طرز تهیه خوراک بریانی اصفهان

  چهارشنبه، 25 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
طرز تهیه خوراک بریانی اصفهان
بریانی یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین غذاهای شهر اصفهان است که به دلیل طعم خوبش در سراسر کشور فراگیر شده است. بهترین نوع بریانی با گوشت گوسفندی تهیه می شود که طعم بسیار خوبی دارد البته امروزه بریانی را با گوشت مرغ هم طبخ می کنند.

می دانستید «بریونی یا بریانی» اسم یک غذای هندی و با مرغ درست می شود و نام اصلی غذای محبوب اصفهانی ها «بریون» یا «بریان» است؟ به قول خود اصفهانی ها شما وقتی به مغازه «کبابی» می روید «کباب» سفارش می دهید و وقتی هم به مغازه «بریونی» یا «بریانی» می روید قطعا می خواهید «بریون» یا «بریان» سفارش دهید و میل کنید. ۴ آبان روز جهانی غذای چرب است. حالا که نام صحیح و اصلی این غذای نونی لذیذ و یکی از نمادهای اصلی شهر اصفهان را متوجه شدیم بهتر است طرز تهیه اصلی بریون یا بریان اصفهان را بخوانید. اگر علاقه مند به غذایی خوشمزه، مقوی، پرخاصیت، لذیذ هستید فقط کافیست یکبار بریانی را امتحان کنید. “بریانی” غذایی است که می تواند به عنوان غذایی کامل برای نوجوانان, جوانان و همه باشد.

مواد لازم بریانی

  • گوشت گوسفندی ۵۰۰ گرم
  • دارچین ۱ قاشق چایخوری
  • جگر سفید ۱۰۰ گرم
  • پیاز درشت ۲ عدد
  • دنبه ۵۰ گرم
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • نعناع خشک ۱ قاشق چایخوری
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق چایخوری
  • خلال پسته ، بادام و مغز گردو برای تزیین

طرز تهیه بریانی اصفهان

برای تهیه کباب بریانی اصفهان ابتدا ۱ عدد از پیازها را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم و در قابلمه ای بزرگ کمی روغن می ریزیم و روی حرارت می گذاریم،سپس پیازها را در روغن می ریزیم و تفت می دهیم و دنبه و گوشت سردست گوسفندی را نیز داخل قابلمه قرار می دهیم و ۴ لیوان آب روی آن می ریزیم و می گذاریم تا خوب گوشت با حرارت ملایم مغز پخت شود. سپس زمانیکه گوشت را تست کردیم و دیدیم خوب پخته شده است و کمی از آب گوشت هنوز در قابلمه مانده زمانی است که باید زیر شعله را خاموش کنیم.گوشت و دنبه را از داخل قابلمه بیرون می آوریم و در ظرفی قرار می دهیم و آب گوشت را کنار می گذاریم و گوشت و دنبه را با هم چرخ می کنیم و در ظرفی می ریزیم و زعفران دم کرده ،نعناع خشک و نمک،فلفل سیاه به آن اضافه می کنیم و گوشت را یکبار دیگر چرخ می کنیم. سپس جگر سفید را در قابلمه ای می گذاریم و ۲ لیوان آب روی آن می ریزیم و پیاز باقی مانده را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و روی تخته نگینی خرد می کنیم و داخل قابلمه جگر می ریزیم و کمی نمک ، فلفل سیاه و ۲ قاشق روغن نیز به جگر اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا جگر به مرور زمان خوب بپزد. زمانیکه جگر پخته و آب آن تبخیر شده بود پیاز و جگر را در داخل خود قابلمه روی حرارت تفت می دهیم و زیر شعله را خاموش می کنیم و اجازه می دهیم تا سرد شود و بعد آن ها را چرخ می کنیم و در ظرفی می ریزیم و کنار می گذاریم . سپس گوشت و دنبه چرخ شده را مانند همبرگر شکل می دهیم و روی آن دارچین می ریزیم. در تابه ای بزرگ کمی روغن می ریزیم و مخلوط گوشت و دنبه را در تابه می ریزیم و می گذاریم تا سرخ شود.

سپس بریانی را بر می گردانیم تا طرف دیگر آن نیز سرخ شود. سپس بریانی آماده شده را روی نان می گذاریم و کمی از آب گوشت که کنار گذاشته بودیم را روی نان می ریزیم و مخلوط چرخ شده جگر سفید و پیاز را همراه با خلال پسته و خلال بادام و مغز گردو تزئین می کنیم.

نکات مهم در طبخ بریان

  • چربی باید همراه با گوشت چرخ شود تا بافت گوشت، لطیف شود و حالت پرزدار پیدا نکند.
  • اجازه دهید گوشت پخته شده سرد شود و سپس آن را چرخ کنید.
  • آب گوشت بریان یکی از لذیذترین و مهم ترین بخش های این غذا است. در اصفهان معمولا در حین پخت، مقدار بیشتری از آب گوشت را کنار می گذارند و هنگام سرو، مقداری نان خشک در کاسه آب گوشت تیلیت می کنند. آن ها کمی کشک هم روی آب گوشت می ریزند و همراه با بریان سرو می کنند.
  • در صورت تمایل، می توان از جگر سفید به جای چربی گوشت یا دنبه استفاده کرد. در این صورت به ازای ۱ عدد جگر سفید، ۲۵۰ گرم گوشت سردست گوسفندی اضافه کنید و چربی را حذف کنید.
  • برخی از اصفهانی ها همراه گوشت، مقداری جگر سفید هم در آب می ریزند و بعد از پخت، جگر سفید را به صورت جدا چرخ کرده و سرخ می کنند و همراه با بریان به سر میز می آورند.
  • شما می توانید پیاز را کمی تفت دهید و سپس با گوشت بپزید و چرخ کنید. اما این کار باعث چرب تر شدن گوشت چرخ کرده می شود و از آنجا که بریان، غذایی چرب است، بهتر است پیاز را به صورت خام با گوشت و آب بپزید.
  • شما می توانید برای لذیذتر کردن و خوش آب و رنگ کردن بریان، علاوه بر خلال بادام از خلال پسته و مغز گردو هم برای تزئین استفاده کنید.
  • تعداد نان هایی که استفاده می کنید بهتر است به اندازه تعداد بریان ها یا بیشتر باشد.
  • برخی از افراد، بریان را در تابه سرخ می کنند، اما در طرز تهیه بریان اصیل اصفهان، هر عدد بریان را در کفگیر بریان درست می کنند.
  • اگر به تعداد کافی کفگیر در اختیار ندارید، بعد از درست کردن هرکدام از بریانها کفگیر را به سرعت بشورید و خشک کنید.
  • برای درست کردن بریان اصفهان، بهتر است از کفگیر روحی استفاده کنید. توجه داشته باشید که کفگیر مسی، بریان را خیلی زود می سوزاند.
  • برای این که بتوانید بریان را به راحتی از کفگیر جدا کنید، با یک قاشق مرباخوری کمی زیر آن بزنید. اگر کفگیر را قبل از ریختن گوشت و سایر مواد، داغ کنید، امکان ندارد که بریان به کفگیر بچسبد.
  • اگر به قالب بریان یا کفگیر مناسب دسترسی ندارید، می توانید از یک تابه کوچک استفاده کنید.
  • بریانی، غذایی بسیار چرب است، بنابراین افرادی که چربی خون آن ها بالا است، باید از خوردن آن اجتناب کنند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (527 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (31 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (10 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان