری با قانون اساسی" از آن یاد کرد.

تصویر

دو قطبی انتخاباتی

خبرگزاری اصولگرای مهر سخنان روحانی را در راستای انتخابات اسفند ماه تحلیل کرد. این خبرگزاری نوشت "سخنرانی امروز روحانی در دانشگاه تهران نشان داد که باید تا روز برگزاری انتخابات در اسفندماه ۹۸ منتظر دوقطبی های جدید از سوی رئیس جمهور و جریان سیاسی و رسانه ای حامی او باشیم."


به نوشته این خبرگزاری روحانی از دوگانه «تعامل سازنده/تقابل مستمر» رونمایی کرده است.


انتخابات مجلس شورای اسلامی اسفند ماه سال جاری برگزار می شود و در حال حاضر اصلاح طلبان و میانه رو ها در وضعیت نامناسبی برای موفقیت در این انتخابات به سر می برند. بسیاری از ناظران معتقدند با تداوم روند کنونی اصولگرایان دست بالا را در انتخابات خواهند داشت.


تحلیل انتخاباتی سخنان روحانی فقط از سوی اصولگرایان مطرح نیست. بلکه احمد زیدآبادی تحلیلگر مستقل مسائل سیاسی نیز برداشت هایی انتخاباتی از سخنان روحانی دارد.


زیدآبادی در کانال تلگرام خود با اشاره به سخنان شفاف رییس دولت درباره وجود اختلاف در حکومت بر سر نوع برخورد با کشور های غربی نوشت: "ظاهراً آقای روحانی این ناسازگاری را به عمد فریاد زده است تا نشان دهد که او و دولتش در پی دستیابی به توافق تازه ای با اروپا و آمریکا هستند، اما جناح دیگر ادامۀ مقابله جویی را در دستور کار خود دارد."


زید آبادی با اشاره به اینکه "روحانی در مقام ریاست جمهوری، اختیار لازم را برای تصمیم گیری در امور استراتژیک و تعیین کننده ندارد"، نوشته است: "شاید با آگاهی از همین واقعیت، روحانی بحث مراجعه به آراء عمومی و برگزاری رفراندوم را برای تعیین تکلیف سیاست خارجی پیش کشیده است." اما به عقیده زید آبادی این راه پر پیچ و خم است که "حتی نزدیک شدن به آن نیز واقع بینانه به نظر نمی رسد."


احمد زید آبادی در ادامه برداشت دیگری ارائه می کند و می گوید: «روحانی احتمالاً موضوع رفراندوم را به این دلیل مطرح کرده است که آن را به مطالبه ای عمومی تبدیل کند؛ مطالبه ای که در انتخابات مجلس آینده، شعار اصلی کاندیدا های حامی دولت و عامل پیروزی آن ها شود.»


با این حال این تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است که مشکل اصلی روحانی این است «سخنانش پژواک لازم را در جامعه پیدا نمی کند. گرچه به نظر می رسد طیف وسیعی از مردم با محتوای این نوع سخنان موافق باشند، ولی آن ها دیگر روحانی را به عنوان سیاستمداری که قادر به عمل به وعده هایش باشد، به رسمیت نمی شناسند.»

به جای رفراندم نظرسنجی کنید!

رسانه ها و تحلیلگران اصلاح طلب سخنان رییس جمهور را به شکل ویژه ای پوشش داده اند، اما کمتر به بررسی ابعاد آن پرداخته اند.


صادق زیباکلام پیشنهاد متفاوتی به حسن روحانی داده است. او با اشاره به سخنان رییس جمهور در جمع دانشگاهیان در توئیتی نوشت: «جناب روحانی بزرگوار، خودتان هم نیک میدانید که برگزاری رفراندم برسر سیاست خارجی یک طنز تلخ بیشتر نیست. نه اقلیت انقلابی چنین اجازه ایی میدهد و نه شما خیلی اهل ایستادن بر روی آن هستید. بجای آن یک نظر سنجی ساده برگزار نماییدکه درآن از مردم پرسیده شود آیا "موافق آمریکا ستیزی هستند یا نه؟ "»


با وجود اینکه ناظران امید زیادی به پیشبرد پیشنهاد "رفراندوم" از سوی روحانی ندارند، اما حسام الدین آشنا مشاور روحانی در این باره در توئیتی نوشت: «سخنان دیروز روحانی در دانشگاه تهران در مورد مسائل راهبردی، مجملی بود از مباحث مفصلی که قابل طرح در مجامع علمی و رسانه ملی است.»


بعید است این سخنان آنگونه که آشنا می گوید در رسانه ملی و مجامع علمی بررسی شود. در واکنش به سخنان آشنا، وحید یامین پور از مجریان تلویزیون و فعالان رسانه ای اصولگرا خطاب به آشنا نوشت: «آقای دکتر ایشان همان حرف هایی را تکرار کرد که پانزده سال پیش با کمک امثال سریع القلم در نشریات لاکچری و رانتی مرکز تحقیقات زده بود. حرف جدیدی نبود. صد البته ما راضی تر بودیم که ایشان به عنوان یک آکادمیسین تا ابد فقط حرف می زد و فقط مقاله منتشر می کرد.»

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (275 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (153 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (133 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (103 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (62 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (53 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (48 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (35 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (34 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (31 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (24 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز برای زیباسازی شهر حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو اقدام تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی در حمل بار با ماشینش+ویدیو/ سخاوت به جیب نیست به دله👌 نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس حضور چهره های فوتبالی برای عرض تسلیت به عابدزاده در مراسم ختم پدرش+عکس/از علی دایی و کریم باقری تا علی پروین و مهدی و رحمتی تصویری از رژه گشت کمیته در دهه شصت+ تاریخچه گشت ارشاد از اول انقلاب تاکنون خلاقیت خنده دار و حواس پرت کن فردی در رانندگی با ماشینی عجیب که سر و تهش برعکس شده+ویدیو/لامصب این معلوم نیست که داره میره یا میاد😂😂 بهترین سایت خرید پیج اینستاگرام در ایران کدام است؟ برای موفق شدن درترید باید این موارد را رعایت کنیم استوری عاشقانه هادی چوپان برای ته تغاری خونه اش/ چقدرم شعرش زیباست+عکس خلاقیت و شگرد هوشمندانه محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان+عکس 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ قیمت هر متر مربع تخته سه لایه به چه عواملی بستگی دارد؟ پیشتازی در قشم در گردشگری روستایی؛ با رزرو تور قشم از این 7 روستا دیدن کنید رونمایی از چهره واقعی و جذاب امین میری، زهرمار خان سریال گیلدخت/ در خیابان اصلاً قابل شناسایی نیست+عکس (عکس) ست جالب و بهاری کت و دامن زرد به سبک مریم اوزرلی / چه خوب ست کرده به رنگ پوستشم میاد (تصاویر) چیدمان شیک و باسلیقه ی گوشه ای از اتاق خواب نرگس محمدی، بازیگر نقش "ستایش" و عروس حشمت فردوس
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده