سوالات مهم در مرحله خواستگاری و آشنایی قبل از ازدواج

  شنبه، 16 فروردین 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
سوالات مهم در مرحله خواستگاری و آشنایی قبل از ازدواج
یکی از بحث‌ها و سوالات خواستگاری که می‌توانید مطرح کنید سوال در مورد بچه دار شدن و زمان مناسب آن است البته این سوالات را بعد ازجلسه اول مطرح کنید؛ بهتر است شما باید از او بپرسید که دوست دارد چه زمانی بعد از ازدواج بچه دار شود؟ اگر اصلا نتوانید بچه دار شوید چه تصممی می‌گیرد؟ آیا حاضر است چند سال برای فرزند دار شدن صبر کند؟

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از زوج باز، موفقیت در امر حساس ازدواج برای دختر خانم ها و آقایان جوان از اهمیت بالایی برخوردار است و برای کسانی که قبلا شناختی از همدیگر ندارند و می خواهند به روش سنتی ازدواج کنند؛ قرار گذاشتن برای جلسه خواستگاری و مطرح کردن سوالات خواستگاری در این جلسه به عنوان آغاز راه شناخته می شود.

اما بسیاری از افراد با آنکه شاید قبلا هم به اولویت های خود در زندگی مشترک فکر کرده اند ولی در جلسه خواستگاری به دلایلی مانند ترس و استرس سوالات خود را فراموش می کنند و یا اینکه اصلا نمی دانند برای شناخت طرف مقابلشان چه سوالاتی را از او بپرسند و چگونه بتوانند در طول این جلسه شناختی نسبی و کلی از طرف مقابل پیدا کنند.

باید گفت که اگرچه سوالات هر فردی باید در راستای اولویت های خودش و ترتیب اهمیت آنها باشد و هر شخصی باید آنچه را که در زندگی برایش اهمیت دارد و می خواهد در همسر آینده خود آنها را بشناسد؛ به عنوان سوال مطرح کند. یعنی برای این مسئله (سوالات خواستگاری) تفاوت های فردی نیز اهمیت زیادی دارد اما اگر به طور عام به این مسئله نگاه کنیم همه افراد در فرهنگ جامعه ما یک سری مسائل مشترکی دارند که باید حتما قبل از ازدواج برایشان شفاف شود و اینکه بدانند همسر آینده آنها چه ویژگی ها، علایق و عقایدی دارد. در این مقاله نیز ما سعی می کنیم به شما کمک کنیم تا این جنبه ها و سوالات را از قبل آماده کنید و در نهایت به کمک این سوالات افق روشن تری برای آینده خود رقم بزنید.

۱- روحیات و جنبه های اخلاقی

این دسته از سوالات خواستگاری در مورد جنبه های اخلاقی و روحیه فرد به شما کمک می کند تا بدانید که طرف مقابلتان تا چه اندازه انعطاف پذیر است یعنی اینکه شما می توانید با طرح کردن سوالاتی نوع نگاه او را نسبت به زندگی و نقاط مثبت و منفی او را بیشتر بشناسید. پس می توانید از سوالاتی که به عنوان مثال می آوریم کمک بگیرید. مثلا از او بپرسید در وضعیت بحرانی و مشکلات یا گرفتاری چگونه مشکلات خود را حل می کند؟ چه چیزی باعث عصبانیت و خشم او می شود؟ در زندگی بابت چه مورادی دچار ترس و نگرانی می شودو بیشتر استرس او بخاطر چه مواردی است؟ و سایر سوالات دیگر که در مورد واقع گرایی، خوش بینی یا بدبین بودن در مورد مسائل رامی توانید مطرح کنید.

۲- علایق و سرگرمی ها

یکی از سوالات خواستگاری که به کمک آن می توانید تا حدی طرف مقابلتان را بشناسید همان سوال در مورد علاقه و کار هاییست که معمولا در اوقات فراغت و زمان های خالی خود را به آنها سرگرم می کند و به همین منظور شما می توانید از او بپرسید که در تعطیلات آخر هفته چه کارهایی را انجام می دهد؟ آیا به مسافرت، دیدار و تفریح در بیرون علاقه دارد؟ آیا به رشته خاص هنری یا ورزشی علاقمند است؟ و سایر مواردی که برای خودتان جای سوال است و به این زمینه مرتبط است را می توانید بپرسید.

۳- اعتقادات، باور ها و ارزش های دینی

یکی از سوالات خواستگاری که نقش زیادی در شناخت طرف مقابل دارد بحث اعتقادات دینی و مذهبی است که چون این مسئله تا حد زیادی به عنوان یک خط مشی برای افراد است و بسیاری از جنبه های دیگر زندگی را در برمی گیرد پس حتما لازم است در این زمینه سوال مطرح شود و به این منظور شما می توانید از او بپرسید که به کدام فرقه مذهبی علاقه دارد؟ و همچنین باور ها و ارزش ها و اشخاصی که در زمینه مذهبی بر زندگی او تاثیر می گذارند را به صورت سوال های باز مطرح کنید.

۴- اهداف در زندگی

بحث کردن در مورد اهداف مختلف از جمله هدف های تحصیلی، شغلی، مالی و غیره یکی از سوالات خواستگاری است که به شما کمک می کند تا درباره آینده شخصی که با او ازدواج می کنید بیشتر بدانید و اگر خواهان او بودید شما نیز تلاش کنید که در این مسیر و برای نزدیک تر شدن به آن اهداف قدم بردارید پس برای مثال شما می توانید از او بپرسید که آیا در نظر دارید که ادامه تحصیل بدهید؟ برنامه ای برای پیشرفت در کار و حرفه خود دارید؟ یا اینکه درباره پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و غیره در آینده خود چگونه فکر می کنید؟

۵- خواسته ها و انتظارات از همسر

سعی کنید با مطرح کردن سوالاتی نظیر اینکه یک همسر ایده آل از نظر او چه کسی است؟ انتظار دارد چه رفتار هایی را از همسرش ببیند؟ به نظر او چه مسئولیت هایی باید بر عهده شما باشد؟ چه رفتار هایی از جانب همسر او را ناراحت می کند؟ و سایر سوال ها در این زمینه خواسته های او را بیشتر بشناسید. البته نه به این معنی که خود را مطابق این خواسته ها تغییر دهید بلکه برای اینکه بدانید که چقدر به خواسته ها و انتظارات او نزدیک هستید و اصلا این خواسته ها برای شما قابل انجام هستند یا در حد توان شما نیستند.

۶- مسائل مالی و پول

اگرچه بحث و پرسش در مورد مسائل مالی یکی از سوالات خواستگاری است که باید در مورد آن کنجکاو باشید و موضوع بی اهمیتی نیست اما پیشنهاد می شود که در جلسه اول خیلی در مورد این موضوع سوالات مکرر نپرسید تا طرف مقابل از سوالات زیاد شما دچار سوء برداشت نشود اما لازم است که از او بپرسید پشتوانه مالی اش چه کسی است؟ آیا از نظر مالی فردی مستقل است؟ آیا به پس انداز و مدیریت اقتصادی اعتقاد دارد؟ و همچنین سعی کنید بیشتر بررسی کنید تا متوجه شوید که آیا در زمینه مالی فردی دست و دل باز است یا همواره خساست به خرج می دهد.

۷- نحوه ارتباطات با دوستان و خانواده

اگر یکی از سوالات خواستگاری شما در مورد نحوه ارتباط گرفتن طرف مقابل با دوستان، خانواده و اطرافیانش باشد به طور غیر مستقیم متوجه می شوید که شما در زندگی آن فرد و در آینده او چه جایگاهی خواهید داشت. مثلا از او بپرسید ارتباطش با خواهر و برادر ها و پدر و مادرش چگونه است؟ نسبت به حفظ روابط خانوادگی و تعهد به این روابط چه احساسی دارد؟ چه کسی بین دوستان، خانواده و فامیل با او رابطه نزدیکی دارد و به چه دلیل است؟ دوست دارد رابطه اش تا چه حدی با خانواده شما صمیمی باشد؟ در کل خانواده چقدر برایش اهمیت دارد و سوال های دیگری که به ذهن خودتان خطور می کند و برایتان مهم است را می توانید بپرسید.

۸- بچه دار شدن و زمان آن در زندگی

یکی از بحث ها و سوالات خواستگاری که می توانید مطرح کنید سوال در مورد بچه دار شدن و زمان مناسب آن است البته این سوالات را بعد ازجلسه اول مطرح کنید؛ بهتر است شما باید از او بپرسید که دوست دارد چه زمانی بعد از ازدواج بچه دار شود؟ اگر اصلا نتوانید بچه دار شوید چه تصممی می گیرد؟ آیا حاضر است چند سال برای فرزند دار شدن صبر کند؟ و یا اینکه می تواند سرپرستی فرزندی دیگر را قبول کند باید جواب این سوالات را به صورت شفاف دریافت کنید.

۹- موضوعات جنسی

مسائل جنسی به عنوان یکی از سوالات خواستگاری باید مطرح شود اما تاکید می شود که این سوالات نیز در همان جلسه اول مطرح نشود و آن را به جلسات دوم و بعد از آن موکول کنید اما در رابطه با این مسئله پیشنهاد می شود خیلی وارد جزئیات نشوید و سوالاتی کلی را مطرح کنید و سوالات خود را به نحوی بپرسید که احترام طرف مقابل حفظ شود و با رعایت احتیاط و به کار بردن الفاظ درست این کار را انجام دهید تا طرف مقابل با پرسیدن این سوالات درباره شما به ابهام نیفتد.

از قیبل سوال هایی ک در این زمینه می توانید مطرح کنید این است که در مورد نقش روابط زناشویی در زندگی مشترک و جایگاه آن بپرسید، در مورد فاکتور های جذابیت جسمی همسر از نگاه او سوال کنید یا در مورد بهداشت جنسی و اطلاع او در مورد روابط جنسی سوال کنید. البته باز هم تاکید می شود این سوالات در جلسه اول خواستگاری مطرح نشود و همچنین اگر با سوال نتوانستید به شناخت کافی برسید؛ می توانید در مراحل بعدی از روانشاس یا مشاورانی که در این زمینه فعالیت می کنند کمک بگیرید و با آنها در این زمینه مشاوره کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (507 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
همسر سعید جلیلی چرا غایب است و این کاندیدا را همراهی نمی کند؟ / شغل او چیست؟ + عکس
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
(تصاویر) سفر به عصر قاجار؛ اردکی که عاشق خواجۀ دربار شده بود!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس