دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / دهان و دندان /

سفید کردن دندان ها با کمترین عارضه! 

پنجشنبه، 10 مهر 1399
در بیشتر مراجعینی که به مطب‌های دندانپزشکی و ارتودنسی مراجعه می‌کنند، مشاهده می‌شود که رنگ دندان‌هایشان غیرطبیعی و اغلب زرد رنگ است. این افراد شکایت می‌کنند که هرچه مسواک می‌زنند، دندان‌هایشان سفید نمی‌شود و زیبایی لبخندشان از بین رفته است.

در بیشتر مراجعینی که به مطب های دندانپزشکی و ارتودنسی مراجعه می کنند، مشاهده می شود که رنگ دندان هایشان غیرطبیعی و اغلب زرد رنگ است. این افراد شکایت می کنند که هرچه مسواک می زنند، دندان هایشان سفید نمی شود و زیبایی لبخندشان از بین رفته است.
خبر بد این است که چنین تغییر رنگ هایی با درمان های خانگی درمان نمی شود. و اگر این درمان ها تاثیری هم داشته باشند، صرفا تاثیرات موقتی هستند. درمان قطعی سفید شدن دندان ها تنها توسط متخصصین دندانپزشکی امکان پذیر است.
بلیچینگ دندان یکی از عمده درمان های ارتودنسی برای سفید کردن دندان هایی است که با روش های معمول سفید نمی شوند. با این روش می توان به راحتی طرح لبخند را درخشان تر و جذاب تر نشان داد. ما در این مقاله قصد داریم درباره بلیچینگ دندان ها مطالبی را ارائه دهیم.بلیچینگ از جمله حرفه ای ترین خدمات و درمان های دندانپزشکی است، که به کمک آن رندانه های غیرطبیعی که بر روی سطح دنداندها چسپیده اند را از بین می برند.این شیوه درمانی می تواند تمام لکه ها و رنگ های ایجاد شده بر روی دندان های طبیعی را پاک کند. اما نکته جالبی که درباره بلیچینگ وجود دارد این است که، روکش ها و ایمپلنت های دندانی با کمک این روش سفید نمی شوند!

روند بلیچینگ دندان کاملا علمی و عملی است. در این روش از هیدروژن پراکساید برای اکسید کردن رنگ دانه های غیر طبیعی که روی سطح دندان ها چسپیده اند، استفاده می شود.بسیاری از افراد تصور می کنند که دو فرآیند بلیچینگ و سفید کردن دندان ها یک نوع درمان هستند. اما در حقیقت این دو، هر چند که به منظور سفید کردن دندان ها هستند، اما تفاوت های زیادی با هم دارند.

سفید کردن دندان تنها یک فرآیند ساده است. که سطوح خارجی دندان ها را از لکه ها پاک می کند. بیشتر موادی که در سفید کردن دندان ها وجود دارد، درمحصولات بهداشت دهان مانند خمیردندان ها نیز دیده می شود. بلیچینگ دندان اما فرآیندی پیچپیده تر است که عملکردی متفاوت و البته بسیار کاربردی تر از سفید کردن دندان ها دارد.

در کل دو فرآیند مختلف بلیچینگ در دستر هستند:

  • خانگی
  • مطبی

روش خانگی

فرض کنید خودتان قرار است از این روش استفاده کنید. یک جلسه با مطب ارتودنسی خودتان هماهنگ می کنید. طی این جلسه متخصص ارتودنسی از دندان های بالا و پایین شما با دقت یک قالب می گیرد.دفعه بعدی که به مطب برگردید، متخصص ارتودنسی به شما قالبی که در جلسه پیش گرفته بود را تحویل خواهد داد. او به شما می گوید که چگونه و از چه طریقی به بلیچینگ دندان های خود بپردازید.

بطور معمول درصد و غلظتی حدود 3 تا 20 درصد از هیدروژن پراکساید در روش بلیچینگ خانگی توصیه می شود. یعنی مقداری از هیدروژن پراکساید و سایر مواد بلیچینگ را به اندازه ای که متخصص ارتودنسی به شما می گوید را درون قالب گذاشته، سپس دقیقا به همان مدت زمانی که او گفته استفاده می کنید

مراحل استفاده از قالب ها و ژلهای سفید کننده در بلیچینگ خانگی

مرحله اول: قبل از انجام بلیچینگ باید دندانها را کامل مسواک زده و در صورت نیاز برای تمیزی بهتر از نخ دندان استفاده کنید.

مرحله دوم: نوک سرنگ را وصل کنید.

مرحله سوم: بر روی لبه خارجی تری و در داخل حفره ها یک قطره از ژل سفید کننده را ریخته و با نوک سرنگ روی حفره پخش کنید.

مرحله چهارم: قالبهای محتوی ژل را بر روی دندانهایتان بگذارید.این کار را با دقت انجام دهید تا قالبها به درستی بر روی دندانهایتان قرار گیرند و ژل از تری ها بیرون نزند.

نکته: اگر هنگام قالب گذاری ژل ها از قالب بیرون زد به وسیله مسواک خشک تمیز کنید.در مرحله ی قالب گذاری بر روی دندان ممکن است لثه ها بر اثر برخورد با ژل سفید کننده ، سفید شوند ولی بعد از 5 الی 10 دقیقه این سفیدی از بین می رود.برای جلوگیری از بروز سفیدی لثه، ژل را در دفعات بعد کمتر بر روی قالب بریزید.

مرحله پنجم: پس از گذشت 15 دقیقه قالبها را از روی دندانتان بردارید و دندانها و لثه را با آب و مسواک بشویید.

نکته: اکثر کسانی که از بلیچینگ خانگی استفاده میکنند این تصور را دارند که اگر تری ها بیشتر از 15 دقیقه بر روی دندان بماند تاثیر بیشتری دارد.در صورتیکه کل زمان تاثیر ژل سفید کننده 15 دقیقه است و زمان بیشتر قرار دادن آن بر روی دندان ها عملاً بی فایده است.

مرحله ششم: در آخرین مرحله تری ها را با آب سرد کاملاً از ژل پاک کنید و در جای خشک و خنک تا دفعه ی بعد نگه دارید.

عوارض بلیچینگ چیست؟

تنها عارضه بلیچینگ دندان حساسیت دندانی است که بین یک هفته تا یک ماه به مرور زمان از بین می رود. که دارو های خاص برای کم کردن وجود دارد.

  • عملکرد بلیچینگ دندان به چه صورت است و چه طور باعث سفیدی دندان می شود؟

موادی که در بلیچینگ دندان استفاده می شود ترکیبی از هیدروژن پروکساید است یعنی همان آب اکسیژنه و یک سری اکتیویتر ها (فعال کننده ها) در درصد های متفاوت است که در برند های مختلف به آن اضافه می شود.

  • کسی که بلیچینگ را انجام داده است می تواند از سایر روش ها هم استفاده کند؟

قطعاً هیچ ممانعتی ندارد. حتی ممکن است کسی که برای لمینت آمده باشد، ما بلیچینگ دندان را به او توصیه کنیم تا از انجام لمینت خودداری کند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
سابمیت مقاله چیست؟
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
مراحل سابمیت مقاله
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن