دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / خواص خوراکی ها /

با فواید صدف های خوراکی بیشتر آشنا شوید 

پنجشنبه، 27 آذر 1399
صدف خوراکی یکی از بهترین و مغذی ترین غذاهای دنیا است. خواص این غذا بیشمار است و منبعی غنی از مواد معدنی مانند آهن، روی، کلسیم و ویتامین های مورد نیاز بدن می باشد.

صدف های خوراکی چه هستند؟

صرف جانوری است که در آب های شور و در زیستگاه های دریایی مانند خلیج و یا اقیانوس زندگی می کند. صدف بخش مهمی از اکوسیستم آبی است. صدف آلاینده ها را از آب خارج می کند و زیستگاه ها را برای گونه های دیگر مانند برناکل و دیگر صدف ها دوکپه ای مساعد می کنند.

پرورش صدف خوراکی که در اصطلاحات علمی به آن Ostreidea گفته می شود، نخستین بار در ژاپن صورت گرفت و امروزه، این محصول غذایی به یکی از پایدارترین گزینه های موجود در میان غذاهای دریایی تبدیل شده است.

مواد مغذی صدف خوراکی

صدف در هر 25 گرم به طور میانگین ترکیبات زیر را ارائه می دهد:

کالری 41
کل چربی 1.2 گرم
کل کربوهیدرات 2.5 گرم
پروتئین 4.7 گرم
پتاسیم 76 میلی گرم یا 2 درصد از نیاز روزانه
ویتامین آ 2.4 درصد از نیاز روزانه
ویتامین سی 5.5 درصد از نیاز روزانه
کلسترول 25 میلی گرم یا 8 درصد از نیاز روزانه
کلسیم 0.4 درصد از نیاز روزانه
آهن 13 درصد از نیاز روزانه
سدیم 53 درصد از نیاز روزانه
روی 6.5 میلی گرم یا 45 درصد از نیاز روزانه

خواص صدف خوراکی

صدف بیشتر به دلیل تقویت میل جنسی در افراد شناخته می شود ولی خواص زیادی دارد.

1- صدف بخورید، لاغر شوید!

صدف خوراکی دارای کالری و چربی اندک، و میزان پروتئین بالایی است.

میزان کالری موجود در صدف خوراکی معادل نصف کالری موجود در یک وعده مرغ است؛ البته مرغ نیز به عنوان یکی از منابع پروتئین کم چربی به شمار می رود.

صدف های خوراکی، نسبت به حجمی که دارند، یک غذایی عالی محسوب می شوند. این بدان معناست که افراد دارای رژیم لاغری، می توانند با خوردن صدف مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را تامین کنند و در عین حال کالری زیادی نیز مصرف نکرده باشند.

2- تقویت قوای جنسی

به عنوان یک تقویت کننده قوای جنسی، صدف می تواند عملکرد و میل جنسی را به خصوص در مردان تقویت کند.

زینک به عنوان یک هورمون حیاتی در تنظیم هر دو جنسیت و عملکرد جنسی زنان و مردان شناخته شده است. تحقیقات نشان داده است که روی در مردان باعث افزایش تعداد اسپرم و توانایی جنسی می شود. مزیت روی برای زنان به تخمدانها کمک می کند. روی ارتباط بسیار نزدیکی با ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ در مردان دارد. بنابراین قرار دادن آن در رژیم غذایی می تواند احساسات جنسی مردانه را افزایش دهد.

صدف ها قادر به افزایش سطح تستوسترون در مردان هستند.

3- داشتن قلب سالم با خوردن صدف

سطح بالای اسید های چرب امگا ۳ در مقایسه با اسید های چرب امگا ۶ چیزی است که بر کلسترول تاثیر زیادی دارد. اسید های چرب امگا ۳ به عنوان کلسترول خوب (کلسترول HDL) شناخته می شوند و می توانند محتوای کلسترول بد (کلسترول LDL، اسید های چرب امگا ۶) را در جریان خون کاهش دهند و مانع رسوب اسید های بد در رگ های خونی و انسداد شریان ها شوند.

محتوای پتاسیم و منیزیم بالا در صدف های خوراکی می تواند به کاهش فشار خون و ریلکس شدن رگ های خونی کمک کند. در نتیجه گردش خون بهبود یافته و سطح اکسیژن خون افزایش می یابد و در مقابل فشار کمتری به سیستم قلبی و عروقی وارد می شود.

ویتامین E موجود در صدف ها، می تواند باعث افزایش قدرت و انعطاف پذیری غشاء سلولی شود که این سومین سطح حفاظتی بدن در مقابل بیماری های خطرناک قلبی است.

4- افزایش گردش خون

صدف ها حاوی مقادیر بسیار زیادی از آهن هستند. آهن یک مولفه کلیدی در تشکیل گلبول های قرمز خون و درمان کم خونی ناشی از فقر آهن است. فقر آهن و کم خونی می تواند منجر به خستگی، نقص های شناختی، اختلالات معده و ضعف عضلانی عمومی شود. همچنین با تامین سلول های خونی تازه در سیستم گردش خون، ارگان های بدن از سطوح بالای اکسیژن برخوردار می شوند، در نتیجه فعالیت آنها بهبود پیدا می کند و عملکرد آن ها سریع تر و موثرتر می شود، همه این ها منجر به افزایش سرعت متابولیسم بدن می گردد.

5- تقویت استحکام استخوان ها

صدف حاوی مقادیر مناسب برای تهیه نیاز روزانه کلسیم بدن است، به ویژه هنگامی که با منابع کلسیم بر پایه لبنیات ترکیب شود. با مصرف صدف، پیشگیری از آرتریت و سایر بیماری های مرتبط با استخوان امکان پذیر است.

سطوح بالای کلسیم، فسفر، روی، آهن، مس و سلنیوم به شیوه خود به افزایش تراکم استخوان کمک می کنند، در نتیجه خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

6- موثر در التیام بخشی سریع زخم ها

خواص صدف در تقویت عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد. حاوی روی است که خطر ابتلا به میکروب را کاهش می دهد و به روند بهبودی کمک می کند. مصرف صدف باعث رشد و پیشرفت کافی در کودکان و بزرگسالان می شود.

صدف حاوی روی است که خطر ابتلا به میکروب را کاهش می دهد و به روند بهبودی کمک می کند.

سطح کلاژن سنتز کننده و تقویت کننده برای بهبود ظاهر پوست و گردش سلول نیز از خواص صدف است که می تواند افراد را تشویق به مصرف صدف کند.

7- تقویت سطح ایمنی بدن

محتوای ویتامین C و ویتامین E و همچنین انواع مواد معدنی و خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی صدف خوراکی، قادر به محافظت از بدن در مقابل رادیکال های آزاد هستند که محصولات جانبی متابولیسم سلولیند. این رادیکال های آزاد می توانند به سلول های سالم حمله کنند و DNA را به سلول های سرطانی تبدیل کنند. این رادیکال های آزاد خطرناک موجب بیماری های قلبی، پیری زودرس و آسیب کلی به بدن می شوند. آنتی اکسیدان ها و ویتامین های مختلف می توانند این رادیکال های آزاد را از بین ببرند و در نتیجه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.

صدف یک منبع عالی از آنتی اکسیدان و ویتامین ها است.

عوارض و مضرات صدف خوراکی

  • متاسفانه صدف های خام یکی از رایج ترین علل عفونت ویبروز هستند، یک توده باکتری ویبریو، که گاهی در صدف ها یافت می شود. تنها مصرف یک صدف دارای این باکتری باعث مرگ در عرض ۲۴ ساعت می شود. میزان مرگ و میر در اثر این باکتری ۵۰ درصد است.
  • از آنجا که محتوای مواد معدنی در آنها بسیار زیاد است، ممکن است از علائم سمیت یا اضافه شدن مواد معدنی، به ویژه روی، مس، سلنیوم، ویتامین B12 و ویتامین D آسیب ببینید.
  • صدف خام می تواند عامل خطر برای بروز برخی بیماری های دیگر نیز باشد که از آن جمله می توان به نورویروس، هپاتیت A سالمونلا اشاره کرد. توجه داشته باشید که صدف تنها در صورتی به این پاتوژن های غذای خوراکی آلوده می شود که آب های موجود در اطراف صدف حاوی این پاتوژن ها باشند.
  • تروپومیوزین یک پروتئین آلرژن است که باعث واکنش می شود. احتمال ایجاد آلرژی با خوردن صدف تقریبا زیاد است. برخی از عوارض جانبی برای این افراد در صورت خام و یا پخته شدن، شامل:بثورات پوستی، ورم دهان، صورت، درد شکمی و همچنین اثرات جدی تری مانند شوک آنافیلاکتیک است که ممکن است منجر به مرگ شود.

صدف های خوراکی را چگونه مصرف کنیم؟

  • طبخ صدف و نرم تنان و سخت پوستان دریایی Shellfish و clams , mussels کار سختی نیست . مانند تمامی مواد غذایی ابتدا باید تمیز کرده و شسته و بنا به سبک و روش تهیه , آماده شود . سپس روی مزه و طعم آن کار کرد و با طعم دهنده ها آن را مزه دار نمود .
  • در صدف ها از جمله صدف چروک بخش داخلی آن که نرم است مورد استفاده برای طبخ قرار میگیرد . اصولا صدف و میگو و ماهی باید کم پخته شود زیرا با حرارت زیاد بافت گوشت سفت میشود و حالت نرمی و لطافت خود را از دست میدهد .
  • برای پخت صدف 3 راه وجود دارد : گریل کردن یا کباب کردن مستقیم , بخارپز کردن و نیز تنوری کردن در فر . ولی مدت زمان باید حتما کم باشد تا حرارت زیاد موجب سفت شدن بافت گوشت نشود .
  • در کشورهای اروپایی از صدف مانند مواد پروتئینی در تهیه سوپ ها و پیتزا و سالاد ها و انواع غذاها همراه با مواد دیگر مانند قارچ و کرفس و سبزیجات متنوع استفاده میشود .
  • سوپ و تاس کباب ها موارد دیگری برای مصرف انواع صدف هاست .

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
سابمیت مقاله چیست؟
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
مراحل اکسپت مقاله
گام به گام مراحل چاپ کتاب