طرز تهیه خوراک مرغ و سبزیجات

  یکشنبه، 24 مرداد 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
طرز تهیه خوراک مرغ و سبزیجات
خوراک مرغ و سبزیجات یکی از انواع غذاهای خوشمزه بین المللی است که با مواد بسیار متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با ما همراه باشید.

سبزی ها جزو مواد غذایی هستند که برای سلامتی ما بسیار حائز اهمیت می باشند و مصرف آنها از بروز بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت و بیماری های قلبی چاقی و سرطان جلوگیری می کند. اگر نگاهی به هرم راهنمایی غذایی بیندازید متوجه می شوید که در طول روز 200 گرم سبزیجات احتیاج دارید و می توانید این سبزیجات را در قالب میوه یا غذا های مختلف دریافت کنید.

رنگ سبزیجات تاثیر مستقیم بر خواص آنها دارند. به طور مثال سبزی هایی که نارنجی رنگ هستند مثل کدوتنبل یا هویج بتاکاروتن دارند که در بدن به ویتامین آ تبدیل می شوند. همچنین سبزیجاتی که رنگ سبز دارند شامل مواد مغذی هستند که بدن به آنها نیاز دارد که از جمله آنها می توان به کرفس، جعفری، اسفناج و بروکلی اشاره کرد.

از سری آموزش های آشپزی، امروز هم با یک طعم جدید در خدمت شما خانم های کدبانوی ایرانی هستیم. در اینجا قصد داریم شما را با طرز تهیه بشقاب مرغ و سبزیجات آشنا کنیم. برای تهیه بشقاب مرغ و سبزیجات باید مواد به حدی سرخ کنیم که ترد و طلایی شود.

مواد لازم برای تهیه خوراک مرغ و سبزیجات

  • سینه مرغ ۲ عدد
  • قارچ ۲۵۰ گرم
  • هویج ۲ عدد
  • پیاز ۲ عدد
  • فلفل دلمه رنگی ۲ عدد
  • کدو سبز ۲ عدد
  • سیب زمینی ۱ عدد
  • رب ۱ ق غذا خوری
  • آب لیموترش ۲ ق غذا خوری
  • نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر سیر به مقدار لازم

طرز تهیه خوراک مرغ و سبزیجات مجلسی و رژیمی

ابتدا تمام سبزیجات را شسته و پوست بگیرد. هویج را نیم پز کنید تا نرم شود. سیب زمینی را به صورت مکعبی برش بزنید و داخل تابه با کمی روغن سرخ کنید. کدو ها را به اندازه دلخواه برش بزنید و سرخ کنید. قارچ ها را نیز شسته و اسلایس کنید. فلفل دلمه را نیز به صورت مکعبی خرد کنید.

در ادامه سینه استخوان مرغ را جدا کنید و به شکل فیله در بیاورید و به قطعات کوچک تر خرد کنید. داخل تابه مقداری روغن ریخته تا داغ شود سپس پیاز را پوست بگیرد و نگینی ریز خرد کنید و داخل تابه تفت دهید تا کمی سبک شود.

مرغ خرد شده را به همراه پیاز خوب تفت دهید تا کمی تغییر رنگ دهد سپس ادویه ها را به همراه کمی نمک اضافه کنید سپس رب را افزوده و کمی تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود و رب خوش رنگ شود در ادامه کمی آب داخل تابه ریخته و اجازه دهید تا مرغ خوب پخته شود.

در ادامه تمام سبزجات را به تابه اضافه کنید و اجازه دهید تا مواد باهم کمی پخته و نرم شود و سس غلیظ شود در انتها آبلیمو را اضافه کنید و از روی حرارت بردارید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه خوراک مرغ و سبزیجات

  1. شما می توانید تمام مراحل را با فر انجام دهید و یا مواد را در ظرف پیرکس ریخته و روی ظرف را فویل بگذارید و اجازه دهید تا پخته شود.
  2. می توانید هر سبزیجات دلخواه را جایگزین کنید.
  3. از ران مرغ نیز می توانید استفاده کنید.
  4. بجای رب از چند عدد گوجه فرنگی نیز می توانید استفاده کنید.

مواد لازم برای خوراک مرغ و سبزیجات به روش چینی

  • پیاز: 140 گرم
  • قارچ: 140 گرم
  • کدو سبز: 280 گرم
  • هویج: 140 گرم
  • فلفل دلمه زرد یا سبز: 300 گرم
  • کره: 50 گرم
  • جوانه ماش: 300 گرم
  • سینه مرغ: 500 گرم
  • کنجد: 3 قاشق سوپخوری
  • سویا سس: 80 گرم

طرز تهیه خوراک مرغ و سبزیجات به روش چینی

ابتدا پیاز، قارچ، کدو سبز، هویج و فلفل دلمه ای را به صورت خلال های بلند یکدست برش داده و هر یک را جداگانه در مقداری کره تفت دهید. مواد را طوری تفت دهید که تُردی خود را از دست ندهند. برای مثال هویج بیشتر از کدو باید تفت داده شود. مرغ را نیز به طور یکدست و جداگانه در مقداری کره تفت دهید. جوانه ماش را هم در کمی کره تفت دهید.در آخر تمام مواد را در تابه ای بزرگ بریزید و روی حرارت قرار دهید. روی آن کنجد و پس از آن سویا سس بریزید و همه را مخلوط کنید. از روی حرارت بردارید و با سُس تند سرو کنید.

مواد مورد نیاز برای تهیه سُس تند

  • سیر: 2 حبه
  • پیازچه: 10 عدد
  • فلفل دلمه ای سبز: 1 عدد
  • کره: 2 قاشق سوپخوری
  • سویا سس: 2 قاشق سوپخوری
  • سس کچاب: 1/2 پیمانه
  • آب پرتقال: 1/3 پیمانه
  • فلفل قرمز: 1/2 قاشق چایخوری
  • نمک: به مقدار لازم

طرز تهیه سُس تند

با پشت چاقو روی سیر بزنید تا له شود. سپس پیازچه و فلفل دلمه ای را به صورت نگینی خرد کنید. کره را در ظرفی مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید، گرم که شد سیر و پیازچه را اضافه کنید و تفت دهید. بعد سویا سس، سس کچاب، آب پرتقال، فلفل قرمز و مقداری نمک را بیفزایید. حرارت را ملایم کنید تا سس غلیظ شود. در آخر فلفل دلمه ای خرد شده را اضافه کنید و از روی حرارت بردارید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (389 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (281 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (140 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (131 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (119 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (100 نظر) ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (67 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (65 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (63 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (53 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (38 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (38 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل و شاه نشین مهران مدیری به سبک پادشاه عربستان/ خونه نگو کاخ بگو قصر بگو+عکس😍👌 (33 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (31 نظر)
تیتر امروز   
از باز شدن پای ترامپ به همستر تا هدیه ویژه پزشکیان در حواشی داغ امروز جمعه 5 مرداد 1403
جزئیات کاهش سن جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها
چاپ مقالۀ دکتر بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در یکی از برترین مجله‌های علمی جهان
بازی سرعت و دقت/ آیا می‌توانید 3 تفاوت بسیار کوچک را در تصویر "پیرزن و مسابقۀ گلف" فقط در 5 ثانیه پیدا کنید؟
ویدیویی شگفت‌انگیز از اولین و آخرین مدل تکنولوژی‌های اختراع شده/ مقایسۀ نوستالژیک وسایل قدیمی و فوق پیشرفتۀ جدید
ویدیو/ جهانی بزرگ درون اتم‌هایی کوچک از تار مو/ شگفت‌انگیز نیست؟
(عکس) لحظه‌ای که تاریکی تسلیم نور شد؛ اولین لامپ موفق توماس ادیسون
ویدیو/ سینما "12 بُعدی" هیجان‌انگیزترین تکنولوژی جهان/ بخشی از فیلم شوید و با آن حرکت کنید
ویدیو/ "چرخ فالکرک" تنها بالابر "قایق چرخان" جهان در اسکاتلند/ شاهکار بی‌نظیر مهندسی با طراحی سیستم عجیب انتقال شناورهای رودخانۀ پایین به رودخانۀ بالا
ویدیو/ تصور کنید... جنگی را هوش مصنوعی سلاح آن باشد!/ ساخت اسلحۀ مرگباری که روی هدف قفل می‌کند
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند " خانۀ گربه‌" را که در این تصویر به شکلی حرفه‌ای استتار شده است، فقط در 3 ثانیه پیدا کنند
ویدئو / پیشگویی‌های شوکه‌کننده بیل گیتس در سال 1995؛ او آینده هوش مصنوعی را 30 سال پیش چگونه می‌دید؟ این مصاحبه را حتما ببینید!
(عکس) تاریخی که از خاک بیرون آمد؛ قابی بی‌نظیر از تخت جمشید قبل از حفاری در دوران قاجار
ویدیو/ "معبد چغازنبیل"، نخستین اثر ایرانی در فهرست آثار جهانی یونسکو/ شاهکاری از معماری خشتی و آجرهای کتیبه‌دار "زیگورات" با خطوط ایلامی و اکّدی
ویدئو/ یادگیری زبان انگلیسی با سخنرانی "پیتر دینکلیج" بازیگر نقش لنیستر در فیلم «تاج و تخت»/ همراه با زیرنویس فارسی و آموزش اصطلاحات پرکاربرد
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....