شرایط نگهداری و مراقبت از جوجه طوطی

  دوشنبه، 24 خرداد 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
شرایط نگهداری و مراقبت از جوجه طوطی
پرورش جوجه طوطی و روش نگهداری از آن اصول خاصی دارد. باید بدانید که غذای جوجه طوطی لانه جوجه طوطی و انتخاب جوجه طوطی باید به چه صورت باشد. در این مطلب شما را با همه این ها آشنا میکنیم.

میزان متقاضیان خرید جوجه طوطی ها به شدت رو به افزایش است و عدم نگهداری اصولی از این پرندگان زیبا منجر به کوتاه شدن عمر این پرندگان می شود.

برای خرید جوجه طوطی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • اولین نکته این است که از مغازه ای جوجه طوطی را خریداری کنید که تعداد جوجه ها زیاد باشند تا بتونید از میان آن ها سالمترین و بزرگترین جوجه را انتخاب کنید.
  • در خرید عجله نکنید. چندین مغازه را در نظر داشته باشید و جوجه ها را با هم مقایسه کنید تا بهترین جوجه را انتخاب کنید.
  • جوجه ها در این سن بسیار حساس هستند بنابراین تا زمانی که برای خرید جوجه می روید حتما یک جعبه کفش یا یک جعبه کوچکتر را باخودتان ببرید و داخل آن یک حوله بگذارید. همچنین سوراخ های کوچکی را در بالای جعبه برای تنفس ایجاد کنید تا هنگام نقل و انتقال جوجه طوطی سرما نخورد.
  • اگر در فصل سرما اقدام به خرید جوجه کرده اید بهتر است یک کیسه آبجوش هم در جعبه قرار دهید، زیرا طوطی یک پرنده متعلق به نواحی گرمسیر است و به سرعت سرما می خورد.
  • جوجه سالم باید چشم های براق و تمیز بدون هیچ گونه ترشح یا قرمزی داشته باشد.
  • جوجه سالم باید شیطان و پر جنب جوش باشد. جوجه آرام و کسل بیمار است و چند روزی بیشتر زنده نخواهد ماند.
  • بهتر است بزرگترین جوجه از نظر سن را از میان انتخاب کنید. چون این یعنی جوجه طوطی خوب غذا خورده و رشد بهتری داشته است.
  • از فروشنده بخواهید که به جوجه ای که انتخاب کرده اید غذا بدهد تا ببینید اشتها و میل به غذا در آن چگونه است.
  • جوجه های نر سر بزگتری نسبت به ماده ها دارند پس اگر جنسیت جوجه طوطی برایتان اهمیت دارد به این نکته توجه کنید.

جوجه طوطی

لوازم مورد نیاز و نحوه تغذیه جوجه طوطی

  1. سرنگ گاواژ ۶۰ سی سی مخصوص تنقیه، سوزن وسط
  2. شیلنگ سرم
  3. لیوان
  4. قاشق مربا خوری و غذاخوری یکبار مصرف
  5. سرلاک مخصوص پرندگان، ببلاک شش میوه (متناسب با سن و نژاد)
  6. آب جوشیده
  7. دستکش یکبار مصرف
  8. ماسک

جدول غذایی جوجه طوطی متناسب با سن

سن پرنده میزان سرلاک (واحد) میزان آب مصرفی (واحد)
تا ۲ روزگی ۱ ۶
۲ تا ۳ روزگی ۱ ۵
۳ تا ۴ روزگی ۱ ۴
۴ تا ۵ روزگی ۱ ۳
از ۵ روزگی به بعد ۲ تا ۲.۵ ۱

میزان مصرف سرلاک با توجه به مارک آن متغیر می باشد.

لازم به ذکر است که در ایران سن جوجه های وارداتی بیش از ۵ روز می باشد و برای تهیه سرلاک باید این مطلب را درنظر داشته باشند. در سرلاک های مخصوص جوجه طوطی ها، محصولات کامل نانوایی، عصاره پروتئین های لازم مشق شده با منشاء گیاهی، روغن و چربی های گیاهی، قند، موادمعدنی، ویتامین های لازم سن رشد جوجه، متیونین، لیزین، مخمر، عناصر کمیاب، پروبیوتیک (گونه لاکتوباسیلوس) و آنزیم های لازم مادری موجود می باشد.

  • سرلاک تخصصی برای انواع لوری ها که میوه خوار و شهدخوار می باشند با تمام پروتئین، ویتامین و موادمعدنی مورد نیاز پرنده در نظر گرفته می شود.
  • سرلاک مخصوص طوطی خاکستری آفریقایی، کاکادو، ماکائو حاوی امگا ۳ است.

لازم به ذکر است که سرلاک باید متناسب با وعده غذایی پرنده تهیه و مابقی آن دور ریخته شود. غذادهی درجوجه ها باید در وعده های غذایی زیاد و به میزان کم انجام شود. استفاده از سرلاک های تقلبی و یا تاریخ مصرف گذشته باعث بر هم خوردن فلور طبیعی و اختلالات گوارشی و در نهایت منجر به مرگ جوجه می شود. در صورت در دسترس نبودن سرلاک مختص طوطی ها میتوان از سرلاک ببلاک ۶ میوه انسانی استفاده نمود.

تا چند سال اخیر پت شاپ داران برای بزرگ کردن جوجه طوطی ها خصوصا در فصل بهار و تابستان به عطاری ها مراجعه و اقدام به تهیه آرد برنج و آرد نخودچی نموده و ترکیب این مواد به نسبت ۲ به (۲ قاشق آرد برنج + ۱ قاشق آرد نخودچی) و یا مخلوط سیب و بادام تازه، را در اختیار پرنده قرار می دادند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی سرلاک های متنوع با جیره مخصوص انواع نژاد طوطی ها وارد بازار شده است.

مکان و دمای نگهداری جوجه طوطی

محل نگهداری جوجه طوطی باید دارای رطوبت و دمای مناسب بوده (نصب دماسنج و رطوبت سنج برای ثابت نگهداشتن دما و رطوبت الزامی است). برای تهیه این جایگاه می توان از یک محفظه چوبی استفاده نمود و در بالای آن لامپ اینفرارد با ولتاژ کم جهت گرم نگهداشتن محیط استفاده نمود که هزینه زیادی در بر ندارد.
برخی به غلط پوشال نجاری و یا روزنامه هایی که به شکل نواری برش داده شده را در یک کارتن ریخته واستفاده می کنند که بستر مناسبی نیست بهترین محصول برای بستر استفاده از بستر چوب های جنگلی با Die 9 و یا Die 10 می باشد.

جوجه طوطی

چگونه می توان سلامت جوجه طوطی را تضمین کرد؟

  1. رعایت بهداشت اهمیت بالایی دارد. بعد از هربار استفاده از سرنگ و شلنگ آن ها را خوب با آب گرم بشویید و در صورت توان هر چند روز یک بار ازسرنگ و شلنگ جدید استفاده کنید.
  2. ماندن غذا در معده طوطی باعث فاسد شدن و بیماری طوطی می شود. درصد زیادی از جوجه طوطی ها بر اثر ناآگاهی ما از این قضیه تلف می شوند. تا وقتی که چینه دان جوجه خالی نشده وعده بعدی را ندهید.
  3. اگر دیدید مدتی گذشت و جوجه غذا را هضم نکرد در وعده بعدی غذا نیم قطره سرکه سیب مخلوط کنید و به آن بدهید.
  4. برای جلوگیری از عفونت یا قارچ چینه دان، 2بار در طول هفته در یک وعده غذایی یک قطره سرکه سیب مخلوط کرده و به جوجه طوطی بدهید. در کل هفته ای دو قطره می شود .
  5. زیاد به جوجه طوطی دست نزنید، شکم و چینه دان جوجه طوطی آخرین نقطه ای است که پر درم ی آورد. بنابراین هرگز به شکمش دست نزنید، مخصوصا بعد از خوردن غذا .
  6. موقع غذا دادن با جوجه طوطی صحبت کنید و با محبت با او حرف بزنید. حرف زدن شما باعث عمیق تر شدن رابطه تان با جوجه می شود و همچنین باعث می شود جوجه زودتر و با تسلط بیشتر به حرف بیوفتد.
  7. تا زمانی که پرهای جوجه کامل نشده، بجز برای غذا دادن، نباید از جعبه زیاد بیرون بیاید.
  8. تا سن 2-4 ماهگی (در جوجه گونه های مختلف این زمان متفاوت می باشد) نیازی به استفاده از چوب برای نشستن جوجه نیست و بعد از این مدت، ابتدا در ارتفاع خیلی پایین و نزدیک به کف کارتن چوب را قرار بدهید و با بزرگ شدن و تسلط یافتن در نشستن روی چوب، ارتفاع را بیشتر کنید.
  9. سعی کنید جوجه را عادت بدهید که ساعات مشخصی از روز را بیرون از قفس باشد. آزادی دائم و بدون برنامه بعدها هم برای شما دردسر ساز می شود و هم برای جوجه.

چرا بعد از چهار ماه میل به غذای جوجه طوطی کم می شود؟

  1. وقتی سن جوجه به 3-4 ماهگی (در جوجه گونه های مختلف این زمان متفاوت می باشد) رسید میلش به خوردن سرلاک کم می شود.
  2. این دوره سختی هم برای جوجه و هم صاحب جوجه است. چون به سرلاک میل چندانی ندارد و غذای دیگری را هم نمی تواند بخورد و ممکن است جوجه کمی ضعیف و لاغر شود. در این زمان برای جوجه از غذای نرم استفاده کنید.
  3. اول همان سرلاک خودش را به صورت کمی سفت تر از وقتی که با سرنگ یا قاشق به آن میداید توی یک ظرف کوچک در جعبه اش بگذارید.
  4. اگر غذا را خورد روز به روز میزان خمیر شدن را کم کنید و کم کم سیب رنده شده و هویج رنده شده آبپز و سفیده تخم مرغ رنده شده را به جوجه بدهید. مغزه تخمه خرد شده هم روی غذایش بریزید. دفعات دادن سرلاک را کم کم کاهش دهید.
  5. در سن 4 ماهگی (در جوجه گونه های مختلف این زمان متفاوت می باشد) تقریبا کاملا دان خور می شود. همچنین جوجه توانایی شکستن تخمه و ارزن را پیدا می کند. با کامل شدن پرهای روی چینه دان جوجه را به قفس انتقال دهید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (702 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان