مناظره های تلویزیونی کاندیداها عرصه نبرد واقع گرایی و حرّافی!

  چهارشنبه، 19 خرداد 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
سید جعفر قنادباشی : مناظره های تلویزیونی کاندیداها عرصه نبرد واقع گرایی و حرّافی!
دو مناظره از سه مناظره کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. واکنش های نخبگان سیاسی و بازخوردهای عمومی این مناظره ها همچنان موضوع داغ محافل سیاسی است. سید جعفر قنادباشی تحلیل گر مسائل سیاسی در گفتگوی اختصاصی با ساعد نیوز ابعاد مختلف این مناظره ها را تشریح می کند.

ساعدنیوز: با توجه به برگزاری دومین مناظره تلویزیونی میان هفت کاندیدای احراز صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان، نکات و مسائل متعددی درباره پاسخ های ارائه شده از سوی ایشان به سؤالات مطروحه و نیز مسائل طرح شده توسط برخی از آنها مطرح شده است. نظر حضرتعالی درباره روند این مناظره ها و نیز تأثیر آنها در حضور و تصمیم مردم در روز 28 خرداد 1400 چیست؟

سید جعفر قنادباشی: چندین نکته مختلف را می توان راجع به این مناظره ها طرح کرد. این مناظره ها کمک کرد که مردم در جریان مسائل انتخابات قرار بگیرند. تحلیل خود من این است که این مناظره ها، برخلاف انتظار بسیاری، باعث افزایش تعداد کسانی شد که در پای صندوق حاضر خواهند شد. امروز مخاطبان این مناظره ها با مخاطبان مناظره های قبلی متفاوت است. امروز فضای مجازی سطح اطلاعات سیاسی و اجتماعی افراد را ارتقاء داده است و به همین دلیل، مخاطبان با چشمان بازتری، این مناظره ها را تماشا کردند. پیشتر، بار اصلی اطلاع رسانی بر دوش تلویزیون بود و طبیعتاً همه مردم هم علاقمند به دنبال کردن اخبار از طریق شبکه های خبری سیما نبودند یا تعداد روزنامه خوانان هم به اندازه ای نبود که همه دارای یک بینش سیاسی و اجتماعی درست باشند. امروز فضای مجازی کل فضای انتخابات را تحت تأثیر قرار داده است. این باعث رشد کشور شده است.

امروز مردم با توجه به اطلاعات و آگاهی شان، و رصد دقیقی که از رسانه های مجازی دارند، می دانند که کدام کاندیدا دارای برنامه است و می خواهد کارش را با واقع گرایی و عقلانیت پیش ببرد و کدام یک می خواهد با شگردهای فراتر از اصول به مخاطب ایده هایی بی اساس را قالب کند. همین فرایند فزاینده آگاهی اجتماعی و سیاسی باعث شده است تا شگردها و تاکتیک های نخ نمای قدیمی دیگر کارایی نداشته باشد. این یکی از وجوه بسیار مثبت این مناظره ها بود. در گذشته ما شاهد این بودیم که برخی کاندیداها از عدم آگاهی مردم سؤاستفاده می کردند و از شگردها و تاکتیک های روانی برای جلب آراء بهره می بردند. خوشبختانه امروز جوانان می دادند که کدام کاندیدا حرّاف است و کدام کاندیدا واقع گرا؟ در واقع، مناظره ها عرصه نبرد دو تفکر واقع گرایی اصولی و حرّافی فریبکارانه بود! دیدیم که به جای پاسخ به سؤالات تلاش می شد تا بیننده با حرفهای بی اساس و دعاوی بی پایه فریب داده شود. البته همین فریبکاری هم باعث شد که موضع اصولی و واقع گرایانه تقویت شود. در مناظره دوم کاملاً این موضوع را به اثبات رساند که واقع گرایی همیشه پیروز است. در مناظره دوم شاهد منفعل بودن جبهه حرّافی و فریبکاری بودیم.

درباره سؤالات هم شاهد یک پیشرفت قابل توجه بودیم. سؤالات بر اساس دغدغه ها و مشکلات مردم طراحی شده بود. در گذشته این طور نبود. می آمدند سؤالات هوش طرح می کردند و این واقعاً برازنده یک گفتگو در این سطح نبود. اصلاً کاری نداشتند که مسائل مردم چیست. امروز این نقیصه برطرف شده است و سؤالات کاملاً بر اساس دغدغه ها و مشکلات مردم طرح شده بود. مردم از این سؤالات استقبال کردند. فضای مناظره هم چندان متشنج نشد. البته حرّافی برخی کاندیداها باعث شد که در نزد مردم افول کنند. انتظار مردم از یک کاندیدا، فریبکاری و دروغ نبود. برخی از کاندیداها واقعاً در اندازه یک بچه دبیرستانی ظاهر شدند.

تصویر

ساعد نیوز: امروز شاهد موج عظیمی از تبلیغات از سوی دشمنان خارجی و داخلی نظام هستیم که همه مردم را تشویق می کنند که در روز 28 خرداد در پای صندوق های رأی حاضر نشوند. نکته عجیبتر این است که در این میان کسانی انتخابات را تحریم کرده اند که زمانی خودشان با رأی مردم و از طریق همین انتخابات به قدرت رسیدند و تا سالها منابع کشور در اختیارشان بوده است. تحلیل تان در این خصوص چیست؟

سید جعفر قنادباشی: دلایل زیادی وجود دارد که مردم به این کمپین ها توجهی نخواهند کرد. آمریکایی ها در عرصه سیاست و فرهنگ نتوانستند جمهوری اسلامی را به بن بست بکشند و تمام حربه هایشان در این دو حوزه با مشکل مواجه شد. ترامپ جنگ سنگین اقتصادی را با سیاست فشار حداکثری شروع کرد تا به نتیجه برسد و موفق نشد. همین سیاسیت تا به امروز توسط بایدن دنبال می شود و باز نتیجه ای نخواهد داد. حالا آمده اند سراغ انتخابات. شعار غربی ها اعم از انگلیس و فرانسه و آمریکا، براندازی است! در مورد دشمنان منطقه ای جمهوری اسلامی هم تکلیف مشخص است. کشورهایی مثل عربستان و امارات و بحرین چشم دیدن یک دموکراسی نیم بند اخوان را در مصر نداشتند و میلیاردها دلار صرف کردند تا این دموکراسی را نابود کنند. چون اگر در مصر دموکراسی شکل می گرفت مردم خود این کشورها هم خواهان استفاده از حق تعیین سرنوشت خودشان می شدند. دیکتاتورهای منطقه با انتخابات مخالف اند و برای سیاه نمایی هر کاری از دستشان بیاید انجام می دهند. تکلیف اسرائیل هم که از همه بیشتر روشن است. تمام سعی شان را می کنند تا مردم سر صندوق نیایند. ولی من مطمئنم که این نتیجه عکس خواهد داد. مردم عربستان با حکمرانان خودشان مخالفند و امروز تلویزیون ایران اینترنشنال سعودی هم ثابت کرد که با تبلیغ سنگین برای مأیوس کردن مردم همین سیاست دولت عربستان را دارد دنبال می کند.

ولی حضور 35 میلیون نفر در تشییع پیکر شهید سلیمانی نشان داد که مردم خود را شرمنده شهدا می دانند و طبیعتاً کسی که شهید سلیمانی را دوست دارد، عاشق نظام اسلامی هم هست. شهید سلیمانی تابع ولی فقیه بود و طبیعتاً تأکید رهبری بر حضور مردم در پای صندوق های رأی مورد تأکید شهید نیز بود. بنابراین، مردمی که خالصانه به تفکر شهید سلیمانی عشق می ورزند، و با عقیده او زندگی می کنند، گوش به این تبلیغات نخواهند داد و در پای صندوق حاضر خواهند شد.

در مورد دشمنان داخلی نظام هم باید بگویم که این افراد خصوصاً احمدی نژاد فکر می کنند که رأیی که مردم به آنها داده اند به شخص آنها بوده است و این واقعاً تفکر غلطی است. اگر احمدی نژاد رئیس جمهور شد، این تفکر مسجدی و اصولگرایانه بود که پیروز شد. اگر شخص احمدی نژاد از حدود و ثغور این تفکر خارج شد، دیگر لایق این رأی نیست. اگر چند نفر هم دور این آدم جمع می شوند او نباید این را به کل کشور تسری دهد. الان طوری شده است که سایت های اصلاح طلب صحبت های احمدی نژاد را منتشر می کنند چون دیگر جایگاهی در نزد اصولگرایان ندارد. این در حالی است که خودش خوب می داند که اصلاح طلبان اصلاً برای او ارزشی قائل نیستند.

تصویر

ساعدنیوز: یکی از نکات مناظره های تلویزیونی کاندیداها، نقد عملکرد 8 ساله دولت آقای روحانی است. این موضوع باعث عصبانیت شدید آقای روحانی و تیم شان شده است و امروز در سخنانی تند به این موضوع واکنش نشان دادند. نظر حضرتعالی درباره این موضوع چیست؟

سید جعفر قنادباشی: اصل مطلب این است که همه کاندیداها در تلاش هستند تا برای خودشان یک گوش شنوا پیدا کنند و طبیعتاً نقد عملکرد دولت هم زمینه را برای این کار مهیا می کند. حتی خود آقای همتی که جزو تیم روحانی بوده، انتقادات شدیدی را بر علیه سیاست های اقتصادی دولت مطرح ساخته است. حرف آقای روحانی درست. حتماً دولت خدمات قابل توجهی در این 8 سال داشته است. افتتاح طرح های بزرگ و امثالهم ولی مجموعه اهمال ها، حقوق نجومی و فساد و فاصله گرفتن از مردم باعث نارضایتی عمومی از دولت شده است. کار به جایی رسیده است که دوستان خود آقای روحانی هم با او همراهی نمی کنند.

حرف های تند آقای روحانی برای این است که ایشان نگران آینده سیاسی خودش در کشور است. آقای روحانی از همتی به صورت پنهانی حمایت می کند. او نگران قضاوت تاریخ درباره اش است. طبیعی است که روحانی باید عصبانی باشد. ولی در این میان وضعیت آقای خاتمی بدتر است. او در هر دو دوره به انتخاب روحانی کمک کرد. پاداش او هم این بود که نزدیک به سیصد هزار مدیری که از زمان آقای هاشمی و دولت اصلاحات در بدنه اجرایی کشور مانده بودند و سینه چاک اصلاحات بودند در دولت روحانی قدرت خودشان را حفظ کردند. آقای خاتمی هیچ نقدی را نسبت به عملکرد تیم آقای روحانی بیان نکرد تا این مدیران به عنوان اهرم در اختیارش باشند. مهرعلیزاده در حد یک استاندار نبود ولی چون سینه چاک آقای خاتمی بود، در تیم روحانی برای خودش جایی باز کرد.

ولی این عصبانیت ایشان باعث نخواهد شد که در مناظره بعدی، عملکرد دولت نقد نشود. در سیاست خارجه دولت روحانی کاملاً در این سال ها فلج بوده است. حرفی برای گفتن ندارد. حتی روابط ما با کشورهای دوست منطقه تضعیف شده است. ما از ظرفیت بسیار بالای کشورهای عضو جنبش عدم تعهد بهره نبردیم. و خیلی مسائل دیگر که مطمئنانه در مناظره بعدی مطرح خواهد شد.

تصویر

ساعد نیوز: حضرت آقا در سخنرانی مهم شان بعد از اعلام نتایج احراز صلاحیت بر انتخاب "مدیر کارآمد و قوی" تأکید کردند. ایشان همین نکته را در سخنرانی فروردین 96 هم تکرار کرده بودند. به نظر حضرتعالی درسی که مردم باید از این توصیه رهبری بگیرند چیست؟

سید جعفر قنادباشی: متأسفانه مردم در هنگام انتخاب به نکات حاشیه ای و فرعی بیشتر توجه می کنند و همین مسأله باعث می شود که یک انتخاب درست شکل نگیرد. حتی شاهد بوده ایم که سخنوری یک فرد، باعث انتخاب شدن او شده است. یا این که گفته می شود که جهان در مقابل فلان شخص تعظیم می کند و این ملاک انتخاب می شود و این حرف درستی نیست و نتیجه مطلوب را در پی ندارد. ما امروز در عرصه اجرا اشکال داریم و این مشکلات فقط با آمدن کسی حل می شود که بتواند این لوکومتیو را به مقصد برساند. این فرد باید کارآمد و قوی باشد باید بتواند قطار کشور را از پیچ و خم این مشکلات به سلامت عبور دهد.

امروز تولید به درد ما نمی خورد ما به جهش تولید احتیاج داریم و طبیعتاً کسی می تواند زمینه را برای این جهش مهیا کند که کار کشته و قوی است. این مدیر قوی و کارآمد باید دارای یک تیم قوی باشد. یعنی همان روز اول با خودش یک اتوبوس، مدیر قوی و کارآمد برای پیشبرد مسائل کشور همراه داشته باشد. ما در کشور 1240 شهر داریم که 800 شهر به فرماندار نیاز دارند؛ 31 استاندار می خواهیم و کلی وزیر و معاون وزیر و مدیر ارشد برای کشور. شاید کسی در مقام استادی دانشگاه بسیار قوی باشد و حتی افکارش هم افکار درستی باشد ولی همه این ویژگی جذب مدیر خوب را ندارند.

حضرت آقا فرمودند "مدیریت ها باید عوض شود"؛ روی سخن ایشان دقیقاً همان مدیرانی است که سال ها در بدنه اجرایی کشور ریشه دوانده اند و هیچ کارآمدی و آورده ای مؤثر ندارند. و یک انتخاب درست، زمینه را برای جایگزینی این مدیران فراهم خواهد ساخت.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (539 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (453 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (222 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (119 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (28 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (15 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (12 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به لباس ملکه ای و طلایی شبنم قلی خانی، بازیگر دبی نشینِ سینما+عکس/ انصافا طراحیش خاص و بی نظیره (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (8 نظر) حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی بدون عصا و ایستاده و سرحال در سن 85 سالگی / چون تو را نوح است کشتیبان، غم مخور (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فاجعه هولناک: مرد شیطان‌صفت دو عشق اش را به قتل رساند
کشف شربت تریاک و متادون در عملیات پلیس گرمسار
فال روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 14 تیر 1403
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 14 تیر 1403 + فیلم
بهترین بادام هندی ابران متعلق به کدام شهر است
7 مکان دیدنی و زیارتی کربلا که تا عمق وجوتان را می لرزاند!
کشف باورنکردنی دربارۀ مورچه‌ها؛ آن‌ها هم‌نوعانشان را «جراحی» می‌کنند
15 سالگی از خانه فرار کردم و هرگز برنگشتم/ پدر و مادرم پزشک بودند /مادرم مقصر بود چون...
متن و جملات ادبی برای تسلیت ماه محرم / با بوی محرم الحرام تو حسین ایام عزا و غصه آغاز شود
نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب
نسبت فامیلی ماهچهره خلیلی، خواهر مختار در سریال مختارنامه و پروین سلیمانی چه بود؟+عکس
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس