رعایت بهداشت دهان شیرخواران

  چهارشنبه، 21 خرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
رعایت بهداشت دهان شیرخواران
درست است نوزادان دندان ندارند، اما بهداشت دهان آن‌ها هم اندازه کسانی که دندان دارند مهم است. یعنی لثه‌ها باید برای درآمدن دندان‌ها آماده و سلامت باشند.

البته بهداشت دهان نوزادان فقط به لثه ها محدود نمی شود. مادر و پدر ها باید حواسشان به زبان، سقف دهان و کام نرم دهان نوزادان باشد.از همان لحظه تولد که پزشک داخل دهان نوزاد را تمیز می کند، این روند تمیز کردن باید ادامه داشته باشد. یعنی از همان روز های اول باید به بهداشت دهان نوزاد توجه کنید. این کار را م. از چند روز بعد از تولد شروع کنید و تا درآمدن اولین دندان ادامه بدهید تا باکتری ها از بین بروند و از چسبیدن آن ها به لثه ها جلوگیری شود. چون باکتری ها پلاک هایی به جا می گذارند که می توانند وقتی دندان های کودک درآمدند به آن ها آسیب بزنند. با تمیز کردن مرتب دهان نوزاد پلاک روی لثه پاک می شود. پلاک، ماده چسبناکی است که از باکتری ها و مخاط تشکیل شده است. برداشتن آن مانع از رشد باکتری های متعدد روی لثه نوزاد می شود.

بهداشت دهان نوزاد

تمیز کردن دهان یکی از مراحل زندگی

البته باید بدانید اصولا باکتری ها تا پیش از در آمدن نخستین دندان نمی توانند به لثه های کودک آسیب برسانند. اما نمی توان حدس زد نخستین دندان دقیقا چه زمانی جوانه می زند. به همین دلیل باید پیش از این مرحله تمیز کردن دهان را آغاز کرد. به کودک عادت دهید که تمیز کردن دهان او یکی از مراحل زندگی اش است. این کار کمک می کند تا در آینده راحت تر مسواک بزند.
بهترین راه برای شست وشوی دندان های اولیه

هنگامی که دندان های کودک جوانه زدند (حدود 6 ماهگی)، برای کودک مسواک کوچکی تهیه کنید که دستگیره محکمی در دست های شما داشته باشد. اگر کودک تا یک سالگی دندان در نیاورد نگران نشوید برخی از آنها از حدود 15 تا 18 ماهگی دندان در می آورند.مقدار بسیار کمی (اندازه دانه برنج) فلوراید روی مسواک بگذارید و خیلی آهسته روی دندان های کودک بکشید. دوبار در روز خیلی آهسته داخل و بیرون دندان و زبان کودک را بشویید. باکتری های دهان باعث می شوند تا نفس کودک بوی بد بگیرد. فلوراید مخصوص کودکان به آبکشی نیاز ندارد.

استفاده از فلوراید

برای دندان های کوچک کودک در زمان رشد می توان از فلوراید استفاده کرد. این ماده معدنی از پوسیدگی دندان های او در مقابل اسیدهای مضر و باکتری محافظت می کند. میزان بیش از حد فلوراید نیز موجب فلورزدگی دندان ها می شود که باعث می شود دندان های کودک دچار سفیدک بشوند. به همین دلیل بسیار مهم است از میزان بسیار کم فلوراید باید برای او استفاده کنید. بسیاری از آب های معدنی حاوی فلوراید هستند. اگر آب معدنی، فلوراید نداشت باید از داروخانه ها خمیردندان های فلوراید که مناسب دندان کودک است، تهیه کرد.

نکاتی برای رعایت بهداشت دهان و دندان شیرخوار

با رعایت نکاتی مهم می توان کمک کرد تا کودکتان بعد از اینکه مرحلۀ نوزادی را نیز گذراند و کمی بزرگ تر شد یا دندان هایش شروع به درآمدن کرد، به او در داشتن دهان و دندان هایی سالم کمک کرد. شما می توانید موارد زیر در این زمینه به یاد داشته باشید:

  • اطمینان حاصل کنید که کودکتان فلوراید کافی را که به طور طبیعی در آب یافت می شود دریافت می کند.
  • اگر آب شهری شما فلوراید ندارد از یک دندان پزشک مورد اعتماد بخواهید برای کودک مکمل فلوراید بنویسد، اما یادتان باشد که مصرف بیش از حد فلوراید نیز خوب نیست و موجب مشکلاتی خواهد شد.
  • اگر کودکتان انگشتش را با شدت زیادی می مکد در مورد آن با پزشک مشورت کنید.
  • از زمانی که دندان های کودک درآمدند به او در رختخواب شیر ندهید، زیرا با این کار ریسک پوسیدگی را افزایش می دهید. این پوسیگی ها را کرم خوردگی شیشه شیر هم می نامند.
  • برای پیشگیری از کرم خوردگی شیشه شیر، به شیر خشک فقط آب اضافه کنید و از اضافه کردن مایعات دیگر به شیر خشک بپرهیزید.
  • از دادن نوشابه، آب میوه و دیگر نوشیدنی های شیرین به کودک پرهیز کنید. نوشیدنی های شیرین باعث خرابی دندان می شود. باکتری ها از شکر موجود در نوشیدنی های شیرین تغذیه می کنند و با تولید اسید به دندان کودک حمله می کنند.
  • قاشق و چنگال خودتان را در دهان کودک نگذارید، بزاق شما ممکن است باکتری هایی به جا بگذارد که باعث پوسیدگی دندان های کودک شود.
  • کودکتان را تشویق کنید که از چهار یا شش ماهگی از لیوان نی دار مخصوص کودک استفاده کند.
  • از زمانی که قطرۀ آهن برای کودک شما تجویز می شود، پس از هر بار دادن قطرۀ آهن، دندان شیرخوار خود را با پارچه ای نرم و تمیز یا گاز پانسمان به آهستگی پاک کنید.
  • بعد از دادن قطرۀ آهن، به کودک شیرخوار خود شیر بدهید تا دندان ها را از آهن پا شود، و به دلیل نگرانی از سیاه شن دندان ها مصرف مکمل حاوی آهن را قطع نکنید.
  • اگر کودکتان در سنی است که می تواند آب بخورد، بعد از قطرۀ آهن به کودک آب جوشیده بدهید.
  • نزدیک یک سالگی کودک بهتر است برای ویزیت دندان ها به یک دندان پزشک فوق تخصص کودکان مراجعه کنید.
  • هر گاه به توصیۀ پزشک یا دندان پزشک کودکتان مسواک زدن کودک را شروع کردید حتماً از خمیردندان ویژۀ کودکان استفاده کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (475 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (378 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (135 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (106 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (103 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (39 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (33 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (25 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (17 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (13 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
عکس/ ترجمۀ سورۀ فاتحه به زبان ژاپنی و خط باستانی یک استاد اسلام‌شناس ژاپنی
بازگشت به تحصیل زن 105 ساله در دانشگاه استنفورد، پس از 83 سال وقفۀ تحصیلی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «بچه خوک و بادبادک» با زیرنویس فارسی/ یادگیری آسان اصطلاحات خاص
(ویدئو) دیگر با وجود این کیف به پاوربانک احتیاجی ندارید / چینی‌ها کیفی ساخته‌اند که تمام وسایل شما را شارژ می‌کند!
استایل لاکچری هلیا امامی بازیگر خوش چهره جوان سینمای ایران در کنار شهریار فوتبال ایران علی دایی +عکس
ویدیو/ اعتراض دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب ایران به عدم رعایت رقابت عادلانه در کنکور
(تصویر) دانستنی‌های عجیب اما واقعی (46)
ترانسفر علیرضا جهانبخش به مقصدی جذاب و غیرمنتظره کلید خورده است؟!
(فیلم) مرگ باورنکردنی استاد بزرگ شطرنج جهان جلوی دیدگان میلیون ها نفر
اگر ادعا می‌کنید هوش بالایی دارید... قاشق قرمز را در 6 ثانیه پیدا کنید، تا جزو 5 درصد از افراد با ضریب هوشی بالا قرار بگیرید
(عکس) کیک تولد خاص و متفاوت بانو سوسانو در کنار همسر فوتبالیستش / باورتون نمیشه تولد 43 سالگی !!!!
ویدیو/ مراحل ساخت مینی خانۀ سیمانی مناسب برای سکونت آدم کوچولوهای مینیاتوری/ حداقل سایز XXL میساختی!
صبحانه لوکس و سه نفره ی خانواده ی قوچان نژاد در آمستردام / عاشق آرامش این خانواده میشین
تست هوش/ با دقت ببینید و بگویید: چند نفر از افراد این تصویر شناختید؟/ شما جزو کدام گروه هستید؟
تیپ شیک همسر وریا غفوری با کت خامه دوزی ترند 1403 / قیمت و تمامی جزئیات