بهداشت دهان و دندان کودکان

  دوشنبه، 18 فروردین 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
بهداشت دهان و دندان کودکان
آموزش بهداشت دهانی درست به فرزندتان در سنین پایین در واقع سرمایه گذاری در سلامت خود اوست که سود آن در تمام عمر به او خواهد رسید.

چگونه به فرزندانمان کمک کنیم تا از دندان هایشان مراقبت کنند و از پوسیدگی دندان جلوگیری کنند؟

آموزش بهداشت دهانی درست به فرزندتان در سنین پایین در واقع سرمایه گذاری در سلامت خود اوست که سود آن در تمام عمر به او خواهد رسید. مراقبت خوب از دندان هایتان پیامی به همراه دارد که می گوید سلامت دهان و دندان مسئله ی ارزشمندی است و برای اینکه فرزندتان به انجام نکات بهداشتی برای سلامت دهان و دندانش بپردازد می توانید هر چیزی که باعث می شود مراقبت از دندان ها سرگرم کننده باشد مانند مسواک زدن به همراه فرزندتان و یا اینکه اجازه دهید خودشان مسواک شان را انتخاب کنند را انجام دهید. برای اینکه به فرزندانتان کمک کنید از دندان هایشان محافظت کنند و تا حد زیادی خطر پوسیدگی دندان آنها را کاهش دهند به آنها آموزش دهید که از این گام های ساده پیروی کنند:

  • مسواک زدن دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید که از بین برنده ی پلاک دندان که یک لایه ی نازک چسبناک روی دندان است و دلیل اصلی پوسیدگی دندان می باشد.
  • روزانه برای از بین بردن پلاک بین دندان ها و زیر خط لثه قبل از اینکه به رسوب سخت تبدیل شود نخ دندان بکشید. زمانی که رسوب شکل بگیرد تنها با پاکسازی حرفه ای می توان آن را خارج کرد.
  • رژیم متعادلی را پیش بگیرید که غذاهای شیرین و نشاسته ای در آن محدود شده باشند، زیرا این غذاها عامل تولید اسید پلاک و نهایتا پوسیدگی دندان می باشند. وقتی که این غذاها را می خورید سعی کنید همراه با وعده های اصلی غذایی تان باشد نه به عنوان میان وعده، زیرا بزاق اضافی که در طول وعده غذایی تولید می شود به شستشوی غذا از دهان کمک می کند.
  • از محصولات دندانی حاوی فلوراید استفاده کنید مانند خمیر دندان و یا دهانشویه های حاوی فلوراید.
  • اطمینان حاصل کنید که آب آشامیدنی فرزندانتان حاوی فلوراید است، اگر آب مصرفی شما، آب شهری، آب چاه یا بطری حاوی فلوراید نیست، دندانپزشک یا متخصص اطفال می تواند مکمل روزانه ی فلوراید را برایتان تجویز کند.
  • فرزندانتان را به صورت منظم نزد دندانپزشک ببرید تا معاینات لازم مرتبا انجام گیرند.

چه روش هایی از مسواک زدن را می توانیم به فرزندانمان نشان دهیم؟

ممکن است شما بخواهید فرزندانتان را تا زمانی که خودشان بتوانند از این مراحل ساده استفاده کنند نظارت کنید: از یک تکه به اندازه نخود خمیردندان حاوی فلوراید مورد قبول استفاده کنید. مراقب باشید که فرزندتان خمیر دندان را نبلعد. از یک مسواک نرم استفاده کنید، ابتدا سطح داخلی هر دندان را مسواک بزنید، جایی که پلاک ممکن است بیشر انباشته شود، براش را به آرامی عقب و جلو ببرید. سطح بیرونی هر دندان را مسواک بزنید، در امتداد خط لثه بیرونی به مسواک زاویه بدهید و به آرامی عقب و جلو ببرید. سطح جویدن هر دندان را مسواک بزنید و به آرامی عقب و جلو بکشید. از نوک مسواک برای تمیز کردن پشت دندان های جلویی استفاده کنید، هم بالا و هم پایین. مسواک کردن زبان همیشه سرگرم کننده است!

چه زمانی فرزندم باید نخ دندان کشیدن را شروع کند؟

به این دلیل که نخ دندان، پلاک و تکه های غذای بین دندان که با مسواک زدن از بین نمی روند را خارج می کند، شما باید در ابتدای 4 سالگی برای کودکتان نخ دندان بکشید. زمانی که به سن 8 سالگی می رسند بیشتر کودکان می توانند خودشان نخ دندان بکشند.

سیلانت دندان چیست و چگونه باید بفهمم که فرزندم به آن نیاز دارد یا خیر؟

سیلانت ها پوشش پلاستیکی نازکی هستند که به روی سطح مربوط به جویدن دندان های عقبی کودک که اکثر حفره ها ایجاد می شوند، قرار می گیرند. سیلانت دندان یک مانع بسیار موثر در برابر فروپاشی ایجاد می کند. استفاده از سیلانت دندان دردناک نیست و با یک ویزیت دندانپزشکی انجام می شود. دندانپزشکتان می تواند به شما بگوید که آیا کودکتان نیاز به استفاده از سیلانت دارد یا خیر.

فلوراید چیست و چطور باید بفهمم که فرزندم میزان کافی از آن را دریافت می کند؟

فلوراید یکی از بهترین راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان است. در واقع فلوراید با مینای دندان ترکیب می شود و باعث تقویت آن می شود. در بسیاری از منابع آب شهری مقدار مناسب فلوراید برای تقویت دندان اضافه می شود. برای اینکه بفهمید آب مصرفی شما حاوی فلوراید است و میزان آن چقدر است با اداره آب منطقه خود تماس بگیرید. در صورتیکه آب مصرفی شما حاوی فلوراید (یا به اندازه کافی) نیست، متخصص اطفال یا دندانپزشک کودکتان ممکن است در کنار استفاده از خمیر دندان فلوراید استفاده از قطره فلوراید یا دهان شویه را توصیه کند.

چگونه کودک خود را به مسواک زدن عادت دهیم؟

  • در مقابل آینه مسواک بزنید.
  • مسواک زدن را در اولویت قرار دهید.
  • آن را به صورت یک فعالیت خانوادگی انجام دهید.
  • احساسات مثبت درباره ی مسواک زدن را در کودک خود تقویت کنید. بدترین چیزی که می توانید انجام دهید این است که کودک خود را با تهدید وادار به مسواک زدن کنید.
  • یک داستان خوب درباره مسواک زدن تعریف کنید. گاهی اوقات، بچه ها برای مسواک زدن نیاز به یک دلیل و یا شنیدن یک داستان خوب و یا تشویق دارند.
  • اجازه دهید بچه ها خمیر دندان خود را انتخاب کنند.
  • به نوبت مسواک بزنید. اجازه بدهید که کودک شما در نوبت صبح مسواک بزند و شما نوبت شب را انجام دهید.
  • توقعات خود را کاهش دهید. این نکات ابتدایی بیشتر برای ایجاد عادت مسواک زدن در کودکان است نه برای آموزش روش مسواک زدن به آنها.

مراحل استفاده از نخ دندان

مرحله 1. کمی از نخ دندان را بین انگشت شست و انگشت اشاره نگه دارید، دو انتهای آن را در اطراف انگشت خود بپیچید تا کنترل بهتری داشته باشید. مراقب باشید در هنگام قرار دادن نخ بین دندان های کودک، فشار بیش از حدی اِعمال نکنید.

مرحله 2. نخ را به شکل حرف ‘C’ درآورده و دور هر دندان قرار دهید و آن را به آرامی در کنار دندان و زیر خط لثه به بالا و پایین حرکت دهید.

مرحله 3. برای جلوگیری از ورود مجدد مواد غذایی و پلاک بین دندان، بخش جدید از نخ را باید برای هر دندان استفاده کنید.

مرحله 4. می توانید یک مسواک بین دندانی را برای تمیز کردن فضای بین سطوح دندان استفاده کنید.

پیشگیری از پوسیدگی دندان ها

  • رعایت بهداشت دهان و دندان کودکان موجب از بین رفتن باکتری ها و ذرات باقی مانده ی مواد غذایی می شود و با حذف این عوامل از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.
  • برای نوزادان، از یک گاز مرطوب یا لیف حمام تمیز برای پاک کردن پلاک از دندان ها و لثه ها استفاده کنید. از قرار دادن هرچیزی غیر از بطری آب کنار کودک خود در رختخواب اجتناب کنید.
  • برای کودکان بزرگتر، دندان های آنها را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. همچنین، مراقب تعداد وعده های غذایی حاوی قند که به فرزندان خود می دهید، باشید.
  • از اولین روز تولد فرزند خود، هر شش ماه یک بار به دندانپزشک کودکان مراجعه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (515 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (75 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (16 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر)
تیتر امروز   
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان برای دامادی من با فولکسشان شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
روش جدید احیای قلب در 3 دقیقه
ویدیو/ چرا عسل کشف شده از مقبره‌های مصریان باستان، هنوز فاسد نشده است؟
ویدیو/ داستان کوتاه انگلیسی «دیگ جادویی»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
برای جلوگیری از هک شدن موبایل چه کنیم؟
دانلود آهنگ جدید "نازنین" امیرعباس گلاب+فیلم/ زیبای من باید تو را از چشم بد دورت کنم ...
فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای پوشیدن شلوار تنگ و پاره و مانتو نامتعارف +عکس
رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
(تصاویر)کشف بزرگترین مار آناکوندای جهان، به طول 8 متر!/ضخامت قطر بدنش اندازه لاستیک یه ماشینه
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!