شرکت فایزر، ابرشرکت داروسازی آمریکایی

  سه شنبه، 14 دی 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
شرکت فایزر، ابرشرکت داروسازی آمریکایی
فایزر، (Pfizer) ابرشرکت داروسازی و زیست‌فناوری آمریکایی چندملیتی است، که با درآمد سالانهٔ ۵۱٫۷ میلیارد دلار، به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت داروسازی جهان شناخته می‌شود. برای بررسی دقیق‌تر تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا با تاریخچه تاسیس این ابر شرکت آشنا شویم.

شرکت فایزر یکی از بزرگ ترین شرکت های صنعت داروسازی و پزشکی در جهان امروز است. اما آیا این شرکت، به همین صورت به دنیا آمده است؟! قطعا نه!

این شرکت دانش و منابع جهانی خود را در خدمت ارائه درمان های نوآورانه قرار داده است؛ با این هدف که طول و کیفیت زندگی افراد را بهبود بخشد. تمرکز این شرکت بر کشف، توسعه، ساخت و بازاریابی داروهای تجویزی برای انسان و حیوانات است. دفتر مرکزی فایزر در سال 1849 در شهر نیویورک آمریکا تاسیس شد.
شرکت فایزر در طول تاریخ با تلاش و پشتکار چارلز فایزر، موسس آن، به موفقیت های گوناگونی دست یافته است. از برجسته ترین محصولات فایزر می توان به داروی ضد افسردگی زولوفت، داروی اختلال نعوظ ویاگرا و داروی ضد افسردگی و ضد اضطراب زاناکس اشاره کرد.

شرکت فایزر

تاریخچه شرکت فایزر

شرکت فایزر در سال 1849 در یک ساختمان قرمز آجری در بروکلین نیویورک، با نام Charles Pfizer & Company تاسیس شد. موسسین این شرکت شیمیدان و کارآفرین آلمانی چارلز فایزر و پسر عمویش چارلز ارهارت قناد بودند. فعالیت این شرکت با کمک وامی 2500 دلاری از طرف پدر فایزر آغاز شد. اولین محصول این شرکت، سانتونین طعم دار شده بود که به موفقیتی آنی دست یافت. (طعم آن تافی بادام بود!) سانتونین داروی ضد التهابی است که برای درمان کرم روده استفاده می شود. رواج زیاد این بیماری در آن زمان قطعا یکی از دلایل موفقیت سانتونین بود. این مسئله، نمادی از اهمیت زمان شناسی در ایده های استارتاپی است.

چارلز فایزر و چارلز ارهارت

فایزر در جنگ داخلی آمریکا

در سال های 1861 تا 1865 جنگ داخلی در آمریکا رخ داد. این جنگ نقطه عطفی در صنایع داروسازی ایجاد نمود. در چنین شرایطی نیاز به مواد ضد عفونی کننده، مواد نگه دارنده و مسکن ها بسیار افزایش یافت. این افزایش تقاضا، تا سال 1868 ادامه داشت، درآمد شرکت را دو برابر کرد و فرصت گسترش را برای شرکت فراهم نمود.
در این سال ها شرکت به طور قابل توجهی به یک خط تولید توسعه یافته و 150 کارمند جدید دست یافت. برای وفق یافتن با این رشد، فایزر یک ساختمان در منهتن را خریداری کرده و مقر خود را به آن جا منتقل نمود.

فایزر، اواخر سده 1800 و شروع قرن جدید

هنگامی که ارهارت در سال 1891 درگذشت، فایزر کنترل کامل شرکت را به دست آورد. در سال 1900 وی گواهی ثبت شرکت را به ثبت رساند. وی این شرکت تا 22 ژوئن 1942 به صورت خصوصی در اختیار داشت. در سال 1905 پسر کوچک فایزر، امیل، به عنوان رئیس شرکت منصوب شد. یک سال پس از آن چارلز فایزر، هنگامی که در تعطیلات به سر می برد، درگذشت.

همراهی آموزش کامل فنی در آلمان، صنعت عالی آمریکا و عزم راسخ وی موجب شد او با موفقیت از پس تمام مشکلات برآمده و هر سال تجارت خود را گسترش دهد.

تهیه سیتریک اسید و ویتامین C در فایزر

در سال 1919 جیمز کوری شیمی دان فایزر و دستیار وی، جاسپر کین، موق شدند تولید اسید سیتریک از قند از طریق تخمیر کپک را انبوه سازی کنند. دستاوردی که در نهایت فایزر را از وابستگی به مرکبات سازان اروپایی آزاد کرد. نیاز به اسید سیتریک به دلیل افزایش محبوبیت نوشیدنی های کوکاکولا نیز افزایش یافت. همین موضوع تا سال ها برای شرکت رشد درآمدی ایجاد نمود.

در سال 1936 نیز دکتر ریچارد پاسترناک یک روش بدون تخمیر برای تولید اسید اسکوربیک یا ویتامین C ایجاد کرد؛ پس فایزر به عنوان تولید کننده برتر ویتامین C در جهان شناخته شد. در سال 1939 فایزر با تخمیر قند در تولید اسید سیتریک به موفقیت چشمگیری می رسد. به طوری که یک پوند اسید سیتریک، که در سال 1919 حدود 1.25 دلار هزینه داشت، به قیمت 20 bles کاهش یافت. فایزر به عنوان رهبری قاطع در فناوری تخمیر شناخته شد.

توسعه و گسترش فایزر از 1940 تا 1970

در سال 1941 فایزر تنها شرکتی بود که از فناوری تخمیر برای تولید انبوه پنی سیلین استفاده می کرد. به همین دلیل در این سال به درخواست دولت ایالات متحده، فایزر تولید محصولات خود را برای درمان سربازان متفقین در جنگ جهانی دوم تسریع کرد. در سال 1950 ترامایسین یا اکسی تتراسایکلین، آنتی بیوتیکی وسیع الطیف، در نتیجه اولین برنامه کشف شرکت تولید شد. این دارو اولین داروی فروخته شده در ایالات متحده با برچسب فایزر بود. فایزر در این سال ها مورد توسعه قابل توجهی قرار گرفت.
از جمله این دلایل می توان به ایجاد بخش های بین المللی و کشاورزی و تقویت نیروهای فروش دارو و همچنین مشارکت با شرکت ژاپنی Taito برای تولید و توزیع آنتی بیوتیک اشاره کرد. قابل ذکر است که در سال 1983 شرکت فایزر Taito را به طور کامل خریداری نمود. فایزر با خرید و تصاحب شرکت هایی چون تولیدکننده دارو و مواد شیمیایی Mack Illertissen (1971) در دهه 1970 توسعه خود را ادامه داد.

فایزر، قرن 21

در قرن بیست و یکم، فایزر همچنان بر خرید شرکت های دارویی از جمله Warner-Lambert و به دنبال آنPharmacia Corporation (2003) و Wyeth (2009) پافشاری کرد. فایزر همچنین در سال 2002 به UN Global Impact پیوست.
در سال 2015، فایزر اعلام کرد که در معامله ای با ارزش 160 میلیارد دلار با آلرگان، سازنده بوتاکس مستقر در دوبلین، ادغام خواهد شد. این معامله برای فایزر این امکان را فراهم کرد تا در خارج از کشور ادغام شود و در نتیجه مالیات فدرال ایالات متحده را برای خود کاهش دهد. با این حال در آوریل 2016 دولت آمریکا مقرراتی را برای جلوگیری از چنین معاملات برگشت مالیاتی وضع کرد و اندکی پس از آن، این ادغام لغو گردید. شرکت فایزر امروزه در بیش از 50 کشور جهان دفتر دارد.

معرفی بخش های مختلف شرکت فایزر

محصولات این شرکت در 3 دسته کلی قرار می گیرند:

  • داروهای نوآورانه
  • داروهای سلامت مصرف کننده شامل انواع داروهای OTC
  • داروهای برندِ از پیش تثبیت شده مانند لیپیتور و ویاگرا

داروهای نوآورانه و بخش سلامت مصرف کننده حدود 75٪ از درآمد Pfizer را تشکیل می دهند.

فایزر، ادغام با GSK

فایزر از سال 2017 در حال بررسی گزینه های همکاری استراتژیک برای بخش سلامت مصرف کنندگان بود. حوزه ای که موادی چون داروی ضد درد Advil ، ویتامین های Centrum و بالم لب ChapStick را دربر دارد. دو شرکت فایزر و GSK در روز 1 آگوست 2019 اعلام كردند كه معامله خود را نهایی ساخته اند. هدف این ادغام ایجاد یک سرمایه گذاری مشترک در حوزه سلامت مصرف کننده و سپس ایجاد یک شرکت پیشرو در سطح جهانی است.

ویتامین های Centrum

سرمایه گذاری مشترک محصولاتی از سبد حوزه سلامت مصرف کننده هر دو شرکت را شامل می شود؛ از جمله Advil ، Centrum و Caltrate شرکت فایزر و همچنین Sensodyne ، Voltaren و Panadol از شرکت GSK. این شرکت با حمایت از نوآوری های دانش بنیان، رهبر پیشتاز در محصولات OTC است. همچنین دارای موقعیت 1 یا 2 از نظر سهم بازار، در مناطق مهم جغرافیایی از جمله ایالات متحده و چین است.

در بیانیه مطبوعاتی اعلام شد که این سرمایه گذاری مشترک، بر تکمیل هردو کسب و کار متمرکز خواهد بود. همچنین پس انداز هزینه سالانه تا سال 2022 حدود 0.5 میلیارد پوند پیش بینی می شود. حداکثر تا 25٪ پس انداز هزینه ها برای سرمایه گذاری مجدد در همین شرکت در نظر گرفته شده است تا بتواند از نوآوری و سایر فرصت های رشد در صنعت داروسازی پشتیبانی نماید.

محصولات معروف شرکت فایزر

از برجسته ترین محصولات فایزر می توان به داروی ضد افسردگی زولوفت، داروی اختلال نعوظ ویاگرا و داروی ضد افسردگی و ضد اضطراب زاناکس اشاره کرد. داروی لیپیتور فایزر با فروش 12 میلیارد دلاری در سال 2007، به پرفروش ترین داروی تجویزی تبدیل شد. میزان فروش این دارو به تنهایی یک چهارم درآمد شرکت را تشکیل داد. البته این دارو ابتدا در سال 1997 برای شرکت Warner-Lambert به تایید رسید. اما شرکت فایزر پس از ادغام و تصاحب این شرکت، حق امتیاز این دارو را به دست آورد.

داروی ضد افسردگی زولوفت

بیشترین فروش محصولات نسخه ای فایزر

شرکت فایزر بیش ترین درآمد و سقف بازار را در بین شرکت های بزرگ صنعت داروسازی ندارد. بلکه این رکورد متعلق به شرکت جانسون و جانسون است. با این حال اما بیش تر درآمد J & J از محصولات سلامت مصرف کننده و وسایل پزشکی ناشی می شود. درنتیجه از نظر فروش داروهای نسخه ای، شرکت فایزر، عنوانِ بزرگترین صنعت داروسازی در جهان را در اختیار دارد. البته این احتمال وجود دارد که فایزر ظرف چند سال آینده این جایگاه را از دست بدهد. حتی اگر این اتفاق بیفتد، این شرکت همچنان جز برترین ها خواهد ماند.

ابعاد مالی در فایزر

در صنعت داروسازی جهان تنها چند شرکت وجود دارند که بیش تر از فایزر برای تحقیق و توسعه (R&D) هزینه می کنند. با این حال اگر ادغام و تصاحب ها (M&A) را به هزینه های تحقیق و توسعه سال های 2006 تا 2016 اضافه کنیم، شرکت فایزر در جایگاه اول قرار خواهد گرفت.
یکی دیگر از خریدهای سال های گذشته، ادغام با Anacor Pharmaceuticals and Medivation بود. برخی مبلغی را که فایزر برای این M&A خرج کرد را به چالش کشیده و آن را بیش از حد توصیف کردند. با این وجود فایزر معتقد است چندین داروی به دست آمده از طریق معاملات در آینده برنده های بزرگی برای فایزر خواهند بود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (2 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) اسامی 20 نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) بغض ناراحت کننده رهبر معظم انقلاب در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت+ویدیو/ سر شما سلامت آقا (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو (1 نظر) (عکس) ادای احترام استقلالی ها به رئیس جمهور شهید در تمرین امروز این تیم (1 نظر) حضور رهبر معظم انقلاب در خانه سید ابراهیم رئیسی برای قوت قلب همسر و فرزندانش+عکس/ خانه ایی سراسر فرش ماشینی و بدون تجملات! (1 نظر) آخرین قاب دو نفره پدر و پسری شهید مالک رحمتی که در تاریخ ماندگار شد+عکس (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به خونه زندگی باصفا و لوکس مریم امیرجلالی که اخیرا منتشر شده+ویدیو/ مشخصه خانوم بازیگر خیلی باسلیقه هست😍 فرصتی برای شناخت یکی از کارویژه‌های ولی‌فقیه دیپلمات‌های پیشین کشور: در دوره رئیسی روابط خارجی کشور تقویت شد گریه های بی امان و به پهنای صورتِ پسر آیت الله آل هاشم بعد از خاکسپاری پدر شهیدش+ویدیو/ هرگزم نقش تو از لوح دل و جان نرود پنکه سقفی 100 ساله که هنوز مثل ساعت کار می کند!+ ویدئو ژست های جذاب و خاص مهران غفوریان با دخترش/ با این لباس شبیه شاهزاده خانومای کره ای شد+عکس زمانبندی انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد +عکس/ آغاز فرایند از 10 خرداد و اتمام در 8 تیر قابی پربیننده از قرآن خواندن محمدجواد ظریف با چهره ای غمگین در مراسم ترحیم امیرعبداللهیان +عکس روایت آیت الله آل هاشم از تعداد برادران و فرزندانشان بر سر مزار مادر مرحومش+ ویدیو/ با مدیریت برادرانم در سطح استان مخالفت کردم/صاحب 4 تا نوه هستم وداع تلخ همسر و دختر و خانواده شهید رحمتی با مالک آذربایجان+ویدئو/دنیا به احترام شما ایستاده... تمام تاریخ ایران را در این 5 دقیقه ببینید+ فیلم روایت جالب یک مادر ایرانی با 12 فرزند/ آخرین کودکی که رئیس‌جمهور شهید در گوش او اذان گفت+عکس تصویری از کشیدن خطوط تلگراف در مسیر کرمان در دوره قاجار سجده غم انگیز پدر شهید مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی بر مزار پسرش / خدا بهشون آرامش بده... تغییر چهره باورنکردنی شارلوت سریال گاندو بعد از 5 سال+عکس/ انگار شکسته تر شده تغییر چهره هوش پران و استایل راحت و خاص رحمان و رحیم سریال پایتخت+عکس آخرین وصیت و توصیه شهید رئیسی به اعضای دولت+ویدئو واکنش جانسوز ستاره سادات قطبی به شهادت رئیس جمهور/ دلم طاقت نیاورد+ویدیو هنمشینی حسن روحانی و علی لاریجانی در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت در تهران+عکس مشاور شهید جمهور: اگه دوباره آقای رئیسی رو ببینم میگم غلط کردم+ویدئو/سید جان قربون مظلومیتت که مشاور هم بهت تندی میکرد... بگو به هیچ وجه برای ریاست جمهوری نیاید! +ویدیو 5 هزار کامنت مثبت برای مالک رحمتی استاندار دهه شصتی آذربایجان شرقی /بی بی سی بازهم مثل همیشه کِنِف شد + فیلم ماشین ساده و بدون تجملات رئیس جمهور شهید، سید ابراهیم رئیسی+عکس آغاز مراسم بزرگداشت شهدای خدمت در حسینیه امام خمینی‌(ره) با حضور رهبر انقلاب دلنشین ترین صحبتهای حسین امیرعبداللهیان با مردم؛ از نخوابیدنهای 48 ساعته بخاطر مشغله تا حرفهای مردم هنگام رفتن به خرید با همسرشان+ ویدیو خاطرات جالب نسل‌های مختلف از پیر تا جوان با امام جمعه تبریز + فیلم بعد از دیدن این ویدیو از حامد آهنگی کمتر نگران آینده خواهی بود! لبیک یا امام رضای مردم در تشییع باشکوه خادم امام رضا شهید مالک رحمتی+ویدئو/خادم امام رضایی ای شهید ... بغض ناراحت کننده رهبر معظم انقلاب در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت+ویدیو/ سر شما سلامت آقا ماجرای شیطنت خبرنگار آلمانی در تشییع پیکر شهید رئیسی+ویدیو/ و مردمی که حسابی از خجالتش درآمدند صحبت های شنیده نشده شهیدجمهور در لباس رزم در دوران دفاع مقدس/ زمین مال صالحان است+ فیلم پدرانه های منوچهر هادی برای دختر خوشگل و نازش سوفیا در طبیعت بکر و زیبا+عکس حضور با ویلچر پدر آیت الله آل هاشم در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت و همنشینی با رهبر معظم انقلاب+عکس ستاره سادات قطبی در مراسم تشییع رئیس جمهور+عکس لحظه ورود رهبر انقلاب به مراسم بزرگداشت شهدای خدمت+ فیلم متن شاعرانه زیبا و معناداری که مژده لواسانی منتشر کرد/ چه فکر نازک غمناکی...+عکس افشای یک راز؛ چرا بخشی از موهای نوید محمدزاده در یک فیلم سفید شد؟+ویدیو محتوای متعفن تابوت 2 هزار ساله، دانشمندان را شوکه کرد سنگ تمام مردم برای شهید مالک رحمتی در خانه ابدی اش مراغه+ویدئو /سنج زنی و عزاداری به سبک مردمان جنوب ایران روایت هاشمی رفسنجانی از خاموش شدن موتور هلی کوپتر وسط زمین و آسمان
تیتر امروز   
معنی شعر ترکی شهید مالک رحمتی که وایرال شد/گر جذبه عشق اولسا گتیرم نئجه گلمز+ ویدئو
فرصتی برای شناخت یکی از کارویژه‌های ولی‌فقیه
دیپلمات‌های پیشین کشور: در دوره رئیسی روابط خارجی کشور تقویت شد
روایت جالب یک مادر ایرانی با 12 فرزند/ آخرین کودکی که رئیس‌جمهور شهید در گوش او اذان گفت+عکس
آغاز مراسم بزرگداشت شهدای خدمت در حسینیه امام خمینی‌(ره) با حضور رهبر انقلاب
محتوای متعفن تابوت 2 هزار ساله، دانشمندان را شوکه کرد
روایت هاشمی رفسنجانی از خاموش شدن موتور هلی کوپتر وسط زمین و آسمان
آغاز مهلت مجدد ثبت نام نوبت دوم کنکور سراسری 1403 از فردا
اسامی 20 نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری
کشف آثار انسان‌های باستانی متعلق به 44 هزار سال پیش در غاری در تیمور شرقی
ایلان ماسک: هوش مصنوعی جایگزین تمام مشاغل می‌شود
ثبت‌نام وام دهه شصتی‌ها امسال هم تمدید شد
دستگیری زن تبهکار معروف به کماندو/ زایمان متهم هنگام بازجویی!
برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای خدمت در سازمان ملل در ژنو
اولین جمعه تبریز بدون امام جمعه محبوب /فقط می‌خواهم بگویم« باشین ساغ اولسون آذربایجان» /آیت الله آل هاشم خواب ماند، خوابی ابدی
منتخب روز   
روایت آیت الله آل هاشم از تعداد برادران و فرزندانشان بر سر مزار مادر مرحومش+ ویدیو/ با مدیریت برادرانم در سطح استان مخالفت کردم/صاحب 4 تا نوه هستم وداع تلخ همسر و دختر و خانواده شهید رحمتی با مالک آذربایجان+ویدئو/دنیا به احترام شما ایستاده... صحبت های شنیده نشده شهیدجمهور در لباس رزم در دوران دفاع مقدس/ زمین مال صالحان است+ فیلم رئیس جمهوری که با اسکورت خاص و تشریفات به دیدار مادرش میرفت!/ روایتی از اهالی محل خانه پدری رئیس جمهور شهید+ فیلم ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور!