رونمایی از گران‌ترین و قیمتی‌ترین استفراغ جهان که در عطرسازی کاربرد دارد!+عکس

  چهارشنبه، 25 بهمن 1402 ID  کد خبر 375578
رونمایی از گران‌ترین و قیمتی‌ترین استفراغ جهان که در عطرسازی کاربرد دارد!+عکس
ساعدنیوز: شکل‌گیری عنبر (Ambergris) اغلب به عنوان یکی از عجیب‌ترین اتفاقات طبیعی جهان توصیف می¬شود. این ماده توسط نهنگ‌های عنبر تولید می‌شود و برای قرن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته، اما برای سال‌ها منشأ آن یک راز باقی مانده بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فرادید، عنبر برای هزاران سال یک پدیده منحصر به فرد بوده است. شواهد فسیل شده از این ماده به 1.75 میلیون سال قبل باز می‌گردد و به احتمال زیاد بشر بیش از 1000 سال است که از آن استفاده کرده است. آن را «گنج دریا» و «طلای شناور» نیز نامیده‌اند.

به گزارش فرادید، این که عنبر از کجا می‌آید قرن‌ها مثل یک راز باقی ماند و در طی این دورۀ طولانی چندین نظریه مطرح شده بود؛ از جمله اینکه این ماده کف سخت شده‌ای است که روی امواج تشکیل می‌شود یا فضولات پرندگان بزرگ است.

اما زمانی که شکار نهنگ در مقیاس بزرگ در دهۀ 1800 آغاز شد، هویت تنها تولید کننده آن یعنی نهنگ عنبر شناسایی شد.

نهنگ

عنبر چگونه شکل می‌گیرد؟

نهنگ‌های عنبر مقادیر زیادی سرپایان مانند ماهی‌مرکب و ماهی کیسه‌دار را می‌خورند و در بیشتر موارد، عناصر غیر قابل هضم طعمه‌ها را قبل از هضم استفراغ می‌کنند.

اما در شرایط نادری این قسمت‌های اضافی غذا به رودۀ نهنگ رفته و به هم می‌چسبند. آن‌ها به آرامی به یک تودۀ جامد تبدیل می‌شوند که طی سالیان دراز در داخل بدن نهنگ رشد می‌کند. این همان چیزی است که عنبر نامیده می‌شود.

در مورد چگونگی بیرون آمدن عنبر از بدن نهنگ نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی بر این باورند که نهنگ این توده را بالا می‌آورد و نام مستعار معروف «استفراغ نهنگ» به همین خاطر به آن داده شده است. برخی دیگر نیز معتقدند این ماده که در روده تشکیل می‌شود ممکن است مانند مدفوع از رکتوم نهنگ دفع شود.

نهنگ‌های اسپرم در سرتاسر جهان زندگی می‌کنند، به این معنی که عنبر را می‌توان در هر یک از اقیانوس‌ها یافت. اما در عین حال این ماده کمیاب است و در کمتر از 5 درصد از لاشه نهنگ‌ها یافت می‌شود.

کاربرد در صنعت عطرسازی

یکی از مشخص‌ترین ویژگی‌های عنبر، بوی آن است. هنگامی که این ماده تازه از نهنگ خارج شده باشد، دارای بوی قوی مدفوع است، اما گفته رایحۀ آن پس از خشک شدن توده دلپذیر می‌شود. در این مرحله این ماده اغلب به عنوان «مُشک» توصیف می‌شود.

هرمان ملویل حتی در رمان موبی دیک به این بوی عجیب اشاره کرده است. او از بوی وحشتناک یک نهنگ مرده نوشت که «جریان ضعیفی از عطر را از آن می‌شد استشمام کرد».

عنبر

مادۀ موسوم به آمبرین که نوعی الکل بی بو است، از عنبر استخراج می‌شود و برای ماندگاری بیشتر بوی عطر استفاده می‌شود.

صد‌ها سال است که عطرسازان کیفیت عنبر را با توجه به رنگ آن دسته‌بندی می‌کنند و بهترین عطر‌ها از انواع سفید خالص تهیه می‌شود. عنبر سیاه کمترین ارزش را دارد، زیرا حاوی کمترین آمبرین است.

توده‌های عنبر با اکسیداسیون تغییر رنگ می‌دهند، که وقتی برای مدت طولانی در معرض دریا و هوا قرار می‌گیرند اتفاق می‌افتد. بین سیاه و سفید، رنگ‌ها از خاکستری تا قهوه‌ای متغیر است.

عنبر قبل از پیدا شدن می‌تواند سال‌ها در اقیانوس شناور بماند و هر چه مدت طولانی‌تری در دریا باشد، تصور می‌شود کیفیت بهتری داشته باشد.به دلیل دسترسی اندک و هزینه زیاد جستجو، مواد شیمیایی مصنوعی در حال حاضر جایگزین آمبرین در همه عطر‌ها به جز گران‌ترین انواع آن‌ها شده است.

استفاده از عنبر در صنعت عطرسازی قیمت بالایی به آن بخشیده است. در سال 2012 یک پسر هشت ساله که همراه پدرش به ساحل دورست در انگلستان رفته بود، قطعه‌ای تقریبا نیم کیلویی از عنبر را پیدا کرد که ارزش آن حدود 63 هزار دلار برآورد شد.

گرانقیمت‌ترین عطر‌های برند‌هایی مانند شَنل و لانوین از قابلیت عنبر برای تثبیت رایحه بر روی پوست انسان استفاده می‌کنند. نشریۀ بیزینس اینساید در گزارشی که سال گذشته منتشر شد، قیمت معمول هر کیلوگرم از این ماده را 40 هزار دلار ذکر کرده بود.

با این حال، عنبر در طول تاریخ کارکرد‌هایی بیشتر از عطر داشته است. عرب‌ها از آن به عنوان بخور، داروی مقوی و دارویی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های مغز، قلب و حواس استفاده می‌کردند.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (389 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (164 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (57 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (38 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (35 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) کیک دو بعدی زیبا و هنری دخترهای رضا صادقی برای بابای خوش صداشون در روز پدر / فقط قیافه سگ بولداگشون 😂 (5 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) 4 پسر و 2 دختر رهبر معظم انقلاب، داماد و عروس چه کسانی هستند؟+عکس (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس