روغن آرگان برای پوست و صورت در طب سنتی

  سه شنبه، 17 فروردین 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
روغن آرگان برای پوست و  صورت در طب سنتی
روغن ارگان بهترین روغن برای مو است. مو یکی از ویژگی‌های زیبای هر فرد است و البته بر روی ظاهر، اعتماد به نفس و یا حتی ویژگی‌های شخصیتی‌اش هم تاثیر می‌گذارد.

روغن آرگان به طلای مایع شهرت دارد! این روغن اکسیری است که جادو می کند. فواید روغن آرگان بسیار زیاد است و از درمان پوست و مو گرفته تا مشکلات گوارشی و پیشگیری از سرطان را شامل می شود. این روغن از میوه درختی به نام آرگان با نام علمی Argania spinosa به دست می آید.

کمی درباره روغن آرگان ...

  • روغن آرگان را می توان به صورت موضعی (مستقیماً روی پوست) استفاده کرد.
  • از روغن آرگان معمولاً در محصولات آرایشی مانند شامپوها، صابون ها و نرم کننده ها استفاده می شود.
  • روغن آرگان به طور سنتی هم به صورت موضعی و هم به صورت خوراکی برای بهبود سلامت پوست، مو و ناخن استفاده می شود.

آیا روغن آرگان برای صورت شما مناسب است؟

روغن آرگان برای انواع پوست مناسب است زیرا درست در وسط طیف چربی قرار می گیرد. نه خیلی سنگین است و نه خیلی سبک. به راحتی جذب پوست می شود و همچنین بسیار مرطوب کننده است. شما می توانید یک یا دو قطره روغن آرگان را مستقیماً بدون روغن حامل و ترکیب آن با سایر روغن های گیاهی استفاده کنید. روغن آرگان پوست شما را تقویت می کند، التهاب را کاهش می دهد، لکه های خشک را نرم می کند و به بهبود سلامت کلی پوست کمک می کند.

فواید روغن آرگان برای پوست چیست؟

روغن آرگان حاوی ویتامین E و سایر اسیدهای چرب است. روغن آرگان یک روغن گیاهی سبک است و به سرعت جذب پوست می شود. باعث آبرسانی، تغذیه و مرطوب نگه داشتن پوست برای مدت طولانی می شود. اگر در شرایط خشک و سرد زندگی می کنید به این روغن احتیاج دارید. حتی می توانید مرطوب کننده معمولی خود را با این مرطوب کننده جایگزین کنید. همانطور که در بالا توضیح دادیم، روغن آرگان برای انواع پوست مناسب است، بنابراین جای نگرانی نیست.

1. روغن آرگان، آکنه را درمان می کند

استفاده از روغن آرگان روی پوست مستعد آکنه (به عنوان مثال پوست چرب) ممکن است عجیب به نظر برسد، اما روغن آرگان به عنوان یک ماده بهبود دهنده عمل می کند. خاصیت ضد التهابی روغن آرگان تورم را کاهش می دهد و می تواند آکنه را درمان می کند . همچنین روغن آرگان دارای خواص ضد چربی پوست است که می تواند به کاهش چربی و بهبود ظاهر پوست چرب کمک کند .

2. روغن آرگان و خواص ضدپیری

یکی از خواص روغن آرگان، جلوگیری از پیری زودرس است و مدت هاست که از روغن آرگان به عنوان یک درمان ضد پیری استفاده می شود. پوست ما رفته رفته شروع به چروک شدن می کند و رنگ آن کدرتر می شود زیرا فاقد رطوبت و آبرسانی است که روند پیری را تسریع می کند. روغن آرگان میزان بازسازی پوست را افزایش می دهد و خاصیت ارتجاعی آن را بهبود می بخشد . از آنجا که روغن آرگان به آبرسانی پوست کمک می کند، در نتیجه سطح رطوبت پوست حفظ می شود و صورت شما را پرتر، روشن و نرم تر می کند.

3. از آسیب های ناشی از آفتاب محافظت می کند

روغن آرگان حاوی آنتی اکسیدان هایی است که از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی، آسیب یا هایپرپیگمانتاسیون (Hyperpigmentation) ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب محافظت می کند . هایپرپیگمنتیشن معمولاً به دلیل افزایش تولید و تجمع ملانین در پوست شما ایجاد می شود. اجزای مختلف موجود در روغن آرگان برای جلوگیری از تولید ملانین عمل می کنند.

4. شرایط پوست را درمان و بهبود می بخشد

افرادی که پوست خشک دارند معمولاً دچار بیماری های پوستی مانند اگزما یا درماتیت می شوند. در کنار استفاده از روش های مختلف درمانی، استفاده از روغن آرگان می تواند خارش و قرمزی پوست را کاش دهد، پوست را آبرسانی کند و سرعت درمان بیماری های پوستی را افزایش دهد.

5. سلامت کلی پوست را بهبود می بخشد

روغن آرگان سرشار از موادی است که برای حفظ سلامت پوست شما ضروری هستند . استفاده روزانه از روغن آرگان بر روی پوست می تواند تفاوت زیادی در ظاهر کلی پوست شما ایجاد کند.

6. روغن آرگان و بهبود سریعتر زخم ها

آنتی اکسیدان ها به وضوح یک نیروی قدرتمند هستند. از ترکیب قوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین E موجود در روغن آرگان می توان برای بهبود سریعتر زخم ها و بریدگی ها استفاده کرد. می توانید مکمل های روغن آرگان را به طور مرتب مصرف کنید تا زخم ها سریعتر بهبود پیدا کنند.

7. عفونت های پوستی را بهبود می بخشد

یکی از کاربردهای سنتی روغن آرگان درمان عفونت های پوستی است. روغن آرگان هر دو خاصیت ضدباکتری و قارچ کش دارد. این قابلیت روغن آرگان به شما برای کمک به درمان و پیشگیری از عفونت های پوستی باکتریایی و قارچی کمک خواهد کرد. برای این منظور حداقل دو بار در روز روغن آرگان را به صورت موضعی بمالید.

8. چربی پوست را کاهش می دهد

برخی از ما به طور طبیعی پوست چرب داریم. روغن آرگان یکی از روغن های گیاهی است که به کاهش چربی پوست کمک می کند. یک مطالعه نشان داد که استفاده روزانه دو بار از کرم حاوی روغن آرگان باعث کاهش میزان چربی می شود.

9. درمان کشیدگی پوست با روغن آرگان

یکی از خواص روغن آرگان، درکان کشیدگی پوست است. علائم کشش پوست به خصوص در دوران بارداری شایع است اما هرکسی می تواند آنها را تجربه کند. نتایج یکی از مطالعات 2016 مشخص کرد که استفاده از کرم حاوی روغن آرگان می تواند خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود ببخشد و همچنین از کشیدگی پوست جلوگیری می کند. برای این منظور حداقل دو بار در روز روغن آرگان را مستقیماً بر روی قسمت کشیده شده پوست بمالید.

موارد مورد استفاده روغن آرگان برای صورت

خاصیت نرم کنندگی و آب رسانی به پوست

با استفاده از مقدار کمی روغن آرگان ، این روغن به راحتی جذب پوست شده و ساپوتین موجود در آن با نگهداری رطوبت درون بافت پوست ، آن را نرم و مرطوب و شاداب نگاه میدارد. همچنین ویتامین E که محلول در چربی میباشد باعث محبوس شدن آب در پوست و افزایش آب رسانی می شود.

لایه برداری و پاک سازی پوست

استفاده مداوم روغن آرگان برای صورت با از بین بردن سلول های مرده پوست و تحریک پوست برای ساخت سلول های جدید به عنوان لایه برداری ملایم عمل کرده و به بازسازی و پاکسازی پوست از آلودگی ها می پردازد.

از بین برنده لک های صورت

در طب سنتی آسیا و مراکش از این روغن به عنوان روشن کننده و درخشان کننده پوست استفاده می شده است همچنین برای از بین بردن لکه های پوستی ناشی از آبله به کار می رفته است با استفاده از روغن آرگان لکه های پوستی ناشی از جوش های قدیمی، بریدگی ها، آثار سوختگی، جای بخیه، تیرگی های پوست ناشی از افزایش سن یا هایپرپیگمنتاسیون و سایر لکه ها و بدرنگی های پوست خود را کم رنگ و محو کنید.

کمک به درمان آکنه در پوست های چرب

اسید اولئیک موجود در این روغن نفوذ پذیری آن را افزایش داده و به سرعت جذب پوست میشود و سطح پوست را چرب نمی کند . از مزایای استفاده از روغن آرگان برای صورت هایی با پوست چرب کاهش سطح سبوم و در نتیچه تنظیم چربی پوست میباشد که باعث از بین رفتن جوش های صورت میشود همچنین به علت اثرات ضد باکتریایی و ضد التهابی روند درمان آکنه را سرعت می بخشد.

ضد آفتاب طبیعی و پیشگیری از سرطان پوست ناشی از اشعه مضر خورشید

از گذشته های دور زنان مراکشی برای در امان ماندن از آفتاب سوزان از روغن آرگان برای صورت خود استفاده می کردند. امروزه خواص محافظتی کارتنوئیدها در برابر نور خورشید به اثبات رسیده است، حال آنکه این روغن سرشار از این ماده محافظ پوست است. این روغن با خواص آنتی اکسیدانی ناشی از حضور ویتامین E واکنش های زنجیره رادیکال های آزاد ناشی از اشعه فرابنفش خورشید را خاتمه می دهد و همچنین با استفاده از روغن آرگان برای صورت فشارهای ناشی از اکسیداسیون، بر روی سلول های پوست کاهش می یابد که خود منجر به پیشگیری از سرطان پوست میشود.

جوان سازی و کاهش چین و چروک

با استفاده از روغن آرگان افزایش آب رسانی به سلول های پوست که لازمه کاهش علائم پیری است و همچنین اسیدهای چرب امگا با تقویت بافت پوست باعث کاهش چین و چروک ها، و کند شدن روند ایجاد آن میشود. با افزایش کلاژن سازی و اکسیژن رسانی درون سلولی افتادگی پوست ناشی از افزایش سن را کاهش داده و قوام و سفتی جوانی را به پوست شما باز می گرداند. همچنین به علت خواص آنتی اکسیدانی اثرات آسیب های میتوکندری ناشی از سلول را معکوس می کند.

نحوه استفاده از روغن آرگان برای صورت

بعد از آشنایی خواص روغن آرگان ممکن است بخواهید از فواید آن استفاده کنید. در ادامه چند روش برای استفاده از روغن آرگان برای صورت معرفی کرده ایم:

  • مرطوب کننده: یک یا دو قطره روغن آرگان برداشته و آن را روی تمام صورت خود بمالید. بهتر است این کار را شب ها انجام دهید و بگذارید یک شب بماند.
  • تونر آبرسان: یک قطره روغن آرگان بر روی یک پد پنبه ای بریزید و صورت خود را با آن ماساژ دهید.
  • لایه بردار یا مرطوب کننده لب: کمی روغن آرگان به شکر قهوه ای اضافه کنید و به آرامی با این ترکیب لب های خود را لایه برداری کنید. یا روغن را روی لب ها بمالید و بگذارید مدتی روی آن بماند تا مرطوب شود و نرم شود.
  • سرم: روغن آرگان را به سرم خود اضافه کنید و بگذارید قبل از ادامه کار مراقبت از پوست، در آن خیس بخورد.

آیا روغن آرگان معطر برای صورت مناسب است؟

مواد معطر خود می تواند باعث حساسیت های پوستی شود در نتیجه بهتر است برای پوست حساس صورت از روغن آرگان خالص بدون هیچ مواد افزودنی استفاده شود ضمن آن که قبل از استفاده از روغن آرگان برای صورت خود آن را در نقطه ای کوچک از دست خود بمالید پس از ۲۰ دقیقه بشویید اگر ۲۴ تا ۴۸ ساعت دچار حساسیت نشدید از آن استفاده کنید.

عوارض جانبی و خطرات استفاده از روغن آرگان

استفاده از روغن آرگان چه به صورت موضعی یا خوراکی، برای بیشتر افراد بی خطر است. اما بهتر است قبل استفاده از روغن آرگان به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • حتی اگر روغن آرگان بسیار عالی باشد، می تواند باعث ایجاد حساسیت پوستی یا تشدید آکنه در افرادی شود که پوست بسیار حساس دارند.
  • پوست برخی افراد ممکن است بعد از استفاده از روغن آرگان، واکنش های نشان دهد. همیشه قبل از استفاده از روغن آرگان، مقداری از آن را روی پوست تست کنید.

اگر چندین هفته است که از روغن آرگان استفاده می کنید و هیچ تغییری در وضعیتی که می خواهید درمان کنید مشاهده نکردید، می توانید به متخصص پوست مراجعه کنید. آنها ممکن است سایر گزینه های درمانی را برای کمک به حل هر شرایطی که تجربه می کنید، توصیه کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (465 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (171 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (74 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (46 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (23 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (11 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند
حمایت تمام قد قالیباف از جلیلی: همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شود
تاریخ مناظره‌ ها و برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری + جدول
میانجی گری پسر 17 ساله با از دست دادن جانش تمام شد
یک حیوان نایاب پس از 2 قرن در ایران دیده شد + فیلم | این حیوان گمشده، ایرانی‌ها را خوشحال کرد
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس