سافت فورک و هارد فورک چه فرقی با هم دارند؟

  یکشنبه، 09 آذر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
سافت فورک و هارد فورک چه فرقی با هم دارند؟
با اینکه هاردفورک‌ها جزء اجتناب‌ناپذیر ارزهای دیجیتال هستند، بعضی از آنها کلاه‌برداری‌های واقعی بوده‌اند. اما ما باید به حقوق جامعه برای توسعه‌ی چنین پروژه‌هایی احترام بگذاریم.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، همانطور که احتمالا می دانید، اطلاعات ثبت شده در بلاک چین قابل تغییر نیستند و وقتی یک بلاک چین فعالیت خود را آغاز می کند، تا زمانی که کاربران آن را بپذیرند، هیچ کس نمی تواند جلوی کار آن را بگیرد. در هر کدام از ارزهای دیجیتال یک سری قوانین که اصطلاحا به آن پروتکل می گوییم توسط برنامه نویسان تعیین شده است و یک بلاک چین براساس همان پروتکل و قوانین تا ابد به کار خود ادامه می دهد. مثلا برای بیت کوین چنین قوانینی تعریف شده: زمان هر بلاک ۱۰ دقیقه باشد – هر بلاک ۱ مگابایت ظرفیت داشته باشد و …

اما اگر کسی با قوانین بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری مخالف بود چه؟ اگر در شبکه یک ارز دیجیتال، یک اتفاق بد رخ دهد چه؟

راه حل ساده است. به روزرسانی یا ایجاد بلاک چین جدید که اصطلاحا به آن فورک می گویند. وقتی گروهی از برنامه نویسان از شرایط و قوانین یک ارز دیجیتال ناراضی باشند یا اینکه شبکه با مشکلاتی مواجه باشد که حل آن ضروری است، راه حلی به نام فورک پیش روی این افراد است.

واژه فورک یا انشعاب از پروژه های برنامه نویسی ریشه گرفته است. در حقیقت با کپی کد منبع یک پروژه و ایجاد تغییراتی در آن، برنامه ای جدید از دل برنامه قبلی بیرون می آید. از این رو فورک در ارزهای دیجیتال نیز با مفهومی یکسان و با برخی پیچیدگی های خود به کار می رود.

سافت فورک (Soft fork) چیست؟

سافت فورک یک بروزرسانی در نرم افزار بوده که با نسخه های قدیمی سازگار (backwards compatible) است.

این بدین معناست که شرکت کنندگانی که نرم افزار خود را آپدیت نکرده باشند نیز می توانند در اعتبارسنجی (Validation) و تایید (Verification) تراکنش ها شرکت کنند. پیاده سازی سافت فورک به نسبت آسان تر بوده چراکه تنها نیاز است اکثریت شرکت کنندگان نرم افزار خود را آپدیت کنند.

مثال برای سافت فورک

BIP66 : سافت فورکی برای اعتبارسنجی امضای شبکه ی بیت کوین.

P2Sh : سافت فورکی برای اضافه کردن قابلیت آدرس های چند امضایی بر روی شبکه ی بیت کوین.

هنگامی که سایز یک بلاک تغییر کند مثلا از ۱ مگابایت به ۸۰۰ کیلوبایت برسد، ماینر هایی که نرم افزار خودشان را آپدیت نکرده اند می توانند آن را در سافت فرک مشاهده کنند. ولی این ماینرها موقع ثبت بلاک جدید با مشکل مواجه می شوند چون بلاک آن ها توسط شبکه تایید نمی شود. پس سافت فورک یک مکانیزم ارتقا تدریجی نشان می دهد تا انگیزه ای باشد برای آپدیت نرم افزارشان.

هارد فورک چیست؟

آپدیت بودن نرم افزار ماینرها مربوط به هاردفورک است. برای اینکه تمام نودها بتوانند در تایید تراکنش ها و اعتبارسنجی آن ها مشارکت کنند باید نرم افزار خود را بروز نگه دارند. نودهای بروز نشده انشعاب جدید و دائمی در شبکه بلاکچین ایجاد می کنند و تا زمانی که کاربران قدیمی همچنان حضور داشته باشند این دو بلاکچین به صورت همزمان وجود خواهند داشت.

بیت کوین کش و اتریوم کلاسیک دو نمونه از هاردفورک هستند که با جدا شدن از شبکه قبلی خود ارز دیجیتال جدیدی بوجود آوردند. البته همیشه این اتفاق نمی افتد و برای ایجاد ارز دیجیتال جدید همه جامعه باید آن را تایید کنند.

هاردفورک برنامه ریزی شده

این هاردفورک در واقع نوعی از بروزرسانی است که قابلیت ها و ویژگی های جدیدی به شبکه بلاک چین مورد نظر می دهد و تمامی نودها به رهبری توسعه دهندگان اصلی باید نرم افزار خود را آپدیت کنند چون فورک زنجیره قبلی از بین می رود و در آن ارز جدیدی ایجاد نمی شود، زیرا تغییرات فقط در سطح کد نویسی پایه شبکه ایجاد می شود.

تاثیر فورک بر قیمت ارز دیجیتال

فورک های زیادی برای بیت کوین بوجود آمده اند چون هرکسی می تواند با تغییر سورس بیت کوین فورک جدید ایجاد کند، ولی فقط فورک هایی مانند بیت کوین کش و بیت کوین گلد که حامیان زیادی در شبکه دارند و می توانند آن را به ارز جدید تبدیل کنند.

بعنوان مثال شخص الف مقدار ۳۵۰۰۰ بیتکوین دارد. اگر فرض کنیم قیمت هر بیتکوین ۵۰۰۰ دلار باشد، ارزش دارایی های این شخص ۱۷۵ میلیون دلار می باشد. این شخص خبرها و رویداد های بازار ارزهای دیجیتال را بخاطر تاثیراتی که برروی موقعیت او در این بازار میگذارد با دقت بررسی می کند. شخص الف از قبل می داند که فورک چیست و در آینده ارز جدیدی مثل بیتکوین کش بوجود خواهد آمد. از آنجایی که این شخص کیف پولی دارد که از فورک بیتکوین کش پشتیبانی می کند، به ازای دارایی هایش یعنی۳۵۰۰۰ بیتکوین، ۳۵۰۰۰ هزار توکن بیتکوین کش نیز دریافت خواهد کرد. و این مسئله به اون انگیزه می دهد تا پیش از فورک، بیتکوین بیشتری بخرد چرا که با این فورک سهم بیشتری در این بازار خواهد داشت، علاوه بر اینکه هرچه تعداد بیتکوین های او بیشتر شود ، بیتکوین کش بیشتری نیز به او تعلق میگیرد.

اگر شخص الف، یک سرمایه گذار یا معامله گر آگاه و با تجربه باشد، تصمیم میگیرد تا موقعیتیش را در بازار بیتکوین بالا برده و قبل از وقوع فورک دارایی خود را به ۵۰۰۰۰ بیتکوین افزایش دهد. در نتیجه ی این کار، او ۵۰۰۰۰ بیتکوین کش بدست خواهد اورد.

قبل از فورک معمولا قیمت ارز افزایش پیدا می کند اما زمانی که یک فورک در شبکه ی یک ارز دیجیتال اتفاق می افتد، ارز آن نیز در زنجیره فورک پخش می شود. بعنوان مثال در ۲۳ ژولای ۲۰۱۷ ، قیمت بیتکوین از ۲۸۰۰ دلار بعلت فورک بیتکوین کش به ۲۷۰۰ دلار کاهش یافت.

چگونه خود را برای یک فورک آماده کنیم؟

فورک ها در خیلی از اوقات اتفاق می افتند و نیازی نیست برای تک تک آنها خودمان را آماده کنیم. یک فورک زمانی به موفقیت می رسد که بتواند نظر اکثریت کاربران را به خود جلب کند.

ارتفاع بلاک یعنی چه؟

برای هر بلاک یک شماره مشخص در نظر گرفته میشود. هرچقدر این بلاک از جایی که فورک در آن رخ میدهد دورتر باشد ، سخت تر میتوان فورک را پیش بینی نمود.
دلیل این امر این است که نرخ تشکیل بلاک های جدید به توان ماینر های شبکه بلاکچین وابسته است.
تا اندازه بلاک موردنظر معلوم شود ، بلاکچین جدید ایجاد خواهد شد. تراکنش های قبل فورک دیگر اعتبار نخواهد داشت.
پس اگر بعد از فورک ارزدیجیتال جدید بخرید ، واحدی از قبل فورک تعلق نمیگیرد.

چه فورکی قابل اطمینان است؟

فورکی قابل اطمینان است که کد منبعش را قبل از وقوع منتشر کند تا توسعه دهندگان کیف پول ها امکان توسعه را داشته باشند

توصیه مهم

تا زمانی که از امنیت و کارکرد فورک جدید مطمئن نشدید، تراکنش های خود را با ارز جدید انجام ندهید. برای به دست آوردن سکه های رایگان از فورک بیتکوین باید قبل از مشخص شدن ارتفاع بلاک ،از ارز دیجیتال اصلی مقداری داشته باشید. در فرایند فورک توسعه دهندگان از زنجیره قدیم ، معادل داراییشان را به آنها پس خواهد داد.
اگر از قبل فورک کوین هایی دارید و میخواهید کوین های جدیدی به آن اضافه کنید ، حتما باید ابتدا موجودی بیتکوین خود را به آدرس جدیدی منتقل کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (463 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (335 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (219 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (48 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (40 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (13 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (11 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
تیتر امروز   
قتل وحشتناک مادر به دلیل طعنه‌های غیراخلاقی اطرافیان
اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان ممتاز بین‌المللی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
باید‌ها و نبایدهای داوطلبانِ "نوبت دوم کنکور" قبل، حین و بعد از آزمون سراسری+ عکس
ویدیو/ استعداد فوق‌العادۀ یک هنرمند در تبدیل سنگ سخت به یک اثر خارق‌العادۀ مینیاتوری/ تو فقط بتراش ای سنگ‌تراش...
7 عضو بی‌مصرف بدن انسان/ آیا بدن ما واقعاً به همه‌ی این بخش‌ها نیاز دارد؟
ویدیو/ آب‌دزدک "سالپ" موجودِ شفاف دریایی که به تخم‌شربتی غواصان معروف است
ویدیو/ ترکیب بوم و خلاقیت یک هنرمند= نقاشی با اشک‌هایی جاری از رنگ
خودکشی متهم ردیف اول سرقت از صندوق امانات بانک ملی در زندان بزرگ تهران
ویدیو/ دیدار مقام معظم رهبری با مرحوم صابری/ کتاب زیبایی که گل آقا طنزپرداز نمونۀ کشور به رهبری هدیه دادند
(ویدئو) هلن کلر؛ داستان الهام‌بخش زنی نابینا که با لمس، محدودیت‌های نابینایی و ناشنوایی را شکست!
ویدیو/ خاطرات فرار از صف مدرسه با مخفی شدن در کلاس/ حالا این کلاس کمد داشت ناظم ندید، بقیه بگن کجا مخفی می‌شدین؟
ناراحتی علی کریمی از آنفالو در شب انتخابات!
(تصاویر) فوتبال بازی کردن دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران ، سوژه تیزبینان شد!
مرجانه گلچین مدل لباس تیم ملی فوتسال بانوان شد/ رونمایی از لباس بسیار شیک خانم های ورزشکار +عکس
(ویدئو) رازهای عشق عمیق مولانا؛ از همسر و فرزندانش تا دیدار شگفت‌انگیز با شمس تبریزی!
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند