شوینده‌تان را براساس نوع پوست انتخاب کنید

  جمعه، 09 خرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
شوینده‌تان را براساس نوع پوست انتخاب کنید
اگر چه نوع پوست ما همیشه در تقسیم بندی انواع پوست به خشک، نرمال، چرب و مختلط، مستعد آکنه و حساس قرار نمی‌گیرد، ولی یکی از این ۵ نوع در اغلب روزهای سال غالب است. عوامل گوناگون از جمله تغییرات هورمونی، تغییرات فصل و آب و هوا، شرایط روحی و استفاده از برخی محصولات ممکن است نوع پوست ما را از چرب به خشک و کم‌آب یا بالعکس تغییر دهد.

نوبت به انتخاب یک شوینده برای شستن پوست صورت که می رسد، همه ما با گزینه های بسیاری مواجه می شویم؛ صابون ها، ژل هــا، کــرم ها، فــوم ها، لوسیون ها، پدها و… گزینه های موجود در بازار آنقدر زیاد هستند که در اکثر موارد ما را هنگام انتخاب با مشکل مواجه می کنند.

و البته واضح است که نمی توان با خریدن یک محصول تمام نیازها و انتظارات را برآورده ساخت. اما به راستی با وجود تمام این گزینه های متنوع، برای انتخاب بهترین محصول چه باید کرد؟ اساسا یک محصول مناسب با پوست شما باید چه ویژگی های داشته باشد؟ صورت ما آن قسمت از بدن است که هر روزه در معرض عوامل آلاینده بسیاری قرار می گیرد.

شما هم احتمالا جز آن دسته از افرادی هستید که می دانید برای هر سالاد کدام نوع سس را بیشتر دوست دارید. اما پیش از اینکه بخواهید در رابطه با نوع سس اظهار نظر کنید، باید ابتدا بدانید نوع سالاد چیست. سالاد کاهو، سالاد کلم، سالاد یونانی… در مورد پوست صورت و شوینده مناسب نیز قضیه به همین ترتیب است. پیش از انتخاب یک محصول مناسب برای شست و شوی پوست، شما باید ابتدا پوست صورت خود را خوب بشناسید.اکثر ما هیچ گاه در رابطه با نوع پوست خود خیلی فکر نمی کنیم. اما همه ما نوع پوستمان مشخص است و با کمی دقت به علائم می توان به آن پی برد. استفاده از شوینده ای که برای پوست شما مناسب نیست می تواند مشکلات پوستی شما را افزایش دهد و باعث خشکی یا چربی بیش از حد پوست یا حتی التهاب شود.

شویند ه های پوست نرمال تا چرب

استفاده از ژل های شست و شو و فوم های ملایم را شاید بتوان بهترین انتخاب برای شست و شوی چربی و آلودگی در افراد با پوست های چرب و مختلط دانست. البته انواعی که فاقد سولفات و ترکیبات قلیایی بوده و PH سازگار با پوست داشته و پوست را دچار خشکی و کشیدگی نکنند. استفاده از صابون ها نیز اگرچه بیش از حد قوی هستند اما در کوتاه مدت و با اهداف درمانی ایرادی ندارد. پن ها گزینه دیگری است که PH سازگار با پوست داشته و می توانید به جای صابون از آن استفاده کنید.

اگر به عنوان فردی با پوست چرب با پیروی از قانون «مشابه، مشابه را جذب می کند» روغن ها را برای تمیز کردن پوست چرب خود ترجیح می دهید، روغن جوجوبا یکی از گزینه های مناسب برای پوست شماست. روغن جوجوبا به دلیل تک اشباع یودن کمترین احتمال نفوذ به منافذ پوست و ایجاد جوش را دارد. البته در بحث روغن ها در نظر داشته باشید هر فرد حساسیت های خاص خود را دارد و ممکن است فردی با روغن هایی که برای بسیاری افراد ایجاد جوش و آکنه نمی کند دچار آکنه و برون ریزی شدید شود.

و نکته آخر درباره شوینده های پوست چرب این که اگر پس از شست و شو در پوست احساس خشکی و کشیدگی دارید یا پوست شما دچار خارش و قرمزی می شود و مدام مجبور به استفاده از مرطوب کننده هستید، نشان دهنده این است شوینده تان برای پوست تان بیش از حد قوی است و احتمالا به شوینده ای ملایم تر با خاصیت آبرسانی نیاز دارید.

شوینده های پوست خشک تا نرمال و پوست حساس

اگر پوست تان خشک و حساس است کرم های پاک کننده، لوسیون ها و شیرپاکن ها به نحوی فرموله شده اند که با حفظ رطوبت پوست آن را با ملایمت تمیز کنند. البته برخی انواع فوم، ژل شست و شو و پن های مخصوص پوست خشک نیز قادرند بدون خشک کردن پوست آن را تمیز کنند. اگر پوست شما به حدی حساس و کم تحمل شده است که حتی آب را نمی تواند تحمل کند، استفاده از میسلار واترهای بدون نیاز به آبکشی می تواند به شما کمک کند.

اگر چه به نظر می رسد پوست های خشک نباید با هیچ یک از انواع روغن مشکل داشته باشند اما این نوع پوست ها نیز باید در استفاده از روغن ها احتیاط کنند. پیش از این اشاره کردیم روغن جوجوبا جزء روغن های ایمن است، درباره پوست های خشک روغن نارگیل و روغن ماکادمیا نیز در این گروه قرار می گیرند. اما در نظر داشته باشید ما هرگز نمی دانیم نحوه فرآوری این روغن ها به چه صورت بوده و آیا حاوی ترکیبات مشکل ساز مانند چربی های چندگانه غیراشباع یا روغن های معدنی مانند وازلین هستند یا خیر؟

روغن های حاوی اسید چرب چندگانه غیر اشباع (PUFAs) مانند روغن سویا، روغن گل آفتابگردان، روغن گلرنگ(safflower) و روغن بادام بسیار ناپایدار بوده و پس از اکسید شدن و تولید رادیکال آزاد در سطح پوست موجب استرس اکسیداتیو و تسریع روند پیری پوست می شوند(labmuffin).

در خصوص روغن های معدنی همان طور که در این مقاله اشاره کردیم روغن های معدنی با درجات مختلفی تصفیه می شوند و سازمان بهداشت جهانی WHO اخیرا دریافته است فرم های تصفیه نشده این ترکیب حاوی آلودگی هایی است که می تواند سرطان زا باشد. حتی اگر این ترکیبات به طور کامل از این روغن ها حذف شده باشند، با ایجاد یک لایه نفوذ ناپذیر مانند وازلین روی پوست می تواند منافذ پوست را مسدود کند ضمن این که با ایجاد اختلال در روند بازسازی و گردش سلولی پوست باعث کم آبی و دهیدراته شدن پوست شوند.اما اگر در هر حال به استفاده از روغن ها یا حتی روغن های معدنی برای پاک کردن پوستتان علاقه مندید، این پاک کننده در مرحله اول پاک کردن پوست قرار دهید تا در مرحله دوم با استفاده از شوینده تان این ترکیبات نیز کاملا از پوست تان پاک شوند.

و نکته آخر درباره شوینده پوست های خشک این که اگر پس از شست و شو یا مدتی پس از شست و شو احساس چربی در در پوست خود داشتید یا احساس کردید پوست تان به خوبی تمیز نشده است، می تواند نشان دهنده این باشد شوینده تان بیش از حد ملایم است و بهتر است ژل یا فوم یا پن ها را نیز امتحان کنید.

مشورت کنید

ایستادن در یک فروشگاه و نگاه کردن به انواع و اقسام شوینده هایی که در مقابل شما قرار دارند کمی ترسناک و در عین حال غیر منطقی به نظر می رسد. انتخاب در چنین مواردی معمولا انتخابی نادرست خواهد بود. پزشکان در چنین روزهایی بیش از پیش به کمک شما می آیند. از اطرافیان خود که پوستی مشابه پوست شما دارند بپرسید از چه محصولی استفاده می کنند.استفاده از تجربیات دیگران می تواند شما را سریع تر به نتیجه دلخواهتان برساند. همچنین می توانید از پزشک متخصص یا داروساز مشورت بخواهید. این گونه افراد شوینده ها و مواد موجود در آنها را بهتر می شناسند و بیشتر می توانند به شما کمک کنند.

روش شستشوی پوست مستعد آکنه

ابتدا، پوست صورت را با آب گرم مرطوب کنید، سپس شوینده را به کل پوست صورت بمالید. بسته به نوع پوستتان، شما می توانید از انگشتانتان، لیف لایه بردار یا فیس براش استفاده کنید. در آخر پوست را با آب گرم بشویید تا تمام کف و مواد شوینده از صورتتان پاک شود.توصیه می کنیم برای پاک کردن تمام آلودگی از عمق پوست، از تونر استفاده کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (454 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (105 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (32 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (23 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (20 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (15 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رونمایی از کارت عروسی دختر آیت‌الله طالقانی در سال 47 +عکس قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود نگاهی به تخت خواب نوزادی شیک دختر زیبای مهران غفوریان/ چه فرشته کوچولوی ناز و دلبری+عکس پسر واقعی سارا والیانی بازیگر نقش آسیه در گیلدخت / یک پسر زیبا و دوست داشتنی تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس سابمیت مقاله چیست؟ چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان قهر کردن «شهربانو منصوریان» در مراسم تجلیل از مدال‌آوران+فیلم تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد مراحل اکسپت مقاله تصاویری تاریخی از اولین سفر خارجی رهبر معظم انقلاب 40 سال پیش تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد هزینه چاپ یک کتاب خلاقیت عجیب آرایشگر خوش ذوق در تبدیل موی مشتری به سبد میوه حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای شینیون در سطح خاورمیانه😂 سلاخی هولناک دختر 21 ساله به دست پدر خشمگین/ به طور نامحسوس دخترم رو تحت نظر گرفتم و دیدم که افراد ناشناسی به خانه‌اش رفت و آمد دارند ماشین سواری خنده دار شهاب حسینی با رنوی طوسی داغون در اوج شهرت/ تو خیابون فرشته تهران خاموش شد!+ویدیو نگاهی به خونه زندگی لوکس و تجملاتی بهنوش بختیاری با رونمایی از میز مفصل غذا و میوه برای مهمانان+عکس/ سلیقه‌ش حرف نداره👌 تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب صحبت های خنده دار رشید اصفهانی: من معلم بودم هر سال هم 100 درصد قبولی میدادم الان که بچه ها رو میبینم یا معتادن یا تو زندان😅 +فیلم مراحل چاپ کتاب نحوه تبدیل پایان نامه به کتاب اوج خلاقیت خنده دار یک دانش آموز ایرانی خوش ذوق برای نمره گرفتن از خانم معلم/ چقدرم دست و دلباز+عکس قیمت استخراج مقاله از پایان نامه اسکورت سفت و سخت محمود احمدی نژاد در سفر جدیدش به این کشور+ویدیو/ رژه خودروها برای محافظت از رئیس جمهور سابق رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه لیلا حاتمی +عکس / عاشقانه های لیلا و علی مصفا ارزش صد بار دیدن رو داره👌 صحبت‌هایی دختر غرفه داری که با پوشش نامتعارفش با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد+ویدیو/ نه حضرت آقا و نه محافظان هیچکدوم به من درباره حجابم تذکر ندادند خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل نارگیل/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از خوانندگی پسر کویرنورد با آهنگ چاووشی/ تنهای بی سنگ صبور! +فیلم چهره دلنشین و معصومانه پسر و دختر زیبا و اصیل پیمان معادی، آرمان سریال افعی تهران+عکس محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه همسر واقعی و باکلاس پیمان معادی، آرمان سریال افعی تهران/ چقدرم خانومش شبیه خودشه+عکس لباس های سِت جورجینا همسر رونالدو با آقای فوتبالیست/ چه خوش ذوق و عاشقانه +عکس چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟ مراحل سابمیت مقاله رونمایی از ماشین نوستالژی پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ/ فروشی هم نیست!! +عکس پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC رونمایی ستاره سادات قطبی از نقاشی احساسی و زیبای یک دختر تهرانی برای پدر جوان فوت شده‌اش در بهشت زهرا/ با چسب چسبونده روی قبر+عکس اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
تیتر امروز   
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس
تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد
تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد
سلاخی هولناک دختر 21 ساله به دست پدر خشمگین/ به طور نامحسوس دخترم رو تحت نظر گرفتم و دیدم که افراد ناشناسی به خانه‌اش رفت و آمد دارند
مرد 62 ساله آلمانی که 217 بار واکسن کرونا زده !!!
قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش
جزئیاتی از پرونده مرگ بلاگر معروف مشهدی
واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران
جاساز مواد در معده برای فروش در زندان
«آنجلینا جولی» موی خود را برای این دختر دانشجوی آمریکایی قیچی نمی‌کند؟+تصاویر
اعتراف متهمان شبکه‌های فریب و قاچاق دختران+عکس و فیلم
کشف حجاب، سرو مشروبات الکلی و فروش ژامبون‌ با گوشت حرام در رستوران‌های بالای شهر / طرح نور در این رستوران‌ها هم اجرا شود
اتاق شکنجه شوگرمامی برای پسر جوان در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403
افشای راز های عجیب و افسردگی شدید جواد رضویان در برنامه زنده/رضویان:خداوند را فراموش کردم..