دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

هنر و رسانه /

سریال‌های دودی؛ صدا، دوربین، سیگار، حرکت! 

یکشنبه، 07 مرداد 1403
کد خبر: 399767
ساعدنیوز: در صورتی که رسانه نقش‌اول فرهنگ‌سازی مبارزه با اعتیاد را دارد فقط در چهار قسمت یک سریال نمایش خانگی 42 پلان نمایش کشیدن سیگار بود.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز، فارس نوشت:

«فکرکنم کارگردان قبل از هر سکانس میگه صدا، دوربین، سیگار، حرکت» این یکی از واکنش‌ها به سیگارهای پرتکرار در سریال زخم کاری است. رئیس دبیرخانه ستاد کنترل دخانیات وزارت بهداشت بهزاد ولی‌زاده امروز 6 مرداد از نامه نگاری با دادستانی و شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تبلیغ دخانیات در شبکه نمایش خانگی و سینما خبر داد و گفت که اگر به تبلیغ محصولات دخانی در سینما و شبکه نمایش خانگی توجه نشود، می‌توان گفت «تمام اقدامات وزارت بهداشت درجهت کنترل مصرف دخانیات آب در هاون کوبیدن است.»

مرداد ماه 1390 بود که صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس مصوبه ستاد کشوری کنترل دخانیات، موظف به انجام اقدامات لازم برای نمایش ندادن مصرف دخانیات توسط هنرپیشگان در فیلم‌ها و سریالهای ایرانی و خارجی شدند.

آمارها نشان می‌دهد نوجوان‌هایی که در معرض نمایش مصرف دخانیات در فیلم‌ها بودند 12 برابر دیگر نوجوانان به اعتیاد روی می‌آورند. بازیگر کشورمان‌ داریوش‌ سلیمی می‌گوید که از 13 سالگی سیگار را شروع کردم و 40 سال درگیر اعتیاد بودم فقط برای اینکه «هنرمند محبوبم سیگار را با ولعِ خاصی می‌کشید.»

این درحالی است که در اغلب فیلم‌های نمایش‌خانگی و سینما سکانس‌های سیگار پر تکرار هستند.

تحقیقات جهانی بیانگر آن است که صنعت دخانیات برای افزایش مصرف محصولات دخانی، سالانه میلیاردها دلار هزینه می‌کند. نمایش استعمال دخانیات در تولیدات تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی، راهی برای ترویج مصرف دخانیات و در عین حال دور زدن ممنوعیت‌های تبلیغاتی دخانیات است که در بیشتر کشورها وجود دارد.

جامعه‌شناس امان‌الله قرایی‌مقدم معتقد است که رسانه یکی از خرده مواردی محسوب می‌شود که می‌تواند «تا حدی انسان را به سمت دخانیات و اعتیاد سوق دهد، اما عامل اصلی یک معضل نیست.»

اما رضا فریدی، روانشناس بالینی با اشاره به اینکه فیلم‌ها و سریال‌ها محبوبیت و جذابیت برای سیگار ایجاد می‌کنند می‌گوید که نوجوانان سعی می‌کنند حداقل در سیگار کشیدن شبیه شخصیت‌های محبوب‌شان باشند.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات معتقد است که در اولین گام پیشگیری از تبلیغات و نمایش سیگار در سینما و سریال‌ها با توجه به اینکه قانون خوبی در بحث ممنوعیت تبلیغات دخانیات داریم فقط کافی است نهادهای ناظر به درستی مسئولیت‌شان را انجام بدهد.


2 پسندیدم 4 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 07 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
ویدیو/ رهاسازی یک گربه از بالای "برج خلیفۀ" دبی/ آیا واکنش خاص گربه هنگام افتادن از ارتفاع او را نجات می‌دهد؟
ترجمه تخصصی کتاب
(عکس) ماشین نوشته زشت یک پژو در مورد رانندگی بانوان! / حتی شوخیش هم زشته!
جشن تولد 4 سالگی دختر سارا صوفیانی در باغ ویلای شخصی با حضور مهمان معروفشان سالار عقیلی+عکس
پربازدید شدن تصویر دفتر کار مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب مردم ایران در تهران/ چراغ های اضافی خاموش+عکس
هادی عامل مراسم خواستگاری المیرا شریفی نیا را به جنجال کشید/ 500 سکه در ازای شیر پدر و نان مادر😁 +فیلم
ویدئو/ راز شگفت‌انگیز مارمولک‌ها فاش شد/ چطور با نیروی ون‌در‌والز بدون چسب به دیوار می‌چسبند!