سندرم دیوژن یا گدا منشی چیست و چه علائمی دارد؟

  دوشنبه، 03 بهمن 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
سندرم دیوژن یا گدا منشی چیست و چه علائمی دارد؟
سندروم دیوژن به یک نوع اختلال روانی و شخصیتی گفته می شود که هنگامی فرد به آن مبتلا می شود؛ دچار یکسری از غفلتی ها از خود از جمله شلختگی، رعایت نکردن نظافت و بهداشت شخصی، جامعه گریزی، جمع آوری وسایل و ابزار بی مصرف و … می‌شود. در ادامه علائم این سندروم و روش های درمان آن را بررسی می کنیم.

یکی از انواع اختلال های رفتاری شخصیتی که بیشترین تاثیر را بر روی افراد مسن دارد، سندرم دیوژن است. این سندروم یک نوع اختلال رفتاری است که در خانم و آقای مسن رخ می دهد و هیچ گونه تفاوت بین خانم و آقا در ابتلا شدن به این اختلال رفتاری وجود ندارد.برترین و مهم ترین ویژگی که در افراد مبتلا به سندرم دیوژن می توان مشاهده کرد که خارج شدن از زندگی و جامعه موجود در آن است. چنین افرادی زندگی تنها و جدا شده از بقیه را برای مراقبت از خود انتخاب می کنند و هیچ گونه اطلاعاتی از اشتباه بودن انتخاب خود ندارند. در بسیاری از موارد دیده می شود که افراد مبتلا به سندروم دیوژن به بیمارهایی همانند پنومونی و… مبتلا می شوند.

سندروم دیوژن چیست؟

برخلاف تصور درصد بسیاری از افراد سندروم ژن یک نوع بیماری نیست و حالتی است که در نتیجه اختلالات روانی ایجاد می شود. به بیان کاملا ساده و قابل فهم افرادی که دچار این سندروم می شوند؛ از خود به اندازه کافی و مورد نیاز مراقبت نکرده و میزان مراقبت نکردن در افراد مبتلا به این سندروم متفاوت است. مرور زمان فعالیت هایی از جمله استحمام، بهداشت شخصی و حتی فعالیت هایی همانند اصلاح سر و صورت توسط این افراد انجام نشده و در نتیجه این عملکردی بوی بده دهان، بوی بد بدن و … سبب ایجاد آزار و اذیت تمامی اطرافیان می شود.به علاوه این که استحمام نکردن و عدم رعایت نکات بهداشتی سبب ایجاد بیماری های جسمی نیز خواهد شد. در بسیاری از مواقع دیده می شود که افرادی که دچار اختلالات روانی شده اند به مرور زمان دچار این سندرم شده و توسط اطرافیان از زندگی و جامعه طرد می شوند.

سندروم دیوژن

علت نام گذاری این بیماری به سندروم دیوژن چیست؟

سندروم دیوژن نخستین بار در سال ۱۹۶۶ میلادی شناخته و توسط کلارک ان منکیکار به نام سندرم دیوژن برگزیده شد. نام این سندرم، از نام دیوژن سینوپی، فیلسوف یونان باستان، ساده زیستی که نقل شده در آتن و زندگی می کرد، برگرفته شده است؛ البته برخی می گویند که دیوژن هر روز در جست وجوی انسان حقیقی به بازار می رفته است و نام غلطی برای این بیماری انتخاب شده، برای اینکه دیوژن زندگی زاهدانه ای داشت که از آن شادمان بود و هیچ منبعی نیست که نشان دهد وی نسبت به بهداشت شخصی خویش بی اعتنا بوده است.

علائم سندروم دیوژن

سندرم دیوژن گاهی اوقات در افراد میانسال تشخیص داده می شود اما معمولا در افراد بالای ۶۰ سال رخ می دهد. علائم معمولا در طول زمان ظاهر می شوند.علائم اولیه اغلب شامل کنار رفتن از شرایط اجتماعی و اجتناب از دیگران است. مردم همچنین ممکن است قضاوت ضعیف، تغییر در شخصیت و رفتارهای نامناسب را شروع کنند.علائم هشدار دهنده در فرد ناشناخته ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بثورات پوستی ناشی از سلامت ضعیف، کک و یا شپش
  • ناخن انگشتان بیش از حد بلند است
  • بوی بد بدن
  • ظاهر شلخته
  • آسیب های ناشناخته
  • سوء تغذیه
  • کمبود آب بدن

به احتمال زیاد خانه فرد نیز علائم غفلت را نشان خواهد داد. بعضی از نمونه ها عبارتند از:

  • حیوانات جوندگان
  • مقدار زیادی زباله در داخل و اطراف خانه
  • یک بوی شدید و ناخوشایند

یک فرد مبتلا به سندرم دیوژن به طور معمول برخی یا همه این علائم را نشان می دهد:

  • خودخواهی شدید
  • محیط کثیف
  • تجمع بیش از حد وسایل
  • انکار در مورد وضعیت
  • هیچ خجالت یا شرم در مورد محیط اطراف و یا عدم پاکیزگی ندارند
  • امتناع از کمک خواستن

ریسک فاکتور های سندروم دیوژن

داشتن یک یا چند عامل خطر برای این بیماری به این معنی نیست که حتما اتفاق می افتد. اغلب یک حادثه خاص باعث می شود علائم شروع شود که می تواند چیزی شبیه به مرگ همسر یا یکی دیگر از بستگان نزدیک، بازنشستگی یا طلاق باشد. شرایط پزشکی نیز ممکن است علائم را آغاز کند. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سکته مغزی
  • از دست دادن تحرک به دلیل آرتریت
  • نارسایی احتقانی قلب
  • زوال عقل
  • مشکلات بینایی
  • افسردگی

سایر عوامل خطر عبارتند از:

  • از دست دادن همدم یا مراقب مورد اعتماد
  • سابقه بیماری روحی
  • سابقه سوء مصرف مواد
  • صفات شخصیتی مانند درونگرا بودن

سندرم دیوژن بیشتر در کدام گروه سنی بروز می کند؟

سندرم دیوژن بیشتر در افراد سالمند دیده می شود. در این سندرم افراد گوشه نشین می شوند و به وضعیت ظاهری و بهداشت خود اهمیتی نمی دهند. سندرم دیوژن یا سندرم شلختگی یک اختلال شخصیتی است که موجب خود غفلتی مفرط، شلختگی خانگی، جامعه گریزی، بی تفاوتی، انباشتن ناخواسته زباله و حیوانات به همراه عدم شرمندگی می شود. مبتلایان به این سندرم همچنین ممکن است علائم روان گسیختگی کاتاتونی را از خود بروز بدهند. سندروم دیوژن یک اختلال رفتاری است که بر روی افراد مسن تأثیر می گذارد و در زنان و مردان رخ می دهد.

سندروم دیوژن چگونه تشخیص داده می شود؟

اشخاص مبتلا به سندروم دیوژن به ندرت احتیاج به کمک دارند. اختلال های روانی این اشخاص اغلب به وسیله خانواده یا نزدیکان فرد دیده می شود و امکان دارد تشخیص ابتدایی آن به وسیله شکایت یکی از اطرافیان حاصل شود.پزشک برای تشخیص این سندرم به جست وجوی عللی در تاریخچه رفتاری و اجتماعی شخص می پردازد. البته صرف علائم شخصیتی کافی نیست و معمولاً اشخاص دیگری از رفتارهای شخص مبتلا شکایت می کنند. در تشخیص این اختلال، آزمایش های فیزیکی و تصویربرداری هایی از مغز توسط MRI یا PET مؤثر است.

درمان سندرم دیوژن

هیچ تشخیص رسمی یا برنامة درمانی برای سندرم دیوژن وجود ندارد.برخی از مطالعات گردآوری تاریخچة کامل پزشکی و روا نشناسی و انجام معاینة فیزیکی، غربالگری خون، و تست های عملکرد دستگاه های بدن را برای ایجاد پایه ای برای سلامت فرد پیشنهاد می کنند.برخی پزشکان همچنین تست های تصویربرداری پزشکی را برای از تشخیص خارج کردن دیگر اختلالاتی که می توانند سبب علایم مشابه شوند انجام می دهند. دیگر دکترها ارزیابی های شخصیتی را که ممکن است نوری بر ریشه های مسبب سندرم بیفکنند انجام می دهند.
در حال حاضر، هیچ دارو یا گزینة درمانی شناخته یا توصیه شدة خاصی برای مدیریت سندرم گداصفتی وجود ندارد. داروهای طراحی یا تجویز شده برای دیگر اختلالات پزشکی ممکن است علایمی نظیر پارانویا یا مانیا را در فرد دچار سندرم دیوژن کاهش دهد.عوامل روان شناختی نیز ممکن است مورد لحاظ قرار گیرد، چرا که آنها اغلب به توسعه یا ادامة سندرم منجر می شوند. درمان های روان پزشکی تهاجمی یا مشاوره نیز در برخی مواقع ضروری است.این درمان ها در کنار دیگر سیستم های حمایتی طراحی شده برای درمان علل زیربنایی سندرم بهترین کارکرد را دارند. برای مثال، سرویس های نظافت و مراقبت فردی می توانند از شدت علایم سندرم کم کنند.
از آنجا که افراد مبتلاء به سندرم دیوژن معمولاً از تنظیمات پزشکی واهمه دارند، درمان اغلب توسط کارکنان بخش مراقبت های اجتماعی یا مراقبان خانگی انجام می شود. محدودیت های اخلاقی و قانونی می توانند درمان را بغرنج کنند زیرا بیماران ممکن است بر رد و دفع مداخلات پزشکی اصرار داشته باشند.از آنجا که دیدگاه ها در مورد بهداشت فردی و ایمنی در بین مردم و فرهنگ های مختلف متفاوت است، ارزیابی و درمان بسیاری از علایم سندرم دیوژن می تواند دشوار باشد.به موارد سندرم دیوژن باید با حساسیت زیاد مواجه شد. اگر بیمار در نتیجة مداخله احساس مورد هجوم قرار گرفتن، داوری یا عدم امنیت کند احتمال بیشتری دارد که کمک های بیشتر را رد کرده و به رفتارهای پیشین خود برگردد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان