درمان کهیر چگونه است ؟

  جمعه، 26 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
درمان کهیر چگونه است ؟
کهیر ، که برخی آن را با نام های دیگری می شناسند،  گاهی اوقات به حدود ۲۰ درصد افراد در طول زندگی تاثیر می‌گذارد. که می‌تواند با بسیاری از مواد و یا در موقعیت‌های مختلف ایجاد شود و معمولا به صورت لکه‌های پوستی خارش‌دار خود را نشان می دهد که تبدیل به تاول‌های قرمز متورم می‌شود. خارش ممکن است خفیف یا شدید باشد.

کهیر ، که برخی آن را با نام های دیگری می شناسند، گاهی اوقات به حدود ۲۰ درصد افراد در طول زندگی تاثیر می گذارد. که می تواند با بسیاری از مواد و یا در موقعیت های مختلف ایجاد شود و معمولا به صورت لکه های پوستی خارش دار خود را نشان می دهد که تبدیل به تاول های قرمز متورم می شود. خارش ممکن است خفیف یا شدید باشد.

کهیر مزمن چه فرقی با کهیرهای حاد دارد؟

زمانی کهیر به عنوان کهیر مزمن شناخته می شوند که برجستگی ها و تاول ها بیش از شش هفته وجود داشته باشند و مرتبا در طول ماه یا سال تکرار شوند. کهیرهای حاد اما به محض حذف شدن عامل حساسیت زا (چه غذا باشد چه محیط و یا حتی آب و هوای خاص)، از بین می روند. برای بسیاری از کهیرهای مزمن نمی شود علت دقیق و مشخصی پیدا کرد اما مکانیسم عملکردشان دقیقا شبیه به کهیرهای حاد است: هیستامین در خون آزاد می شود، مویرگ های پوستی زیر سطح پوست سرشار از خون می‏شوند و پوست قرمز می شود. تاول، برجستگی و قرمزیِ خارش دار می توانند از علائم بالینی کهیرهای مزمن باشند.

آیا کهیر مزمن خطرناک است؟

کهیرهای مزمن شاید به خودی خود باعث مشکل پوستی چندان بدی نشوند اما اگر خارش داشته باشند، در فعالیت های روزانه اختلال ایجاد می‏کنند، راه رفتن و لباس پوشیدن را سخت می‏کنند و حتی باعث بی‏خوابی می شوند. اما نباید فراموش کنید که کهیر به هیچ عنوان واگیردار نیست. بنابراین از تماس با افرادی که دچار کهیر مزمن هستند پرهیز نکنید چون خطری پوستتان را تهدید نمی‏کند. بسیاری از افرادی که دچار کهیر مزمن می‏شوند، علائم این عارضه را روی صورت، لب‏ها و چشمشان تجربه می‏کنند و صورت ملتهبشان باعث می‏شود در ارتباط اجتماعی دچار مشکل بشوند در حالی که این عارضه نه خطرناک است و نه مسری. آنژیوادم ها هم نوعی التهاب پوستی هستند که خیلی اوقات با کهیر اشتباه گرفته می شوند. انژیوادم درست مثل کهیر بر اثر حساسیت به یک عامل بیرونی مثل غذا یا گرده گل به وجود می‏آید اما التهاب و ورم بسیار زیادی روی پوست ایجاد می کند که بسیار خطرناک است.

چه موقع باید برای کهیر به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که بچه مبتلا به کهیر دچار علائم تنفسی مثل خس خس سینه یا تنگی نفس شد، صورت یا زبان بچه متورم شد، اگر بچه بی هوش شد؛ بلافاصله با فوریت ها تماس بگیرید. همراه با کهیر این علائم نشانه شوک آنافیلاکسی می تواند باشد، واکنش آلرژیکی که فوق العاده خطرناک و کشنده است. سیستم تنفسی بچه کوچک است و تورم اندکی می تواند موجب انسداد و سخت شدن تنفس برای وی شود.

اگر به بچه خود آنتی هیستامین خوراکی دادید و هنوز احساس ناراحتی می کرد، یا اگر وی را خیلی خواب آلوده کرد، از پزشک یا پرستار بخواهید که گزینه دیگری را در نظر بگیرد. گاهی اوقات پزشک استروئیدها از قبیل پردنیزون برای درمان کهیری که به آنتی هیستامین جواب نمی دهد، تجویز می کند. اگر کهیر بیشتر از یک هفته طول کشید حتما به متخصص مراجعه کنید.

مدیریت و درمان کهیر چگونه است ؟

  • جلوگیری از محرک های شناخته شده

به یک پزشک متخصص آلرژی مراجعه کنید، تا علل کهیر را بیابد و احتمالا داروهای جلوگیری از کهیر یا کاهش شدت علائم تجویز خواهد کرد. آیا درمان تنها با نسخه پزشک امکان پذیر است یا برعکس به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله اینکه کهیر چگونه باعث ناراحتی می شود.محققان، بسیاری -اما نه همه – عواملی که می تواند باعث این عارضه شود را شناسایی کرده اند. که شامل مواد غذایی و مواد دیگر، مانند داروها هست. بعضی افراد فقط با موارد خاص لمس کردن کهیر می زنند. بعضی از بیماری ها نیز باعث کهیر می شود.

آنتی هیستامین ها درمان غالب برای کهیر هست. آنها با مسدود کردن اثر هیستامین عمل می کنند، هیستامین یک ماده شیمیایی در پوست هست که علائم آلرژی را ایجاد می کند، از جمله تاول. آنتی هیستامین کم آرام بخش یا غیر آرام بخش ترجیح داده می شوند. آنها موثر و طولانی مدت می باشد (ممکن است یک بار در روز مصرف شود) و اثرات جانبی کمی دارد. ممکن است پزشک ترکیبی از دو یا سه آنتی هیستامین برای درمان کهیر، همراه با کمپرس سرد یا پمادهای ضد خارش برای کاهش علائم تجویز کند.

کهیر حاد به درمان موقت با پردنیزون نیاز دارد، مشابه کورتون یا مدولاتور ایمنی بدن، که می تواند به شدت علائم را کاهش دهد.

اگر واکنش شامل تورم زبان یا لب نیز هست، و یا مشکلات تنفسی دارید، پزشک ممکن است یک اتوانژکتور اپی نفرین (آدرنالین) را برای شما تجویز کند تا همیشه کنار خود داشته باشید. اینها می تواند علائم اولیه آنافیلاکسی باشد ( یک واکنش آلرژیک به طور بالقوه کشنده که باعث اختلال در تنفس می شود و می تواند در بدن شوک ایجاد کند ). تنها درمان برای آنافیلاکسی اپی نفرین است. اگر کهیر زیاد شد و انژکتور ندارید – و یا اگر استفاده از تزریق خودکار باعث بهبود سریع علائم نمی شود – بلافاصله به اورژانس بروید. شما همچنین باید پس از استفاده از انژکتور خودکار به اورژانس بروید.اگر علت کهیر، را بتوان شناسایی کرد، بهترین درمان پیشگیری و یا از بین بردن آن هست که در زیر به آنها میپردازیم:

  • مواد غذایی: غذاهایی که به عنوان ایجاد کنندۀ علائم شناسایی شده اند را نخورید.
  • مالش یا خاراندن: اجتناب از صابون های تند. حمام های مکرر شاید خارش و خاراندن را کاهش دهد، ولی می تواند کهیر را بدتر کند.
  • فشار ثابت: اجتناب از لباس های تنگ. فشار کهیر، را می توان با پوشیدن لباس گشاد کم کرد.
  • دما: اگر زمانیکه در معرض سرما قرار می گیرید دچار کهیر می شوید، به تنهایی در آب سرد شنا نکنید وهمیشه اپی نفرین اتوانژکتور با خود داشته باشید. از قرار گرفتن در معرض هوای سرد اجتناب کنید و از یک روسری به دور بینی و دهان در هوای سرد استفاده کنید. اگر مجبور شدید در هوای سرد باشید، لباس های گرم بپوشید.
  • در معرض خورشید قرار گرفتن: لباس های محافظ بپوشید؛ ضد آفتاب استفاده کنید.
  • داروها: بلافاصله به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید اگر شما گمان می برید که داروی خاص باعث این عارضه می شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (194 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (67 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (43 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (29 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (28 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (17 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
طلایی های کشتی در المپیک پاریس پول یک لندکروز صفر کیلومتر را جایزه خواهند گرفت +سند
کرایه اولین خانه اجاره‌ای رهبر انقلاب بعد از ازدواج در 25 سالگی/ 2 اتاقی که متعلق به یکی از فامیل های نزدیک ایشان بود
چگونه در شب‌های گرم تابستان راحت‌تر بخوابیم؟/ 10 ترفند طلایی و کاربردی برای خواب آرام
تابستان کجایِ شمال بریم؟ / معرفی 12 نقطه که فقط شمال بازها می‌شناسند!
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
(ویدئو+ عکس)حادثه خطرناک برای رئیس جمهور در شب تاسوعا/هجوم مردم برای سلفی گرفت با مسعود پزشکیان دردسر ساز شد
(ویدیو) یادی بکنیم از تست بازیگری شاهکار امین حیایی در حضور سیروس الوند و خسرو شکیبایی/از اولش بهترین بوده، فقط ببین چجوری ادای خسرو شکیبایی رو هم رو‌در‌ روی خودش درمیاره
بیوگرافی و زندگی خصوصی الناز ملک، سیمای سریال زخم کاری و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بازیگر زن سریال پدر سالار: 3 همسر و 3 فرزندم را از دست داده‌ام+عکس
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار
(ویدیو) زیباترین نگاه‌های عاشقانه پارسا پیروزفر و هدی زین العابدین، بهنام و ماهی سریال "در انتهای شب"/ سکانس پایانی سریال "در انتهای شب"
عکس زیبایی از نسرین مقانلو و همسر فوتبالیستش، کمال خلیلیان، در کنار پسر کوچکشان در امریکا
(تصاویر)قاب خاص از ادای احترام 3 فرزند رهبر معظم انقلاب در مراسم ختم پدر حجت الاسلام و المسلمین سید علی اصغر حجازی
(عکس) وحشتناک‌ترین تجربه زنان چینی برای زیباتر بودن/ درد هولناکی که بخاطر پیدا کردن شوهر مجبور به تحملش بودند/ حتی فکر کردن بهش زجرآوره!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت