طرز تهیه جغور بغور خوشمزه

  چهارشنبه، 26 خرداد 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
طرز تهیه جغور بغور خوشمزه
جغور بغور یا خوراک جگر یک غذای سنتی خوشمزه با ارزش غذایی بالا است که به‌خاطر طرز تهیه ساده‌ و سریعش می‌توانید آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تهیه کنید.

جغور بغور از غذاهای محلی زنجان است که از ترکیب دل و جگر و قلوه گوسفند، غوره، پیاز، گوجه و ادویه تهیه می شود. اگر این غذا با روغن حیوانی مانند روده شیرین، دنبه و... آماده شود، طعم بسیار لذیذتری پیدا می کند. جغور بغور در برخی مناطق ایران مثل گیلان و شیراز نیز رواج دارد که به ترتیب با اسامی واویشکا و توتُوِی (توتابه ای) بین مردم شناخته می شوند. جالب است بدانید که اسکاتلندی ها نیز غذای مشابهی جغور بغور دارند به نام «هَگیس» که جزو غذاهای ملی این منطقه به حساب می آید.

برای تهیه این غذای زنجانی که به زبان محلی «جئز بئز» گفته می شود، خیلی مهم است که جگر خوب پاک شده و تمام رگ های آن جدا شود تا تاثیر منفی روی طعم غذا نگذارد. در این غذا اغلب از جگر سیاه، دل و قلوه گاو یا گوسفند استفاده می کنند؛ هرچند برخی افراد فقط جگر سفید در این غذا می ریزند تا قیمت تمام شده غذا کمتر شود. در ادامه پیاز خوردشده را تفت می دهند و به آن جگر خورد و پخته شده، ادویه، نمک، فلفل و در نهایت گوجه فرنگی و غوره اضافه می کنند. برای آشنایی بیشتر با طرز تهیه جغور بغور با ما همراه باشید.

مواد لازم برای خوراک جغور بغور

  • قلوه گوسفند: 1 عدد
  • دل گوسفند:1 عدد
  • جگر گوسفند:1 عدد
  • جگر سفید:1 عدد
  • پیاز:4 عدد
  • رب گوجه فرنگی:2 قاشق غذاخوری
  • کره:2 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه:مقدار لازم

طرز تهیه خوراک جغور بغور

دل گوسفند را از وسط نصف کنید و لخته های سیاه داخل حفره های آن را بیرون بیاورید.قلوه ها را هم همینطور از وسط نصف کنید و رگهای سفید رنگ آن را جدا کنید.همچنین لایه نازکی از روی جگر گوسفند بر دارید. جگر سفید را خرد کنید و جداگانه با یک لیوان آب و کمی زردچوبه داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت بگذارید و بپزد تا آب آن تمام شود.سپس تابه ای را روی حرارت قرار دهید و کره را داخلش بریزید تا داغ شود. پیاز های خرد شده را داخل کره بریزید و تفت دهید تا پیازها سبک شوند.بعد به پیاز ها ، دل ، جگر سیاه ، قلوه و جگر سفید پخته شده را اضافه کنید و تفت دهید.رب گوجه فرنگی را با یک لیوان آب جوش و کمی نمک و فلفل مخلوط کنید و داخل دل و جگر تفت داده شده بریزید.حرارت را کم کنید و در تابه را ببندید تا خوراک یواش یواش جا بیفتد و آبش کاملا کشیده شود.مقداری سیب زمینی را به صورت حبه قندی خرد کنید و در روغن سرخ کنید.سپس خوراک را به همراه سیب زمینی سرخ شده و یا برنج ، نان سرو کنید.

جغور بغور با رب انار

جغور بغور یکی از غذاهای است که اصالت آن به روسیه بر می گردد که به خاطر استفاده از دل و جگر و قلوه خوک، غذایی بوده که قیمت نه چندان بالایی داشته و در فست فودی ها برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه تهیه می شده است. در اسکاتلند غذایی مشابه جغور بغور وجود دارد که نام آن هگیس است که به عنوان غذای ملی اسکاتلند شناخته می شود. اما جغور بغور در ایران بسیار طرفدار دارد و اصالت آن به شهر زنجان بر می گردد که از دل، جگر، جگر سفید و قلوه گوسفند درست می شود.

مواد لازم برای جغور بغور با رب انار

  • یک عدد جگر سیاه گوسفند
  • یک عدد جگر سفید گوسفند
  • دو عدد سیب زمینی متوسط
  • پنج عدد پیاز متوسط
  • یک عدد فلفل دلمه
  • چهار حبه سیر
  • سه عدد گوجه فرنگی
  • رب انار به مقدار لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه جغور بغور با رب انار

  1. سیب زمینی را نگینی خورد کرده و در مقداری روغن سرخ کنید و آن را کنار بگذارید.
  2. جگر سیاه و سفید گوسفند را خورد کنید. جگر سفید را همراه با یک لیوان آب روی حرارت قرار دهید تا بپزد.
  3. پیاز را نگینی خورد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود. سپس سیر خوردشده و جگر سیاه را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ جگر تغییر کند.
  4. فلفل دلمه را نیز نگینی خورد کنید و همراه با جگر و پیاز تفت دهید تا کمی نرم شود. فلفل دلمه ای طعم خوبی به این غذا می دهد. در ادامه نمک و فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کنید.
  5. در این مرحله رب انار و گوجه فرنگی نگینی خوردشده را اضافه کنید و اجازه دهید کمی تفت بخورند و طعم مواد به خورد هم بروند. گوجه فرنگی رنگ جغور بغور را عوض نمی کند؛ بنابراین از رب انار استفاده کنید که رنگ و طعم لذیذتری به غذا می دهد.
  6. سیب زمینی سرخ شده را به باقی مواد اضافه کنید و در تابه را بگذارید تا برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه این خوراک روی شعله ملایم جا بیفتد. در صورت تمایل می توانید نصف لیوان آب به آن اضافه کنید. سیب زمینی سرخ شده را می توانید در غذا نریزید و برای تزیین جغور بغور به کار ببرید.

جغور بغور با رب انار

جغور بغور با مرغ

جغور بغور را می توانید با جگر مرغ تهیه کنید. از آنجا که این غذا مواد اولیه کمی دارد و در مدت زمان کوتاهی آماده می شود؛ یک غذای فست فود و راحت به حساب می آید.

مواد لازم برای جغور بغور با مرغ

  • یک بسته جگر مرغ
  • یک عدد فلفل دلمه کوچک
  • دو عدد پیاز درشت
  • دو تا سه قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • دو تا سه عدد سیب زمینی
  • پنیر کبابی (اختیاری)
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه جغور بغور با مرغ

  1. ابتدا جگر مرغ را خوب تمیز کنید و بعد آن را بشویید و همراه با مقداری آب جوش برای حدود ۱۵ دقیقه بپزید. سپس جگر پخته را آبکش کنید. اگر می خواهید خوراک تان آبدار باشد، می توانید آب جگر مرغ را نگه دارید و پس از مخلوط کردن همه مواد، این آب را به آن ها اضافه کنید و اجازه دهید برای چند دقیقه جا بیفتد.
  2. پیازها را نگینی کرده و همراه با کره تفت دهید تا طلایی شوند. سپس جگر پخته مرغ را به کره و پیاز اضافه و کمی سرخ کنید.
  3. رب گوجه فرنگی را در تابه بریزید و اجازه دهید کمی تفت بخورد و در ادامه به آن نمک، فلفل سیاه و زردچوبه بزنید.
  4. از آنجا که فلفل دلمه ای، طعم خوبی به غذا می دهد، در صورت تمایل می توانید فلفل دلمه خوردشده را نیز به باقی مواد اضافه کنید. در این مرحله می توانید مقدار کمی آب جگر مرغ یا آب به مواد اضافه کنید تا آبدار باشد.
  5. سیب زمینی ها را جداگانه در روغن سرخ کنید و وقتی خوراک جگر پخته و آماده شد، به آن اضافه کنید و هم بزنید و سرو کنید.
  6. پنیر کبابی طعم خاص و ویژه ای به جغور بغور می دهد و از آنجا که این مدل پنیر روی حرارت ذوب نمی شود و قابل کباب شدن یا سرخ شدن است، می توانید آن را به ابعاد نگینی برش بزنید و دو طرف پنیر را گریل کنید تا طلایی شود. سپس آن ها را به جغور بغور اضافه کنید و در تابه را بگذارید تا برای چند دقیقه مزه ها به خورد هم بروند و غذا آماده شود.

جغور بغور با گوشت چرخ کرده

جغور بغور با گوشت چرخ کرده که در گیلان به آن «واویشکا» می گویند، غذایی سریع و آسان است که هر زمان وقت کمی برای پخت وپز داشتید، می توانید از تهیه این غذای خوشمزه نهایت لذت را ببرید.

مواد لازم برای جغور بغور با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه جغور بغور با گوشت چرخ کرده

۱. سیب زمینی را نگینی خورد کرده و در روغن سرخ کنید و سپس به آن نمک و زردچوبه بزنید و کنار بگذارید.

۲. پیاز را نگینی ریز خورد کرده و آن را در کمی روغن روی حرارت ملایم تفت دهید تا به تدریج سبک و طلایی شود. این موضوع تاثیر زیادی روی طعم غذا خواهد گذاشت؛ زیرا با این روش پیاز کاراملی و خوش طعم می شود.

۳. وقتی پیاز سرخ شد، گوشت را همراه با فلفل و زردچوبه به آن اضافه کنید و تفت دهید تا رنگش تغییر کند. در ادامه گوجه رنده شده را به مواد اضافه کنید و اجازه دهید که گوشت و گوجه روی حرارت ملایم بپزند.

۴. در آخر رب گوجه فرنگی را به گوشت بیفزایید و حدود یک دقیقه تفت دهید تا خامی آن گرفته شود.

۵. پس از تفت دادن رب، غذا را بچشید. اگر گوشت هنوز نپخته بود، می توانید به اندازه نصف لیوان آب به مواد اضافه کنید و اجازه دهید که بپزد و آبش کشیده شود.

۶. حالا نوبت به اضافه کردن سیب زمینی سرخ شده به آن است که فقط باید آن ها را با هم مخلوط کنید.

۷. در این غذا می توانید از قارچ و فلفل دلمه نیز استفاده کنید و آن را با باقی مواد تفت دهید تا نرم شوند.

۸. این خوراک را با نان یا در کنار برنج نوش جان کنید.

نکات و فوت وفن درست کردن این غذای زنجانی

  • دل و جگر و قلوه گوسفند را خوب تمیز کنید. برای پاک کردن دل حتما آن را با چاقو از وسط نصف کنید، لخته های خون را با نوک چاقو درآورید و با آب بشویید. قلوه را با چاقو نصف کنید و رگ های داخلش را جدا کنید و بشویید.
  • پخت جگر باعث از بین رفتن سموم و داروهای هورمونی نمی شود؛ اما میکروب ها و انگل ها بر اثر حرارت از بین می روند. به همین دلیل جگر باید کاملا بپزد و آبدار نباشد.
  • هنگام خرید دل و قلوه دقت کنید که رنگ یک نواختی داشته باشند و وقتی آن ها را لمس می کنید هیچ گونه ضایعه، تومور و... در آن ها دیده نشود. دل و قلوه تازه را می توانید تا ۴۸ ساعت در یخچال و تا چهار ماه در فریزر نگهداری کنید.
  • اگر از جگر سفید استفاده می کنید توجه کنید که دارای کیسه های هوایی زیادی است؛ از همین جهت باید حداقل دو ساعت در آب بجوشد تا به طور کامل بپزد.
  • برای اینکه خوراک جگرتان به اندازه خوراک رستوران ها لذیذ شود، به جای دل و جگر فریزشده، از مواد اولیه تازه استفاده کنید. ضمن اینکه بهترین گزینه برای پخت جغور بغور، دل و جگر گوسفندی است.
  • این غذا را می توانید بدون رب و گوجه فرنگی نیز درست کنید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (193 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (85 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (75 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (59 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (37 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (36 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (26 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (24 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) خلاقیت خنده دار بَقال اهوازی برای فرار از گرما حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (14 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) دختر شهید سید ابراهیم رئیسی: پدرم تمایل نداشت سوادش را در چشم مردم فرو کند (11 نظر) مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به همسر رهبری: تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چون تو همه ‌اش احساس راحتی می‌ کنی سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 8 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 8 مرداد 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 8 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 8 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز دوشنبه 8 مرداد 1403 + فیلم
ماجرای جالب دعوت مقام‌معظم رهبری به یک عروسی و واکنش ایشان به این درخواست+ عکس
پای رمال ها به باشگاه پرسپولیس باز شد/ متلک سنگین ناصر محمدخانی به رضا درویش! +عکس
فرار دختر ساده‌لوح با مرد غریبه / تتو آرتیست رویایی سابقه‌دار بود!
روایتی جالب از خرید رفتن ساده همسر رهبر معظم انقلاب با ماشین پیکان تا منع پسر از غذای دولتی
نقش شرم و حیا و وجدان در اکوسیستم جهانی توسعه
رهبر معظم انقلاب خطاب به فرزندانشان: اگر بخواهید داخل اقتصاد شوید، قسمت نام فامیلی را عوض و لقب خامنه‌ای را بردارید!
آلبالوپلو قالبی، خوشمزه‌ترین آلبالوپلویی که تابه‌حال خورده‌اید!
مردی که بعد از 19 سال پی به مَرد بودن زنش برد
ثروت نجومی هانده ارچل بازیگر محبوب ترکیه ای/خانم بازیگر اهل کار خیر هم هستن + عکس
(عکس) مانتو بلوچی و شلوار طلاکوب سحر دولتشاهی، همسر همایون شجریان، در کنار پژمان جمشیدی/ چقدر اصیل و زیباست
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌