آموزش زمان حال ساده انگلیسی (simple present)

  دوشنبه، 16 اسفند 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
آموزش زمان حال ساده انگلیسی (simple present)
حال ساده ( PRESENT SIMPLE ) از پرکاربردترین و در عین حال ساده ترین مباحث گرامری زبان انگلیسی به شمار می آید و به همین دلیل است که Simple present tense یکی از مباحث گرامری است که در سطوح ابتدایی و پایه ای تر زبان انگلیسی تدریس می شود اما ممکن است به دلیل نبودن وقت کافی، نکات مهم زمان حال ساده به زبان آموزان به طور کامل آموزش داده نشود.

simple present چیست و انواع جملات simple present

simple present چیست ؟ قبل از هر چیز، باید کاربرد ها و معنی simple present را به خوبی بشناسید تا بتوانید در جای مناسب از حال ساده ( PRESENT SIMPLE ) استفاده کنید و یا اگر در جمله ای Simple present tense را مشاهده کردید یا شنیدید، بتوانید کاربرد و معنی simple present را به خوبی متوجه شوید و برای این کار، باید به صورت کامل، تمامی کاربردهای آن را بشناسید.

کار کردن با کامپیوتر

  • از حال ساده ( PRESENT SIMPLE ) برای بیان واقعیتی کلی که هم می تواند به صورت یک حقیقت علمی و مشخص باشد و هم به صورت یک عادت شخصی که به صورت روزانه، ماهیانه، هفتگی و غیره تکرار می شود و طی مدت طولانی ثابت مانده است، استفاده کنید؛ البته باید توجه داشته باشید که برای بیان عادات، بهتر است از قید تکرار در جملات استفاده کنید تا زمان این گونه جملات نیز مشخص شود:
معنی simple present Simple present tense
دولفین ها می توانند در خشکی زندگی کنند و نفس بکشند. .Dolphins can live and breathe in land
من هر روز صبح چای می نوشم. .I drink tea every morning
او ساعت 8 صبح با اتوبوس به مدرسه می رود. .She goes to school by bus at 8 a.m
بسکتبال بازان حرفه ای حداقل ماهیانه 1 ملیون دلار درآمد دارند. Professional basketball players make at least one million dollars a month
  • از حال ساده ( PRESENT SIMPLE ) همچنین برای بیان شرایطی دائمی و همیشگی و یا شرایطی که، تا آن جا که ما می دانیم، قرار نیست در آینده تغییر کند، استفاده می کنیم و با استفاده از معنی simple present می توانیم این معنی و مفهوم را به مخاطبین خود برسانیم و اگر هم کسی از جملاتی مانند مثال زیر، استفاده کرد، چنین مفهومی را متوجه می شویم:
معنی simple present Simple present tense
من در ایران زندگی می کنم. .I live in Iran
او یک ماشین دارد. .She has a car
آن ها در این شرکت کار می کنند. .They work for this company
  • برای توضیح در مورد حالت چیزی و یا برای بیان وضعیتی در حالت های مختلف از حال ساده ( PRESENT SIMPLE ) استفاده می کنیم که در اصل داری 4 بخش اصلی است؛ اولین بخش برای بیان تفکرات شخصی کسی است که معمولاً با کلماتی از قبیل know, believe و غیره بیان می شود، در دومین بخش، از حال ساده برای بیان مالکیت با همان possession استفاده می شود و معمولاً با کلماتی مانند own, contain و غیره بیان می شود، سومین بخش از این دسته، برای بیان احساسات به کار می رود که از کلماتی مانند hate, love و غیره استفاده می کنند و در آخر، از حال ساده برای صحبت در رابطه با یکی از حواس شخص مانند smell, taste و غیره استفاده می کنند؛ برای روشن شدن این مبحث، به جدول زیر توجه کنید:
معنی simple present Simple present tense دسته بندی
من آدرس را بلد هستم. .I know the address Thoughts
او به خداوند اعتقاد دارد. .She believes in Allah
من مالک آپارتمان هستم. .I own two apartments Possession
این جعبه 20 بتری آب را در خود جا می دهد. .This box contains 20 water bottles
من بوی گاز را حس می کنم. .I smell gas Senses
او نوری را می بیند. .She sees a light
ما از غذا های تند متنفریم. .We hate spicy food Emotions
او عاشق رقصیدن است. .He loves dancing
  • از Simple present tense برای بیان برنامه های از پیش مشخص شده روی جدول برنامه ریزی مانند برنامه کلاسی، جلسات و یا برنامه های حمل و نقل استفاده می شود و شما عزیزان هم باید از حال ساده ( PRESENT SIMPLE ) برای بیان این گونه جملات استفده کنید؛ به مثال های زیر توجه کنید:
معنی simple present Simple present tense
کلاسم ساعت 10 صبح شروع می شود. .My class starts as 10 a.m
اتوبوس نیم ساعت دیگر حرکت می کند. .The bus leaves in half an hour

:کاربرد بعدی حال ساده ( PRESENT SIMPLE )برای بیان یک داستان یا روایت یک داستان است؛ یعنی اگر زمانی خواستید داستانی را تعریف کنید و روایتی را انجام دهید، باید از حال ساده استفاده کنید، مثلا:

Sarah is a student. She has many classes. She wakes up at 8 a.m. she goes to the university with her car. Her professor comes to the class at 8:30

سارا یک دانش آموز است. او کلاس های زیادی دارد. او ساعت 8 صبح از خواب بیدار می شود. او با ماشینش به دانشگاه می رود. استادش ساعت 8:30 به کلاس می آید….

  • در حالت امری نیز از حال ساده ( PRESENT SIMPLE ) استفاده می کنیم و نمی توانید از هیچ گونه ساختار های گرامری اضافی استفاده کنید و باید حتماً برای رساندن حالت دستوری و امری، از فرمول simple present استفاده کنید، مثلاً:
Simple present tense معنی simple present
.Sit down بشین
.Open the door در را باز کن
.Finnish your dinner شامت را تمام کن
  • برای نوشتن سر تیتر اخباری مانند اخبار سیاسی، ورزشی، اقتصادی و غیره هم از حال ساده ( PRESENT SIMPLE ) استفاده می کنند و زمان این اخبار هیچ اهمیتی ندارد، ممکن است برای گذشته باشد و یا اتفاقی که ممکن است در آینده رخ دهد، در هر صورت، از زمان حال ساده برای نوشتن آن ها استفاده می شود:

.The two presidents meet in the white house

دو رئیس جمهور در کاخ سفید با هم دیدار می کنند.

S سوم شخص

وقتی فاعل جمله سوم شخص باشد)یعنی یک نفر دیگر به جز گوینده و شنونده جمله) و یا حتی ضمیر جمله به یک نفر دیگر (یک مرد، یک زن یا یک شیء) اشاره کند فعل اصلی در جمله s سوم شخص می گیرد. S سوم شخص در حالت مثبت به فعل جمله می چسبد.

فاعل سوم شخص می تواند یک اسم باشد مانند Micky

می تواند یک عنوان باشد مانند my sister

می تواند یک ضمیر باشد مانند she, he و it

شکل منفی و سوالی گرامر Simple Present

برای سوالی یا منفی کردن جملات حال ساده، از فعل کمکی do یا don’t استفاده می کنیم. در جملات سوم شخص مفرد، از does و doesn’t استفاده می کنیم.

We don’t live around here.

Do you live nearby? Yes, we do. / No, we don’t.

He doesn’t work on Mondays.

Does he go to university? Yes, he does. / No, he doesn’t.

منفی کردن جملات با حال ساده

برای منفی کردن جمله هایی که با حال ساده هستند به دو کلمه کمکی do و does احتیاج داریم که در حالت منفی به don’t و doesn’t تبدیل می شوند.

Do + not = don’t

Does + not = doesn’t

جدول زیر را به خاطر بسپارید:

Don’t

I

You

We

They

Doesn’t

She

He

It

این دو کلمه منفی بعد از فاعل و قبل از فعل قرار می گیرند.

فاعل + don’t/ doesn’t + فعل + ….

برای درک بهتر مثال های زیر را مطالعه نمایید.

I like fish. ==> I don’t like fish.

We stay here. ==> We don’t stay here.

Tim & his sister speak French. ==> Tim & his sister don’t speak French.

نکته مهم

حتما به خاطر دارید که وقتی فعل جملات سوم شخص باشد فعل جمله s سوک شخص می گیرد اما در حالت منفی با اضافه کردن کلمه doesn’t فعل جمله s خود را از دست می دهد. در واقع کلمه doesn’t در جمله منفی مانند یک قیچی عمل می کند و s را جدا می کند.

مثال های زیر را مطالعه نمایید:

Vivian runs fast. ==> Vivian doesn’t run fast.

Kevin plays soccer. ==> Kevin doesn’t play soccer.

She goes to school. ==> She doesn’t go to school.

ساخت سوال بله/ خیر با حال ساده

برای تبدیل جمله مثبت به جمله سوالی در حالت بلی/ خیر کافی است تا از do و does استفاده کنیم. اگر فاعل جمله سوم شخص باشد از does استفاده می کنیم و در غیر این صورت از do استفاده می نماییم. مثال های زیر را مطالعه کنید.

I check my email.

Do you check your email?

Nancy works in a café.

Does Nancy work in a café?

پس فرمول ساخت بلی/ خیر با فعل به این شکل است.

Do/ Does + فاعل + فعل اصلی + مفعول + …

بخاطر داشته باشید که در حالت سوالی هم درست مانند حالت منفی does مانند قیچی عمل کرده و s سوم شخص را از قعل جدا می نماید. در پاسخ نیز برای فرم کوتاه از فرمول زیر استفاده می کنیم.

+ yes, فاعل + do. – No, فاعل + don’t.

+ yes,فاعل + does. – No, فاعل + doesn’t

ساخت سوال wh- با حال ساده

برای این کار از فرمول سوال بلی/ خیر استفاده می کنیم و فقط کلمه پرسشی مورد نظر را به ابتدای جمله اضافه می کنیم و ( مطلب کلمات پرسشی را در سایت مطالعه بفرمایید.) از ساختار زیر پیروی می کنیم.

Wh- + do/ does + sub + verb + object …?

مثال های زیر را با دقت مطالعه کنید.

Ali plays in the park.

Where does Ali play?

I eat a burger.

What do you eat?

به خاطر داشته باشید که بازهم به واسطه وجود کلمه does در این سوالات S سوم شخص از فعل جدا می شود.

اکنون که هرچه در مورد حال ساده لازم است می دانید بهتر است قلم و کاغذ بردارید و شروع کنید به ساختن سوال در مورد افراد خانواده یا دوستان خود تا بتوانید این گرامر را به درستی در مکالمه استفاده نمایید.

جمع بندی و نتیجه گیری

در زبان انگلیسی برای بیان حقایق و یا امور روزمره و روتین از زمان حال ساده استفاده می شود. مثلا جمله (من انگلیسی می خوانم.) به معنی خواندن زبان انگلیسی بصورت روزمره و تکراری می باشد و یا جمله (در فصل تابستان زمین گرم می شود.) به مفهوم بیان حقایق در خصوص فصلها است. شما در این مقاله به راحتی با گرامر حال ساده آشنا شدید و تنها با جمله سازی درمورد وقایع روزانه به راحتی بعد از چند وقت قادر خواهیدبود درمورد تمام وقایع روزانه به راحتی صحبت کنید. آموختن زمان حال ساده در انگلیسی برای زبان آموزان سطح مقدماتی اهمیت زیادی دارد. به طور معمول، برای تسلط بر زبان انگلیسی به چهار مهارت (Speaking, Listening, Reading, Writing) نیاز است. بنابراین در نظر داشته باشید که هنگام یادگیری مباحث آموزش زبان، همه این مهارت ها را در خود تقویت کنید. اصلی ترین عامل در یادگیری زبان انگلیسی تمرین و تکرار است. به علاوه، قبل از یادگیری هر مبحث، باید از قبل با مطالبی که به درک بهتر آن کمک می کند، آشنا شوید. برای مثال، به منظور بهتر یاد گرفتن زمان حال ساده، بهتر است از قبل، اطلاعاتی درباره ضمایر فاعلی و فعل هایی که استفاده روزمره دارند، داشته باشید. همچنین می توانید کارهای روزمره خود، اعضای خانوده یا دوستانتان را به انگلیسی تمرین کنید. با این کار، کاربرد زمان حال ساده در انگلیسی را بهتر یاد می گیرید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (557 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (145 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (45 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان