سامانه استعلام سوء پیشینه/ پیگیری سوء پیشینه با چند روش

  پنجشنبه، 19 آبان 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
سامانه استعلام سوء پیشینه/ پیگیری سوء پیشینه با چند روش
با توجه به اهمیت موضوع استعلام سوء پشینه تصمیم به نوشتن این مقاله گرفتیم زیرا در خیلی از استخدامی ها و… به دردتان می خورد. تا انتها با ما باشید.

داشتن سوء پیشینه به معنای مرتکب شدن افراد به جرم در گذشته می باشد؛ اما چه مدرکی می تواند این جرم را نشان دهد؟ گواهی عدم سوء پیشینه یک نوع برگه ای است که از طرف سازمان قوه قضاییه، صادر می شود و در آن اطلاعاتی درج شده که وضعیت کیفری افراد را مشخص می کند. به همین خاطر برای بسیاری از کارهای اداری و اقتصادی ارائه گواهی عدم سوء پیشینه لازم است. برای گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه راه های مختلفی اعم از حضوری و غیر حضوری وجود دارد؛ اما خوشبختانه سامانه استعلام سوء پیشینه می تواند در زمان بسیار کمی و با هزینه کم تری گواهی سوء پیشینه را صادر کند.

استعلام سوء پیشینه

شاید بسیاری از افراد اطلاعاتی از وجود سامانه استعلام سوء پیشینه نداشته باشند، به همین دلیل برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه به یکی از مراکز خدمات الکترونیک یا همان پلیس ۱۰+ مراجعه می کنند و روند دریافت گواهی عدم سوء پیشینه خود را به صورت حضوری انجام می دهند.
ساده ترین روش برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه، پیگیری سوء پیشینه با کد ملی است. این امکان در سامانه استعلام سوء پیشینه کیفری که از سمت قوه قضاییه اداره می شود، قابل انجام می باشد. شما می توانید تنها با چند کلیک در سامانه استعلام سوء پیشینه ، درخواست دریافت گواهی عدم سوء پیشینه را ثبت کنید و پس از پرداخت هزینه صدور گواهی عدم سوء پیشینه منتظر ابلاغ گواهی خود باشید.

سوء پیشینه

از کجا بفهمیم سوء پیشینه داریم؟

شاید گواهی عدم سوء پیشینه برای بسیاری از افراد بار منفی به همراه داشته باشد؛ چراکه بعضی از جرم ها جنبه کیفری ندارند و در گواهی عدم سوء پیشینه درج نمی شوند؛ اما بعضی از جرم ها تا مدتی یا حتی تا آخر عمر مهر سوء پیشینه داشتن افراد را به یدک می کشد.
اگر شما هم نگران هستید و نمی دانید که دارای سوء پیشینه هستید یا خیر، می توانید به سامانه پیگیری سوء پیشینه مراجعه کنید و با کد ملی خود وارد این سامانه شوید. البته لازم به ذکر است که قبل از ورود به سامانه استعلام سوء پیشینه ، شما باید حتما در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشید. ثبت نام در سامانه ثنا به منزله ثبت هویت شما در قوه قضاییه می باشد و بعد از اینکه ثبت نام شما در سامانه ثنا انجام شد، می توانید از تمام خدمات الکترونیکی قوه قضاییه استفاده کنید. می توانید از لینک زیر برای ورود به سامانه استعلام سوء پیشینه استفاده کنید.

  • اخذ گواهی عدم سوء پیشینه از طریق اینترنتی

  1. ابتدا باید وارد سامانه خدمات الکترونیک قضایی شوید.(سامانه ابلاغ عدم سوء پیشینه)
  2. از سمت راست بر روی گزینه ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه کلیک کنید.
  3. حالا کد ملی و رمز شخصی خود را وارد نموده بر روی گزینه مرحله بعد کلیک نمایید.
  4. باید به این نکته توجه داشت که داشتن رمز شخصی مستلزم ثبت نام در سامانه ثنا و دریافت آن می باشد.
  5. رمز موقتی که به شماره همراه شما ارسال می شود را وارد نمایید.
  6. وارد صفحه کاربری شخصی خود شوید و روی گزینه ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه کلیک کنید.
  7. در صفحه جدید باز شده، مشخصات شما درج شده است. با کلیک بر روی قسمت نارنجی رنگ در سمت چپ صفحه واحد قضائی بررسی کننده را انتخاب نمایید.
  8. بعد از تعین استان و شهر محل سکونت خود، دادسرای عمومی شهر مورد نظر خود را که گواهی عدم سوء پیشینه باید به آن ارسال شود را وارد نمایید.
  9. در صورتی که گواهی عدم سوئ پیشینه را برای خود می خواهید گزینه شخصی را انتخاب کنید و بر روی گزینه سبز رنگ ثبت موقت درخواست کلیک نمایید.
  10. پس از اینکه درخواست شما با موفقیت در سیستم ثبت شد به مرحله بعد رفته و روی گزینه محاسبه هزینه کلیک نمایید.
  11. زمانی که گواهی عدم سوء پیشینه شما ابلاغ شد، به شما پیامک سوء پیشینه از ثنا ارسال می شود.
سامانه خدمات الکترونیک قضایی

مدارک لازم جهت دریافت گواهی عدم سوء پیشینه

مدارکی که برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه لازم است، را در ادامه نام بردیم:

  1. اصل شناسنامه و کارت ملی شخص متقاضی
  2. همراه داشتن عکس بیومتریک
  3. معرفی نامه از محل کار یا تکمیل فرم درخواست
  4. همراه داشتن کد پستی ۱۰ رقمی و آدرس کامل
  5. پرداخت هزینه های مربوطه از طریق دستگاه کارتخوان
  • پیگیری سوء پیشینه با کد ملی

قبل از هر کاری یاد آوری می کنیم که حتما باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشید.

  1. برای پیگیری سوء پیشینه با کد ملی ابتدا وارد (لینک پیگیری سوء پیشینه با کد ملی) شوید.
  2. حالا کد ملی و رمز شخصی خود را وارد کنید.(این رمزی است که در هنگام ثبت نام در سامانه ثنا وارد کرده اید.)
  3. اگر در سامانه ثنا ثبت نام نکرده اید برای ثبت نام ثنا می توانید روی “من در این سایت ثبت نام نکرده ام ” کلیک کنید.
  4. برای ثبت نام در سامانه ثنا باید ابتدا اطلاعات فردی خود را وارد کرده و بعد از ثبت اطلاعات خود، اگر در مراکز استان های سکونت دارید به صورت حضوری به یکی از دفاتر پلیس ۱۰+، در غیر این صورت به شعبه های دادگستری شهرستان خود مراجعه کنید.
  5. اگر رمز عبوری که در سامانه ثنا وارد کرده اید را فراموش کرده اید، می توانید رمز عبور خود را بازیابی کنید. فراموشی رمز را بزنید و رمز عبور خود را بازیابی نمایید.
پیگیری سوء پیشینه با کد ملی
  • پیگیری سوء پیشینه با کد رهگیری

  1. ابتدا وارد سایت عدلیران به آدرس adliran.ir شوید.(سامانه ابلاغ سوء پیشینه با کد رهگیری)
  2. حالا در قسمت سمت راست بر روی گزینه “استعلام مدارک قضایی” کلیک نمایید.
  3. در صفحه باز شده در کادر اول، گواهی عدم سوء پیشینه تعیین کنید.
  4. در کادر دوم، کد ۱۶ رقمی رهگیری را وارد کرده و در کادر سوم، تاریخ ایجاد مدرک یعنی همان تاریخ تنظیم ابلاغیه از پایگاه خدمات قضایی را وارد کنید.
  5. بعد تکمیل فرم دکمه جست و جو را بزنید، تا گواهی عدم سوء پیشینه نمایش داده شود.
تصویر

دریافت جواب گواهی عدم سوء پیشینه از سامانه ثنا

با گذشت حدود ۴۸ ساعت بعد از ثبت درخواست و پرداخت هزینه، دریافت جواب گواهی عدم سوء پیشینه از سامانه ثنا امکان پذیر خواهد بود. بعد از اینکه پیامکی مبنی بر صدور گواهی عدم سوء پیشینه یا پیامک سوء پیشینه از سامانه ثنا دریافت کردید،طبق مراحل زیر جواب گواهی عدم سوء پیشینه از سامانه ثنا را مشاهده کنید.

  1. ابتدا وارد سامانه خدمات الکترونیک قضایی شوید.
  2. روی سامانه ابلاغ خدمات الکترونیک قضایی کلیک کنید.
  3. در صفحه باز شده ابتدا بر روی گزینه سامانه اصلی ابلاغ الکترونیک کلیک کنید.
  4. حالا رمز ثنا و کد ملی را در مرحله اول و رمز دوم یک بار مصرف را در مرحله دوم وارد نمایید تا وارد سامانه ابلاغ شوید.
  5. برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه از سامانه ثنا بر روی مشاهده ابلاغیه های جدید کلیک کنید.
  6. ابلاغیه جدید خود را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید.
  7. در صفحه باز شده، کافیست بر روی نسخه چاپی ابلاغیه کلیک کنید و گواهی عدم سوء پیشینه خود را پرینت بگیرید.

در صورت مواجه شدن با مشکل به عقب برگردید و از نسخه پشتیبان سامانه ابلاغ استفاده نمایید.

سوء پیشینه بعد از چه مدت زمانی پاک خواهد شد؟

بعضی از جرایم مجازات شان اعدام و حبس ابد است. اگر شاکی پرونده در رابطه این نوع پرونده ها رضایت دهد و یا فرد عفو شود، مجازات این افراد متوقف می شود. این افراد تا مدت هفت سال بعد از توقف مجازات، سوء پیشینه کیفری دارند؛ اما با گذشت هفت سال، دیگر سوء پیشینه ای برای فرد وجود ندارد و از کارنامه وی پاک خواهد شد. اگر جرمی دارای مجازات حبس درجه چهار باشد، یا دارای محکومیت قصاص عضو و یا قطع عضو باشد فرد تا سه سال دارای سوء پیشینه کیفری موثر است و بعد از سه سال این سوء پیشینه پاک خواهد شد. برای جرایمی که مجازات شلاق حدی و یا قصاص عضو داشته باشد، در صورتی که مجازات مالی آن کمتر از نصف دیه مجنی علیه باشد تا دو سال برای فرد سوء پیشینه در پی دارد. کسانی که مجازات کیفری آن ها حبس درجه ۵ می باشد، نیز در این دسته قرار می گیرند و تا دو سال برای آن ها سوء پیشینه محسوب می شود. تمامی مدت زمان های پاک شدن سوء پیشینه ، از زمانی که فرد محکومیت کیفری خود را کامل گذرانده باشد حساب می شوند.

پاک شدن سوء پیشینه

در این متن تمام نکات و مراحل مربوط به سامانه استعلام سوء پیشینه و استعلام سوء پیشینه کیفری با کد ملی را بررسی کردیم. همچنین جواب سوال پیامک سوء پیشینه اینترنتی چقدر طول میکشد را هم دادیم. بنابراین اگر سوال یا نظری دارید با ما درمیان بگذارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (540 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (491 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (227 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (121 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (30 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (17 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (12 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (11 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (10 نظر) نگاهی به لباس ملکه ای و طلایی شبنم قلی خانی، بازیگر دبی نشینِ سینما+عکس/ انصافا طراحیش خاص و بی نظیره (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (7 نظر) حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی بدون عصا و ایستاده و سرحال در سن 85 سالگی / چون تو را نوح است کشتیبان، غم مخور (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فاجعه هولناک: مرد شیطان‌صفت دو عشق اش را به قتل رساند
کشف شربت تریاک و متادون در عملیات پلیس گرمسار
فال روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 14 تیر 1403
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 14 تیر 1403 + فیلم
بهترین بادام هندی ابران متعلق به کدام شهر است
7 مکان دیدنی و زیارتی کربلا که تا عمق وجوتان را می لرزاند!
کشف باورنکردنی دربارۀ مورچه‌ها؛ آن‌ها هم‌نوعانشان را «جراحی» می‌کنند
15 سالگی از خانه فرار کردم و هرگز برنگشتم/ پدر و مادرم پزشک بودند /مادرم مقصر بود چون...
متن و جملات ادبی برای تسلیت ماه محرم / با بوی محرم الحرام تو حسین ایام عزا و غصه آغاز شود
نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب
نسبت فامیلی ماهچهره خلیلی، خواهر مختار در سریال مختارنامه و پروین سلیمانی چه بود؟+عکس
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس