دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / پوست و مو /

سوالات متداول درباره سوختگی ها 

شنبه، 06 اردیبهشت 1399
اکثر افراد هنگام مواجهه با سوختگی برخی اقداماتی انجام میدهند که نه تنها سوختگی را درمان نمیکند بلکه آن را بدتر هم میکند.

ضدعفونی کننده زخم

یون پوویدون، استیک اسید، هیدروژن پراکساید، و محلول Dakin، برای فیبروبلاست های انسانی سمی هستند و مانع سنتز کلاژن و تشکیل بافت، می شوند. با ضد عفونی کردن زخم، باکتری و عفونت از روی زخم برداشته خواهد شد. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه این مواد بایستی شسته شوند.

بتادین
باعث تسریع نابودی میکروب ها می شود.به صورت محلول، کرم و پماد در دسترس می باشد.محلول بتادین حاوی موادی است که برای روند بهبودی زخم مضر هستند و بهتر است که استفاده نشود.اما کرم و پماد این محصول، سمیت کمتری برای زخم دارند.

Iodosorb
تنها ژلی است که مانع رشد میکروب ها می شود و به جذب ترشح نیز کمک می کند.استفاده طولانی مدت از این محصول می تواند اثرات منفی در روند بهبودی زخم داشته باشد.استفاده از فرم کرمی این محصول، فاقد عوارض است و توصیه می شود.

زینک اکساید
زینک اکساید در تسریع روند بهبودی زخم و تولید پوست مجدد بسیار موثر است و اثرات ضد میکروبی دارد.

پانافیل (Panafil)
مس موجود در این محصول با کاهش لخته شدن خون باعث تسریع روند بهبودی و تحریک و تولید پوست مجدد می شود.اکسیژن و مواد غذایی بیشتری به زخم رسیده و از تشکیل فیبرین و عفونت پیشگیری خواهد شد.

اوره- پاپائین
اوره با تسریع روند پروتئولیز باعث می شود پروتئین های بیشتری در محل زخم رها شوند و فعالیت آنزیمی پاپائین آغاز گردد.ممکن است در طول درمان و به دلیل واکنش التهابی مقداری درد احساس شود.

Santyl
به تسریع روند بهبودی زخم و برداشته شدن بافت مرده (دبریدمان) از روی زخم کمک می کند.بافت های مرده توسط کلاژن به زخم چسبیده و اگر رشته های فیبری از هم جدا نشوند، امکان حذف بافت نکروزه نیز وجود ندارد.کلاژناز با فعالیت آنزیمی خود کلاژن را به ماده ژلاتینی تبدیل می کند.

سوالات متداول درباره سوختگی ها

آیا در سوختگی با آب جوش، باید زخم را با آب سرد شستشو داد؟

در سوختگی با آب جوش یا بخار آب، شستشوی محل سوختگی با آب فراوان و سپس کمپرس سرد توصیه می شود.

برای درمان عفونت ناشی از سوختگی چه کاری باید انجام داد؟

در سوختگی های کوچک مراقبت های اولیه توسط پزشکان معالج مدیریت شوند، اما در سوختگی های وسیع نیاز به مصرف آنتی بیوتیک و همچنین استفاده همزمان از پانسمان نقره یا عسل و همچنین هیدروژل ورقه ای می باشد .البته در سوختگی های سطحی نیز مصرف آنتی بیوتیک بصورت پیشگیرانه توصیه می شود.

پانسمان صحیح زخم سوختگی چگونه است؟

شرایط نامطلوب زخم های سوختگی باعث از بین رفتن تعادل الکترو لیت ها و مایعات ، رشد بی رویه و خطر ابتلا به عفونت زخم می شود. موفقیت در درمان به اندازه زخم و عمق سوختگی و نیز انتخاب روش مناسب برای درمان ، بستگی دارد . در سوختگی های درجه 1 و 2 از پانسمان هیدروژل ورقه ای که سرعت ترمیم بالایی دارد می توان به کار برد . در سوختگی های عمیق بعد از دبریدمان جراحی نیاز به پانسمان هایی از نوع مرطوب همراه با آنتی بیوتیک موضعی است .

آیا شستشوی زخم سوختگی کار درستی است ؟

اگر شستشوی زخم به طور صحیح انجام شود باعث تسریع روند درمان می شود .

آیا در زمان سوختگی های سطحی، استفاده از آنتی بیوتیک ضرورت دارد ؟

بهترین روش برای درمان سوختگی های درجه 1 و 2 ، تمییز نگه داشتن محل سوختگی می باشد که می توان به وسیله شستشوی روزانه با سایلین و شامپو بچه محل سوختگی را تمیز نگه داشت . آنتی بیوتیک ها بخصوص آنتی بیوتیک های موجود در پمادهای سوختگی باعث به تعویق افتادن بهبود و درمان زخم می شوند.

برای جلوگیری از چروکیدگی پوست پس از سوختگی ، چه کار باید بکنیم؟

برای به حداقل رساندن عوارض سوختگی ، باید از لباس های مخصوص سوختگی و پماد (چسب) سیلیکون استفاده نمود؛ زیرا پوشیدن لباس سوختگی مانع از آوردن گوشت اضافی می شود.

آیا استفاده از آنتی بیوتیک قبل از جراحی نهایی زخم های سوختگی عمیق که نیاز به دیریدمان جراحی دارند، ضرورت دارد؟

در سوختگی های عمیق که نیاز به دیریدمان جراحی وجود دارد اگر جراحی قبل از عفونی شدن بافت ها انجام شود نیاز به مصرف آنتی بیوتیک نیست . زیرا به طور طبیعی آنتی بیوتیک به صورت پیشگیرانه منجر به افزایش تولید باکتریهای مقاوم می شود .

آیا می توان از عسل برای درمان زخم سوختگی استفاده کرد ؟

پانسمان عسل برای درمان زخم سوختگی بسیار موثر است . البته عسل خوراکی مد نظر نیست ، پانسمان عسل تمامی فاکتورهای لازم از نظر علمی را دارا می باشد . در درمان سوختگی می توان زیر نظر پزشک معالج از آن استفاده نمود .

برای درمان تاول سوختگی در کودکان چه کاری می توان انجام داد؟

در ابتدا باید با احتیاط محل زخم را تمیز نمود . سپس چنانچه بخش سلامت نمناک عنوان می کند بدون هیچ گونه وقفه ای از پانسمان هیدروژل ورقه ای استفاده کنید زیرا این پانسمان خاصیت خنک کنندگی و آرام بخشی دارد که می تواند در کنترل درد و سوزش نیز تاثیر بسزایی داشته باشد .

برای زخم های سوختگی ، می توان از پماد سوختگی استفاده کرد ؟

در سوختگی های سطحی می توان از پمادهای سوختگی مانند سیلور سولفازیدین استفاده کرد. امروزه به جای پمادهای سوختگی می توان از ژل عسل (مانیوکا)برای درمان سریع سوختگی ها با مشورت پزشک استفاده کنیم.

برای درمان تاول های سوختگی چه پانسمانی پیشنهاد می کنید؟

برای درمان تاول های ناشی از سوختگی می توان از پانسمان هیدروژل ورقه ای (هیدروتک ترانسپرنت) استفاده کرد . زیرا این پانسمان بدون نیاز به برداشتن پوست تاول به سرعت تاول را ترمیم می کند.

آیا برای درمان نیاز به تخت های بیمارستانی خاص می باشد ؟

خیر نیاز به تهیه تخت بیمارستانی نیست


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
گردش لاکچری شبنم قلی خانی بازیگر نقش مریم مقدس در یک کافه سر سبز در دبی/ خوش بگذره +عکس
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس
(فیلم) داماد کم شعور گریه عروس را درآورد! / وقتی مامان و بابات برات زن می‌گیرن و تو جنبه نداری!
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس