طرز تهیه آش کاچی همدان لذیذ

  دوشنبه، 22 شهریور 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه آش کاچی همدان لذیذ
در شهر همدان به دلیل وجود ماهیت کوهستانی و آب و هوای سرد، انواع آش و آبگوشت‌ در بین وعده‌های غذایی مردم مرسوم است.

آش یکی از خوراک های اصیل ایرانی است که تقریبا در تمام ایران پخته می شود. آش چندین نوع است از جمله آش رشته، آش ماست، آش شله قلمکار، آش جو، آش دوغ و… و ساده ترین آن آش رشته است و از سبزی ها، حبوبات و رشته و کشک تشکیل شده و از سیر داغ، پیاز داغ و نعناع داغ برای تزیین آن استفاده می کنند.

آش از زمانی وارد فرهنگ دستور پخت ایرانی شد که یک وعده ی غذایی را ارزان بگذارند. در ایران حدود 400 نوع آش متفاوت پخته می شود که هر کدام در منطقه ای رواج دارند و بعضی ها مانند آش رشته و آش دوغ در تمام ایران پخته می شوند.

همان طور که در معرفی آشپزی و غذاهای سنتی همدان گفتیم به دلیل ماهیت کوهستانی همدان و آب و هوای سرد آن انواع آش ها و آبگوشت ها در بین مردم رواج دارد. انواع آش بیشتر در فصل های سرد و از آغاز پاییز تا اواسط بهار به عنوان وعده ی غذایی و در تابستان به عنوان میان وعده و عصرانه استفاده می شود. در فصل بهار بیشتر آش ها را با استفاده از سبزی های کوهی مانند قازیاقی، گیل آقا، سلمان تره، شنگ، ترشک و... طبخ می کنند.

یکی از انواع مختلف آش های مرسوم در استان همدان آش کاچی است. کاچی یک نوع آش خوشمزه و مقوی است که انواع مختلفی دارد. در نواحی مختلف کشور، دستور پخت و روش تهیه و طبخ کاچی با توجه به اقلیم و منطقه ی جغرافیایی و همچنین ذائقه و سلیقه ی مردم آن ناحیه، متفاوت است. ولی استفاده از بلغور یا آرد گندم در تمامی کاچی های تهیه شده مشترک است. این آش بسیار ساده است و خیلی سریع آماده می شود. در همدان برای درست کردن آش کاشی از بلغور گندم، کشک، آب، سیر، فلفل، نمک و روغن حیوانی استفاده می شود. معمولا نعنا را با کشک و کمی سیر مخلوط کرده و در هنگام سرو بر روی آش می ریزند یا نعنا را با کمی روغن تفت داده و بر روی آش می ریزند. معمولا یک قاشق روغن حیوانی نیز بر روی هر کاسه آش ریخته می شود. در ادامه با شیوه ی پخت این آش خوشمزه آشنا می شویم.

مواد لازم برای آش کاچی همدان

  • بلغور گندم ۲ پیمانه
  • سیر ۲ حبه
  • گردوی خرد شده
  • کشک ساییده شده
  • روغن ۲ قاشق غذا خوری
  • پونه ی خشک شده
  • نمک به میزان لازم

طرز تهیه آش کاچی همدان

ابتدا بلغور شسته شده را با حدود ۶ لیوان آب روی حرارت قرار می دهیم .سپس دو حبه سیر را پوست کنده درون قابلمه میذاریم و پس از به جوش آمدن , حرارت را کم می کنیم .
پس از حدود دو ساعت که کاملا پخته شد با پشت قاشق سیر ها را خوب نرم می کنیم وبا مقداری نمک به آش اضافه می کنیم .طعم خیلی خوبی پیدا می کند .برای تزئین روی آش نصف قاشق روغن ( قدیماروغن حیوانی استفاده میکردند) وسط غذا می گذاریم و دور آن را با پونه و کشک و گردو تزئین می کنیم.

نکات حرفه ای برای طرز تهیه آش کاچی همدان

نکات ضروری که می بایست برای طرز تهیه آش کاچی همدان رعایت کنید بدین صورت می باشند :

  • حتما حبوبات را از یک روز قبل حتما خیسانده و آب آن را چندین بار عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. حبوبات دارای مواد معدنی و ارزش غذایی بسیار بالایی هستند و برای بدن انسان بسیار مفید است. سعی کنید حتما در بررسی طرز تهیه آش کاچی همدان این نکته را رعایت کنید.
  • در طرز تهیه آش کاچی همدان حتما از سبزیجات تازه و ارگانیک استفاده کنید. این مورد را تاکید کرده ایم. یکی از دلایل خوشمزه بودن آش ها مخصوصا آش کاچی همدان در استفاده از سبزیجات تازه و ارگانیک است. عطر بینظیری به آش کاچی همدان خواهد داد.
  • اگر برای طرز تهیه آش کاچی همدان نیاز به استفاده از سبزیجات خشک شده داشتید باز هم سعی کنید این سبزیجات کهنه نباشد و نسبتا تازه باشند. سبزیجات خشک شده قدیمی عطر آنچنانی ندارند.
  • حتما حواستان باشد که در طرز تهیه آش کاچی همدان از شعله اجاق گاز بالا استفاده نکنید. همیشه سعی کنید تا آش کاچی همدان با حرارت ملایم طبخ گردد. شعله زیاد باعث می شود تا آش کاچی همدان ته گرفته و طعم آن به سوختگی برود.
  • برای جا افتادن آش صبر داشته باشید و تا جای ممکن آب اضافه نکنید مگر به اندازه و از آب کتری که جوشیده شده باشد.
  • برای سرو آش کاچی همدان هم هنرمندانه این کار را انجام دهید و حتما از ظرف مناسب برای ریختن آش کاچی همدان استفاده کنید.
  • برای نگهداری از آش باقیمانده حتما آن را به قابلمه منتقل کرده و حتما درب آن را ببندید و بعدا داخل یخچال نگه داری نمایید.
  • به هیچ عنوان آش گرم را مخصوصا آش کاچی همدان را بصورت گرم داخل یخچال نگذارید. حتما اجازه دهید آش کاچی همدان خنک شده و بعدا به یخچال منتقل کنید.
  • پیاز داغ و سیر داغ و همچنین نعناع سرخ شده در بسیاری از آش ها برای تزیین استفاده می گردد. البته نه همه آش ها ولی در بسیاری از آش ها شما می توانید با اینها به آش خود جذابیت بصری خاصی را به میهمانان خود القا نمایید.
  • همیشه حواستان باشد در طرز تهیه آش کاچی همدان یکی از بهترین نکات و اصلی ترین آنها خوشمزه بودن آش می باشد. شما می توانید از یک ظرف مناسب برای پخت استفاده نمایید. ظرف مسی یکی از این ظروف است که غذا در آن بسیار خوشمزه و بینظیر می شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان