دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / دهان و دندان /

رعایت بهداشت دهان شیرخواران 

چهارشنبه، 21 خرداد 1399
درست است نوزادان دندان ندارند، اما بهداشت دهان آن‌ها هم اندازه کسانی که دندان دارند مهم است. یعنی لثه‌ها باید برای درآمدن دندان‌ها آماده و سلامت باشند.

البته بهداشت دهان نوزادان فقط به لثه ها محدود نمی شود. مادر و پدر ها باید حواسشان به زبان، سقف دهان و کام نرم دهان نوزادان باشد.از همان لحظه تولد که پزشک داخل دهان نوزاد را تمیز می کند، این روند تمیز کردن باید ادامه داشته باشد. یعنی از همان روز های اول باید به بهداشت دهان نوزاد توجه کنید. این کار را م. از چند روز بعد از تولد شروع کنید و تا درآمدن اولین دندان ادامه بدهید تا باکتری ها از بین بروند و از چسبیدن آن ها به لثه ها جلوگیری شود. چون باکتری ها پلاک هایی به جا می گذارند که می توانند وقتی دندان های کودک درآمدند به آن ها آسیب بزنند. با تمیز کردن مرتب دهان نوزاد پلاک روی لثه پاک می شود. پلاک، ماده چسبناکی است که از باکتری ها و مخاط تشکیل شده است. برداشتن آن مانع از رشد باکتری های متعدد روی لثه نوزاد می شود.

بهداشت دهان نوزاد

تمیز کردن دهان یکی از مراحل زندگی

البته باید بدانید اصولا باکتری ها تا پیش از در آمدن نخستین دندان نمی توانند به لثه های کودک آسیب برسانند. اما نمی توان حدس زد نخستین دندان دقیقا چه زمانی جوانه می زند. به همین دلیل باید پیش از این مرحله تمیز کردن دهان را آغاز کرد. به کودک عادت دهید که تمیز کردن دهان او یکی از مراحل زندگی اش است. این کار کمک می کند تا در آینده راحت تر مسواک بزند.
بهترین راه برای شست وشوی دندان های اولیه

هنگامی که دندان های کودک جوانه زدند (حدود 6 ماهگی)، برای کودک مسواک کوچکی تهیه کنید که دستگیره محکمی در دست های شما داشته باشد. اگر کودک تا یک سالگی دندان در نیاورد نگران نشوید برخی از آنها از حدود 15 تا 18 ماهگی دندان در می آورند.مقدار بسیار کمی (اندازه دانه برنج) فلوراید روی مسواک بگذارید و خیلی آهسته روی دندان های کودک بکشید. دوبار در روز خیلی آهسته داخل و بیرون دندان و زبان کودک را بشویید. باکتری های دهان باعث می شوند تا نفس کودک بوی بد بگیرد. فلوراید مخصوص کودکان به آبکشی نیاز ندارد.

استفاده از فلوراید

برای دندان های کوچک کودک در زمان رشد می توان از فلوراید استفاده کرد. این ماده معدنی از پوسیدگی دندان های او در مقابل اسیدهای مضر و باکتری محافظت می کند. میزان بیش از حد فلوراید نیز موجب فلورزدگی دندان ها می شود که باعث می شود دندان های کودک دچار سفیدک بشوند. به همین دلیل بسیار مهم است از میزان بسیار کم فلوراید باید برای او استفاده کنید. بسیاری از آب های معدنی حاوی فلوراید هستند. اگر آب معدنی، فلوراید نداشت باید از داروخانه ها خمیردندان های فلوراید که مناسب دندان کودک است، تهیه کرد.

نکاتی برای رعایت بهداشت دهان و دندان شیرخوار

با رعایت نکاتی مهم می توان کمک کرد تا کودکتان بعد از اینکه مرحلۀ نوزادی را نیز گذراند و کمی بزرگ تر شد یا دندان هایش شروع به درآمدن کرد، به او در داشتن دهان و دندان هایی سالم کمک کرد. شما می توانید موارد زیر در این زمینه به یاد داشته باشید:

  • اطمینان حاصل کنید که کودکتان فلوراید کافی را که به طور طبیعی در آب یافت می شود دریافت می کند.
  • اگر آب شهری شما فلوراید ندارد از یک دندان پزشک مورد اعتماد بخواهید برای کودک مکمل فلوراید بنویسد، اما یادتان باشد که مصرف بیش از حد فلوراید نیز خوب نیست و موجب مشکلاتی خواهد شد.
  • اگر کودکتان انگشتش را با شدت زیادی می مکد در مورد آن با پزشک مشورت کنید.
  • از زمانی که دندان های کودک درآمدند به او در رختخواب شیر ندهید، زیرا با این کار ریسک پوسیدگی را افزایش می دهید. این پوسیگی ها را کرم خوردگی شیشه شیر هم می نامند.
  • برای پیشگیری از کرم خوردگی شیشه شیر، به شیر خشک فقط آب اضافه کنید و از اضافه کردن مایعات دیگر به شیر خشک بپرهیزید.
  • از دادن نوشابه، آب میوه و دیگر نوشیدنی های شیرین به کودک پرهیز کنید. نوشیدنی های شیرین باعث خرابی دندان می شود. باکتری ها از شکر موجود در نوشیدنی های شیرین تغذیه می کنند و با تولید اسید به دندان کودک حمله می کنند.
  • قاشق و چنگال خودتان را در دهان کودک نگذارید، بزاق شما ممکن است باکتری هایی به جا بگذارد که باعث پوسیدگی دندان های کودک شود.
  • کودکتان را تشویق کنید که از چهار یا شش ماهگی از لیوان نی دار مخصوص کودک استفاده کند.
  • از زمانی که قطرۀ آهن برای کودک شما تجویز می شود، پس از هر بار دادن قطرۀ آهن، دندان شیرخوار خود را با پارچه ای نرم و تمیز یا گاز پانسمان به آهستگی پاک کنید.
  • بعد از دادن قطرۀ آهن، به کودک شیرخوار خود شیر بدهید تا دندان ها را از آهن پا شود، و به دلیل نگرانی از سیاه شن دندان ها مصرف مکمل حاوی آهن را قطع نکنید.
  • اگر کودکتان در سنی است که می تواند آب بخورد، بعد از قطرۀ آهن به کودک آب جوشیده بدهید.
  • نزدیک یک سالگی کودک بهتر است برای ویزیت دندان ها به یک دندان پزشک فوق تخصص کودکان مراجعه کنید.
  • هر گاه به توصیۀ پزشک یا دندان پزشک کودکتان مسواک زدن کودک را شروع کردید حتماً از خمیردندان ویژۀ کودکان استفاده کنید.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 08 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
گام به گام مراحل چاپ کتاب
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
تبدیل پایان نامه به مقاله !
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI