شرایط اخذ پروانه اشتغال نظام روانشناسی

  چهارشنبه، 04 بهمن 1396 ID  کد خبر 2353
شرایط اخذ پروانه اشتغال نظام روانشناسی
ساعد نیوز: آنچه درباره نحوه اخذ و تمدید پروانه اشتغال نظام روانشناسی باید بدانیم.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به استناد قانون تشکیل سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران مصوب مجلس محترم شورای اسلامی افراد مجاز به ارائه خدمات روان شناسی و مشاوره الزاماً باید حداقل دارای 2 مدرک در یکی از گرایش های روان شناسی یا مشاوره باشند و یا از سازمان نظام روان شناسی و مشاوره قبلاً پروانه اشتغال به فعالیت حرفه ای دریافت نموده باشند. بدیهی است صرف داشتن کارت عضویت سازمان مجوزی برای ارائه مشاوره و روان شناسی نیست.

برحسب مصوبه شورای مرکزی کسانی که در دو مقطع تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس و دکتری فارغ‌التحصیل نشده اند، پروانه اشتغال نمی توانند دریافت دارند. لذا به تمام متقاضیان تحصیل در رشته های روان شناسی و مشاوره توصیه می نماید که به این مصوبه سازمان توجه نمایند: لازم به ذکر است این مصوبه شامل کسانی می شود که از بهمن ماه 1393 در دانشگاه ها پذیرفته می شوند.

به اطلاع کلیه روان شناسان و مشاوران می رساند برحسب مصوبه شورای مرکزی پروانه تخصصی اشتغال به افرادی اعطاء می شود که در دو مقطع تحصیلی آموزشی و پژوهشی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری فارغ التحصیل شده باشند. همچنین به فارغ التحصیلان پژوهش محور در هر مقطعی پروانه اشتغال حرفه ای تعلق نمی گیرد.

شرایط اخذ پروانه اشتغال نظام روانشناسی

  1. دارا بودن حداقل مدرک فوق لیسانس در رشته های روان شناسی و مشاوره
  2. عضویت در سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور
  3. حداقل یک سال از تاریخ فارغ التحصیلی متقاضی گذشته باشد
  4. داشتن کارت پایان خدمت برای متقاضیان مرد

نکته :

شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی در تاریخ 4 اردیبهشت ماه 96 مصوب نمود ارائه گواهی انجام کارورزی برای تقاضای پروانه حرفه ای ضروری نمی باشد. بدیهی است کمیسیون های تخصصی صلاحیت علمی-تخصصی و مهارت های حرفه ای داوطلبان دریافت پروانه را در ابعاد مختلف دقیقاً مورد بررسی قرار خواهند داد. لذا داوطلبان پروانه می بایست از دانش و مهارت های لازم حرفه ای و تخصصی برخوردار باشند.

حذف مدرک کارورزی به چه معناست

  1. حذف مدرک کارورزی به این معنانیست  که متقاضیان دریافت پروانه را بی نیاز ازفعالیت حرفه ای وکارورزی قبل از معرفی به کمیسیون می کند.
    کمیسیون های تخصصی فردی راکه بتواند صلاحیت حرفه ای خود رابه کمیسیون اثبات نماید، پروانه حرفه ای اعطاء می کند. پس فارغ التحصیلان قبل از تصمیم به حضور درکمیسیون تخصصی میبایست توانمندی های حرفه ای خودرا افزایش دهند و با آمادگی کامل ازحیث مهارت های حرفه ای درکمیسیون حضور یابند چرا که کمیسیون به دقت صلاحیت حرفه ای آنان را بررسی می نماید.
  2. حذف مدرک کارورزی به معنای عدم انجام کارورزی تحت نظراساتید ناظرصاحب صلاحیت مناسب رشته نیست. به فارغ التحصیلان توصیه می شوددر دوران تحصیل و بعد ازآن دغدغه اصلی خود را افزایش مهارت های حرفه ای جهت دریافت پروانه فعالیت حرفه ای بنمایند وبا آمادگی کامل درکمیسیون هاحضور یابند.

مراحل صدور پروانه نظام روانشناسی

  1. عضویت در سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، متقاضی دریافت پروانه اشتغال تخصصی، تکمیل فرم 111 و کلیه مدارک درج شده در فرم را ارسال می نماید.
  2. کلیه مدارک بدون حضور شخص، در کمیسیون مربوطه بررسی شده و چنانچه مدارک از سوی کمیسیون پذیرش شود، به صورت کتبی به متقاضی اطلاع رسانی می شود.
  3. تعیین زمان مصاحبه : به دلیل اینکه بررسی پرونده و مصاحبه متقاضی فقط توسط کمیسیون تخصصی صورت می گیرد، زمان مصاحبه متقاضی مشخص نبوده و شرکت در مصاحبه توسط اداره هماهنگی کمیسیون ها به اطلاع متقاضی می رسد.
  4. انجام مصاحبه : چنانچه متقاضی در مصاحبه تخصصی پذیرفته نشود، علت عدم قبولی به صورت کتبی به متقاضی اطلاع رسانی خواهد شد. پذیرفته شدگان نیز پس از طی مراحل صدور پروانه تخصصی از سوی سازمان، برای مراسم تحلیف و دریافت پروانه دعوت خواهند شد.

نکات قابل توجه

  1. مدرکی مورد تایید این سازمان است که آموزشی و پژوهشی حضوری باشد. مجازی، الکترونیکی، افتخاری، پژوهش محور و ... مورد تایید نمی باشد.
  2. علوم تربیتی و گرایش های آن نامرتبط می باشد.
  3. دو مقطع تحصیلی باید مرتبط با روان شناسی و مشاوره باشد.
     تبصره: داوطلبان نامرتبطی که قبل از بهمن 93 وارد دانشگاه شده اند، با داشتن مقطع ارشد و یا دکتری روان شناسی و یا مشاوره می توانند در صورت قبولی در آزمون تخصصی سازمان، مراحل مجوز گرفتن خود را طی کنند.
  4. مراحل اخذ مجوز گذراندن کاروزی و مصاحبه حرفه ای می باشد.
  •  تمدید پروانه اشتغال نظام روانشناسی( پروانه کار ) 

  1. باید حداقل یک ماه قبل از پایان اعتبار پروانه اقدام شود 
  2. تکمیل فرم 114 به همراه کلیه مدارک مندرج در فرم، ارسال نماید.
  3. چنانچه زمانی که شخص برای تمدید پروانه کار اقدام می نماید، حداقل شش ماه از پایان اعتبار پروانه گذشته باشد،  علاوه بر اینکه مجاز به ارائه خدمات حرفه ای نمی باشند ،تمدید پروانه نیز منوط به قبولی در مصاحبه تخصصی خواهد بود.

نصب تابلو و نحوه تبلیغ و اطلاع رسانی

  1.  کلیه روان شناسان و مشاوران دارای پروانه مجاز به ارائه خدمات روان شناسی و مشاوره موظف هستند با نصب تابلو و اخذ هزینه مطابق تعرفه سازمان نظام روان شناسی و مشاوره در استان و شهرستانی که در پروانه درج شده است فعالیت نمایند. 
  2. اطلاع رسانی مرتبط با خدمات روان شناسی و مشاوره از طریق رسانه ها، معابر عمومی، و محیط های مجازی ضرورت دارد منطبق بر اصول علمی اخلاقی و حرفه ای روان شناسان و مشاوران انجام پذیرد. بر این اساس استفاده از هرگونه عناوین مغایر با حوزه ی تخصصی افراد به گونه ای که مصداق اغفال مراجعان تلقی شود، تخلف تلقی شده و با آنها برخورد قانونی می شود.

 ضرورتهای  حضور در کمیسیون های تخصصی

لازم است  پس از فراغت از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری توانمندی های حرفه ای را ارتقاء داده با آمادگی کامل در کمیسیون حضور یابند. لذا متقاضیان می بایست حداقل یک سال بعد از فراغت از تحصیل با گذراندن دوره کارورزی تحت نظر اساتید مجرب با توجه به رشته تحصیلی و معیارهای کمیسیون تخصصی مربوطه در کمیسیون حاضر شوند. تاکید می گردد برای تشکیل پرونده نیاز به ارائه مدرک کارورزی نیست. بدیهی است کمیسیون های تخصصی صلاحیت حرفه ای متقاضیان را بررسی کامل نموده و در صورت احراز صلاحیت حرفه ای متقاضی موفق به دریافت پروانه اشتغال خواهد شد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان