چرا دندان‌ها به مرور تغییر رنگ می‌دهند؟

  پنجشنبه، 10 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
چرا دندان‌ها به مرور تغییر رنگ می‌دهند؟
داشتن دندان‌های سفید باعث افزایش اعتماد به نفس شده و فرد از صحبت در جمع خجالت نمی‌کشد. رنگ گرفتن دندان‌ها به عوامل مختلفی بستگی داشته و در همه‌ به صورت یکسان نمی‌باشد، چرا که استحکام و جنس مینا با یکدیگر تفاوت دارد.

داشتن دندان های سفید باعث افزایش اعتماد به نفس شده و فرد از صحبت در جمع خجالت نمی کشد. رنگ گرفتن دندان ها به عوامل مختلفی بستگی داشته و در همه به صورت یکسان نمی باشد، چرا که استحکام و جنس مینا با یکدیگر تفاوت دارد. سیگاری بودن، خوردن غذاهای رنگی، نوشیدن بیش از حد چای و قهوه از جمله مواردی است که سبب می شود دندان های فرد بسیار سریع زرد و یا قهوه ای رنگ شوند و نیاز به سفیدی دندان احساس می شود.
در صورتی که در این مرحله لکه ها از بین نروند، میزان باکتری های دهان افزایش یافته و با تجمع مواد معدنی موجود در بزاق فرد و باکتری ها و لکه های روی مینای دندان، تشکیل پلاک داده و رنگ بسیار تیره تری به خود گرفته و هم برداشتن آن از روی دندان دشوار می شود چرا که توانسته خود را تا عمق دندان پیش ببرد و هم دندان را مستعد ایجاد پوسیدگی کند. سفیدی دندان جزء مبحث زیبایی دندان بوده و اگر به نسبت به آن بی اهمیت باشید میزان سلامت دندان ها کاهش یافته و شما را دچار مشکل خواهد کرد.
ممکن است این سوال برایتان مطرح شود که چه چیزی دندان را سفید می کند؟ سفیدی دندان شامل روش های مختلفی است که با توجه به عوامل داخلی و خارجی تیره کننده دندان تعیین می شود. این روش ها می توانند به صورت خانگی و توسط فرد یا این که در مطب و زیر نظر دندانپزشک انجام شود، باید توجه داشته باشید که قطعا روش هایی که در دندانپزشکی به شما ارائه می شود نتیجه ی بسیار مؤثرتری برای سفیدی دندان دارد و با توجه به وضعیت سلامت دندان و لثه، مقاومت لکه ها بر روی دندان و سن شما بهترین گزینه ای است که اجرا می شود.

چرا دندان ها تغییر رنگ می دهند؟

تجربه نشان داده است که حتی با وجود مسواک زدن، گاهی اوقات رنگ دندان ها، حتی اگر شده به صورت موقتی، تغییر پیدا می کند. اما در هر صورت یکی از راه های پیشگیری از بروز هرگونه تغییر رنگ مسواک زدن و رعایت نکات بهداشت دهان و دندان است.

ما هر روزه مواد غذایی متنوعی را وارد دهان خود می کنیم، بدون اینکه متوجه شویم چه تاثیری بر روی دندان ها و مینای آن ها بر جای میگذارد. بسیار از این مواد غذایی شامل رنگ دانه هایی هستند که مستقیما پس از جویده شدن به مینای دندان می چسپند و در دراز مدت باعث تغییر رنگ دندان ها میشود.برخی از فاکتورهایی که در تغییر رنگ دندان ها تاثیرگذار هستند و میتوان با بلیچینگ آن ها را برطرف کرد عبارتند از:

خوراکی ها و نوشیدنی ها

برخی از مواد غذایی و نوشیدنی ها ذاتا موجب تغییر رنگ دندان ها میشوند. قهوه و شراب نمونه های بارز این نوشیدنی ها هستند.

امان از تنباکو و فک و فامیلش

تنباکو و تمام مشتقاتش حاوی دو ماده خطرناک و سمی قطران و نیکوتین هستند که مستقیما می توانند باعث تغییر رنگ دندان ها شوند.

افزایش سن

با گذشت زمان و به صورت کاملا طبیعی مینای دندان تحلیل می رود. و کم کم لایه زیرین آن که به عاج مشهور است خودش را نشان میدهد. این لایه تقریبا زرد رنگ است.

بروز آبسه، کیست یا آفت دهان و دندان

به دنبال بروز آسیب ناشی از آبسه ها، کیست ها و آفت های دهان مینای دندان نیز ممکن است آسیب ببیند و لایه زیرینش خود را نشان دهد.

مصرف برخی داروها

برخی از آنتی بیوتیک ها و حتی آنتی هیستامین ها میتوانند موجب تغییر رنگ دندان ها شوند.

سفید کردن دندان در کمتر از سه دقیقه!

ما یک راهکار شگفت انگیز و ساده را به شما توصیه می کنیم که به کمک آن بتوانید در 3 دقیقه 100 درصد طبیعی دندان های خود را سفید کنید. مواد مورد نیاز شما جوش شیرین و لیمو ترش است . فقط کافی است که یک قاشق جوش شیرین را در ظرفی ریخته و آن را در ته ظرف پخش کنید .

لیموها را برش زده و کم کم قطره قطره به جوش شیرین اضافه کرده و با هم ترکیب کنید در ابتدا مخلوط کف می کند تا جای ممکن مخلوط لیمو و چوش شیرین را هم بزنید که یک مخلوط بی رنگ و تقریبا یک دست مایع بدست آید. پس از آماده شدن ترکیب را با انگشت یا پد بر روی دندان های خود بمالید. با این دستور العمل دندان های شما سفید و زیبا خواهند شد.

چهار نکته در بلیچینگ دندان

1- کار با این مواد بسیار سخت می باشد و بلیچینگ دندان هنر دستان و دانش دندانپزشک شماست و بسیار وابسته به تخصص دندان پزشک زیبایی می باشد.

2- این فرایند بلچینگ دندان یک درمان دائمی نیست و نیاز به تکرار دارد رنگ دندان ها ممکن است تغییر کند و نیاز به تمدید داشته باشد. فاصله لازم برای درمان مجدد به عوامل متعددی از جمله بهداشت فردی ، عادات غذایی و ….. بستگی دارد و میتواند بین چند هفته تا چند سال متغییر باشد.

3- بلیچینگ دندان درمانی در دندانپزشکی زیبایی است که نمی توان نتیجه درمان را به دقت مشخص نمود و سفیدی دندان قابل پیشبینی نمی باشد. این بدان معنی است که در هنگام مراجعه به اکثریت دندانپزشکان ، تضمینی بابت میزان روشنی دندان ها ( برای داشتن لبخند های هالیوودی ) داده نخواهد شد.

4- اعتقاد برخی از اساتید و کار بلدهای دندانپزشکی زیبایی این است هردو روش درمان باید با هم انجام شودکه آفیس بلیچینگ یا همان سفید کردن دندان ها در مطب یک استارتر است و باید بوسیله بلیچینگ های خانگی ، ادامه روند درمان پیگیری شود .این مسئله شاید زمان سفید کردن دندان و قیمت بلیچینگ را افزایش دهد ولی در دراز مدت رضایت خاطر بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (474 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (378 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (123 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (111 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (109 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (40 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (32 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (24 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (20 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (20 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) نگاهی به طلاهای بهاره رهنما که همسر سابقش سر عقد به او هدیه داد+عکس/ از حلقه ایی زرد رنگ تا گردنبندی به شکل الله (13 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز