شایع ترین دلایل ریزش مو در مردان

  یکشنبه، 06 مهر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
شایع ترین دلایل ریزش مو در مردان
این روزها بسیاری از جوانان به دنبال پیدا کردن دلایل ریزش مو در مردان هستند تا با آگاهی هر چه بیشتر جهت جلوگیری از ریزش مو اقدام کنند. هر چند که کاشت مو می تواند تا حد زیادی این مشکل را برطف کند ولی بررسی علل ریزش مو در مردان جوان نشان داده که دلایل متعددی در این زمینه دخیل هستند که موجب ریزش مو و یا طاسی در مردان می شوند. 

این روزها بسیاری از جوانان به دنبال پیدا کردن دلایل ریزش مو در مردان هستند تا با آگاهی هر چه بیشتر جهت جلوگیری از ریزش مو اقدام کنند. هر چند که کاشت مو می تواند تا حد زیادی این مشکل را برطف کند ولی بررسی علل ریزش مو در مردان جوان نشان داده که دلایل متعددی در این زمینه دخیل هستند که موجب ریزش مو و یا طاسی در مردان می شوند.

آندروژنیک آلوپسیا:

در بسیاری از موارد دلیل ریزش مو در مدران جوان یا میانسال، چیزی است که اصطلاحا به آن "آندروژنیک آلوپسیا" یا ریزش موی مردانه گفته می شود. تحقیقات نشان می دهد که امروزه چیزی در حدود 20% مردان دچار این نوع ریزش مو در سالهای جوانی شده اند. جالب است که بدانید این آمار در بین مردانی که در دهه چهارم زندگی شان هستند، به 40% و مردانی که در دهه پنجم زندگی شان هستند به بیش از 50% می رسد. دلایل این نوع ریزش مو، متعدد هستند ولی پس از دوران بلوغ در پسران، معمولا موهای سر آنها کم کم نازک می شوند. به همین جهت فولیکول های مو آمادگی بیشتری جهت ریزش در سنین بالاتر پیدا می کنند. البته با تمهیدات و تکنیک هایی می توان تا حد زیادی جلوی ریزش موهای سر مردان را گرفت (از جمله درمان ریزش مو با ماینوکسیدیل و یا درمان ریزش مو با گیاهان دارویی) و در مواردی که ریزش شدید باشد بنا به تشخیص پزشک از روش های کاشت مو و یا ترمیم مو می توان این عرضه را برطرف و جلوی آنرا گرفت.
تاکنون سه دلیل برای طاسی و ریزش موی مردانه شناسایی شده که عبارتند از:

ژنتیک:
ریزش موی مردانه در بسیاری از موارد ارثی است و ژن آن از یکی از والدین منتقل می شود. البته تاکنون کشف نشده که چطور این ژن ها از یک نسل به نسل دیگر منتقل می شوند. بطوری که ممکن است دو برادر، در بزرگسالی یکی دچار این عارضه شود و دیگری موهایش را از دست ندهد. ممکن است برخی افراد حامل این ژن باشند ولی خودشان دچار ریزش مو و یا طاسی نشوند. نکته جالب توجه اینجاست که بر خلاف تصور بسیاری از مردم، مردانی که ژن ریزش مو را از طرف مادر به ارث می برند بیشتر مستعد ریزش هستند تا مردانی که از پدر این ژن را به ارث می برند. البته به این نکته مهم توجه داشته باشید که بر خلاف بسیاری از شایعات رواج پیدا کرده در بین مردم، صرفا داشتن ژن ریزش مو نمی تواند به تنهایی دلیل ریزش شدید و طاسی شود بلکه عوامل تاثیرگذار دیگر از جمله بالاتر رفتن سن و هورمون ها و یا عدم رعایت بهداشت و بی توجهی به موها در این زمینه نیز بسیار تاثیر گذار هستند و ژن می تواند صرفا زمینه ریزش بیشتر موها را فراهم کند. در حال حاضر بهترین روش برای برطرف کردن مشکل کسانی که دارای این ژن هستند، روش های کاشت مو (از جمله کاشت مو به روش Sut) می باشد.

هورمون ها:
دی هیدراتستسترون (Dihydrotestosterone) یا DHT یکی از هورمون هایی است که به تستسترون مرتبط است و عامل ایجاد ریزش مو و در بعضی موارد طاسی در مردان است. این هورمون زمانی ترشح می شود که تستسترون با استفاده از آنزیمی به نام 5 alpha-reductase واکنش نشان می دهد. فولیکول های مو در زمان ترشح DHT ، نازک تر می شوند و به مرور زمان ساقه موها ضعیف تر و کوچک تر می شود. بعدها به مرور زمان بسیاری از این تارهای مو، رشدشان متوقف می شود. در بسیاری از موارد زمانی مردان متوجه شدید شدن ریزش موهایشان می شوند که بیش از نیمی از فولیکول های موهای سر تحت تاثیر DHT نازک و یا دچار ریزش شده اند.

سن:
به یاد داشته باشید که هورمون DHT ناگهانی و یک شبه بر روی فولیکول های مو اثر نمی کنند بلکه تاثیر آن بر روی فولیکول های مو و آغاز ریزش موهای سر، به مرور زمان اتفاق می افتد. در این زمینه میزان تاثیرگذاری هورمون مربوطه وابسته به داشتن ژن ریزش مو و همچنین سن فرد است. کسانی که دارای این ژن هستند معمولا ریزش موهایشان تا قبل از سی سالگی غاز می شود در صورتی که در سایر مردان، این اتفاق ممکن است در سنین بالای سی و حتی چهل سال بیفتد. در حالت کلی می توان گفت که مردانی که از عارضه ریزش موی مردانه یا آندروژنیک آلوپسیا رنج می برند، در دوره های مختلف سرعت ریزش موی آنها نیز کم و یا زیاد می شود و حتی در دوره های زمانی خاصی این ریزش ممکن است برای مدتی متوقف شود. آمار ریزش موی مردانه در کشورهای مختلف نشان می دهد که آندروژنیک آلوپسیا عامل بیشتر ریزش موها در مردان سراسر جهان است و کاشت مو برای این افراد بهترین درمان بشمار می رود.
در مجموع می توان این گونه نتیجه گیری کرد که مردانی که دارای ژن آلوپسیا آندروژنیک هستند، بیشتر در معرض ریزش مو هستند و امروزه بسیاری از افرادی که به کیلینیک های کاشت مو مراجعه می کنند از این دسته هستند. اما این مسئله به این معنی نیست که سایر مردان دچار ریزش مو و طاسی نمی شوند و در برابر این معضل ایمن هستند! بلکه تمام مردان جوان می توانند از طریق روش های مختلف اقدام به کمک به پرپشت شدن موهای سرشان کنند.

آیا ترک سیگار می تواند مانع از ریزش موها شود؟

ارتباط روشنی بین سیگار کشیدن و افزایش طاسی در میان مردان وجود دارد. بنابراین اگر به دنبال یک دلیل خوب برای ترک سیگار خود هستید می توانید از این گزینه در لیست خود استفاده کنید و برای جلوگیری از طاسی، سیگار را ترک نمایید.

موهای شما چه حرف هایی در مورد سلامتی تان می گویند؟

ریزش مو یا آلوپسی همیشه نشان دهنده یک مشکل پزشکی نیست. این گزینه به سلامتی بدن شما آسیبی وارد نمی کند اما نگرانی در مورد تاثیر ریزش مو بر ظاهر فرد، می تواند طبیعی باشد.چه چیزی باعث ریزش مو می شود؟معمولا بیشتر ریزش موها در مردان به خاطر الگوی طاسی مردانه است. این طاسی یک صفت ژنتیکی است که از والدین به ارث می رسد. سایر دلایل شامل مصرف داروهای خاص، مصرف بیش از حد ویتامین A یا مصرف کم پروتئین است. بیماری و استرس نیز می تواند به ریزش موی شدید و ناگهانی منجر شود که معمولا تلوژن افلوویوم نامیده می شود.

مراقب موهایی که دارید باشید:

نگهداری موهای موجود بسیار راحت تر از جایگزین کردن آن هاست. باید مراقب محصولات جادویی که ادعا می کنند در حفظ و نگهداری موها مفید هستند باشید. اگر شک داشتید با یک پزشک متخصص مشورت نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (668 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (120 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (96 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (70 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (53 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (41 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان