طرز تهیه ی انواع خورش کنگر

  یکشنبه، 22 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
طرز تهیه ی انواع خورش کنگر
خورش کنگر یکی از انواع خورش های سنتی و خوشمزه ایرانی است که به عنوان یک خورشت فصلی شناخت می شود. خورش کنگر علاوه بر اینکه طعم و عطر بسیار خوبی دارد به دلیل وجود کنگر فواید بسیار زیادی هم برای بدن دارد.

خورش کنگر یکی از خوشمزه ترین خورش های بهاری است که می تواند برای سحری شما یک غذای تمام عیار و اشتها برانگیز باشد. همچنین می توانید از خواص کنگر نیز بهره ببرید.

خورش کنگر به واسطه وجود کنگر در آن به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و ویتامین ها در تقویت و بهبود عملکرد دستگاه گوارش، افزایش اشتها، کاهش کلسترول و چربی خون، بهبود عملکرد قلب، جلوگیری از سرطان و تعدادی خواص دیگر دارا است. خورش کنگر را معمولاً با گوشت قرمز درست می کنند. اما می شود خورش کنگر را با گوشت مرغ یا بوقلمون نیر تهیه کرد.

مواد لازم برای تهیه خورش کنگر :

  • کنگر: 600 گرم
  • گوشت خورشتی: 400 گرم
  • پیاز: 2 عدد متوسط
  • جعفری: 100 گرم
  • نعناع: 50 گرم
  • لیمو عمانی: 2 عدد
  • رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذا خوری
  • روغن مایع: به مقدار لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازم

دستور تهیه خورش کنگر :

در مرحله اول تهیه خورش کنگر پیاز ها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن ها را با یک چاقوی مناسب به صورت نگینی خرد کنید.

در ادامه یک قابلمه را تهیه کنید و درون آن مقداری روغن مایع بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود. بعد از داغ شدن روغن پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید تا بافت پیازها نرم شود. سپس مقدار زردچوبه به پیازها اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شوند و سپس مواد را کمی با هم تفت دهید.

گوشت را که از قبل پاک کرده اید و شسته اید و بر روی تخته آشپزخانه به اندازه خورشتی خرد کرده اید را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت ها تغییر کند. و در ادامه یک قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی به قابلمه اضافه کنید آن را به همراه سایر مواد تفت دهید تا رنگ رب تغییر کند. بعد از تفت دادن همه مواد، به اندازه ی 4 پیمانه آب جوش به قابلمه اضافه کنید و مدت زمانی به گوشت ها مهلت دهید تا پخته شوند.

در هنگامی که گوشت ها در حال پختن است نوبت پاک کردن و آماده کردن کنگر می باشد. تیغه های کنگر را با یک چاقو جدا کنید و سپس آن را خوب با آب بشویید تا گل و لای بر روی آن باقی نماند. بعد از تمیز شدن کنگرها را به اندازه دلخواه اما به صورت یکسان خرد کنید.در ادامه نعنا و جعفری را نیز پاک کنید و بشویید. و سپس آن ها را بر روی تخته آشپزخانه به صورت ساطوری و ریز خرد کنید.

یک تابه را تهیه کنید و مقداری روغن مایع در آن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا روغن کاملا داغ شود. سپس نعنا، جعفری و کنگر را در تابه بریزید و تفت دهید. مواظب باشید که آن ها را نسوزانید. پس از اینکه کمی سبزیجات سرخ شدند، تابه را از روی اجاق گاز پایین بیاورید.یک سر به گوشت ها بزنید و هنگامی که آن ها نیم پز شده بودند. کنگر و نعنا و جعفری سرخ شده را به قابلمه اضافه کنید و مواد را هم بزنید.

نوبت به لیمو عمانی می رسد. برای اینکه تلخی لیمو عمانی ها گرفته شود. آن ها را با یک چنگال سوراخ کنید و به مدت 30 دقیقه در یک کاسه کوچک آب قرار دهید. و در یک ساعت پایانی آماده شدن خورش کنگر آن ها را به همراه نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه کنید.توجه داشته باشید که حرارت اجاق گاز برای پختن خورش کنگر ملایم باشد، تا خورش به آرامی مغز پخت شود و جا بیفتد.در انتها مقداری از خورش کنگر را بچشید و اگر دوست داشتید که کمی خورش مزه ترش تری داشته باشد به قابلمه به مقدار دلخواه آبلیمو تازه یا آبغوره اضافه کنید.پس از آماده شدن خورش کنگر آن را در یک کاسه خورش خوری بریزید و در کنار پلو و ماست سرو کنید.

خورش کنگر با مرغ

خورش کنگر به صورت متداول با گوشت خورشتی که متشکل از گوشت گوسفندی یا گوشت گوساله است طبخ می شود ولی اگر شما منع مصرف گوشت قرمز دارید ، می توانید این خورش سنتی و بسیار مفید را با مرغ درست کنید.

می توانید مانند خورش مرغ از مرغ های یک تکه مانند سینه و ران مرغ استفاده کنید اما توصیه می کنیم برای اینکه خورش ظاهر اصلی خود را حفظ کند و شبیه خورش مرغ نشود گوشت مرغ را به صورت قیمه ای خرد کنید و در خورش استفاده کنید.روش پخت این خورش با گوشت قرمز یا گوشت مرغ تفاوتی ندارد. مزیتی که پخت این خورش با گوشت مرغ نسبت به گوشت قرمز دارد این است که به خاطر اینکه مرغ سریعتر پخته می شود خورش شما نیز زود تر آماده سرو می شود.می توانید برای دستور بالا به اندازه گوشت خورشتی ( ۴۰۰ گرم ) گوشت مرغ اضافه کنید. البته چون گوشت مرغ هم ارزان تر است و هم خاصیت های زیادی برای بدن دارد توصیه می کنیم مقداری بیشتری نسبت به گوشت قرمز در خورش خود استفاده کنید.

خورش کنگر با لپه

در دستور پخت اصلی این خورش از لپه استفاده نمی شود ولی خیلی از افراد به خاطر طعم و زیبایی بیشتر خورش از لپه استفاده می کنند. برای این منظور کافیست ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم لپه را به مدت ۲ ساعت بخیسانید و پس از اضافه کردن گوشت به خورش اضافه کنید.

کنگر اصلی ترین ماده غذایی خورشت کنگر چه خواصی دارد ؟

  • استفاده و مصرف مکرر کنگر باعث افزایش کارایی و بهبودی بخش گوارش می شود.
  • تقویت قلب نیز از جمله دیگر خواص کنگر می باشد.
  • گیاه کنگر خاصیت دیگری نیز که دارد ادار آور بودن آن می باشد.

کسانی از ناراحتی های کلیوی و مشکلات کبد رنج می برند در مصرف گیاه کنگر پرهیز نمایید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (194 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (78 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (60 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به همسر رهبری: تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چون تو همه ‌اش احساس راحتی می‌ کنی سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود (10 نظر) داریوش ارجمند: خودم را سرباز سردار سلیمانی میدانم+عکس (9 نظر) صبحانه عاشقانه رامبد جوان برای سلطان قلبش/ چه میزی چیده برای نگار خانوم+ عکس (9 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (8 نظر) مراسم تشییع پدر سحر ولدبیگی، بازیگر فوت شده سریال مختارنامه با حضور بازیگران و چهره های سرشناس/ روحش شاد و مسیرش پرنور+عکس (8 نظر) جشن تولد ساده و خلوت فرزاد فرزین، آرشام سریال قطب شمال با دو کیک زیبا/ مبارکا باشه+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(تصاویر) 15 گونه از زیباترین حیواناتی که بسیار بدبو هستند/ امیدوار باش که فقط در همین عکسها ببینیشون
قاب زیبایی از تولد 26 سالگی مریم مومن با کیک مینیمال سفیدرنگ و تزئینات نقره‌ایش/ چه پیراهن خوشرنگ و شادی!/ کامنت تبریک تولد دوستان مافیا باز مریم مومن زیر پست تولدش
زیباترین نگاه‌های عاشقانه محبوبترین بازیگران سینمای ایران که نمی‌شه ازشون چشم برداشت/ شهاب حسینی و پریناز ایزدیار هم که استاد سکانس‌های عاشقانه و تاثیر‌گذارن👌
مهم‌ترین چالش‌های به ارث رسیده از دولت قبل برای پزشکیان
حمله گسترده اسرائیل به مناطقی در جنوب لبنان
پزشکیان: باید کابینه‌ای تشکیل دهیم که جلوه وفاق ملی باشد
اردوغان اسرائیل را تهدید به حمله نظامی کرد
احتمال دیدار پوتین و پزشکیان در ماه اکتبر در قازان
لایو خانم بلاگر از لحظه زایمانش در اتاق عمل! / همینو کم داشتیم!
دانش‌آموختگان ملزم به دریافت کد صحت دانشنامه شدند/ جزئیات
فراخوان اولین دورۀ جایزۀ «دکتر اکبرزاده» برای پایان‌نامه‌های برتر هوش مصنوعی
ویدیو/ تدریس حاضر جوابی در صدا و سیما با آموزش ضرب‌المثل‌های فراموش شده...
ویدئو/ شگفتی‌های تکنولوژی؛ ربات‌هایی که به جای مربیان مهدکودک آمدند/ آیا کودکان آماده این آینده هستند؟!
از لج شوهرم با مرد غریبه به خانه مجردی رفتم و ...
ویدیو/ حفاری تونل‌های غول‌پیکر در دل کوه‌های هلند با کمک ماشین‌های صنعتی عظیم
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌