شقاق دندانی چیست؟

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
شقاق دندانی چیست؟
ترک دندان می تواند منجر به از دست دادن دندان شما شود. در این مطلب بیتوته ما به شما می گوییم اگر ترک در دندان های خود دارید چه کاری انجام دهید و چگونه آن را درمان کنید.

شقاق دندانی چیست؟

شقاق دندانی یک ترک بدون جدا شدن در ساختار دندان است. ترکی است که روی سطح دندان باز می شود. این عدم تداوم در دندان ها می تواند مورد توجه قرار نگیرد، به خصوص زمانی که فقط مینای دندان را درگیر می کند. این موارد، معمولاً توسط دندانپزشک در طی معاینات دندانپزشکی پیدا می شود. اما در موارد دیگر، شقاق دندانی باعث عوارض مختلفی مانند حساسیت، عفونت و یا حتی از دست دادن دندان می شود.

وضعیتی وجود دارد که به نام سندرم دندان ترک خورده شناخته می شود ، یک آسیب شناسی که با درد هنگام جویدن مشخص می شود که به دلیل وجود یک شقاق ایجاد می شود. چون ترک بسیار کوچکی است و بیمار سابقه ضایعات قبلی را ندارد، تشخیص آن مشکل است.

سن عامل مهمی در بروز این شرایط است. همانطور که اشاره کردیم، معمولا در افراد بالای 30 سال و به خصوص بعد از 50 سالگی بروز می کنند.با این حال، سن تنها عنصری نیست که باید در نظر گرفته شود. آنها همچنین می توانند در جوانان رخ دهند. بیایید با جزئیات به علل آنها نگاه کنیم.

شقاق دندان

ترک های دندانی چگونه ایجاد می شوند؟

با اطلاع از عوامل ترک خوردن دندان می توانیم از این مشکل پیشگیری کنیم یا در زمان مناسب آن را درمان نماییم.

  • گاز گرفتن یا جویدن غذای سخت
  • کمبود کلسیم در بدن
  • تراشیدن بیش از حد دندان در ترمیم های دندانپزشکی که پیش از این داشته اید
  • ساییده شدن دندان ها بر روی هم در مشکلاتی مانند دندان قروچه
  • تغییر دمای ناگهانی دندان بر اثر نوشیدن مایعات گرم و سرد
  • برخی بیماری های لثه
  • وارد آمدن ضربه به فک یا دندان ها
  • استفاده از دندان به جای ابزار برای شکستن آجیل یا باز کردن در بطری
  • پوسیدگی های درونی دندان

انواع شقاق دندان

  • ترک های سطحی : خطوط شقاق که فقط روی مینای دندان تاثیر می گذارند باعث درد نمی شوند و هیچ مشکل واقعی ایجاد نمی کنند، بنابراین نیازی به درمان ندارند، اگرچه در صورت نفوذ احتمالی باکتری از حفره دهان، بهتر است آنها را ببندید.
  • شکاف های عمیق: شقاق های عمیقی که از لایه خارجی دندان خارج می شوند و به عاج می روند می توانند باعث درد شدید شوند. اگر در اثر ترک خوردگی عصب دندان آسیب ببیند، برای حفظ دندان نیاز به درمان ریشه می باشد.همچنین، اگر آن نوع ترک به خط لثه گسترش نیابد، اغلب می توان دندان را نجات داد. با این اوصاف، اگر ترک تا خط لثه برود، ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد.

شقاق دندان

علائم شقاق دندانی

همه ترک ها یا شکستگی های دندان علائمی ندارند. با این حال، تجربه هر یک از علائم زیر می تواند نشانه ای از وجود ترک در دندان باشد:

  • دردی که می آید و می رود.
  • درد هنگام گاز گرفتن یا جویدن.
  • حساسیت به شیرینی، گرما یا سرما.
  • لثه های متورم اطراف دندان که درد می کند.

دندان شکسته درد می کند زیرا فشار جویدن باعث باز شدن ترک می شود. هنگامی که جویدن متوقف می شود، فشار آزاد می شود و ترک به سرعت بسته می شود و باعث درد شدید دیگری می شود. اگرچه این ترک ها تقریباً میکروسکوپی هستند، اما هنگامی که ترک باز می شوند، پالپ حساس داخل دندان را آشکار می کنند.

درمان شقاق دندان

از آنجایی که بافت دندان به طور طبیعی قابل ترمیم نیست، بهترین راه این است که از ترک خوردگی دندان جلوگیری کنیم. چنانچه علائم ترک را مشاهده کردید، باید در اسرع وقت به دندانپزشکی مراجعه کنید تا بر اساس نوع ترک دندان، درمان انجام شود. تعدادی از پیشنهاد های درمانی برای ترک خوردگی دندان شامل موارد زیر است:

  • اگر ترک بسیار ریز و سطحی باشد، دندانپزشک از چسب مخصوص برای ترمیم آن استفاده خواهد کرد.
  • اگر ترک پیشرفت کرده باشد، از ونیر برای ترمیم آن کمک می گیرند. ونیر درمانی است که عموما برای ترک خوردگی دندان های جلویی استفاده می شود.
  • در مواردی که ترک مویی و بسیار سطحی است، دندانپزشک می تواند با انجام عمل جرم گیری علاوه بر سفید کردن دندان ها، ترک ها را از بین برده و سطح دندان را یک دست کند.
  • چنانچه ترک خوردگی در دندان های آسیا اتفاق بیفتد، دندانپزشک ناچار است از روش های ترمیمی گسترده تری مانند باندینگ استفاده کند. در این روش با استفاده از رزین ترک پوشانده می شود.
  • همان طور که گفتیم گاهی ترک خوردگی در تاج دندان مشاهده می شود که در چنین مواقعی دندانپزشک دندان را ترمیم می کند و برای جلوگیری از شکستگی، دندان را با روکش محافظت خواهد کرد.
  • وقتی ترک خوردگی عمیق باشد و تا ریشه ادامه پیدا کند، تنها راه درمان کشیدن دندان است. بنابراین باید این دندان شکسته را بکشید و در فرصتی مناسب که دندانپزشک تشخیص می دهد ایمپلنت انجام دهید.
  • چنانچه ترک به اتاق پالپ رسیده باشد، دندانپزشک ابتدا دندان را عصب کشی کرده سپس ترمیم را آغاز می کند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (599 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان