دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / حوزه روانشناسی /

سوالات مهم در مرحله خواستگاری و آشنایی قبل از ازدواج 

شنبه، 16 فروردین 1399
یکی از بحث‌ها و سوالات خواستگاری که می‌توانید مطرح کنید سوال در مورد بچه دار شدن و زمان مناسب آن است البته این سوالات را بعد ازجلسه اول مطرح کنید؛ بهتر است شما باید از او بپرسید که دوست دارد چه زمانی بعد از ازدواج بچه دار شود؟ اگر اصلا نتوانید بچه دار شوید چه تصممی می‌گیرد؟ آیا حاضر است چند سال برای فرزند دار شدن صبر کند؟

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از زوج باز، موفقیت در امر حساس ازدواج برای دختر خانم ها و آقایان جوان از اهمیت بالایی برخوردار است و برای کسانی که قبلا شناختی از همدیگر ندارند و می خواهند به روش سنتی ازدواج کنند؛ قرار گذاشتن برای جلسه خواستگاری و مطرح کردن سوالات خواستگاری در این جلسه به عنوان آغاز راه شناخته می شود.

اما بسیاری از افراد با آنکه شاید قبلا هم به اولویت های خود در زندگی مشترک فکر کرده اند ولی در جلسه خواستگاری به دلایلی مانند ترس و استرس سوالات خود را فراموش می کنند و یا اینکه اصلا نمی دانند برای شناخت طرف مقابلشان چه سوالاتی را از او بپرسند و چگونه بتوانند در طول این جلسه شناختی نسبی و کلی از طرف مقابل پیدا کنند.

باید گفت که اگرچه سوالات هر فردی باید در راستای اولویت های خودش و ترتیب اهمیت آنها باشد و هر شخصی باید آنچه را که در زندگی برایش اهمیت دارد و می خواهد در همسر آینده خود آنها را بشناسد؛ به عنوان سوال مطرح کند. یعنی برای این مسئله (سوالات خواستگاری) تفاوت های فردی نیز اهمیت زیادی دارد اما اگر به طور عام به این مسئله نگاه کنیم همه افراد در فرهنگ جامعه ما یک سری مسائل مشترکی دارند که باید حتما قبل از ازدواج برایشان شفاف شود و اینکه بدانند همسر آینده آنها چه ویژگی ها، علایق و عقایدی دارد. در این مقاله نیز ما سعی می کنیم به شما کمک کنیم تا این جنبه ها و سوالات را از قبل آماده کنید و در نهایت به کمک این سوالات افق روشن تری برای آینده خود رقم بزنید.

۱- روحیات و جنبه های اخلاقی

این دسته از سوالات خواستگاری در مورد جنبه های اخلاقی و روحیه فرد به شما کمک می کند تا بدانید که طرف مقابلتان تا چه اندازه انعطاف پذیر است یعنی اینکه شما می توانید با طرح کردن سوالاتی نوع نگاه او را نسبت به زندگی و نقاط مثبت و منفی او را بیشتر بشناسید. پس می توانید از سوالاتی که به عنوان مثال می آوریم کمک بگیرید. مثلا از او بپرسید در وضعیت بحرانی و مشکلات یا گرفتاری چگونه مشکلات خود را حل می کند؟ چه چیزی باعث عصبانیت و خشم او می شود؟ در زندگی بابت چه مورادی دچار ترس و نگرانی می شودو بیشتر استرس او بخاطر چه مواردی است؟ و سایر سوالات دیگر که در مورد واقع گرایی، خوش بینی یا بدبین بودن در مورد مسائل رامی توانید مطرح کنید.

۲- علایق و سرگرمی ها

یکی از سوالات خواستگاری که به کمک آن می توانید تا حدی طرف مقابلتان را بشناسید همان سوال در مورد علاقه و کار هاییست که معمولا در اوقات فراغت و زمان های خالی خود را به آنها سرگرم می کند و به همین منظور شما می توانید از او بپرسید که در تعطیلات آخر هفته چه کارهایی را انجام می دهد؟ آیا به مسافرت، دیدار و تفریح در بیرون علاقه دارد؟ آیا به رشته خاص هنری یا ورزشی علاقمند است؟ و سایر مواردی که برای خودتان جای سوال است و به این زمینه مرتبط است را می توانید بپرسید.

۳- اعتقادات، باور ها و ارزش های دینی

یکی از سوالات خواستگاری که نقش زیادی در شناخت طرف مقابل دارد بحث اعتقادات دینی و مذهبی است که چون این مسئله تا حد زیادی به عنوان یک خط مشی برای افراد است و بسیاری از جنبه های دیگر زندگی را در برمی گیرد پس حتما لازم است در این زمینه سوال مطرح شود و به این منظور شما می توانید از او بپرسید که به کدام فرقه مذهبی علاقه دارد؟ و همچنین باور ها و ارزش ها و اشخاصی که در زمینه مذهبی بر زندگی او تاثیر می گذارند را به صورت سوال های باز مطرح کنید.

۴- اهداف در زندگی

بحث کردن در مورد اهداف مختلف از جمله هدف های تحصیلی، شغلی، مالی و غیره یکی از سوالات خواستگاری است که به شما کمک می کند تا درباره آینده شخصی که با او ازدواج می کنید بیشتر بدانید و اگر خواهان او بودید شما نیز تلاش کنید که در این مسیر و برای نزدیک تر شدن به آن اهداف قدم بردارید پس برای مثال شما می توانید از او بپرسید که آیا در نظر دارید که ادامه تحصیل بدهید؟ برنامه ای برای پیشرفت در کار و حرفه خود دارید؟ یا اینکه درباره پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و غیره در آینده خود چگونه فکر می کنید؟

۵- خواسته ها و انتظارات از همسر

سعی کنید با مطرح کردن سوالاتی نظیر اینکه یک همسر ایده آل از نظر او چه کسی است؟ انتظار دارد چه رفتار هایی را از همسرش ببیند؟ به نظر او چه مسئولیت هایی باید بر عهده شما باشد؟ چه رفتار هایی از جانب همسر او را ناراحت می کند؟ و سایر سوال ها در این زمینه خواسته های او را بیشتر بشناسید. البته نه به این معنی که خود را مطابق این خواسته ها تغییر دهید بلکه برای اینکه بدانید که چقدر به خواسته ها و انتظارات او نزدیک هستید و اصلا این خواسته ها برای شما قابل انجام هستند یا در حد توان شما نیستند.

۶- مسائل مالی و پول

اگرچه بحث و پرسش در مورد مسائل مالی یکی از سوالات خواستگاری است که باید در مورد آن کنجکاو باشید و موضوع بی اهمیتی نیست اما پیشنهاد می شود که در جلسه اول خیلی در مورد این موضوع سوالات مکرر نپرسید تا طرف مقابل از سوالات زیاد شما دچار سوء برداشت نشود اما لازم است که از او بپرسید پشتوانه مالی اش چه کسی است؟ آیا از نظر مالی فردی مستقل است؟ آیا به پس انداز و مدیریت اقتصادی اعتقاد دارد؟ و همچنین سعی کنید بیشتر بررسی کنید تا متوجه شوید که آیا در زمینه مالی فردی دست و دل باز است یا همواره خساست به خرج می دهد.

۷- نحوه ارتباطات با دوستان و خانواده

اگر یکی از سوالات خواستگاری شما در مورد نحوه ارتباط گرفتن طرف مقابل با دوستان، خانواده و اطرافیانش باشد به طور غیر مستقیم متوجه می شوید که شما در زندگی آن فرد و در آینده او چه جایگاهی خواهید داشت. مثلا از او بپرسید ارتباطش با خواهر و برادر ها و پدر و مادرش چگونه است؟ نسبت به حفظ روابط خانوادگی و تعهد به این روابط چه احساسی دارد؟ چه کسی بین دوستان، خانواده و فامیل با او رابطه نزدیکی دارد و به چه دلیل است؟ دوست دارد رابطه اش تا چه حدی با خانواده شما صمیمی باشد؟ در کل خانواده چقدر برایش اهمیت دارد و سوال های دیگری که به ذهن خودتان خطور می کند و برایتان مهم است را می توانید بپرسید.

۸- بچه دار شدن و زمان آن در زندگی

یکی از بحث ها و سوالات خواستگاری که می توانید مطرح کنید سوال در مورد بچه دار شدن و زمان مناسب آن است البته این سوالات را بعد ازجلسه اول مطرح کنید؛ بهتر است شما باید از او بپرسید که دوست دارد چه زمانی بعد از ازدواج بچه دار شود؟ اگر اصلا نتوانید بچه دار شوید چه تصممی می گیرد؟ آیا حاضر است چند سال برای فرزند دار شدن صبر کند؟ و یا اینکه می تواند سرپرستی فرزندی دیگر را قبول کند باید جواب این سوالات را به صورت شفاف دریافت کنید.

۹- موضوعات جنسی

مسائل جنسی به عنوان یکی از سوالات خواستگاری باید مطرح شود اما تاکید می شود که این سوالات نیز در همان جلسه اول مطرح نشود و آن را به جلسات دوم و بعد از آن موکول کنید اما در رابطه با این مسئله پیشنهاد می شود خیلی وارد جزئیات نشوید و سوالاتی کلی را مطرح کنید و سوالات خود را به نحوی بپرسید که احترام طرف مقابل حفظ شود و با رعایت احتیاط و به کار بردن الفاظ درست این کار را انجام دهید تا طرف مقابل با پرسیدن این سوالات درباره شما به ابهام نیفتد.

از قیبل سوال هایی ک در این زمینه می توانید مطرح کنید این است که در مورد نقش روابط زناشویی در زندگی مشترک و جایگاه آن بپرسید، در مورد فاکتور های جذابیت جسمی همسر از نگاه او سوال کنید یا در مورد بهداشت جنسی و اطلاع او در مورد روابط جنسی سوال کنید. البته باز هم تاکید می شود این سوالات در جلسه اول خواستگاری مطرح نشود و همچنین اگر با سوال نتوانستید به شناخت کافی برسید؛ می توانید در مراحل بعدی از روانشاس یا مشاورانی که در این زمینه فعالیت می کنند کمک بگیرید و با آنها در این زمینه مشاوره کنید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟