روستای مشهد کاوه و جاذبه های آن!

  سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 2 دقیقه
روستای مشهد کاوه و جاذبه های آن!
روستای مشهد کاوه در بخش مرکزی شهرستان چادگان قرار دارد و طبق باور برخی، زادگاه «کاوه اهنگر» قهرمان افسانه‌ای ایران زمین بوده است. طبق گفته‌ها، این روستا پیش از قیام کاوه آهنگر، با نام‌ها کوادلیه یا کودلیه شناخته می‌شد و پس از آن، با نام امروزی‌اش شهرت یافت. 

مشهد کاوه یکی از روستاهای شهرستان چادگان در استان اصفهان ایران است. این روستا در دهستان کاوه‌آهنگر در بخش مرکزی شهرستان چادگان جای دارد.برخی منابع، مشهدکاوه را که امروزه در حدودِ جغرافیاییِ استان اصفهان است به عنوانِ زادگاه کاوه‌آهنگر می‌شمارند. مقبره این اسطوره تاریخی در این روستا در نزدیکی زاینده‌رود قرار دارد؛ بنای این بقعه تاریخی بیش از 700 سال قدمت دارد و در صفّ ثبت ملی قرار دارد.

یکی از دیدنی های مشهد کاوه، بقعه‌ای با 700 سال قدمت است که بسیاری آن را به کاوه آهنگر منتسب می‌دانند. بر اساس ادعای ایشان، علاوه بر کاوه آهنگر، دختر و پسر او نیز در این مکان دفن شده‌اند. از دیگر جاهای دیدنی روستای مشهد کاوه می‌توان به برج تاریخی آن اشاره کرد که از دوره قاجار بازمانده است.

جمعیت روستا بر پایه سرشماری سال 1385 برابر با 2822 نفر (658 خانوار) بوده‌است. این دهستان را با نام‌هایی چون دهستان کاوه، دهستان کاوهٔ آهن‌گر یا مشهد گویند. اقوام ترک زبان ساکن در شهر چادگان و به ویژه روستای مشهد کاوه ساکنین اصلی این روستا می‌باشند.

روستای مشهد کاوه

آرام‌گاه کاوه‌آهنگر، پسرش قارن و احتمالاً دخترش در این روستا قرار دارد. این بنا مربوط به دوره ایلخانی و با قدمت 700 سال از قدیمی ترین بناهای تاریخی برجای مانده در شهرستان چادگان است که توسط اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان مرمت شد.

این بنا دارای گنبدی منحصر به فرد دوپوسته ای و هشتی ورودی است که در مرحله اول، مرمت و سبک سازی، شیب بندی و عایق کاری حاشیه گنبد، کف سازی، بازسازی ضریح چوبی داخل بنا انجام شد.تپه‌ای نیز در این دهستان است که در 10 کیلومتری پشت سد می‌باشد و آثاری از این تپه به دست آمد که رابطه تمدّن کنار رودخانهٔ زاینده رود را با تمدن سیلک کاشان اثبات کرد.

در شهرستان چادگان روستایی به نام مشهد کاوه قرار دارد داستان های تاریخی و حماسی کاوه آهنگر در آن شکل گرفته است. برخی معتقد اند کاوه آهنگر در مرز های جغرافیایی استان اصفهان متولد شده بود و همین موجب ارتباط این روستا با کاوه آهنگر شده است. بقعه کاوه آهنگر با بیش از 700 سال قدمت در نزدیکی زاینده رود قرار دارد و در صف ثبت ملی است.

جالب است بدانید تمامی اهالی این روستا از پیر تا جوان، ارزش بسیار بالایی برای کاوه آهنگر قائل هستند و داستان های حماسی این قهرمان ایرانی را می توان با همنشینی در کنارشان بشنوید و لذت ببرید.

روستای مشهد کاوه

وجه تسمیه مشهد کاوه

تا 12 قرن پیش نام این روستا به کوادلیه یا کودلیه شهرت داشت اما پس از قیام کاوه آهنگر نام های دیگری بر روی این دهستان قرار داده شد که برگرفته این پهلوان ایرانی است. از این میان می توان به دهستان کاوه، دهستان کاوه آهنگر یا مشهد اشاره کرد.

طبق سرشماری سال 1385 گفته می شود این روستا 2822 نفر در 658 خانواده جمعیت دارد. ساکنین اصلی این روستا ترک های ساکن چادگان و به ویژه ترک های ساکن مشهد کاوه هستند.

خلاصه

مشهد کاوه یکی از دهستان های شهرستان چادگان میباشد که با سرشماری سال 1375 جمعیتی بالغ بر 5575نفر را دارا می باشد این دهستان را با نامهایی چون دهستان کاوه – دهستان کاوه ی آهنگر یا مشهد گویند نام این دهستان در حدود 1200سال پیش تغییر نموده و به این نام تغییر کرده است نام این دهستان قبل از 1200 سال پیش کودلیه یا کوادلیه نام داشته است و بعد از قیام کاوه ی آهنگر نام این دهستان تغییر کرده است زیرا قبر کاوه ی آهنگرو پسرش به نام قارن ودخترش نیز در کنار او آرامیده و در این مکان قرار داردند این دهستان در قدیم بسیار مورد توجه بوده است


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (130 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (115 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (60 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (39 نظر) اتاق خواب اروپایی و امروزی بهاره رهنما با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! (33 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (30 نظر) دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (25 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (24 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (23 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (22 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (22 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (19 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (19 نظر) محمدباقر قالیباف: من برای دخترم جایی عروسی گرفتم که همه کارمندان شهرداری مراسم می گیرند دو نوع بیشتر غذا سفارش ندادم ... +ویدئو (19 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز