تفاوت حراج پیوسته و حراج ناپیوسته در بورس چیست؟

  دوشنبه، 26 خرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
تفاوت حراج پیوسته و حراج ناپیوسته در بورس چیست؟
ساعد نیوز: در این مطلب دو اصطلاح حراج پیوسته و حراج ناپیوسته را مورد بررسی قرار می دهیم. لازم به ذکر است که تعریف اصطلاح های حراج پیوسته و حراج ناپیوسته برای بازار بورس و فرابورس مشابه یکدیگر می باشد و تنها تفاوتی که وجود دارد، مربوط به دامنه نوسان شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس می باشد.

آیا حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس یا فرابورس تفاوتی دارد؟

تصویر
فرق حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس به موضوع قیمت سهم و ارزندگی یک سهم و بورسی یا فرابورسی بودن سهم ربطی ندارد. فرق حراح پیوسته و ناپیوسته به پیوستگی است. هر چیزی که پیوستگی نداشته باشد، ناپیوسته است.
مثل دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته که نشان می دهد کسی که وارد این دوره شده، مستقیم وارد دوره نشده و ورود او به این دوره، با اتمام یک دوره ی دیگری همراه است. یعنی اول مقطع کارشناسی را تمام کرده و سپس وارد مقطع کارشناسی ارشد شده است. اما رشته معماری، معمولا رشته ای است که کارشناسی ارشد پیوسته دارد. یعنی از ابتدا، دوره مدت ۶ سال داشته و به دانش آموخته، مدرک کارشناسی ارشد پیوسته اعطا می شود.
حراج پیوسته در بازار بورس ، شیوه ای است که بر اساس آن، وقتی قیمت یک سهم با سفارش های وارد شده در سامانه معاملاتی tsetmc.com تطبیق داده شد، حراج پیوسته انجام می شود.
حراج ناپیوسته، شیوه ای است که پس از ورود سفارش ها در سامانه معاملاتی، معامله سهم بر اساس قیمت نظری گشایش یا TOP صورت می گیرد. قیمت نظری گشایش، قیمتی است که در مرحله گشایش، بر اساس سفارش های ثبت شده با ساز و کار حراج، توسط سامانه معاملاتی تی اس ایی محاسبه و معاملات مرحله گشایش با آن قیمت صورت می گیرد.
از طریق انجام حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان قیمت، سهم بایستی در بازه قیمتی که تابلو مشخص کرده معامله شود. قیمت مرجع در دوره حراج پیوسته، قیمت کشف شده از طریق حراج ناپیوسته است. اگر معامله ای در تابلو از طریق حراج ناپیوسته صورت نگیرد، آخرین قیمت پایانی نماد، آخرین قیمت پایانی نماد معاملاتی، قیمت مرجع در دوره حراج پیوسته خواهد بود.

اطلاعیه ناظر و حراج پیوسته و ناپیوسته

اینکه چطور متوجه شویم که سهمی در دوره حراج پیوسته است یا حراج ناپیوسته، باید به اطلاعیه ناظر در هر سهم که در تابلو معاملاتی هر سهم منتشر می شود، نگاه کنیم. معمولا پس از توقف هر نماد معاملاتی و لحظاتی پیش از گشایش نماد، اطلاعیه ناظر هر نماد منتشر می شود و جزییات حراج پیوسته یا ناپیوسته منتشر می شود.
این که سهمی حراج پیوسته بشود یا ناپیوسته بشود، معمولا تاثیر ژرف و شگرفی روی ارزندگی سهم و تحلیل بنیادی یا تکنیکالی سهم ندارد. سهم معمولا در طول سال، بارها در حراج پیوسته یا ناپیوسته قرار می گیرد. شما که سهامدار بلند مدتی هستید و بر اساس تحلیل گزارش های کدال و فاکتور سود آتی، سهمی را خریده و در پرتفو دارید، تا سهم به مقصد نرسیده و حد ضرر هم فعال نشده، نیازی به فروش یا ترس از حراج پیوسته یا ناپیوسته ندارید.

برای فهم نقش آفرینی بهتر فرق حراج پیوسته و ناپیوسته سهام در بورس ایران، بایستی تکنیک های تابلوخوانی را یاد بگیرید و سامانه تی اس ایی را در طول ساعت معاملاتی (۹ تا ۱۲:۳۰ روزهای شنبه تا چهارشنبه) رصد کنید. از طریق تکنیک تابلوخوانی، پی به روند سهم، بازی های بازیگردان و ترفندهای کد به کد و افزایش و کاهش قیمت سهم می بریم.

توجه کنید که بورس شامل ۲ بخش است: بازار اصلی و بازار فرابورس. شرکت های درجه دو با شفافیت کمتر در فرابورس هستند. شرکت های فرابورس، گاها ارزش فوق العاده تری از شرکت های درج شده در بازار اصلی دارند. دامنه نوسان در بازار فرابورس کمتر از بازار اصلی است و این روی قیمت حراج پیوسته و ناپیوسته تاثیرگذار است.

در چه مواقعی کشف قیمت با حراج ناپیوسته صورت می گیرد؟

معمولا به ۵ دلیل رایج، نمادهای معاملاتی شرکت های مختلف مشمول بازگشایی با حراج ناپیوسته می شوند. در ادامه به طور اختصار به این ۵ دلیل می پردازیم :

۱- برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و یا مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده :
در صورتی که هدف از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه تصویب صورت های مالی یا تقسیم سود باشد، بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان صورت می گیرد، اما در صورتی که برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه هدفی به غیر از تصویب صورت های مالی یا تقسیم سود نقدی داشته باشد (مانند انتخاب حسابرس و بازرس قانونی)، بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان صورت خواهد گرفت.
در صورتی که هدف از برگزاری مجمع عمومی به طور فوق العاده، تغییر میزان سرمایه شرکت (افزایش سرمایه) باشد، بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان صورت خواهد گرفت اما اگر دلیل برگزاری این نوع مجمع هر موضوعی به غیر از افزایش سرمایه باشد (مانند انتخاب اعضای هیئت مدیره)، بازگشایی با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان انجام خواهد شد.

۲- افشای اطلاعات با اهمیت :
اگر افشای اطلاعات با اهمیت شرکت های ثبت شده نزد سازمان در گروه الف قرار داشته باشد، بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان و اگر در گروه ب قرار داشته باشد، بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان انجام می شود.
۳- قانون نوسان ۵۰ درصد :
در صورتی که طبق این قانون، نماد معاملاتی شرکتی متوقف شود، نماد معاملاتی حداکثر ۲ روز کاری پس از توقف، با محدودیت دامنه نوسان با حراج ناپیوسته بازگشایی می شود.
۴- گره معاملاتی :
فرق حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس را در مبحث گره معاملاتی که در قوانین بازار بورس ایران تشریح شده، بهتر درک می کنیم. طبق ماده بیست و پنجم قانون بازار بورس ایران، اگر در یک نماد معاملاتی با وجود برخورداری از صف سفارش خرید میلیونی یا صف فروش میلیونی، حداقل معادل یک برابر حجم مبنا, به علت عدم تقارن قیمت های درخواست خرید یا فروش، حداقل به مدت ۵ جلسه معاملاتی (۵ روز کاری)، مورد معامله خرید یا فروش قرار نگیرد یا اصطلاحا صف خرید یا صف فروش داده نشده و پا برجا باشد، گره رخ داده است. یعنی اگر قیمت یک سهم در ۵ روز کاری متوالی بورس، در سقف یا کف قیمتی باشد، گره معاملاتی رخ داده است. در این حالت طبق ماده ۲۸، حراج پیوسته در بازه ۲ برابر دامنه نوسان روزانه قیمت عادی نماد انجام می شود تا از گره و قفل شدن صف خرید یا صف فروش جلوگیری شود. بطور خلاصه, در صورتی که نماد معاملاتی شرکتی مشمول گره معاملاتی شود، در ابتدای روز معاملاتی بعد با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد.
۵-مظنون بودن معاملات به استفاده از اطلاعات نهانی یا دستکاری قیمت :
در صورتی که معاملات نماد شرکتی مظنون به استفاده از اطلاعات نهانی یا دستکاری قیمت باشد، سازمان بورس می تواند ضمن اعلام به عموم، نماد معاملاتی شرکت را متوقف کند. بازگشایی نماد معاملاتی پس از بررسی های لازم، با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان صورت خواهد گرفت.

پروسه بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته و پیوسته به چه صورتی می باشد؟

در حراج پیوسته و ناپیوسته ابتدا بازگشایی نماد معاملاتی از طریق حراج ناپیوسته ۳۰ دقیقه ای با اعمال یک مرحله پیش گشایش، شروع و با اجرای حراج ناپیوسته پایان می یابد. پس از این مرحله، معاملات از طریق حراج پیوسته در زمان باقیمانده تا پایان جلسه معاملاتی و در دامنه نوسان مجاز روزانه قیمت انجام می شود. قیمت مرجع در دوره حراج پیوسته، قیمت کشف شده از طریق حراج ناپیوسته است. دامنه نوسان مجاز روزانه برای شرکت های پذیرفته شده در بورس (شامل بازار اول و دوم) و همچنین شرکت های پذیرفته شده در بازار اول و دوم فرابورس برابر ۵ درصد می باشد. همچنین دامنه نوسان مجاز روزانه برای تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه فرابورس به ترتیب برابر ۳، ۲ و ۱ درصد می باشد.

در صورتی که در حراج ناپیوسته کشف قیمت صورت نگیرد، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

در صورتی که در حراج ناپیوسته، معامله ای صورت نپذیرد (به دلیل برابر نبودن قیمت پیشنهادی خریدار با قیمت پیشنهادی فروشنده)، یا معاملات انجام شده در دوره حراج ناپیوسته توسط سازمان بورس تایید نگردد، به تشخیص سازمان بورس و پس از اطلاع رسانی، حراج ناپیوسته برای یک بار دیگر در همان جلسه معاملاتی یا در ۹۰ دقیقه ابتدایی جلسه بعد قابل تکرار خواهد بود. در صورتی که مجدد کشف قیمت در حراج ناپیوسته فرابورس و یا بورس صورت نگیرد، آخرین قیمت پایانی نماد معاملاتی، قیمت مرجع در دوره حراج پیوسته خواهد بود.
در صورت قیمت گذاری حق تقدم سهام برای اولین بار پس از افزایش سرمایه و همچنین در زمان عرضه حق تقدم استفاده نشده، در صورت عدم کشف قیمت پس از ۲ نوبت حراج ناپیوسته، حراج ناپیوسته تا کشف قیمت تکرار می شود. در زمان عرضه حق تقدم استفاده نشده، مدت زمان حراج ناپیوسته از شروع عملیات حراج آغاز و تا پایان جلسه معاملاتی ادامه خواهد داشت.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (701 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (27 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان