دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

بازار / قیمت دلار و نرخ ارز /

ریسک‌ها و خطرات استیکینگ ارزهای دیجیتال 

پنجشنبه، 18 دی 1399
قبل از ورود به هر یک از حوزه‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال، بهتر است با چگونگی کارکرد، هدف از آن پروژه و خطرات و ریسک‌های احتمالی آن حوزه آشنا شوید و اطلاعات لازم را در مورد آنها به دست بیاورید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، استیکینگ ارز دیجیتال به عنوان یک جایگزین کم هزینه بجای استخراج و ماینینگ است. اما واقعا Staking چیست و چگونه کار می کند؟ پاسخ ساده است؛ خرید ارز دیجیتال و نگهداری آن در یک والت یا کیف پول. با این کار، امنیت شبکه بلاک چین هم تامین می شود. به طور خلاصه، استیکینگ به معنای دریافت سود در ازای نگهداری یک ارز دیجیتال است. بسیاری این کار را در مقابل ماینینگ رمز ارزها قرار می دهند.

خطرات استیکینگ (Risks of Staking)

برای استیک کردن دارایی، مراحل و پیش نیازهایی وجود دارد. همچنین پاداش حاصل از استیک دارایی، همیشه مقدار ثابتی نیست و با توجه به عواملی همچون مسائل مربوط به شبکه یا عوامل خارجی، تغییرپذیر است.

برخی از عوامل تأثیرگذار بر پاداش استیکینگ:

  • مدت زمان فریز شدن دارایی یا ممنوعیت برداشت
  • نقد شوندگی (Liquidity) و نوسانات زیاد بازار
  • کارمزد تأییدکنندگان اعتبار (ولیدیتورها)
  • مدت زمان واریز پاداش
  • ضعف در شبکه

ممنوعیت برداشت

یکی از خطرات و ریسک های استیکینگ، ممنوعیت برداشت است. زمانی که می خواهید از طریق استیکینگ به کسب درآمد بپردازید، دارایی شما برای مدت زمان مشخصی فریز می شود و امکان برداشت برای شما وجود نخواهد داشت. در این مدت، امکان جابه جایی یا ترید آن دارایی ها وجود ندارد. در بسیاری از موارد همچون استیکینگ Tron یا Cosmos، چنین قوانینی وجود دارد، اما در برخی موارد با توجه به وجود امکان کنترل موجودی کیف پول شما، ممکن است ممنوعیت برداشتی وجود نداشته باشد. با استفاده از Snapshot های دوره ای، پاداش تعلق گرفته به شما کنترل، محاسبه و مشخص خواهد شد. از این قبیل می توان به استیکینگ در Tezos، Vechain و Algorand اشاره کرد.

در برخی استیکینگ ها، کاربران باید دارایی های خود را در صرافی یا کیف پول های مشخصی نگهداری نمایند. در چنین مواردی ممکن است دسترسی به موجودی حساب کاربری از بین برود و خطر از دست رفتن دارایی ها، شما را تهدید می کند.

اگر کلیدهای خصوصی را برای دسترسی به موجودی خود در آن کیف پول یا صرافی نداشته باشید، خطر از دست رفتن دارایی های شما وجود خواهد داشت.

نقد شوندگی و نوسانات بازار

نقد شوندگی (Liquidity) و نوسانات بازار، از دیگر خطرات استیکینگ ارز دیجیتال است. رفتار و عملکرد بازار، چیزی است که قابل کنترل نیست. ممکن است قیمت ها در کسری از ثانیه افزایش یا کاهش داشته باشند. زمانی که دارایی های شما فریز شده باشد، نمی توانید کاری جز تماشای رفتار بازار انجام دهید.

همچنین ممکن است توکن ها به مرور و با گذشت زمان، قدرت نقدشوندگی (Liquidity) خود را در بازار از دست بدهند و این امر باعث کاهش قیمت آنها در بازار شود. علاوه بر این، اضافه شدن توکن های جدید به بازار نیز می تواند باعث کاهش قیمت توکن ها شود. با توجه به قوانین عرضه و تقاضا، با افزایش تعداد توکن های درگردش، تقاضا کاهش می یابد و ممکن است در ادامه، نوسانات قیمتی زیادی را به همراه داشته باشد.

کارمزد تأییدکنندگان اعتبار (Validator)

با روی کار آمدن الگوریتم اثبات سهام، همچنان نیاز به پرداخت هزینه های عملیاتی شبکه وجود دارد و این هزینه ها از محل پاداش های استیکینگ پرداخت و تأمین می شود. اعتبارسنج ها یا تأییدکنندگانِ اعتبار، کسانی هستند که مسئول مدیریت شبکه هستند و مشارکت و حضور آنها در شبکه ضروری است.

کاربران با توجه به اعتبار و میزان پاداش پرداختی در فرآیند استیکینگ، اعتبارسنج یا تأییدکنندگان مورد نظر خود را انتخاب می کنند.

اعتبارسنج ها (Validator) می توانند هر زمان که مایل باشند، بدون جلب رضایت کاربران به تغییر درصد کارمزد خود بپردازند. بنابراین کاربران باید قبل از انتخاب تأییدکنندۀ مورد نظر خود، اطلاعات مربوط به کارمزدها را کنترل کنند.

مدت زمان واریز پاداش

از زمانی که به استیک و نگهداری دارایی خود می پردازید و آن را وارد فرآیند استیکینگ می کنید، میزان پاداش مربوط به آن نیز محاسبه می شود. این پاداش در برخی موارد بلافاصله پرداخت می شود اما در مواردی دیگر ممکن است بعد از گذشت مدت زمان مشخصی پرداخت شود که این مدت زمان، بسته به نوع شبکه ای که در آن مشارکت کرده اید، بین چند روز تا چند هفته متغیر است.

در بعضی شبکه ها، ولیدیتور ها دسترسی و کنترل کاملی نسبت به پاداش های پرداختی به کاربران خود دارند. در این موارد، بعد از پرداخت کارمزد مربوط به اعتبارسنجی، توسط کاربر، پاداش تعلق گرفته به هر فرد محاسبه می شود. این پروسه ممکن است فوراً صورت بگیرد یا برای مدتی به تعویق بیفتد. بنابراین، احتمال زیاد شدن مدت زمان واریز پاداش، می تواند از جمله خطرات استیکینگ باشد.

قبل از مشارکت در هر شبکه، قوانین و سوابق مربوط به توزیع پاداش استیکینگ در آن شبکه را بررسی نمایید.

ضعف شبکه

از دیگر خطرات یا ریسک های استیکینگ ارز دیجیتال، ضعف شبکه است. اعتبارسنج های فعال در یک شبکه، نیازمند تجهیزات کامل و امکانات عملیاتی و تأمین و نگهداری بسیار زیادی هستند. به روز بودن و عملکرد صحیح شبکه، یک عامل حیاتی و مهم در حفظ امنیت شبکه به شمار می رود. نودهای شبکه باید همیشه قابل استفاده، در دسترس و فعال باشند. اگر یکی از نودها دچار مشکل شود یا از دسترس خارج شود، ممکن است به از دست رفتن یک بلاک یا امضای مجدد یک بلاک بینجامد.

در چنین مواردی شبکه در معرض خطر هک شدن قرار می گیرد و ممکن است باعث از دست رفتن دارایی اعتبارسنج ها و/یا حتی دارایی کاربران شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
گام به گام مراحل چاپ کتاب
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
سابمیت مقاله چیست؟
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC