دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / نگهداری حیوانات خانگی /

تعداد تنفس طبیعی سگ ها 

چهارشنبه، 30 فروردین 1402
اصولا تعداد حرکات تنفس در سگ در بررسی علائم حیاتی سگ در طول انجام فعالیت های بدنی ، تمرین و دواندن حیوان تغییر خواهد کرد ، در هوای گرم تعداد حرکات تنفسی حیوان افزایش خواهد یافت. ما در این مطلب از ساعد نیوز درباره تنفس نرمال سگ و نحوه اندازه گیری آن بحث خواهیم کرد.

سگی که در حال درد کشیدن است و یا مشکلات قلبی و تنفسی دارد و یا هیجان زده است معمولا نرخ تنفس بالاتری دارد. این مهم است که وضعیت کلی و وضعیت حیوان را برای ارزیابی میزان تنفس تعیین کنید. نفس نفس زدن سگ ها یک راه طبیعی برای دفع گرمای بدنشان میباشد بنابراین اگر سگ خود را در حال نفس نفس زدن دیدید نگران نشوید.

تعداد تنفس طبیعی سگ ها چقدر است؟

تعداد تنفس به طور میانگین 13تا40بار در دقیقه است.که این میزان در سگ های جوان 18تا20،در سگ های بالغ 16تا18و در سگ های پیر 14تا16بار در دقیقه است.

  • فعالیت بدنی

  • دمای هوا

  • چاقی

  • هیجان

  • عصبانیت

  • شادی

  • و حالات روحی غیر عادی

باعث تاثییر گذاری در ریتم تنفسی حیوان می شود.تنفس بسیار سریع، کند ، صدادار و یا با سختی می تواند نشان دهنده بروز بیماری باشد.

چگونه سرعت تنفس حیوان خانگی خود را در حالت استراحت اندازه گیری کنیم؟

میزان تنفس در حالت استراحت باید در زمانی که سگ شما آرام استراحت کرده یا دراز کشیده است اندازه گیری شود. همچنین تعداد تنفس در خواب وجود دارد که وقتی سگ در خواب است اما نه در حالت رویا به دست می آید. به طور کلی، تعداد تنفس هنگام خواب کمتر از تعداد تنفس در حالت استراحت است. هنگام اندازه‌گیری تعداد تنفس هنگام خواب و تعداد تنفس در حالت استراحت، حیوان خانگی شما باید در محیطی راحت باشد، محیطی که خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد و پس از انجام هیچ گونه فعالیت بدنی یا ورزش نباشد.

تعداد تنفس هنگام خواب در بسیاری از مطالعات مشاهده شده است که روشی قابل اعتماد برای تشخیص اینکه آیا نارسایی قلبی سگ به خوبی توسط داروها کنترل می شود یا خیر. هنگامی که داروها به خوبی کار می کنند، تعداد تنفس سگ در خواب باید 10-25 تنفس در دقیقه باشد. اما اگر تعداد تنفس هنگام خواب بیش از 30 باشد، ممکن است نشان دهنده تجمع مایع در ریه ها باشد. در این صورت، باید فوراً به دامپزشک خود اطلاع دهید.

برای اندازه گیری تعداد تنفس حیوان خانگی خود، از یک تایمر یا ساعت برای شمارش تعداد دفعات دم و بازدم سگ خود استفاده کنید. چرخه دم و بازدم معادل یک نفس است. برخی از صاحبان حیوانات خانگی تعداد چرخه های تنفسی را برای 15 ثانیه می شمارند و در 4 ضرب می کنند، برخی آن را 30 ثانیه می شمارند و در 2 ضرب می کنند، در حالی که برخی دیگر برای دریافت تعداد تنفس سگ خود را برای یک دقیقه کامل می شمارند.

اگر متوجه شدید که تعداد تنفس حیوان خانگی شما در حالت استراحت بدون هیچ نشانه ای که نشان دهنده مشکل احتمالی است، مانند سرفه یا مشکل در تنفس افزایش یافته است، پس از 30 تا 60 دقیقه دوباره آن را بررسی کنید. اگر غیر طبیعی باقی بماند، باید در اسرع وقت با دامپزشک خود تماس بگیرید.

افزایش تعداد تنفس حیوان خانگی شما در حالت استراحت می تواند سرنخ مهمی باشد مبنی بر اینکه حیوان خانگی شما ممکن است دچار نارسایی قلبی یا بیماری دیگری شود که به توجه سریع دامپزشکی نیاز دارد.

هنگام نظارت بر میزان تنفس حیوان خانگی خود در حالت استراحت، به میانگین میزان تنفس در هفته اول به عنوان «ضربان تنفسی اولیه در حالت استراحت» گفته می شود.

هنگامی که میزان تنفس اولیه در حالت استراحت را بدست آورید، دامپزشک از شما می خواهد که حداقل هفته ای یک بار میزان تنفس در حالت استراحت حیوان خانگی خود را بررسی کرده و آن را با میزان تنفس در حالت استراحت پایه مقایسه کنید.

عواملی که می تواند تعداد حرکات تنفسی را در سگ افزایش دهد

  • گرم شدن محیط زندگی سگ ، ممکن است تعداد حرکات تنفسی را حتی به 8 برابر برساند.

  • افزایش رطوبت محیط ، تعداد حرکات تنفسی را تا 2 برابر افزایش خواهد داد.

  • همچنین با پیشرفت دوران آبستنی ، در سگ های ماده ، تعداد حرکات تنفسی در حیوان به تدریج رو به افزایش گذارده و افزایش تعداد آن را گاهی تا دو برابر خواهد کرد.

  • ضمنا ریتم تنفس در سگ ممکن است ، قابل تغییر باشد. زمانی که تنفس با نظم مشخص خود ، در فواصل زمانی معین جریان داشته باشد ، تنفس را در سگ با ریتم ( ریتمیک ) عنوان می کنند.

حال در صورتی که این ریتم طبیعی به هم بخورد و از نظر بیماری شناسی معنی دار گردد ، مرکز تنفس در مغز حساسیت خود را نسبت به دی اکسید کربن از دست داده و با تغییرات پاتولوژیک همراه می شود.

سخن پایانی

تعداد تنفس در حالت استراحت نشان دهنده تعداد دفعاتی است که سگ در مدت 1 دقیقه در حالت استراحت یا خواب نفس کامل می کشد (دم و بازدم). میزان تنفس در حالت استراحت (RRR) همچنین می تواند به شما بگوید که آیا تنفس سگ شما در محدوده طبیعی است یا خیر. این امر به ویژه برای سگ هایی که بیماری های قلبی یا ریوی خاصی دارند بسیار مهم است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل سابمیت مقاله
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله !
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)