دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / پوست و مو /

تبخال تناسلی در زمان بارداری و غیربارداری چه علائم و نتایجی دارد؟ 

شنبه، 27 اردیبهشت 1399
تبخال تناسلی یک نوع بیماری عفونی بسیار رایج است که راه انتقالش رابطه جنسی‌ست. درست مثل زگیل تناسلی، این بیماری هم ریشه‌های ویروسی دارد اما علائم بالینی‌اش کلا با زگیل تناسلی متفاوت است. ویروس “هرپس سیمپلکس” دو تیپ دارد که هر دو آن‌ها می‌توانند در نواحی مختلف بدن (و نه فقط قسمت تناسلی) تبخال ایجاد کنند.

تبخال تناسلی در زنان

تبخال تناسلی یک نوع بیماری عفونی بسیار رایج است که راه انتقالش رابطه جنسی ست. درست مثل زگیل تناسلی، این بیماری هم ریشه های ویروسی دارد اما علائم بالینی اش کلا با زگیل تناسلی متفاوت است. ویروس “هرپس سیمپلکس” دو تیپ دارد که هر دو آن ها می توانند در نواحی مختلف بدن (و نه فقط قسمت تناسلی) تبخال ایجاد کنند. این نوع تبخال در زنان چه علائمی دارد. آیا در بارداری خطرناک محسوب می شود؟ در این مطلب بخوانیم.

علائم و نشانه های ابتلا به تبخال تناسلی کدامند؟

بعد از 2 روز تا 2 هفته بعد از تماس با فرد آلوده به تبخال تناسلی فرد احساس درد و سوزش و خارش و قرمزی شدید ناحیه تناسلی می کند و تدریجاً تاول های پوستی و گروهی به شکل زیر در ناحیه ایجاد می شوند که بسیار دردناک هستند و فرد ممکن است مبتلا به تب، درد عضلات و بیحالی شدید گردد.

در حدود دو سوم افراد مبتلا به هرپس تناسلی (تبخال تناسلی)علائمی را تجربه نکرده و یا علائمی خفیفی را تجربه می کنند که با دیگر عوارض پوستی اشتباه گرفته می شوند. در مواردی که علائم وجود ندارند، هرپس تناسلی باز هم قابل انتقال است. پزشکان ما، جهت کسب اطلاعات در ارتباط با وضعیت خود انجام هر دو آزمایش هرپس نوع 1 و 2 را به بیماران توصیه می کنند.

تبخال تناسلی در بارداری

پیش از هر چیز بهتر است بدانید تبخال یک بیماری ویروسی است و ویروس قابل انتقال است. ویروس هرپس هم می تواند از طریق خون مادر به جنین منتقل شود یا در زمان زایمان به بدن نوزاد برود و این خطرناک است. پزشکان می گویند در زنانی که قبل از بارداری یا اوائل بارداری دچار تبخال تناسلی می شوند، خطر چندانی جنین را تهدید نمی کند اما اگر علائم در انتهای بارداری و روزهای منتهی به زایمان دیده شوند، حتی ممکن است منجر به تجویز سزارین بشوند. وقتی زنان جایی در طول زندگی شان تبخال تناسلی بگیرند، سیستم ایمنی در برابر آن آماده است اما در انتهای بارداری و با ابتلای اول، سیستم ایمنی بدن مادر، آنتی بادی های محافظ در برابر ویروس هرپس را پیشاپیش تولید نکرده و این به معنی خطر مبتلا شدن نوزاد است، بنابراین اگر باردار هستید و علائم تبخال تناسلی را در بدنتان حس می کنید بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید

چه زمانی زنان دچار تبخال تناسلی می شوند؟

ویروس تبخال تناسلی از طریق تماس مستقیم پوستی یا ترشحات مخاطی افراد آلوده منتقل می شود، بنابراین زنان هم درست از زمانی که فعالیت جنسی خود را آغاز می کنند در خطر ابتلا به این عارضه هستند. اگر به تبخال تناسلی مشکوک هستید، به دنبال این علائم بگردید و بعد با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید:

  • احساس سوزش و خارش در نواحی تناسلی مثل واژن و مقعد و حتی ناحیه کوچکی از ران ها
  • تب، سردرد و استفراغ خفیف
  • تاول های آبدار کوچک و برزگ در اطراف واژن، مقعد، باسن و کشاله ران ها (این تاول ها ممکن است پس از چند روز بترکند و از بین بروند)
  • احساس کوفتگی
  • ترشحات آبکی واژن
  • سوزش ادراری

زمانی بیشترین احتمال انتقال ویروس وجود دارد؟

بیشترین خطر انتقال عفونت ویروس، زمانی است که نشانه های عفونت فعال است، اما این مسئله احتمال انتشار ویروس را در زمانی که تاول و زخم ها وجود ندارند، رد نمی کند.محققان، میزان انتقال بیماری در زوج های غیر همجنسی را که یکی از آنها برای اولین بار درگیر عفونت شده بود، بررسی کردند. پژوهش آنان نشان داد در بازه ی زمانی بیش از یک سال، در ۱۰ درصد موارد، شریک جنسی به ویروس آلوده می شود. در ۷۰ درصد موارد نیز عفونت در زمانی منتقل می شود که هیچ گونه علائمی وجود ندارد. همچنین، استفاده از کاندوم و داروهای مهارکننده ی ضدویروس، احتمال انتقال عفونت به شریک جنسی را کاهش می دهد.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل سابمیت مقاله
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
سابمیت مقاله چیست؟
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
تبدیل پایان نامه به مقاله !
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی