ساعدنیوز
ساعدنیوز

آموزش زمان حال ساده انگلیسی (simple present)

  دوشنبه، 16 اسفند 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
آموزش زمان حال ساده انگلیسی (simple present)
حال ساده ( PRESENT SIMPLE ) از پرکاربردترین و در عین حال ساده ترین مباحث گرامری زبان انگلیسی به شمار می آید و به همین دلیل است که Simple present tense یکی از مباحث گرامری است که در سطوح ابتدایی و پایه ای تر زبان انگلیسی تدریس می شود اما ممکن است به دلیل نبودن وقت کافی، نکات مهم زمان حال ساده به زبان آموزان به طور کامل آموزش داده نشود.

simple present چیست و انواع جملات simple present

simple present چیست ؟ قبل از هر چیز، باید کاربرد ها و معنی simple present را به خوبی بشناسید تا بتوانید در جای مناسب از حال ساده ( PRESENT SIMPLE ) استفاده کنید و یا اگر در جمله ای Simple present tense را مشاهده کردید یا شنیدید، بتوانید کاربرد و معنی simple present را به خوبی متوجه شوید و برای این کار، باید به صورت کامل، تمامی کاربردهای آن را بشناسید.

کار کردن با کامپیوتر

  • از حال ساده ( PRESENT SIMPLE ) برای بیان واقعیتی کلی که هم می تواند به صورت یک حقیقت علمی و مشخص باشد و هم به صورت یک عادت شخصی که به صورت روزانه، ماهیانه، هفتگی و غیره تکرار می شود و طی مدت طولانی ثابت مانده است، استفاده کنید؛ البته باید توجه داشته باشید که برای بیان عادات، بهتر است از قید تکرار در جملات استفاده کنید تا زمان این گونه جملات نیز مشخص شود:
معنی simple present Simple present tense
دولفین ها می توانند در خشکی زندگی کنند و نفس بکشند. .Dolphins can live and breathe in land
من هر روز صبح چای می نوشم. .I drink tea every morning
او ساعت 8 صبح با اتوبوس به مدرسه می رود. .She goes to school by bus at 8 a.m
بسکتبال بازان حرفه ای حداقل ماهیانه 1 ملیون دلار درآمد دارند. Professional basketball players make at least one million dollars a month
  • از حال ساده ( PRESENT SIMPLE ) همچنین برای بیان شرایطی دائمی و همیشگی و یا شرایطی که، تا آن جا که ما می دانیم، قرار نیست در آینده تغییر کند، استفاده می کنیم و با استفاده از معنی simple present می توانیم این معنی و مفهوم را به مخاطبین خود برسانیم و اگر هم کسی از جملاتی مانند مثال زیر، استفاده کرد، چنین مفهومی را متوجه می شویم:
معنی simple present Simple present tense
من در ایران زندگی می کنم. .I live in Iran
او یک ماشین دارد. .She has a car
آن ها در این شرکت کار می کنند. .They work for this company
  • برای توضیح در مورد حالت چیزی و یا برای بیان وضعیتی در حالت های مختلف از حال ساده ( PRESENT SIMPLE ) استفاده می کنیم که در اصل داری 4 بخش اصلی است؛ اولین بخش برای بیان تفکرات شخصی کسی است که معمولاً با کلماتی از قبیل know, believe و غیره بیان می شود، در دومین بخش، از حال ساده برای بیان مالکیت با همان possession استفاده می شود و معمولاً با کلماتی مانند own, contain و غیره بیان می شود، سومین بخش از این دسته، برای بیان احساسات به کار می رود که از کلماتی مانند hate, love و غیره استفاده می کنند و در آخر، از حال ساده برای صحبت در رابطه با یکی از حواس شخص مانند smell, taste و غیره استفاده می کنند؛ برای روشن شدن این مبحث، به جدول زیر توجه کنید:
معنی simple present Simple present tense دسته بندی
من آدرس را بلد هستم. .I know the address Thoughts
او به خداوند اعتقاد دارد. .She believes in Allah
من مالک آپارتمان هستم. .I own two apartments Possession
این جعبه 20 بتری آب را در خود جا می دهد. .This box contains 20 water bottles
من بوی گاز را حس می کنم. .I smell gas Senses
او نوری را می بیند. .She sees a light
ما از غذا های تند متنفریم. .We hate spicy food Emotions
او عاشق رقصیدن است. .He loves dancing
  • از Simple present tense برای بیان برنامه های از پیش مشخص شده روی جدول برنامه ریزی مانند برنامه کلاسی، جلسات و یا برنامه های حمل و نقل استفاده می شود و شما عزیزان هم باید از حال ساده ( PRESENT SIMPLE ) برای بیان این گونه جملات استفده کنید؛ به مثال های زیر توجه کنید:
معنی simple present Simple present tense
کلاسم ساعت 10 صبح شروع می شود. .My class starts as 10 a.m
اتوبوس نیم ساعت دیگر حرکت می کند. .The bus leaves in half an hour

:کاربرد بعدی حال ساده ( PRESENT SIMPLE )برای بیان یک داستان یا روایت یک داستان است؛ یعنی اگر زمانی خواستید داستانی را تعریف کنید و روایتی را انجام دهید، باید از حال ساده استفاده کنید، مثلا:

Sarah is a student. She has many classes. She wakes up at 8 a.m. she goes to the university with her car. Her professor comes to the class at 8:30

سارا یک دانش آموز است. او کلاس های زیادی دارد. او ساعت 8 صبح از خواب بیدار می شود. او با ماشینش به دانشگاه می رود. استادش ساعت 8:30 به کلاس می آید….

  • در حالت امری نیز از حال ساده ( PRESENT SIMPLE ) استفاده می کنیم و نمی توانید از هیچ گونه ساختار های گرامری اضافی استفاده کنید و باید حتماً برای رساندن حالت دستوری و امری، از فرمول simple present استفاده کنید، مثلاً:
Simple present tense معنی simple present
.Sit down بشین
.Open the door در را باز کن
.Finnish your dinner شامت را تمام کن
  • برای نوشتن سر تیتر اخباری مانند اخبار سیاسی، ورزشی، اقتصادی و غیره هم از حال ساده ( PRESENT SIMPLE ) استفاده می کنند و زمان این اخبار هیچ اهمیتی ندارد، ممکن است برای گذشته باشد و یا اتفاقی که ممکن است در آینده رخ دهد، در هر صورت، از زمان حال ساده برای نوشتن آن ها استفاده می شود:

.The two presidents meet in the white house

دو رئیس جمهور در کاخ سفید با هم دیدار می کنند.

S سوم شخص

وقتی فاعل جمله سوم شخص باشد)یعنی یک نفر دیگر به جز گوینده و شنونده جمله) و یا حتی ضمیر جمله به یک نفر دیگر (یک مرد، یک زن یا یک شیء) اشاره کند فعل اصلی در جمله s سوم شخص می گیرد. S سوم شخص در حالت مثبت به فعل جمله می چسبد.

فاعل سوم شخص می تواند یک اسم باشد مانند Micky

می تواند یک عنوان باشد مانند my sister

می تواند یک ضمیر باشد مانند she, he و it

شکل منفی و سوالی گرامر Simple Present

برای سوالی یا منفی کردن جملات حال ساده، از فعل کمکی do یا don’t استفاده می کنیم. در جملات سوم شخص مفرد، از does و doesn’t استفاده می کنیم.

We don’t live around here.

Do you live nearby? Yes, we do. / No, we don’t.

He doesn’t work on Mondays.

Does he go to university? Yes, he does. / No, he doesn’t.

منفی کردن جملات با حال ساده

برای منفی کردن جمله هایی که با حال ساده هستند به دو کلمه کمکی do و does احتیاج داریم که در حالت منفی به don’t و doesn’t تبدیل می شوند.

Do + not = don’t

Does + not = doesn’t

جدول زیر را به خاطر بسپارید:

Don’t

I

You

We

They

Doesn’t

She

He

It

این دو کلمه منفی بعد از فاعل و قبل از فعل قرار می گیرند.

فاعل + don’t/ doesn’t + فعل + ….

برای درک بهتر مثال های زیر را مطالعه نمایید.

I like fish. ==> I don’t like fish.

We stay here. ==> We don’t stay here.

Tim & his sister speak French. ==> Tim & his sister don’t speak French.

نکته مهم

حتما به خاطر دارید که وقتی فعل جملات سوم شخص باشد فعل جمله s سوک شخص می گیرد اما در حالت منفی با اضافه کردن کلمه doesn’t فعل جمله s خود را از دست می دهد. در واقع کلمه doesn’t در جمله منفی مانند یک قیچی عمل می کند و s را جدا می کند.

مثال های زیر را مطالعه نمایید:

Vivian runs fast. ==> Vivian doesn’t run fast.

Kevin plays soccer. ==> Kevin doesn’t play soccer.

She goes to school. ==> She doesn’t go to school.

ساخت سوال بله/ خیر با حال ساده

برای تبدیل جمله مثبت به جمله سوالی در حالت بلی/ خیر کافی است تا از do و does استفاده کنیم. اگر فاعل جمله سوم شخص باشد از does استفاده می کنیم و در غیر این صورت از do استفاده می نماییم. مثال های زیر را مطالعه کنید.

I check my email.

Do you check your email?

Nancy works in a café.

Does Nancy work in a café?

پس فرمول ساخت بلی/ خیر با فعل به این شکل است.

Do/ Does + فاعل + فعل اصلی + مفعول + …

بخاطر داشته باشید که در حالت سوالی هم درست مانند حالت منفی does مانند قیچی عمل کرده و s سوم شخص را از قعل جدا می نماید. در پاسخ نیز برای فرم کوتاه از فرمول زیر استفاده می کنیم.

+ yes, فاعل + do. – No, فاعل + don’t.

+ yes,فاعل + does. – No, فاعل + doesn’t

ساخت سوال wh- با حال ساده

برای این کار از فرمول سوال بلی/ خیر استفاده می کنیم و فقط کلمه پرسشی مورد نظر را به ابتدای جمله اضافه می کنیم و ( مطلب کلمات پرسشی را در سایت مطالعه بفرمایید.) از ساختار زیر پیروی می کنیم.

Wh- + do/ does + sub + verb + object …?

مثال های زیر را با دقت مطالعه کنید.

Ali plays in the park.

Where does Ali play?

I eat a burger.

What do you eat?

به خاطر داشته باشید که بازهم به واسطه وجود کلمه does در این سوالات S سوم شخص از فعل جدا می شود.

اکنون که هرچه در مورد حال ساده لازم است می دانید بهتر است قلم و کاغذ بردارید و شروع کنید به ساختن سوال در مورد افراد خانواده یا دوستان خود تا بتوانید این گرامر را به درستی در مکالمه استفاده نمایید.

جمع بندی و نتیجه گیری

در زبان انگلیسی برای بیان حقایق و یا امور روزمره و روتین از زمان حال ساده استفاده می شود. مثلا جمله (من انگلیسی می خوانم.) به معنی خواندن زبان انگلیسی بصورت روزمره و تکراری می باشد و یا جمله (در فصل تابستان زمین گرم می شود.) به مفهوم بیان حقایق در خصوص فصلها است. شما در این مقاله به راحتی با گرامر حال ساده آشنا شدید و تنها با جمله سازی درمورد وقایع روزانه به راحتی بعد از چند وقت قادر خواهیدبود درمورد تمام وقایع روزانه به راحتی صحبت کنید. آموختن زمان حال ساده در انگلیسی برای زبان آموزان سطح مقدماتی اهمیت زیادی دارد. به طور معمول، برای تسلط بر زبان انگلیسی به چهار مهارت (Speaking, Listening, Reading, Writing) نیاز است. بنابراین در نظر داشته باشید که هنگام یادگیری مباحث آموزش زبان، همه این مهارت ها را در خود تقویت کنید. اصلی ترین عامل در یادگیری زبان انگلیسی تمرین و تکرار است. به علاوه، قبل از یادگیری هر مبحث، باید از قبل با مطالبی که به درک بهتر آن کمک می کند، آشنا شوید. برای مثال، به منظور بهتر یاد گرفتن زمان حال ساده، بهتر است از قبل، اطلاعاتی درباره ضمایر فاعلی و فعل هایی که استفاده روزمره دارند، داشته باشید. همچنین می توانید کارهای روزمره خود، اعضای خانوده یا دوستانتان را به انگلیسی تمرین کنید. با این کار، کاربرد زمان حال ساده در انگلیسی را بهتر یاد می گیرید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (292 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (231 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (100 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (96 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (79 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (78 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (62 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (60 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (56 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (53 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (51 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (43 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (41 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (36 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به کیک تولد خاص سوگل طهماسبی بازیگر سریال کیمیا با نردبان/ مبارکا باشه+ عکس ساقدوشی رحمان و رحیم در عروسیِ هومن حاجی عبداللهی، رحمت سریال پایتخت+عکس/چقد هم به خودشون رسیدن ... خلاقیت بی‌نظیر و جالب یک رستوران کره‌ای برای سرد کردن به موقع غذای داغ/ این راهکار پربازدید شد+عکس عکس خاطره انگیز و زیبای رضا داوودنژاد با همسر و مجریان معروف/ از المیرا شریفی مقدم تا ژیلا صادقی! گرگم به هوا بازی کردن جدی مهران غفوریان و حامد آهنگی/ بالاخره موفق شد حرص آقای بازیگر رو دربیاره+ویدیو بازیگران مجرد سریال گیلدخت از گلنار تا زهرمار خان !! +عکس حضور پرشور چهره های سیاسی در مراسم ختم پدر محمود احمدی نژاد/ از حداد عادل و اژه ای تا خاتمی و رهبر معظم انقلاب +عکس راه های جلوگیری از لیز خوردن ماشین فال انبیاء روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 سکانس خنده دار لیسانسه ها: وقتی رفیقت یه لیس بیشتر بستنی نمیخواد +ویدئو ماشین عجیب و ضد گلوله محمدرضا گلزار سوپر استار ایرانی/ آیسان خانومم سوار این ماشین میشه یعنی!! +عکس (عکس) رونمایی از پدر و مادر واقعی زهرمارخان سریال "گیلدخت"، امین میری/ چه ژستی هم گرفتن، معلومه حسابی عاشق هم بودن! تغییر چهره باورنکردنی امیر جعفری و علی شادمان در گذر زمان/ انگار آدم متفاوتی شدن +عکس ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه هاش / کسی جرئت نداشته در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید تصویر جدید یکتا ناصر با غمی عمیق در چهر ه اش / تاثیر اتفاقات اخیر بر روحیه خانم بازیگر عکس جدید شهرام لاسمی بازیگر شخصیت قلقلی / بعد از 38 سال اصلا تکون نخورده شوخی رهبر انقلاب با حامد حدادی بسکتبالیست تیم ملی ایران/ نیازی به پریدن نیست....+فیلم شاهزاده قجری طپانچه را روی دست منشی‌اش آزمایش کرد (ویدئو) درخواست علیرضا حقیقی از علی دایی و کریم باقری برای ساخت مجسمه طلا! گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس دلتنگی سوزناک نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا برای مادرش وسط برنامه + ویدئو (ویدئو) درگیری مهرانه مهین ترابی و منوچهر هادی سر صحنه فیلمبرداری حلقه ازدواج دوم حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل +ویدئو / زیبایی خاص یک انگشتر عقیق فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری نگاهی به امضای منحصر به فرد و زیبای داریوش فرضیایی، عموپورنگ پرانرژی بچه های ایرانی+عکس خلاقیت خنده دار هموطن ایرانی در ساخت توالت فرنگی با صندلی شکسته حماسه آفرید+عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😂 ترفندهایی برای افزایش ماندگاری رژ لب رونمایی از معدل حیرت انگیز سردار آزمون ستاره تیم ملی در اول ابتدایی/ با این نمره شاگرد اول کلاس بود+عکس فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 اسکرین شات از صفحه کامپیوتر و لپ تاپ با 4 روش تمیز کردن سینی فر تنها در 3 حرکت بیش از 10 اشتباه خانم‌ها هنگام کار با جاروبرقی غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران از بین بردن زردی استکان چای بدون مواد شیمیایی فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به مراسم عروسی برادر فرزاد حسنی با رونمایی از استایل دامادگونه آقای مجری+عکس/ مبارک باشه جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند
تیتر امروز   
ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه هاش / کسی جرئت نداشته در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید شاهزاده قجری طپانچه را روی دست منشی‌اش آزمایش کرد مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال انبیاء روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403+فیلم 25 داوطلب متخلف کنکور بازداشت و در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفتند گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی سولماز آقمقانی،لیلای سریال سه در چهار و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان جنجال به پا کرد!
منتخب روز   
(ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده