سندرم توهم کاپگراس چیست و چه علائمی دارد؟

  سه شنبه، 04 بهمن 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
سندرم توهم کاپگراس چیست و چه علائمی دارد؟
سندرم کاپگراس یا توهم کاپگراس (Capgras Delusion) یک اختلال روان‌شناختی تقریبا نادر محسوب می‌شود که فرد در این وضعیت، این توهم را پیدا می‌کند که یکی از اعضای خانواده، دوست یا نزدیکانش توسط افرادی دزیده شده و یک مقلد کاملا مشابه از لحاظ ظاهری و فیزیکی جای آنها در کنارش حضور دارند. در ادامه بیشتر با این سندرم آشنا می شویم.

سندرم کپگراس یک وضعیت روانی است. این وضعیت به عنوان «توهم کاپگراس» نیز شناخته می شود. افرادی که این سندرم را تجربه می کنند، این باور غیرمنطقی دارند که افراد اطراف آنها فریبکار هستند و یا در صدد فریب آنها هستند. برای مثال فرد مبتلا به این سندروم همسر خود را متهم می کند که یک شیاد است و او را فریب داده است . این توهم می تواند هم برای فردی که دچار توهم است و هم برای فردی که متهم به فریبکاری و شیادی شده است، ناراحت کننده باشد.در منابع خارجی آمده است که در برخی موارد، شخصی که این توهم را تجربه می کند، این احتمال وجود دارد که باور کند یک حیوان، شی، یک خانه و یا یک شیاد است. توهم کاپگراس می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، اما در زنان شایع تر است. در موارد نادر، می تواند کودکان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

توهم کاپگراس چیست؟

این توهم نوعی اختلال روانی است که در آن فرد تصور می کند یک شیاد است و یا یکی از اعضای خانواده اش توسط فردی شیاد جایگزین شده است این بیماری قابل درمان است و باید شیوه های دارو درمانی و روان درمانی بر روی این افراد پیاده شود.این توهم بیشتر در دست ای از بیماران دیده می شود که دارای زمینه های اسکیزوفرنی می باشد همچنین نمونه هایی از این بیماران در میان افرادی که جراحی مغز و اعصاب کرده اند یا دچار دمانس می باشند دیده می شود

در این بیماری جای یکی از اعضای اصلی خانواده عوض می شود و یک بدل مشابه آن وجود دارد این سندرم بیشتر در میان زن ها دیده می شود و جزو دسته هذیانی ها دسته بندی می شود تحقیقات نشان می دهد که این سندرم می تواند به دلیل نوروفیزیولیک و اختلال در لوب های آهیانه ای باشد همچنین عده ای این سندرم را در روان پویایی دسته بندی می کنند. از نشانه های رایج در این دسته از بیماران می توان به بدبینی نسبت به خود اشاره کرد آن ها تصور می کنند شخصیت حقیقی آن ها یک فرد شیاد است.

توهم کاپگراس

علل سندروم کاپگراس

علت اصلی سندروم کاپگراس به دلیل اختلال در عملکرد مغز است. مغز انسان به منظور تشخیص چهره از دو فرآیند مجزا استفاده می کند؛ در مسیر اول پیام های عصبی به مراکز بینایی در قشر مغز انتقال می یابد و نتیجه آن شناخت چهره افراد است. سپس مسیر دوم فعال می شود که پیام ها را از مرکز بینایی به مرکز دریافت و پردازش احساسات می رساند که یک قسمت کاملا متفاوت در مجاورت سیستم لیمبیک مغز است و فرد را در تشخیص چهره موردنظر به قطعیت می رساند. اتفاقی که در سندروم کاپگراس می افتد این است که مسیر دوم آسیب می بیند و فرد مبتلا به سندروم کاپگراس تنها قادر به شناسایی چهره افراد است، بدون آنکه نسبت به آن ها احساس آشنایی و نزدیکی کند.علت توهم کاپگراس ممکن است یک علت نوروفیزیولوژیک مربوط به اختلال عمل لوب آهیانه ای باشد. توهم کاپگراس بیشتر در بیماران مبتلابه زوال عقل یا باسابقه اختلال اسکیزوفرنی هم دیده می شود.

نشانه های سندروم کاپگراس

در مجموع بارزترین نشانه این است که شخص معتقد است یک یا چند نفر از افرادی را که می شناسد با افرادی شبیه خودشان جایگزین شده اند. به طور کلی بیمار هم افراد واقعی و هم شبیه را می بیند. ضمن آنکه این حالت می تواند به حیوانات و اشیاء هم سرایت کند.چند نظریه درباره چگونگی بروز این سندروم وجود دارد اما بیشترین نظریه ها درباره این بیماری از نظریات فروید اقتباس شده. فروید معتقد بود کودک بین سنین ۳ تا ۵ سالگی به طور طبیعی نسبت به والد جنس مخالف خود امیال عاشقانه ای احساس می کند.

وقتی کودک هویت خودش را با والد هم جنس خود تطبیق می دهد، آن امیال اولیه را به لایه های ناخودآگاه حافظه عقب می راند و در همان جا سرکوب می کند. او این مسئله را در پسران «عقده ادیپ» و در دختران «عقده الکترا» نامیده بود. اما برخی دیگر از متخصصان نظریه فروید را فاقد اعتبار لازم می دانند و معتقدند این نظریه نمی تواند پاسخ کافی برای تمام ابعاد این بیماری پیچیده ارائه کند زیرا در انواع دیگر سندروم کاپگراس، فرد بیمار مشابه همین توهمات هذیانی را نسبت به حیوانات خانگی و حتی تصویر منعکس شده خودش در آینه بروز می دهد.
اگرچه این سندروم بیشتر در افرادی با اختلالات روانی بروز می کند اما یک سوم از بیماران نشانه هایی از ترومای سر را دارند و بسیاری دیگر از مبتلایان نیز دچار صرع و آلزایمر هستند. با این حال بیشتر پزشکان و روانشناسان ترکیبی از علل جسمی و روانی را در ایجاد این بیماری در نظر می گیرند. ممکن است یک علت عضوی منجر به ایجاد چنین حس و درنتیجه چنین سندرومی شده باشد. شاید برای افرادی که دچار ضایعه مغزی می شوند در به روزرسانی خاطرات در مواجهه با افراد دشوار باشد و بنابراین فکر کنند که فرد دیگری را ملاقات می کنند زیرا جایی از مغز آن ارتباطی را که بایدبرقرارنمی کند.

چگونه می توان از فرد مبتلا به توهم کاپگراس مراقبت کرد ؟

مراقبت از فرد مبتلا به توهم کپگراس می تواند از نظر احساسی سخت باشد، به خصوص اگر شما فردی باشید که آنها به عنوان فرد متقلب و یا شیاد تصور می کنند. برای کمک به فرد مبتلا به توهم کاپگراس می توانید به راهکارهای زیر توجه داشته باشد:

  • در صورت امکان وارد قلمرو واقعیت آنها ( موضوعی که فقط از نظر آنان واقعیت دارد) شوید. اگر سعی کنید بفهمید که چقدر این مسئله برای آن ها وحشتناک است و آنان را آزار می دهد ، می تواند به شما در درک آنان کمک کند.
  • با آنها بحث نکنید و سعی نکنید آنها را اصلاح کنید.
  • هر کاری می توانید انجام دهید تا آنها احساس امنیت کنند. اگر مطمئن نیستید که چه کاری باید انجام دهید، می توانید از آنها بپرسید که چه چیزی نیاز دارند.
  • احساسات آنها را تصدیق کنید.
  • در صورت امکان، از شخصی که فرد مبتلا آن را «فریبکار» می داند، بخواهید اتاق را ترک کند. اگر آن فرد شما هستید و مراقبت هم وظیفه شماست، می توانید اجازه دهید شخص دیگری مسئولیت مراقبت را بر عهده بگیرد تا زمانی که قسمتی از درمان تمام شود و او دیگر به شما اعتماد داشته باشد .
  • صدا خیلی در این مواقع کمک کننده است، اگر از قبل اطلاع دارید که فردی مستعد ابتلا به توهم کپگراس است، مطمئن باشید اولین راهی که می تواند ظاهر شما را در ذهن فرد ثبت کند صدای شما است. در صورت امکان قبل از اینکه فرد بیمار را ببینید با صدای بلند به او سلام کنید.

نحوه تشخیص توهم کاپگراس

تشخیص سندرم کاپگراس کار چندان آسانی نیست؛ چراکه می توان این عارضه را با سایر نشانه های بیماری های روحی و روانی اشتباه گرفت. برای مثال از کجا معلوم عارضه ای که بیمار شکایت می کند در واقع یکی از علائم و نشانه های بیماری اسکیزوفرنی نباشد؟ اصولا توهم ها می توانند نشات گرفته از عوارض جانبی داروهای شیمیایی هم به حساب آیند. در حال حاضر تنها راه تشخیص توهم کاپگراس، هوش و درایت روان شناس در بررسی علائم و نشانه ی بیماری است. البته اگر با تصویربرداری های سی تی اسکن و MRI هیچ عارضه ی فیزیکی در مغز رویت نشد، باید این فرض را هم مد نظر قرار داد که شاید بیمار بنا به هر دلیلی در حال نقش بازی کردن است و از این که خود را بیمار جلوه دهد، سودی عایدش می شود.

درمان سندرم توهم کاپگراس

سندرم کاپگراس قابل درمان است داروهای مهارکننده کولین استراز موجب تقویت سیستم های پیام رسانی می شوند و حافظه فرد را تقویت می کنند بیماری که دارای زوال عقلی می باشند با داروهای ضد روان پریشی می توانند مانع آن شوند. به طور کلی نمی توان نسخه دائمی در درمان این بیماری تجویز کرد در واقع تنها راه درمان این دسته از بیماری ها درمان کردن علت اصلی بروز بیماری است در حقیقت افرادی که دارای زمینه اسکیزوفرنی می باشند با درمان اسکیزوفرنی می توانید به درمان این سندرم نیز کمک کنید همچنین اگر این سندرم در طی بیماری آلزایمر رخ دهد گزینه های درمان برای آن داروهای درمان آلزایمر می باشد.
موثرترین شیوه های درمانی در این زمینه فراهم کردن محیطی است که حس خوشایندی در فرد ایجاد می کند شما باید احساس امنیت در این افراد ایجاد کنید که حس دغل بازی نداشته باشند در حقیقت اعتبار درمانی یکی دیگر از شیوه ها می باشد از سویی می توانید این احساس را در فرد ایجاد کنید که دچار توهم نیست و از این طریق امنیت در او ایجاد می کنید. روش جهت یابی واقعیت نیز از دیگر روش های موثر در این زمینه است که باید رویدادهای مهم زندگی فرد را یادآوری کنند این رویدادها شامل تغییرات زمانی و مکانی می باشند. دارو درمانی نیز از دیگر شیوه های موثر و مفید در مقابله با سندرم کاپگراس است شیوه های دارو درمانی شامل موارد زیر می باشد:

  1. داروهای مهار کننده مانند کولین استراز که موجب تقویت کردن سیستم های عصبی و حافظه می شود.
  2. داروهای درمان آلزایمر و زوال عقلی
  3. جراحی های آسیب مغزی
  4. داروهای روان پریشی و درمان افراد اسکیزوفرنی

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان