سوالات متداول در مورد مشکلات رایج دهان و دندان

  یکشنبه، 19 مرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
سوالات متداول در مورد مشکلات رایج دهان و دندان
دندان یکی از اعضای بدن است که با دیگر اندام‌ها رابطه مستقیمی دارد و در تمام جنبه‌های سلامتی نیز تاثیر می‌گذارد. از طرفی دندان می‌تواند به مشکلات و بیماری‌های مختلفی دچار شود که بعضی از آن‌ها جزئی هستند وتوسط دندانپزشک به راحتی درمان می‌شوند؛ در حالی که بعضی دیگر در جویدن، تنفس و تکلم اختلالاتی را ایجاد می‌کنند.

دندان یکی از اعضای بدن است که با دیگر اندام ها رابطه مستقیمی دارد و در تمام جنبه های سلامتی نیز تاثیر می گذارد. از طرفی دندان می تواند به مشکلات و بیماری های مختلفی دچار شود که بعضی از آن ها جزئی هستند وتوسط دندانپزشک به راحتی درمان می شوند؛ در حالی که بعضی دیگر در جویدن، تنفس و تکلم اختلالاتی را ایجاد می کنند.
پوسیدگی های دندانی بطور مستقیم با شیوه زندگی، عادتهای غذایی، میزان مراقبتهای بهداشتی از دهان و دندان، وجود فلوراید در آب و خمیر دندان و ... بستگی دارد. توارث نیز نقش مهمی را در مستعد بودن دندان به پوسیدگی ایفا می کند. در یک دهان تمیز، بلافاصله پس از مسواک زدن یک لایه پوششی نازک میکروسکوپی که منشاء آن پروتئینهای موجود در بزاق می باشد، بر روی دندانها ایجاد می شود. بلافاصله پس از ایجاد این لایه، میکروارگانیسمها روی آن می چسبند و بر روی دندان ایجاد پلاک می نمایند. در این مرحله، pH دهان حدود 2/6 تا 7 است. اگر pH دهان به زیر 5/5 برسد، مینای دندان قسمتی از مواد معدنی خود را از دست می دهد و آمادگی برای شکسته شدن پیدا می کند.اگر pH خیلی پائین بیاید، حتی مغز دندان که درون لثه مستقر است، نیز دچار آسیب می شود. خوردن غذاهای شیرین به علت وجود قندهای هیدروکربنی در داخل ساختار خود می تواند تحت تاثیر آنزیمهای موجود در بزاق تولید اسید کرده و pH دهان را پایین بیاورد که اصطلاحا به این گونه مواد قندی، کربوهیدراتهای قابل تخمیر گفته می شود. علاوه بر تاثیر آنزیمها بر کربوهیدراتها، باکتریهای موجود در دهان نیز به مواد قندی علاقه داشته و نتیجتا فعالیت آنها نیز تولید اسید را دوچندان می کند، تولید اسید بیشتر یعنی فساد سریعتر دندان.

تمرینات ورزشی سنگین و پرفشار:

با مطالعه برروی ورزشکارانی که ورزش سنگین انجام می دهند نشان میدهد تمرینات سنگین تاثیرات منفی بر روی مینای دندان می گذارد. هرچه تمرینات پرفشارتری انجام شود، شانس پوسیدگی دندان بیشتر است. علت این امر به طور دقیق مشخص نیست اما به نظر میرسد تغییر در میزان بزاق و ضربات وارد شده به صورت و دهان از علت های آن باشد.

التهاب سینوس:

اگر دردی در دندان عقب فک بالا احساس میکنید یکی از علتهای آن میتواند عفونت سینوس باشد. این حالت به این علت رخ میدهد که ریشه های دندانهای شما مجاور دیواره های سینوس هستند.

وضعیت دندان ها در زمان بارداری:

معمولا بارداری باعث ایجاد تورم و خونریزی در لثه ها خواهد شد و امکان دارد عفونت، التهاب لثه و پوسیدگی دندان را برای زنان باردار به وجود آورد. بنابراین اگر قصد باردار شدن دارید برای پیشگیری از مشکلات رایج بیماری های دهان و دندان به ملاقات دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی کریستال رفته و دندانهای خود را چکاب کنید.

درد مفصل گیجگاهی – فکی :

مفصل گیجگاهی – فکی ، فک پایین را به جمجه متصل میکند. صدمات،آرتروز و عوامل دیگرممکن است موجب اشکال در کارکرد این مفصل شود. اگر شما در هنگام جویدن از درد رنج می برید یا هنگام بازکردن دهان خود درد دارید و بیش از مقدار مشخصی نمیتوانید باز کنید، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

آیا بعد از جرم گیری دندانهایتان درد دارد؟

اگر برای جرمگیری و پالیش نزد دندانپزشک مراجعه کرده اید و دندانهایتان حساس شده است، این امری طبیعی است چون چند روز اول بدلیل بازشدن منفذهای مینایی این اتفاق رخ میدهد. برای کاهش درد از خمیردندانهای ضد حساسیت استفاده کنید و اگر جرمگیری توسط دندانپزشک انجام شود بسته به نیاز دندان های شما در هر شش ماه تا یکسال هیچگونه آسیب و ضرری ندارد.

سوالات متداول مشکلات رایج دهان و دندان

1- چرا بعضی افراد با گاز زدن غذاهای سفت لثه هایشان خونریزی می کند؟

این افراد به بیماری پریودنتال مبتلا می باشند و می بایست به متخصص لثه جهت درمان خونریزی لثه ها مراجعه نمایند.

2- آیا بیماری لثه ممکن است همه نواحی فک را درگیر کند ؟

بیماری پریودنتال (لثه) باعث از بین رفتن بافتهای نگهدارنده دندان می شود. در صورت عدم درمان مقدار قابل توجهی از بافت لثه ها از بین می رود. و کل دندانهای یک فک یا دو فک را درگیر می کند.

3- برای جلوگیری از زردی دندان ها چیکار کنیم؟

باید به طور مرتب (روزانه سه بار) بعد از هر وعده غذایی مسواک زد و هر شب از دهانشویه استفاده کرد.

4- آیا پوسیدگی دندان در رنگ دندان تاثیر دارد؟

وقتی که دندان پوسیده می شود مینا از بین می رود ابتدا دندان به رنگ زرد در می آید و سپس این لکه های زرد رنگ بر اثر تماس با بعضی مواد غذایی خاکستری می شوند.

5- علت بوی بد دهان از چیست؟

بوی بددهان به چند علت اتفاق می افتد. ممکن است یکی یا چند دندان خراب باشد و دندان نیاز به عصب کشی داشته باشد. و هم چنین وجود مشکلات لثه ای نیز باعث بوی بددهان می شود که در این صورت باید به دندانپزشک مراجعه نمایید عفونت در مجاری تنفسی و یا در لوزها نیز باعث بوی بد دهان میشود که در این حالت متخصص گوش و لق و بینی مشکل را رفع می کند. به علاوه مشکلات دستگاه گوارش نیزمی تواند باعث بوی بددهان شودکه باید توسط متخصص داخلی درمان شوید و یا اگر دندانها نامرتب باشد به علت اینکه غذا دربین آنها جمع می شود و تمیز کردن آنها دشوار است ممکن است بوی بددهان ایجاد شود در صورتی که بوی بددهان به علت نامرتبی دندانها باشد شما بایدبه متخصص ارتودنسی مراجعه و دندانهایتان را ارتودنسی نمایید.

سرطان دهان

بدون شک این مشکل یکی از جدی ترین مشکلات دندانپزشکی است که می تواند رخ دهد، بنابراین حیاتی است که نشانه های سرطان دهان را به محض این که پدیدار می شوند را بشناسید. اکثر سرطان های دهان به صورت یک توده کوچک، کم رنگ و صورتی رنگ ظاهر می شوند و در داخل دهان رشد می کنند و تقریبا همیشه بدون درد است. اگر چنین غده ای در دهان خود دارید یا نگران تغييرتا در دهان خود هستید، هم اکنون به یک دندانپزشک مراجعه کنید. یک متخصص قادر خواهد بود به تدریج دهان، سر و گردن شما را برای بررسی علائم مشکل بررسی کند. برای افراد سیگاری این نوع چک کردن بسیار مهم است، زیرا سیگار کشیدن به طور چشمگیری خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش می دهد. این مشکل در افرادی که بیش از حد نوشیدنی های الکلی مصرف می کنند رایج می باشد.
واقعیت این است که سرطان دهان باعث مرگ می شود. سرطان دهان از لحاظ آماری یکی از پایین ترین میزان زنده ماندن فرد مبتلاشونده در میان سرطان ها را دارد.، به این دلیل که تعداد کمی از موارد در مراحل اولیه تشخیص داده می شوند. افراد بسیاری با معاینات و آزمایشات معمول، هنوز هم می تواند زنده بماند. مراقب سلامت دهان خود باشید و به طور منظم با دندانپزشک خود ملاقات کنید.در حالت ایده آل، شما باید سیگار کشیدن را متوقف کنید. این مساله به طرز چشمگیری باعث کاهش احتمال ابتلا به این بیماری خواهد شد. اگر سعی می کنید و نمی توانید عادت خود را از بین ببرید، از دندانپزشک خود بخواهید در معاینات منظم، از لحاظ ابتلا به سرطان، دهان شما رابررسی کند. برای سرطان، پیشگیری نه تنها ارزان تر از درمان است بلکه مساله اختلاف بین مرگ و زندگی است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (331 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (243 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (187 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (58 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (50 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (20 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (12 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (11 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) نگاهی به آیفون و در ورودی شیک و اعیانی خانه لوکس و دلباز علی دایی/ سلیقه زیبای مونا بانو در چیدمان خونه حرف نداره+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) بهنوش بختیاری : علی دایی ستونه نباشه تهران کجه، برج میلاد خلال دندونشه...+عکس (8 نظر) رونمایی از مادر جوان و محجبه زهرا گونش، ستاره محبوب والیبال ترکیه/ چقدرم کم سن و سال+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز